Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1862653_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 6. februar 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 267
(alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 267:
Vil ministeren kommentere artiklen i Ugebrevet
A de
. ja uar
8: ”Nepale-
sere arbejder her for .
kr. o
å ede ” og heru der oplyse, hvilke ord-
ning der gør det muligt for tredjelandsborgere at arbejde for så lav en timeløn.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Styrelsen for International
Rekruttering og Integration (SIRI), der har oplyst følgende:
”Der
findes en række ordninger, som gør det muligt for 3. landsstatsborgere at få
opholdstilladelse i Danmark, der giver mulighed for at arbejde. Ordningerne ad-
ministreres af SIRI.
Udgangspunktet i forhold til 3. landsstatsborgeres mulighed for at arbejde i Dan-
mark er erhvervsordningerne. De såkaldte
’stedfæstede’ tilladelser,
som primært
er rettet mod højtkvalificerede udlændinge, og hvor hovedformålet er at tiltrække
højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft. De største erhvervsordninger for grup-
pen af 3. landsstatsborgere i 2017 set på antal udstedte tilladelser var henholdsvis
beløbsordningen med 2.586 tilladelser og fast-track ordningen med 2.249 tilladel-
ser ud af samlet set 7.466 tilladelser givet til 3. landsborgere i 2017 på erhvervs-
ordninger administreret af SIRI, idet medfølgende familie til erhverv ikke er med-
regnet.
De konkrete betingelser vil afhænge af den specifikke erhvervsordning. Fælles
betingelser for alle ordningerne, med undtagelse af etableringskortet og Start Up
Denmark, er dog, at udlændingen skal være tilbudt et job i Danmark, før der an-
søges om opholds- og arbejdstilladelse, og at løn og ansættelsesforhold er sæd-
vanlige i forhold til danske standarder. Den stedfæstede tilladelse er begrænset til
ansættelse hos en bestemt arbejdsgiver. SIRI har her i forbindelse med sagsbe-
handlingen set den relevante ansættelseskontrakt eller ansættelsesaftale og sik-
1. marts 2018
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 2330
371016
Side
1/2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om, hvilken ordning der gør det muligt for 3. landes borgere at arbejde for så lav en timeløn, som oplyst i artiklen i ugebrevet A4 den 30/1-18: "Nepalesere arbejder her for 12.200 kr. om måneden", til udlændinge- og integrationsministeren
ret, at løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter danske forhold, herunder at
der er tale om fuldtidsarbejde. SIRI foretager ligeledes løbende kontrol af, at løn-
krav overholdes.
Udlændinge med en opholds- og arbejdstilladelse efter en af ovennævnte op-
holdsordninger vil derfor som udgangspunkt ikke kunne have en månedlig løn på
kr. 12.200 for en gennemsnitlig arbejdstid på 21 timer om ugen.
Udover de stedfæstede tilladelser findes dog også ordninger, der giver mulighed
for at arbejde uden at være baseret på et konkret ansættelsesforhold. Det omfat-
ter enkelte mindre erhvervsordninger, fx etableringskortet, og desuden studieop-
holdstilladelser og ophold til medfølgende familiemedlemmer til arbejdstagere
eller studerende, hvor retten til at arbejde er sekundær i forhold til det primære
opholdsgrundlag som medfølgende familie eller studerende. Ved de fleste af disse
ordninger er udlændingen fritaget fra krav om arbejdstilladelse. Dette betyder, at
løn- og ansættelsesvilkår i forbindelse med eventuelt arbejde, herunder timetal,
ikke indgår i styrelsens behandling af ansøgningen om opholdstilladelse. Løn- og
ansættelsesvilkår ved eventuelle ansættelser vil, som det i øvrigt gælder på det
danske arbejdsmarked, være reguleret via den danske model, som baserer sig på
aftaler mellem arbejdsmarkedets parter. Dette gælder også ved studietilladelser
til videregående uddannelse, hvor den studerende udover opholdet med henblik
på studiet får en særskilt arbejdstilladelse med ret til at arbejde 20 timer om
uge , og fuld tid i ju i, juli og august.”
Jeg synes umiddelbart, at det er svært at drage nogle særlige konklusioner alene
på baggrund af artiklen i Ugebrevet A4. En samlet oversigt over de forskellige ord-
ninger og fordelingen af udlændinge på ordningerne samt lønniveauer fremgår af
besvarelsen af BEU alm. del spm. 266, som jeg derfor kan henvise til for et mere
samlet billede. Jeg skal gøre opmærksom på, at opgørelsesmetoden ikke nødven-
digvis svarer til den metode, som A4 har benyttet
og som i øvrigt ikke er specifi-
ceret i materialet fra A4.
Uanset hvad er det klart, at vi ikke kan eller vil tolerere snyd og sort arbejde. Der-
for gør myndighederne en stor samlet indsats for at forhindre snyd og sort arbej-
de, og har man kendskab til snyd og sort arbejde, kan jeg kun på det kraftigste
opfordre til, at man melder det til myndighederne.
Jeg skal endelig bemærke, at det også er muligt for udlændinge med ophold på
grundlag af familiesammenføring, asyl, permanent ophold mv. at tage arbejde i
Danmark. Disse er fritaget fra krav om arbejdstilladelse. Det samme gør sig gæl-
dende for udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne. Disse ordninger admini-
streres af henholdsvis Udlændingestyrelsen og Statsforvaltningen.
Inger Støjberg
/
Anne Thorsen
Side
2/2