Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1865464_0001.png
MINISTEREN
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. marts 2018
2018-1157
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. februar 2018 stillet mig følgende
spørgsmål (BEU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 288:
I forlængelse af samrådet den 8. februar 2018 om regeringens plan for byggeri-
et af den nye Storstrømsbro, jf. BEU alm. del - samrådsspørgsmål X, bedes
ministeren oplyse, om der er stillet krav om kædeansvar for arbejdsmiljøind-
satsen og brud på arbejdsmiljøloven.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Den enkelte virksomhed, herunder underentreprenører har ansvar for at
overholde arbejdsmiljølovgivningen. Det er den reelle arbejdsgiver, der instrue-
rer de ansatte, der fører tilsyn og kontrol med deres arbejde, og som derfor har
ansvaret for, at arbejdsforholdene er i orden og arbejdsmiljølovgivningen over-
holdes.
For yderligere at sikre arbejdsmiljøet har Arbejdstilsynet fastsat regler om byg-
herrens pligter i bekendtgørelse nr. 117/2013, herunder om bygherrens koordi-
neringspligt, hvor to eller flere arbejdsgivere forventes at være til stede på byg-
gepladsen samtidig. Bygherren/ Vejdirektoratet har overdraget opgaven med
arbejdsmiljøkoordinering til én eller flere af totalentreprenøren udpegede ar-
bejdsmiljøkoordinatorer, der på bygherrens vegne skal forestå arbejdsmiljøko-
ordineringen under både projektering og udførelse, og som skal følge de for-
skrifter, der er angivet i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om bygherrens pligter.
Arbejdsmiljøkoordineringen omfatter alle entreprenørens egne ansatte, såvel
som underentreprenører, andre entreprenører og samarbejdspartnere.
Vejdirektoratet fører, som bygherre, løbende tilsyn med totalentreprenørens
arbejdsmiljøkoordinering. Tilsynet består i at støtte arbejdsmiljøkoordinatoren
i dennes arbejde for både projektering og udførelse. Vejdirektoratets tilsyn del-
tager endvidere bl.a. i koordinerende sikkerhedsmøder og ved sikkerhedsrun-
deringer. Dertil kommer "stikprøve kontrol" på hele byggepladsen (det samlede
anlægsområde for totalentreprisen). Fagbevægelen får - i lighed med andre
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om der er stillet krav om kædeansvar for arbejdsmiljøindsatsen og brud på arbejdsmiljøloven ifm. byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transport-, bygnings- og boligministeren
1865464_0002.png
projekter – adgang til byggepladsen i samarbejde med Vejdirektoratet. Kan et
arbejdsmiljøproblem ikke løses ved dialog, har Vejdirektoratet mulighed for, i
alvorlige tilfælde, at standse arbejdets udførelse, hvilket vil kunne ramme total-
entreprenøren økonomisk. Kan et arbejdsmiljøproblem ikke umiddelbart løses
ved dialog kan Vejdirektoratet endvidere løfte problemet op et højere ledelses-
mæssigt niveau. Vejdirektoratet har gode erfaringer med denne konfliktløs-
ningsmodel.
Vejdirektoratet har i overensstemmelse med sin praksis ikke fastsat en selv-
stændig klausul om kædeansvar for arbejdsmiljø, som det kendes fra kædean-
svar i forbindelse med løn og ansættelsesvilkår. Det er således Vejdirektoratets
vurdering, at den ovennævnte tilsynsmodel med mulighed for at standse arbej-
dets udførelse i lige så høj grad varetager hensynet til at sikre et godt arbejds-
miljø som en model med en selvstændig klausul om kædeansvar.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen