Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1906621_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mattias Tesfaye
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. februar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
268 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 268:
J.nr. 20185200070
”Ministeren
bedes oplyse antal og andel af politiets, Skats og Arbejdstilsynets kon-
trolbesøg i hhv. 2014, 2015, 2016 og 2017 om social dumping, hvor tilsyns- og
kontrolmedarbejderne oplevede, at der var personer der forsøgte at flygte fra ar-
bejdsstedet, som det f.eks. er beskrevet i artiklen: "Vild panik: Ansatte flygtede fra
politiet under kontrolbesøg" bragt i avisen.dk den 1. februar 2018, jf.
https://www.avisen.dk/vild-panik-ansatte-flygtede-fra-politiet-under-
kont_482434.aspx
Svar:
Det er helt afgørende, at der er ordnede forhold på det danske arbejdsmarked. Der-
for er det også vigtigt for regeringen, at myndighederne anvender alle de tilgænge-
lige redskaber i myndighedssamarbejdet for at bekæmpe social dumping. Her har
vi senest med finansloven for 2018 prioriteret midler til en koordineret myndig-
hedsindsats mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet, som vi kan se har givet re-
sultater.
Her er det også vigtigt, at det er med et effektivt sanktionssystem, der understøtter
RUT-registret, og som gør det muligt at slå hårdt ned på virksomheder, der ignore-
rer pligten til at anmelde sig i registret.
Jeg er derfor rigtig glad for, at regeringen og Dansk Folkeparti som en del af fi-
nanslovsaftalen for 2018 har aftalt at gøre det muligt for Arbejdstilsynet at udstede
tvangsbøder i de situationer, hvor en virksomhed vedvarende undlader at anmelde
sig i RUT.
Regeringen og Dansk Folkeparti har endvidere med finanslovsaften for 2018 aftalt,
at skærpe bøderne over for de arbejdsgivere, der ansætter ulovlig arbejdskraft, når
der foreligger skærpende omstændigheder.
Det er afgørende, at vi inden for den fælles myndighedsindsats mod social dum-
ping løbende forholder os til de ændringer og udfordringer, myndighederne regi-
strerer på området. Jeg er derfor også tilfreds med, at Arbejdstilsynets Tilsynscen-
ter Øst siden foråret 2017 har registret, hvor mange personer der er flygtet fra ar-
bejdsstedet i forbindelse med tilsynsbesøg, med henblik på at kunne vurdere om-
fanget.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvad myndighederne gør for at fange personer, der er flygtet fra arbejdsstedet i forbindelse med politiets, Skats og Arbejdstilsynets kontrolbesøg om social dumping, til beskæftigelsesministeren
Det er en problemstilling, som jeg tager meget alvorligt. Jeg vil derfor bede Ar-
bejdstilsynet om at fortsætte de iværksatte optællinger, så vi kan følge udviklingen.
Der vil løbende blive fulgt op på dette i den faste kvartalsvise afrapportering af
myndighedsindsatsen for ordnede forhold.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Arbejdstil-
synet, Skatteministeriet og Justitsministeriet.
Arbejdstilsynet har i den anledning oplyst følgende:
”Arbejdstilsynets
Tilsynscenter Øst (Danmark øst for Storebælt) har optalt, hvor
mange personer der er flygtet fra arbejdsstedet i forbindelse med tilsynsbesøg i pe-
rioden medio marts 2017 til udgangen af 2017.
Optællingen viser, at Tilsynscenter Øst i den nævnte periode har oplevet 40 besøg-
te arbejdssteder, hvor folk er flygtet fra arbejdsstedet. I den forbindelse har Ar-
bejdstilsynet konstateret, at i alt 103 personer er flygtet fra arbejdsstedet. Der er ta-
le om tilfælde, hvor personer flygter fra arbejdsstedet, inden Arbejdstilsynet får
kontakt med dem.
De fleste tilfælde, hvor en eller flere personer flygter fra arbejdsstedet, sker i for-
bindelse med
Arbejdstilsynets egne daglige aktiviteter med tilsyn med udenlandske
virksomheder og udenlandsk arbejdskraft.
I disse tilfælde vil Arbejdstilsynet lade
det indgå i planlægningen af den fælles myndighedsindsats med henblik på, at ar-
bejdsstedet efterfølgende besøges på en fælles aktion med politiet.
Andelen af besøgte arbejdssteder, hvor personer er flygtet fra arbejdsstedet, udgør
ca. 2,5 procent af det samlede antal besøgte arbejdssteder i perioden i Tilsynscenter
Østs område.”
Skatteministeriet har indhentet et bidrag fra SKAT, som har oplyst, at SKAT ikke
registrerer, om personer flygter under de fælles myndighedsaktioner mod social
dumping.
Justitsministeriet har indhentet et bidrag Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet skal indledningsvis oplyse,
at det ikke er muligt at tilvejebringe de
ønskede oplysninger ved opslag i politiets sagsstyringssystem (POLSAS), idet der
ikke sker registrering af situationer, hvor personer undløber fra politiet i forbindel-
se med kontrolindsatser i forhold til social dumping.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra poli-
tikredsene om kredsenes eventuelle erfaringer med personer, som har forsøgt at
undløbe politiet i forbindelse med
kontrolindsatser i forhold til social dumping
i
perioden 2014-2017, og kredsenes opfølgning herpå.
Bornholms Politi, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, Syd- og Sønderjyllands
Politi og Midt- og Vestjyllands Politi har oplyst, at de ikke har kendskab til sager,
hvor personer har forsøgt at undløbe fra kontrolstedet.
Nordjyllands Politi har oplyst, at det erfaringsmæssigt forekommer overordentligt
sjældent, at personer undløber fra kontrolstedet. Kredsen har kendskab til to tilfæl-
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvad myndighederne gør for at fange personer, der er flygtet fra arbejdsstedet i forbindelse med politiets, Skats og Arbejdstilsynets kontrolbesøg om social dumping, til beskæftigelsesministeren
de, som ligger et par år tilbage, hvor der skete undløb i forbindelse med kontrol af
restauranter. Det var i de pågældende situationer ikke praktisk muligt for politiet at
foretage eftersættelse, men der blev foretaget opfølgende kontrolbesøg af restau-
ranterne.
Fyns Politi har oplyst, at kredsen har kendskab til to tilfælde i 2015, hvor hen-
holdsvis en og to personer undløb, uden at det efterfølgende lykkedes politiet at
pågribe dem.
Østjyllands Politi har oplyst, at kredsen har kendskab til to tilfælde i 2014 og 2015,
hvor henholdsvis to og tre personer undløb fra kontrolstedet, uden at det efterføl-
gende lykkedes at pågribe dem.
Københavns Vestegns Politi har oplyst, at kredsen vurderer, at der årligt undløber
10-15 personer, og at antallet vurderes at svinge i forhold til antallet af gennemfør-
te kontroller og karakteren af kontrolstederne.
Nordsjællands Politi har oplyst, at der skønsmæssigt sker undløb en til to gange år-
ligt.
Sydøstjyllands Politi har oplyst, at kredsen i løbet af de seneste syv år har kendskab
til to episoder med forsøg på undløb, hvor de pågældende blev pågrebet.
Københavns Politi har oplyst, at kredsen kun sjældent oplever undløb fra kontrol-
steder.
Midt- og Vestsjællands Politi har oplyst, at kredsen kun har kendskab til få tilfælde
af forsøg på undløb. I de fleste tilfælde pågribes de undløbne.
Politikredsene tilstræber i videst muligt omfang at sikre eventuelle flugtruter, inden
kontrollen udføres, men det kan f.eks. ved større arbejdspladser såsom store byg-
gepladser være vanskeligt at indramme hele området.
I tilfælde, hvor personer undløber i forbindelse med kontrolbesøg, vil politiet efter-
sætte den undløbne, hvis det er muligt. Den undløbnes identitet vil desuden forsø-
ges fastslået gennem afhøringer mv. på kontrolstedet. Der kan desuden følges op
med yderligere kontrolbesøg.”
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3