Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1913396_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
20. juni 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 31. januar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
262 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Leif Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 262:
”Ministeren bedes redegøre for, hvad der i dag gøres for at bekæmpe socialt bedra-
geri med sociale ydelser både fra centralt hold i Beskæftigelsesministeriet og Ud-
betaling Danmark, samt lokalt i kommunerne.”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har i de senere år - i lighed med kommunerne, SKAT og
Udbetaling Danmark - styrket indsatsen mod socialt bedrageri betydeligt. Disse
myndigheder deltager sammen i den tværoffentlige indsats mod snyd og fejludbeta-
linger, der er forankret i den særlige styregruppe for fejludbetalinger og kontrol
(SFK). Indsatsen koordineres af Digitaliseringsstyrelsen og omfatter bl.a. en lang
række indsatser for at sikre korrekte udbetalinger og bedre borgerdata som led i re-
aliseringen af den del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020, der
vedrører snyd og fejludbetalinger.
Jeg er helt sikker på, at der er et stort potentiale i et endnu tættere samarbejde mel-
lem myndighederne. Derfor har jeg også i mit udspil til initiativer, der forenkler og
skærper sanktionsreglerne og styrker kontrollen med offentlige ydelser fremlagt
forslag om at skærpe de gældende sanktioner for uberettiget modtagelse af hjælp
samtidig med arbejde eller under ophold i udlandet.
Tilsvarende indgår det i finanslovsaftalen for 2018, at lufthavnstilsynet, som kan
medvirke til at opdage personer, der uberettiget har modtaget en ydelse under op-
hold i udlandet, genindføres. Samtidig blev det aftalt, at der skal gøres status og
følges op på aftalen ”
En styrket indsats mod socialt bedrageri”
fra november
2010.
Samtidig understreger jeg med de beskæftigelsespolitiske mål for 2019, at der i
kommunerne fortsat skal være et fokus på at minimere fejludbetalinger og snyd
med sociale ydelser.
Som beskæftigelsesminister er det vigtigt for mig at bidrage til øget brug af auto-
matiserede og digitale redskaber, der kan understøtte de udbetalende myndigheders
J.nr.
2018 - 859
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om, hvad der gøres for at bekæmpe bedrageri med sociale ydelser, til beskæftigelsesministeren
muligheder for at forebygge snyd og fejludbetalinger allerede forud for eller i for-
bindelse med udbetalinger. Her vil jeg blandt andet fremhæve:
Et nyt beskæftigelseskrav og beregningsgrundlag på baggrund af indkomstre-
gistret indført på sygedagpengeområdet med virkning fra den 5. januar 2015.
Etableringen af en ny dagpengekontrolmodel som led i udmøntningen af dag-
pengereformen 1. juli 2017, der bygger på en kontrol af retten til dagpenge tid-
ligst muligt i sagsbehandlingen og en automatisk beregning af dagpengene.
Digitalisering af barselslovens beskæftigelseskrav og beregningsreglerne for
barselsdagpengesatsen for lønmodtagere den 1. juli 2018.
Løbende automatiske reguleringer af pension og boligstøtte fra henholdsvis
den 1. januar 2015 og den 1. januar 2016, hvor der foretages månedlige genbe-
regninger på baggrund af indkomstoplysninger fra eIndkomst.
Udbetaling Danmark anvender i sit arbejde for at bekæmpe socialt bedrageri og
minimere fejludbetalinger en række kontrolredskaber baseret på den registerbase-
rede indsats, som Udbetaling Danmarks Fælles Dataenhed leverer til kommunerne.
Den Fælles Dataenhed i Udbetaling Danmark blev etableret i forbindelse med øko-
nomiaftalen 2015 mellem regeringen og KL og har til formål at sikre et bedre
grundlag og et forpligtende samarbejde vedrørende kontrol med sociale ydelser,
herunder på de kommunale ydelsesområder og på Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøttes område.
Dataenheden foretager på baggrund af en række udsøgningskriterier registersamkø-
ringer og leverer på den baggrund lister og sager til kommunerne med ydelsesmod-
tagere, som falder ud på et eller flere udsøgningskriterier. Kommunerne bruger li-
sterne til at igangsætte kontrolsager og identificere sager om fejludbetalinger og
snyd.
Resultaterne af kontrolarbejdet offentliggøres i Udbetaling Danmarks årsrapporter,
og ifølge rapporten for 2017 udgjorde værdien af Udbetaling Danmarks arbejde
med kontrol af løbende ydelser 144 mio. kr. i 2017, mens værdien af dataenhedens
registersamkøring for kommunerne udgjorde 68 mio. kr.
Som en udløber af kommuneaftalen for 2015 er der gennemført en evaluering af
dataenheden, der viser, at Den Fælles Dataenhed overordnet har opfyldt målsæt-
ningerne som forudsat, men at der også er et betydeligt potentiale i at øge anven-
delsen af registersamkøringer i kommunerne og Udbetaling Danmark.
På baggrund af evalueringen anbefales det at etablere et nyt benchmarking- og mo-
nitoreringsværktøj for samarbejdet mellem Den Fælles Dataenhed og kommunerne
med henblik på at udstille resultaterne af kommunernes brug af dataenheden.
Med hensyn til spørgsmålet om kontrolarbejdet lokalt i kommunerne har Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering indhentet en udtalelse fra KL, der oplyser, at
kommunerne arbejder kontinuerligt med at sikre, at ydelser og tilskud udbetales på
korrekt grundlag, og at der ikke udbetales ydelser på baggrund af snyd ift. tilde-
lingskriterier m.v.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om, hvad der gøres for at bekæmpe bedrageri med sociale ydelser, til beskæftigelsesministeren
For at tilvejebringe viden om effekten af myndighedernes kontrolindsats indgik det
i aftalen om kommunernes økonomi 2016, at kommunerne og Udbetaling Danmark
skulle iværksætte halvårlige effektmålinger. I forlængelse heraf har KL i samarbej-
de med kommunerne og Udbetaling Danmark udviklet et effektmålingsværktøj
med en fælles standard for opgørelse af effekten af kontrolindsatsen.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3