Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1861844_0001.png
TALE
21. februar 2018
J.nr. 20175200505
ABS
MEMS
Beskæftigelsesministerens tale til samråd AK-AM i
Beskæftigelsesudvalget den 21. februar 2018 om an-
erkendelsesprocenten for arbejdsulykker
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål AK-AM er stillet den 11. december 2017
efter ønske fra Christian Juhl (EL) og Karsten Hønge (SF):
Samrådsspørgsmål AK
Hvad mener ministeren om, at anerkendelsesprocenten for
arbejdsulykker er faldet fra 79,4 pct. i 2010 til 49,4 pct. i
2016, jf. Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings arbejdsskade-
statistik 2016?
Samrådsspørgsmål AL
Mener ministeren, at den nuværende praksis for anerkendel-
se af arbejdsulykker, hvor 49,4 pct. blev anerkendt i 2016, er
i overensstemmelse med intentionerne i arbejdsskaderefor-
men fra 2003 om at øge anerkendelsesprocenten til op mod
85 pct.?
Samrådsspørgsmål AM
Hvilke initiativer vil ministeren tage i forhold til Ankestyrel-
sens fortolkning af højesteretsdommen om arbejdsulykker fra
november 2013, sag 31/2012, som ifølge bl.a. advokat i FOA
Heidi Bloch er uhensigtsmæssig og langt mere nidkær, end
der er belæg for i dommen, jf. artiklen i Fagbladet 3F den 5.
december 2017 ”Over 9.000 afvist sidste år: Svaret er "nej"
i halvdelen af alle arbejdsulykke-sager”?
Der henvises til
https://fagbladet3f.dk/artikel/svaret-er-nej-i-halvdelen-af-
alle-arbejdsulykke-sager
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 21/2-18 om anerkendelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
Indledning [herunder besvarelse af spørgsmål AK]
Tak for invitationen til dagens samråd, hvor vi skal drøfte
et meget vigtigt og principielt spørgsmål, nemlig anerken-
delsesprocenten for arbejdsulykker.
Det mener jeg, at vi kan gøre relativt kort, for jeg er ikke
uenig i, at vi bliver nødt til at se på det her område.
Jeg synes dog, at vi skal starte med at se på, hvordan tin-
gene har udviklet sig
det er nemlig noget, som har undret
mig. Vi sidder her mange år efter Højesterets dom, og jeg
undrer mig over, at man ikke har diskuteret dommen og
dens konsekvenser noget mere.
Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at der har været en of-
fentlig diskussion, og at der har været medlemmer af ud-
valget, som har tilkendegivet, at de ville stille spørgsmål
til den daværende beskæftigelsesminister. Men når vi kig-
ger på det i Beskæftigelsesministeriet, så har der
på det
foreliggende grundlag
været relativt lidt kommunikation
fra ministeriet til Beskæftigelsesudvalget.
Det siger jeg bare, fordi jeg også synes, at det har taget for
lang tid at få den her diskussion. Og jeg vil meget gerne
diskutere det her spørgsmål med partierne, når vi i foråret
skal drøfte en ny model for arbejdsskadesystemet. Jeg vil
også gerne drøfte spørgsmålet i arbejdsmiljøforligskred-
sen.
Anerkendelsesprocenten lå i tiden til og med 2013 relativt
stabilt på mellem 75 og 80 procent.
Efter en højesteretsdom i 2013 faldt anerkendelsesprocen-
ten, så den fra 2014 og frem har ligget på mellem 50 og 60
procent.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 21/2-18 om anerkendelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
Så selvom anerkendelsesprocenten for 2016 ifølge Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikrings seneste opgørelse nu lig-
ger på 51 pct.
og den i 2017 var 59 procent
er der tale
om et betydeligt fald.
Derfor er det også en vigtig diskussion, vi skal have her i
dag.
Det er vigtigt, at alle
ikke mindst arbejdsgiverne
tager
det alvorligt, når der er sket en ulykke på en arbejdsplads.
Af hensyn til den enkelte medarbejder, som kan have ret
til arbejdsskadeerstatning. Men også fordi arbejdspladser-
ne skal lære af det, så vi hele tiden kan styrke den fore-
byggende indsats.
I dag er det ikke alle arbejdsulykker, der anerkendes efter
arbejdsskadesikringsloven. Og jeg forstår godt, at det kan
virke mærkeligt for medarbejderen.
Jeg kan også godt forstå, at man som medarbejder har be-
hov for, at skaden anerkendes
så man kan sætte punktum
og hurtigt se fremad igen. Sådan skal det jo helst være.
Som I ved, skal vi her i foråret i gang med forhandlingerne
om et mere moderne arbejdsskadesystem. Vi skal lave et
mere tidssvarende system, der møder borgeren i øjenhøj-
de, og sikrer borgeren hurtigere afgørelser og en hurtigere
tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Jeg mener, at det vil være oplagt, at vi i den forbindelse
også kigger på personskadebegrebet i arbejdsskadesik-
ringsloven
herunder hvilke krav, der skal opfyldes for at
en arbejdsulykke kan anerkendes som en arbejdsskade.
Jeg tager gerne den diskussion, og jeg tror, at vi sammen
kan finde en god løsning.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 21/2-18 om anerkendelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
1861844_0004.png
Når det er sagt, skal vi huske på, at højesteretsdommen fra
2013 og det følgende fald i anerkendelsesprocenten
som
jeg har fået det oplyst
ikke har haft konsekvenser i de
sager, hvor tilskadekomne har ret til erstatning.
De sager, der afvises i dag, er sager, der tidligere blev an-
erkendt
uden nogen form for erstatning.
De såkaldte nul-
sager.
Det er
uanset hvordan man ser på spørgsmålet om beho-
vet for
anerkendelse
i flere sager
en meget vigtig pointe,
når vi snakker om den faldende anerkendelsesprocent.
[Baggrund for faldet
Højesterets dom]
Det, Højesteret slog fast i sin dom fra 2013, var, at
forbi-
gående smerter, der ikke kræver behandling, men går over
af sig selv, normalt ikke er en personskade i arbejdsskade-
sikringslovens forstand.
Jeg har i daglig tale hørt nogle beskrive det som, at der
med dommen er indført en bagatelgrænse.
Det betyder, at arbejdsulykker, der fx alene udløser et blåt
mærke, en forstuvet ankel eller andre gener, der går over
af sig selv, ikke bliver anerkendt som arbejdsskader i dag.
Disse sager blev tidligere anerkendt
uden erstatning
og
højesteretsdommen har derfor medført et fald i anerken-
delsesprocenten for arbejdsulykker.
Som jeg er oplyst, har dommen fra Højesteret altså ikke
konsekvenser i de sager, hvor en arbejdsulykke:
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 21/2-18 om anerkendelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
1861844_0005.png
o
kræver behandling,
o
indebærer ret til godtgørelse for mén
o
eller indebærer ret til erstatning for tab af er-
hvervsevne
Disse sager anerkendes fortsat.
Jeg kan som sagt godt forstå, hvis man som medarbejder
finder det mærkeligt, at den ulykke, man har været udsat
for på sit arbejde, ikke anerkendes som en arbejdsskade.
Og selv om man som sagt ikke går glip af erstatning på
grund af den ændrede praksis, forstår jeg godt, at selve
an-
erkendelsen
af arbejdsskaden kan betyde noget for den en-
kelte.
[Ankestyrelsens fortolkning (Spørgsmål AM)]
Med spørgsmål AM sættes der fokus på Ankestyrelsens
fortolkning af Højesterets dom.
Som I ved, er det et grundlæggende princip i vores rets-
samfund, at myndigheder følger den praksis, der fastsættes
af domstolene
ikke mindst domme afsagt af Højesteret.
Og det er Ankestyrelsens opgave at bringe praksis i over-
ensstemmelse med domstolenes afgørelser.
Det har Ankestyrelsen oplyst, at de har gjort i denne sag.
Det er også det, der fremgår af min besvarelse fra 4. januar
i år af spørgsmål nr. 138 fra udvalget
at Ankestyrelsen
mener, at højesteretsdommen er fortolket og gennemført
korrekt.
Næste skridt kan jo så være, at vi fra politisk hold tager
stilling til, om praksis lever op til de intentioner, vi har for
området. Det er jeg naturligvis villig til at drøfte med jer.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 21/2-18 om anerkendelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
1861844_0006.png
Og så skal man jo huske, at man som borger altid har mu-
lighed for at indbringe de afgørelser, Ankestyrelsen har
truffet i ens arbejdsskadesag, for domstolene. Det er et an-
det grundlæggende princip i vores retsstat.
[Intentionen med arbejdsskadereformen 2003 - spørgs-
mål AL]
I forhold til intentionen bag arbejdsskadereformen i 2003
har jeg forstået, at reformen blandt andet havde til formål
at sikre et mere retfærdigt og gennemskueligt system, der
skulle føre til anerkendelse af flere arbejdsskadesager.
Den ambition ønskede man blandt andet at opnå gennem
et nyt ulykkesbegreb, som man
så vidt jeg er orienteret
vurderede ville føre til en anerkendelsesprocent på mellem
80 til 85 pct. af alle anmeldte arbejdsulykker.
Med det ulykkesbegreb, som man indførte i 2003, ville
man blandt andet sikre, at de arbejdsskader, der før refor-
men i 2003 blev afvist med henvisning til, at der ikke var
sket noget
usædvanligt
eller
uventet,
fremover også blev
anerkendt.
Det vil sige, at den sygeplejerske, som pludselig får smer-
ter i ryggen, når hun løfter en patient ud af sengen, eller
den chauffør, der får en knæskade, når han springer ned
fra trinbrættet på sin lastbil, også skulle have mulighed for
at få sin skade anerkendt som en arbejdsskade.
Med reformen blev der altså grundlagt det princip, at også
skader, som følger af det daglige arbejde
og hvor ulyk-
ken ikke skyldes noget uventet
kan anerkendes. Det er et
sundt og godt princip, og det har Højesterets dom fra 2013
ikke ændret ved.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 21/2-18 om anerkendelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
Det er også værd at bemærke, at reformen nogenlunde
havde den forudsete effekt på anerkendelsesprocenten
der som sagt i tiden frem til og med 2013 lå relativt stabilt
på mellem 75 og 80 procent.
Efter højesteretsdommen i 2013 er anerkendelsesprocen-
ten som sagt faldet, så den fra 2014 og frem har ligget på
mellem 50 og 60 procent
i 2017 var den 59 procent.
Det kræver ikke en matematisk eksamen at slå fast, at det
tal er betydeligt lavere end den forudsete anerkendelses-
procent på 80-85 procent.
Det er jo så det, som vi skal til at gøre noget ved politisk.
Derfor vil jeg også nu
også for min egen skyld
prøve
at få kortlagt, hvad det er, som der blevet diskuteret fra
2013 og frem til nu. Vi har brug for et overblik.
Jeg synes jo, at vi skulle have haft denne diskussion noget
før, og derfor vil jeg også gerne kvittere for dette samråd i
dag. Jeg er helt enig i, at vi skal gøre noget ved det her
spørgsmål, og det skal vi have gjort i foråret.
Tak for ordet.
7