Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1857686_0001.png
Det talte ord gælder
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål X om
Storstrømsbroen
Samrådsspørgsmål X
Side 1 af 11
Hvad er regeringens plan og ambition for byggeriet af den nye
Storstrømsbro med hensyn til at sikre, at
– så mange lokale arbejdsløse som muligt kommer i job?
– der bliver etableret så mange elev- og lærlingepladser som
muligt?
– alt arbejde på og omkring den nye Storstrømsbro foregår på
overenskomstlignende vilkår, og at der ikke sker social
dumping?
– fagbevægelsen og arbejdsgiverorganisationerne får de bedst
mulige vilkår og muligheder for at organisere arbejdskraften
og virksomhederne på og omkring byggeriet af den nye
Storstrømsbro?
Besvarelse af spørgsmålene
Tak for spørgsmålene.
Før jeg besvarer spørgsmålene, vil jeg kort redegøre for de
forestående anlægsaktiviteter på den nye Storstrømsbro og den
betydelige anlægsaktivitet, der er igangsat på Sydsjælland og
Lolland-Falster.
Vi vil frem til 2028 gennemføre anlægsinvesteringer på
Sydsjælland og Lolland-Falster for omkring 66 mia. kr.,
inklusive den faste forbindelse over Femern Bælt. Det vil få en
stor effekt på det lokale arbejdsmarked.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 8/2-18 om regeringens plan for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transport-, bygnings- og boligministeren
Det talte ord gælder
Side 2 af 11
Anlægsarbejdet med udbygning af den nordlige del af de danske
jernbanelandanlæg til Femern Bælt-forbindelsen blev igangsat i
foråret 2016. Det drejer sig om strækningen mellem Ringsted og
Nykøbing Falster, der vil stå klar i 2024. Banedanmark har
opgjort den samlede beskæftigelseseffekt af hele Ringsted-
Femern Banen til godt 2.100 mandår, heraf godt 1.400 mandår
hos entreprenørerne og omkring 700 mandår hos
Banedanmark. Banedanmark har stillet krav om, at der
etableres elev- og lærepladser. Banedanmark forventer, at der
vil kunne leveres 82 elevårsværk på projektet, eksklusive
Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet.
De fleste af anlægsentrepriserne er efter udbud tildelt danske
entreprenører. Anlægsentreprisen med fornyelse af spor mellem
Ringsted og Nykøbing Falster er dog tildelt en østrigsk
entreprenør.
Copenhagen Economics har opgjort beskæftigelseseffekten af
det kommende anlægsarbejde på tunnelen under Femern Bælt
til i alt 87.000 årsværk, heraf 72.000 årsværk i Danmark. Det
drejer sig om 19.000 årsværk for den direkte beskæftigelse hos
hovedentreprenørerne. Der forventes 25.000 årsværk relateret
til den indirekte beskæftigelse hos samtlige underleverandører i
Danmark. Og der forventes 28.000 årsværk relateret til den
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 8/2-18 om regeringens plan for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transport-, bygnings- og boligministeren
Det talte ord gælder
indirekte beskæftigede.
Side 3 af 11
afledte beskæftigelse, der følger af forbruget fra de direkte og
Tre af de fire store anlægskontrakter på sænketunnelen under
Femern Bælt blev indgået med et internationalt sammensat
konsortium af entreprenørvirksomheder, Femern Link
Contractors. Den danske entreprenørkoncern Per Aarsleff
indgår i dette konsortium.
Endelig forventer Vejdirektoratet en beskæftigelse på ca. 2.200
årsværk ved anlæg af den nye Storstrømsbro og nedrivning af
den gamle bro. Ifølge anlægsloven forventes projektet direkte at
medføre ca. 300 arbejdspladser i området i en længere periode
og få positive effekter for lokale underleverandører samt
butikker, hoteller, restauranter mv., der vil få ekstra omsætning
fra de ekstra arbejdspladser.
Regionen får dermed tilført et betydeligt og højt beskæftigelses-
niveau i bygge- og anlægssektoren i disse og de kommende år.
Jeg har noteret, at man fra både Region Sjælland, kommunerne
i regionen og arbejdsmarkedets parter igennem flere år har
gjort en indsats for at forberede arbejdsmarkedet og
erhvervslivet på de kommende muligheder.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 8/2-18 om regeringens plan for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transport-, bygnings- og boligministeren
Det talte ord gælder
En del af de mange anlægsarbejder er nu gået i gang, og jeg
Side 4 af 11
håber derfor, at man er klar til at udnytte de muligheder, der
opstår.
Blandt de fire tilbud, som Vejdirektoratet modtog i juli på at
bygge den nye Storstrømsbro, udpegede Vejdirektoratet den 23.
oktober et joint venture bestående af de tre italienske
entreprenørvirksomheder Itinera, Condotte og Grandi Lavori
Fincosit samt en italiensk brorådgiver, Seteco Ingegneria, som
underrådgiver. Desuden har de italienske entreprenører valgt at
benytte det danske firma EKJ Rådgivende Ingeniører. Den 9.
januar 2018 meddelte Condotte, at firmaet havde igangsat en
rekonstruktionsproces for afværgelse af konkurs. En enig
forligskreds har den 30. januar 2018 besluttet, at hvis Condotte
ikke kan underskrive kontrakten, når den skal underskrives, får
Condotte ikke mulighed for på et senere tidspunkt at tiltræde
kontrakten, uanset hvad retten i Rom måtte beslutte
efterfølgende. Som følge heraf agter Vejdirektoratet at
underskrive kontrakten med de to øvrige konsortiedeltagere.
For at begrænse de tidsmæssige risici for anlægsprojektet
stillede Vejdirektoratet nogle arealer til rådighed for de bydende
entreprenørkonsortier. Entreprenørkonsortierne blev stillet frit,
om man ville benytte et areal på Nakskov Havn, et areal på
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 8/2-18 om regeringens plan for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transport-, bygnings- og boligministeren
Det talte ord gælder
Masnedø eller et helt tredje areal. Det afgørende var, at det
areal, entreprenøren ønskede at benytte, er godkendt til
formålet, inden det tages i brug.
Det italienske entreprenørkonsortium vil etablere en større
arbejds- og produktionsplads på Masnedø. Her vil både
fundamenter samt broens under- og overbygning blive
Side 5 af 11
præfabrikeret som færdige elementer, der sejles ud til brostedet
og monteres. Pylon og pylonfundament samt enkelte brofag
nærmest kysten på både Falster og Masnedø vil blive
konstrueret direkte på stedet.
De tre øvrige tilbudsgivere havde ifølge Vejdirektoratet
beskrevet hver sin produktionsmetode og forskellige
produktionssteder i deres tilbud.
Således havde en af tilbudsgiverne planlagt at producere
fundamenter og underbygning til broen på det areal,
Vejdirektoratet havde stillet til rådighed på Nakskov Havn,
mens man ville producere overbygningselementer i Polen.
En anden tilbudsgiver havde planlagt at producere både broens
fundamenter, underbygning og overbygning på en
produktionsplads i Polen.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 8/2-18 om regeringens plan for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transport-, bygnings- og boligministeren
Det talte ord gælder
Den sidste tilbudsgiver havde planlagt at producere
Side 6 af 11
fundamenter på en flydedok ved Vordingborg, foretage såkaldt
in-situ-støbning af broens underbygning samt foretage trinvis
støbning og efterfølgende lancering af broens overbygning fra
de to landfæster på henholdsvis Masnedø og Falster til den
endelige placering.
Jeg synes, at vi skal glæde os over, at det vindende entreprenør-
konsortium vil producere broens elementer lokalt og tæt på,
hvor den nye bro skal opføres.
Jeg vil nu besvare de stillede spørgsmål ét ad gangen.
Spørgsmål 1:
Hvad er regeringens plan og ambition for byggeriet af den nye
Storstrømsbro med hensyn til at sikre, at så mange lokale
arbejdsløse som muligt kommer i job?
Svar på spørgsmål 1:
Heldigvis er de nuværende og kommende store anlægsbyggerier
med til at sikre rigtigt mange job i regionen. Således skaber
Storstrømsbroen flere hundrede jobs i anlægsperioden. Og
mange af de ansatte vil være lokale.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 8/2-18 om regeringens plan for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transport-, bygnings- og boligministeren
Det talte ord gælder
Der kan ikke stilles krav om, at der skal benyttes dansk
Side 7 af 11
arbejdskraft, herunder lokal arbejdskraft, idet et sådant krav
ville være i strid med EU-reglerne. I kontrakten om anlæg af
den nye bro har Vejdirektoratet derfor ikke kunnet stille krav
om, at alt arbejde skal udføres i Danmark på danske
arbejdspladser.
For at sikre de bedst mulige forhold for anlægsarbejdet valgte
Vejdirektoratet at stille arbejdsarealer til rådighed for
entreprenøren i både Vordingborg, Guldborgsund og Lolland
kommuner. Det vindende joint venture har i sit tilbud
beskrevet, at det vil udnytte det areal, der er stillet til rådighed
på Masnedø, til produktion af betonelementer. Arealet er
beliggende i umiddelbar nærhed af brobyggeriet.
Det vil være op til entreprenøren at ansætte de medarbejdere,
der skal bruges i henhold til de kvalifikationer, der er behov for,
herunder også at indgå aftaler med underleverandører.
Det er i høj grad op til det lokale erhvervsliv at have de rette
kompetencer for at komme i betragtning til udførelse af opgaver
på projektet. Lokalt er der etableret flere erhvervsnetværk med
opbakning fra kommunerne og regionen.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 8/2-18 om regeringens plan for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transport-, bygnings- og boligministeren
Det talte ord gælder
Side 8 af 11
I forberedelsen af projektet er Vejdirektoratet indgået proaktivt
i et samarbejde med de lokale og regionale erhvervsnetværk,
kommuner med mere for at sikre, at erhvervslivet er klar til at
støtte entreprenøren mest muligt i projektets udførelsesfase.
Vejdirektoratet har oplyst, at der som en del af kontrakten
desuden er bonusordninger, der kan bringes i anvendelse, for at
tilskynde entreprenøren til at yde mere end kontraktens
mindstekrav i forhold til blandt andet arbejdsmiljø, sociale
klausuler og virksomhedspraktik.
Spørgsmål 2:
Hvad er regeringens plan og ambition for byggeriet af den nye
Storstrømsbro med hensyn til at sikre, at der bliver etableret
så mange elev- og lærlingepladser som muligt?
Svar på spørgsmål 2:
Der er i kontrakten krav om, at entreprenøren skal sikre
praktikpladser svarende til 60 årsværk. I forhold til projektets
størrelse og art finder jeg, at det er et passende omfang. For at
entreprenøren kan beskæftige så mange praktikanter, skal det
også sikres, at der er et tilsvarende antal unge mennesker, der
under byggeriet er under uddannelse inden for bygge- og
anlægsbranchen.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 8/2-18 om regeringens plan for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transport-, bygnings- og boligministeren
Det talte ord gælder
Spørgsmål 3:
Side 9 af 11
Hvad er regeringens plan og ambition for byggeriet af den nye
Storstrømsbro med hensyn til at sikre, at alt arbejde på og
omkring den nye Storstrømsbro foregår på overenskomst-
lignende vilkår, og at der ikke sker social dumping?
Svar på spørgsmål 3:
Entreprenøren er i henhold til ILO-konvention nr. 94 om
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og i henhold til den
kontrakt, der indgås, forpligtet til at sikre, at ansatte hos
entreprenøren og eventuelle underentreprenører, som
medvirker til at opfylde kontrakten, er sikret løn – herunder
særlige ydelser – arbejdstid og andre arbejdsvilkår, der ikke er
mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i
henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for
det pågældende faglige område mest repræsentative arbejds-
markedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske
område.
Det bemærkes, at ved ordlyden ”medvirker til at opfylde
kontrakten”, jf. ILO-konvention nr. 94, forstås arbejde udført i
Danmark med henblik på kontraktens opfyldelse.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 8/2-18 om regeringens plan for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transport-, bygnings- og boligministeren
Det talte ord gælder
Det gælder endvidere, at entreprenøren og eventuelle
Side 10 af 11
underentreprenører skal sikre, at de ansatte får oplysninger om
de vilkår, der følger af arbejdsklausulen.
Vejdirektoratet kan til enhver tid udbede sig relevant
dokumentation for, at løn- og arbejdsvilkår er opfyldt for at
sikre, at arbejdstagerne lever op til den forpligtelse, som
arbejdsklausulen fastsætter. Endvidere har Vejdirektoratet
oplyst, at de normalt har et godt samarbejde med fagforenin-
gerne. De informerer Vejdirektoratet, når de bliver bekendt med
uoverensstemmelser i forhold til ILO-konvention nr. 94.
Overholder entreprenøren ikke forpligtelsen, og medfører dette
et berettiget krav på yderligere løn til arbejdstagerne, kan
Vejdirektoratet foretage tilbageholdelse i betalingerne til
entreprenøren med henblik på at tilgodese dette, ligesom der
kan pålægges bod. Dette gælder både i forhold til
entreprenørens egne medarbejdere og eventuelle
underentreprenørers medarbejdere.
Spørgsmål 4:
Hvad er regeringens plan og ambition for byggeriet af den nye
Storstrømsbro med hensyn til at sikre, at fagbevægelsen og
arbejdsgiverorganisationerne får de bedst mulige vilkår og
muligheder for at organisere arbejdskraften og
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 8/2-18 om regeringens plan for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transport-, bygnings- og boligministeren
Det talte ord gælder
virksomhederne på og omkring byggeriet af den nye
Storstrømsbro?
Svar på spørgsmål 4:
Side 11 af 11
Vejdirektoratet har oplyst, at direktoratet normalt har et godt
samarbejde med fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer på
de forskellige anlægsprojekter, som de løbende gennemfører.
Jeg forventer, at det fortsætter i forbindelse med byggeriet af
Storstrømsbroen.
Fagbevægelsen får på Storstrømsbroprojektet – i lighed med på
andre projekter – adgang til byggepladsen i samarbejde med
Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet har løbende i udbudsprocessen informeret de
bydende konsortier om den danske model samt dens betydning
for det danske arbejdsmarked. Derudover har Vejdirektoratet
undervejs været i drøftelser med fagbevægelsen og arbejdsgiver-
organisationerne i forhold til de bydende entreprenør-
konsortier.