Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1890200_0001.png
TALE
23. april 2018
Samrådstale om fattige børn og kontanthjælpsloft og
225-timersregel 2. maj 2018
J.nr.
Center for Arbejdsmarkedspolitik
MRU
NNI
Samrådsspørgsmål AY
Hvad mener ministeren om det forhold, at knap 600 personer ifølge regeringens
egen effektevaluering er kommet i job eller uddannelse som følge af kontant-
hjælpsloftet og 225-timers reglen, mens kontanthjælpsloftet ifølge Arbejderbevæ-
gelsens Erhvervsråd samtidig har været årsag til, at antallet af børn under fattig-
domsgrænsen alene i 2016 steg med 10.500 børn således, at der f.eks. er blevet
flere enlige forsørgere med et barn, som lever for under 13.100 om måneden efter
skat? Der henvises til Beskæftigelsesministeriets effektanalyse af kontanthjælpslof-
tet og 225-timers reglen fra 28. februar 2018 og til Arbejderbevægelsens Erhvervs-
råds analyse ”Rekordmange børn er under fattigdomsgrænsen” fra 14. januar
2018.
Samrådsspørgsmål AZ
Anerkender ministeren, at nedgang i en forsørgers indtægt, f.eks. i de 4000 hus-
stande med to børn, som fik reduceret boligstøtten fra 3000 til 1300 kr. grundet
kontanthjælpsloftet, også har en betydning for børnenes levevilkår? Der henvises
til Danmarks Statistiks analyse" Kontanthjælpsloftet påvirker især børnefamilier" fra
2. marts 2018.
Indledning
Samrådet i dag handler om kontanthjælpsloftet og
familier med børn, der bliver ramt af loftet.
Jeg vil starte med at svare på spørgsmål AY og
AZ. Derefter besvarer børne- og socialministeren
spørgsmål AÆ.
Udgangspunktet for spørgsmål AY er resultaterne
af Beskæftigelsesministeriets effektanalyse af Job-
reform fase I.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil i lyset af den seneste tids fokus på effekt-
analysen starte med at sige, at jeg tager det alvor-
ligt, når der rejses tvivl om, hvorvidt analysen
estimerer effekterne af kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen korrekt. Og det er uagtet om nogen
mener, at resultaterne er under- eller overestimere-
rede.
Der er fra forskellig side blevet rejst spørgsmål
ved, om Beskæftigelsesministeriets effektanalyse
af jobreform I underestimerer effekterne af kon-
tanthjælpsloftet og 225-timersreglen.
Som jeg har orienteret udvalget om fredag d. 20.
april, har jeg derfor igangsat en grundig gennem-
gang af, om analysen estimerer resultaterne af re-
formen korrekt. Jeg orienterer jer naturligvis om
udfaldet, når gennemgangen er afsluttet.
Når det er sagt, vil jeg gerne slå fast, at kontant-
hjælpsloftet er kommet for blive. Det skal kunne
betale sig at arbejde. Børn skal opleve, at deres
forældre er i arbejde og ikke på offentlig forsør-
gelse.
Hvis vi skal bryde den sociale arv og understøtte,
at den næste generation får fodfæste i uddannel-
sessystemet og på arbejdsmarkedet, så handler det
om, at få mor og far i job.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til beskæftigelsesministeren
Jeg forholder mig til, at der desværre er meget der
tyder på, at kontanthjælp går i arv.
Blandt unge under 30 år i kontanthjælpssystemet
har to ud af tre mindst én forælder, der tidligere
har været på kontanthjælp. Og hver femte af dem
har en af forældrene været på kontanthjælp i sam-
menlagt ti år eller mere i løbet af perioden 1991-
2017.
Med kontanthjælpsloftet har vi fundet en god ba-
lance mellem et rimeligt forsørgelsesniveau på den
ene side og et reelt incitament til at arbejde på den
anden.
Og vi har fortsat et højt ydelsesniveau i Danmark.
Et typisk kontanthjælpsægtepar med to børn har
efter indførelsen af kontanthjælpsloftet ca. 410.400
kr. i samlede offentlige ydelser og tilskud før skat
pr. år. Det svarer til ca. 15.100 kr. om måneden,
når skatten, husslejen og børnepasningen er betalt.
En enlig forsøger med to børn har 10.700 kroner
tilbage til sig selv, når skat og husleje er betalt.
Det står jeg og regeringen gerne på mål for.
Jeg er samtidig fuldt opmærksom på, at økonomi-
en for nogle kontanthjælpsfamilier kan være stram,
og at kontanthjælpsloftet kræver en prioritering i
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til beskæftigelsesministeren
hverdagen. Derfor er det også afgørende, at vi får
hjulpet kontanthjælpsmodtagere videre.
Kontanthjælp er og bliver en midlertidig forsørgel-
se. Kontanthjælp er ikke en langvarig forsørgelse
og det er slet ikke en langvarig passiv forsørgelse.
Endelig vil jeg for en god ordens skyld atter slå
fast, at regeringen ikke anerkender den tidligere
regerings grænse for økonomisk fattigdom.
Det er for snævert og firkantet at se på, om ind-
komsten ligger over eller under en bestemt teknisk
defineret grænse. Opgørelsen indfanger ikke den
dynamik og mobilitet på arbejdsmarkedet, som re-
geringen skaber med sin samlede politik.
Mere er der ikke at sige om det. I kender min og
regeringens holdning til en fastlåst fattigdoms-
grænse.
Nødvendigt at sætte ind
Samrådet er også en god anledning til at skrue ti-
den tilbage til 2015. Her overtog regeringen et
kontanthjælpssystem, hvor de røde advarselslam-
per blinkede kraftigt.
For det første kunne det for alt mange ikke betale
sig at arbejde. Enlige forsørgere fik meget lidt ud
af at tage et job på den overenskomstmæssige
mindsteløn.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til beskæftigelsesministeren
For det andet viste tallene, at antallet af personer i
kontanthjælpssystemet var steget med 20 procent
siden 2011. Og det var på trods af, at beskæftigel-
sen var steget gennem mere end to år. Antallet af
ægtepar på kontanthjælp steg i samme periode
med 50 procent.
Det kunne regeringen ikke sidde overhørig. Vi
mener, at der skal være en forskel på at gå på ar-
bejde frem for at være på offentlig forsørgelse. Når
folk yder en indsats, tager et arbejde
stort som
småt
så skal de også kunne mærke det på bund-
linjen.
Det er også kun rimeligt over for alle dem, der står
op hver dag og går på arbejde til en overenskomst-
fastsat mindsteløn.
Det skal betale sig at arbejde
Regeringen har derfor indført et kontanthjælpsloft
og 225-timersregel. Og i modsætning til 2015 kan
det nu betale sig at arbejde.
En enlig forsørger med to børn får i dag en gevinst
på 4.500 kroner om måneden ved at tage et arbejde
i den nedre del af lønskalaen. For en enlig forsør-
ger med tre børn er gevinsten 4.700 kroner.
Havde vi ikke indført kontanthjælpsloftet var ge-
vinsterne kun henholdsvis 1.700 kroner og 900
kroner om måneden.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til beskæftigelsesministeren
Også ægtepar på kontanthjælp får i dag en mærk-
bar gevinst, hvis den ene kommer i arbejde. Et æg-
tepar med fx tre børn får en gevinst på 3.800 kro-
ner om måneden, når den ene kommer i arbejde.
Uden loftet ville gevinsten kun være 1.600 kroner.
Det er min klare holdning, at det er nødvendigt og
rimeligt at styrke det økonomiske incitament til at
tage et arbejde
også for enlige forsørgere.
Det er også er min holdning, at småjobs kan være
en trædesten ind på arbejdsmarkedet og til at kun-
ne forsørge sig selv.
Derfor har vi indrettet kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen på sådan måde, at hvis man arbejder
få timer om ugen, så kommer man fri af virknin-
gerne fra både loftet og timereglen, og samtidig
opnår man en stor gevinst.
Seks timers arbejde i løbet af en uge er faktisk nok
til at en enlig forsørger med to børn er fri af virk-
ningerne fra loftet og timereglen. Og gevinsten er
på 3.800 kroner om måneden efter skat.
Måden vi har indrettet det på, skal også ses i lyset
af, at det for mange kontanthjælpsmodtagere kan
være svært at tage det fulde skridt ind på arbejds-
markedet. Især, hvis man har stået uden for ar-
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til beskæftigelsesministeren
bejdsmarkedet i en årrække, som mange desværre
har.
Jeg er også meget opmærksom på, at der er men-
nesker i kontanthjælpssystemet, som slet ikke bur-
de være på kontanthjælp.
Den seneste opgørelse fra satspuljeprojektet ”Flere
skal med” viser, at blandt de ca. 23.600 borgere,
der er blevet afklaret, vurderes cirka hver tredje at
være i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob
eller førtidspension.
Og det er en falliterklæring. Det har aldrig været
meningen, at borgere skal langtidsparkeres på kon-
tanthjælp
og slet ikke, hvis de har personlige el-
ler helbredsmæssige udfordringer, der betyder, at
de har brug for en helt anden type hjælp.
Jeg vil ikke sige mere om det nu. Vi har et samråd
bagefter AQ-AR om netop den udfordring.
Færre i kontanthjælpssystemet
Siden kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen
trådte i kraft i april 2016, har vi løbende set et fald
i antallet af personer i kontanthjælpssystemet.
I januar 2018 var der 21.500 færre fuldtidsperso-
ner i kontanthjælpssystemet end i april 2016, når
der tages højde for sæsonudsving. Og det er selv-
følgelig en meget glædelig udvikling
ikke
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til beskæftigelsesministeren
mindst for de børn, hvor én af forældrene eller
begge har skiftet kontanthjælpen ud med lønind-
komst.
Der er ingen tvivl om, og det har jeg heller aldrig
lagt skjul på, at faldet også hænger sammen med
den store fremgang på det danske arbejdsmarked.
Og så længe vi undersøger estimaterne i effektana-
lysen, vil jeg undlade at forholde mig til, hvor me-
get kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen, har
påvirket udviklingen.
Udover at antallet af personer i kontanthjælpssy-
stemet er faldet kraftigt, er der også flere kontant-
hjælpsmodtagere, som er begyndt at arbejde lidt
ved siden af deres ydelse.
Andelen med ordinær beskæftigelse ved siden af
ydelsen er steget fra 5,5 pct. i juni 2016 til om-
kring 7 pct. per måned i 2017. Antallet af ydel-
sesmodtagere med ordinære timer ligger stabilt i 4.
kvartal 2017 på omkring 9.500 personer, som må-
nedligt har ordinære timer ved siden af deres kon-
tanthjælp.
Det tyder altså på, at mange indretter sig efter reg-
lerne og tager de småjobs, de kan få. Et job med få
timer om ugen kan netop være vejen tilbage til ar-
bejdsmarkedet.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til beskæftigelsesministeren
Opsamling
Lad mig til sidst samle op. Det bedste vi kan gøre
for børn af kontanthjælpsmodtagere, er at mor og
far er i beskæftigelse.
Det understøtter vi med kontanthjælpsloftet og
225-timersreglen, der giver en klar økonomisk ge-
vinst ved at tage et job med selv et lille timeantal.
Vi skal selvfølgelig have et sikkerhedsnet for
mennesker, der i en periode ikke kan få arbejde, og
her udgør kontanthjælpen fortsat et rimeligt for-
sørgelsesgrundlag.
Et typisk kontanthjælpsægtepar med to børn har
ca. 410.400 kr. i samlede offentlige ydelser og til-
skud før skat pr. år. Det svarer til ca. 15.100 kr.
om måneden, når skatten, husslejen og børnepas-
ningen er betalt.
Til sidst vil jeg gerne understrege, at kontant-
hjælpsloftet og 225-timersreglen på ingen måde
kan stå alene.
Det er helt afgørende, at kommunerne giver deres
kontanthjælpsmodtagere en indsats, der kan hjælpe
dem i beskæftigelse.
Det vil jeg også komme nærmere ind på i det næ-
ste samråd.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til beskæftigelsesministeren
Nu vil jeg give ordet til børne- og socialministe-
ren.
10