Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1844834_0001.png
TALE
10. januar 2018
Samrådstale om supplerende dagpenge
J.nr.
AMY
JAS
Indledning
Samrådet i dag handler om personer, som har op-
brugt retten til supplerende dagpenge, og hvilke
konsekvenser det kan få for dem i dagpengesyste-
met, hvis de efterfølgende tager beskæftigelse.
Jeg vil starte med at oplyse, at det oprindeligt var
planen, at de resterende ændringer som følge af
af-
tale om supplerende dagenge og overskydende ti-
mer
skulle have været trådt i kraft 1. januar
2018. Efter ønske fra a-kasserne om mere tid til
implementeringen, er det dog siden blevet besluttet
at udskyde ikrafttrædelsen til den 1. oktober 2018.
Allerførst vil jeg gerne slå fast, at vi med reglerne
om supplerende dagpenge både efter gældende
regler og fremadrettet ønsker at tilgodese to hen-
syn.
På den ene side vil vi undgå, at personer perma-
nent indretter sig med deltidsarbejde, der suppleres
op med dagpenge. Hvis man kan forsørge sig selv
med fuldtidsarbejde, så skal man det. På den anden
side er vi opmærksomme på, at beskæftigelse af
mindre omfang suppleret med dagpenge kan virke
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepair fra det åbne samråd den 10. januar 2018 om dagpengemodtageres ret til dagpenge ved kortvarigt arbejde, til beskæftigelsesministeren
som en trædesten ind på arbejdsmarkedet i et fuld-
tidsjob. Det er samtidig med til at skabe fleksibili-
tet på arbejdsmarkedet. Det er noget af det, vi er
rigtig gode til i Danmark.
Jeg synes, at vi har fundet en god balance
også
fremadrettet. Det har aldrig været meningen, at
man skal kunne indrette sig permanent med del-
tidsarbejde og supplerende dagpenge. Målet skal
altid være, at man skal have et fuldtidsjob og for-
sørge sig selv 100 procent.
Derfor er der både i dag og fremadrettet en varig-
hedsbegrænsning på supplerende dagpenge på 30
uger inden for de seneste 104 uger.
Med
Aftale om supplerende dagpenge og oversky-
dende timer
er der aftalt en række lempelser af de
supplerende dagpenge, som samlet set medfører
merudgifter på 27,5 mio. kr. årligt (PL18). Det
kommer jeg tilbage til.
Aftalepartierne var opmærksomme på, at supple-
rende dagpenge indgår i det månedsbaserede sy-
stem
med den konsekvens, at man efter at have
modtaget supplerende dagpenge i 30 uger ikke
længere kan modtage dagpenge i måneder, hvor
man måtte have deltidsarbejde. Det er blandt andet
derfor, at der samtidig blev gennemført forbedrin-
ger af reglerne om supplerende dagpenge.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepair fra det åbne samråd den 10. januar 2018 om dagpengemodtageres ret til dagpenge ved kortvarigt arbejde, til beskæftigelsesministeren
Den nævnte konsekvens er sidenhen blevet rejst
flere gange
blandt andet i forbindelse med be-
handlingen af lovgivningen i Folketinget og i ar-
tiklen i Avisen.dk den 3. november 2017, som der
også henvises til i samrådsspørgsmålet.
Månedsbaseret dagpengesystem
Efter disse indledende ord vil jeg kort gennemgå
de nye regler for supplerende dagpenge og konse-
kvenserne af det månedsbaserede dagpengesystem,
som udspringer af aftalen om et tryggere dagpen-
gesystem fra oktober 2015, som et bredt politisk
flertal her på Christiansborg stod bag.
Den månedsbaserede opgørelse af dagpengene er
en forudsætning for, at dagpengesystemet kan bli-
ve baseret på registeroplysninger og dermed kan
digitaliseres og automatiseres. Vi har ikke regi-
steroplysninger om beskæftigelse fordelt på uger
derfor er dagpengesystemet nu månedsbaseret.
Med aftalen om supplerende dagpenge og over-
skydende timer, som regeringen, Socialdemokrati-
et og Dansk Folkeparti indgik tilbage i december
2015, blev det aftalt, at forbruget af supplerende
dagpenge fortsat skal opgøres i uger, og at tidsbe-
grænsningen fortsat skal være 30 uger.
Det blev også aftalt at ændre mindsteudbetalings-
kravet for at kunne få dagpenge fra én dag pr. uge
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepair fra det åbne samråd den 10. januar 2018 om dagpengemodtageres ret til dagpenge ved kortvarigt arbejde, til beskæftigelsesministeren
(7,4 timer) til to dage pr. måned (14,8 timer), så
det passer ind i et månedsudbetalingssystem.
Alt det betyder, at når man efter den 1. oktober
2018 har opbrugt de 30 uger med supplerende
dagpenge, så kan man ikke længere få supplerende
dagpenge i de måneder, hvor man også har be-
skæftigelse. Man har dog fortsat ret til fulde dag-
penge.
Konsekvenser ved opbrugt periode med
supplerende dagpenge
Det leder mig over til at svare på, om det er rime-
ligt, at personer, der har opbrugt retten til supple-
rende dagpenge, ikke kan få udbetalt dagpenge i
en måned, hvis de har én dags arbejde.
Det er rigtigt, at der vil være denne konsekvens
med de nye regler, idet dagpengeretten opgøres i
måneder i stedet for uger
Lad mig med det samme sige, at vi samtidig lem-
per en række regler om supplerende dagpenge
netop for at imødekomme konsekvenserne af det
månedsbaserede dagpengesystem.
Og at reglerne om supplerende dagpenge ikke
mindst skal ses i sammenhæng med hele det øvri-
ge dagpengesystem.
Som sagt lemper vi også en række regler om sup-
plerende dagpenge:
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepair fra det åbne samråd den 10. januar 2018 om dagpengemodtageres ret til dagpenge ved kortvarigt arbejde, til beskæftigelsesministeren
For det første
bliver det muligt løbende at optjene
en ny ret til supplerende dagpenge. Man skal ikke
som i dag vente til den eksisterende periode er helt
opbrugt. Man kan således bruge beskæftigelse for-
ud for retten til supplerende dagpenge er opbrugt
til at optjene en ny periode med supplerende dag-
penge. Og det er klart en fordel.
For det andet
bliver det muligt at forlænge retten
til supplerende dagpenge med op til 12 uger, når
man har opbrugt perioden på de 30 uger, hvis man
bare i en kortere periode har arbejdet på fuld tid.
For det tredje
bliver hjemsendelse og arbejdsfor-
deling helt undtaget fra tidsbegrænsningen på 30
uger.
Det er således muligt at arbejde sig til yderligere
uger med ret til supplerende dagpenge, og derved
styrkes incitamentet til i løbet af perioden på sup-
plerende dagpenge at tage fuldtidsarbejde i kortere
perioder.
Samtidig vil det også gælde, at i den måned, hvor
retten til supplerende dagpenge udløber, vil det
fortsat være muligt at få dagpenge i resten af må-
neden
altså kan perioden de facto blive forlænget
ud over de 30 uger.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepair fra det åbne samråd den 10. januar 2018 om dagpengemodtageres ret til dagpenge ved kortvarigt arbejde, til beskæftigelsesministeren
Da vi indgik aftalen, blev det med betydelig usik-
kerhed skønnet, at når de nye regler inkl.
de nævnte forbedringer træder i kraft, så vil ca.
1.400 personer årligt opbruge retten til suppleren-
de dagpenge.
Til sammenligning blev det skønnet, at der i 2013
før aftalen om de nye dagpengeregler blev ind-
gået
var ca. 3.400 personer årligt, der opbrugte
retten til supplerende dagpenge.
Heraf blev det skønnet, at i størrelsesordenen 80
procent er på fast nedsat tid, mens omkring 20
procent opbruger retten til supplerende dagpenge
som følge af korte job eller hyppige jobskifte.
Det er altså tale om, at reglerne som følge aftalen
om supplerende dagpenge og overskydende timer
forventes at medføre, at færre vil opbruge retten til
supplerende dagpenge.
Jeg kan også oplyse, at de nye regler for supple-
rende dagpenge, som følger af aftale om supple-
rende dagpenge og overskydende timer, vurderes
at medføre merudgifter til dagpenge på ca. 27,5
mio. kr. årligt (PL18).
Jeg mener, at vi samlet set er blevet enige om en
god model for supplerende dagpenge, hvor der er
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepair fra det åbne samråd den 10. januar 2018 om dagpengemodtageres ret til dagpenge ved kortvarigt arbejde, til beskæftigelsesministeren
en god balance mellem de to hensyn, som reglerne
skal varetage, og som jeg nævnte tidligere.
Samtidig giver de nye regler mulighed for løbende
og fleksibel genoptjening af retten til supplerende
dagpenge, hvilket vil bidrage til et mere dynamisk
dagpengesystem.
Incitament til at tage kortvarige job
Artiklen i Avisen.dk rejser selvfølgelig et relevant
spørgsmål om incitamentet til at tage kortvarige
job.
Jeg mener, at det er utrolig vigtigt, at vores dag-
pengesystem understøtter, at ledige har et klart in-
citament til at arbejde, også kortvarigt.
Og sådant bliver det også. Vi må ikke se isoleret
på den rejste konsekvens af det månedsbaserede
dagpengesystem for folk, der opbruger deres ret til
supplerende dagpenge.
Da vi indgik aftalen om et tryggere dagpengesy-
stem, havde vi netop for øje, at Dagpengekommis-
sionens analyser viste, at tre ud af fire havde min-
dre end fire måneders arbejde, når deres dagpen-
geperiode udløb
og hver fjerde havde ikke haft
bare én dags beskæftigelse.
Og det var lige præcist den manglende beskæfti-
gelse, dagpengereformen skulle medvirke til at
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepair fra det åbne samråd den 10. januar 2018 om dagpengemodtageres ret til dagpenge ved kortvarigt arbejde, til beskæftigelsesministeren
ændre. For vi ved, at jo mere den ledige arbejder
undervejs i dagpengeperioden, jo færre opbruger i
sidste ende dagpengeretten og risikerer helt at mi-
ste tilknytningen til arbejdsmarkedet.
Den store udfordring med det gamle dagpengesy-
stem var, at det på flere punkter ikke tilskyndede
ledige til at tage beskæftigelse.
De nye regler om supplerende dagpenge er en til-
lægsaftale til den store dagpengeaftale og skal der-
for ses i sammenhæng med disse regler. Og i disse
regler er der lagt vægt på tre ting, der skal gøre det
mere attraktivt at tage beskæftigelse, også kortva-
rige job.
For det første
giver aftalen bedre mulighed for at
arbejde veksles til dagpengeret, enten som en for-
længelse på op til et år uden genberegning af dag-
pengesatsen eller til genoptjening af helt ny dag-
pengeret. Det styrker incitament til at tage flere
former for beskæftigelse i løbet af dagpengeperio-
den.
For det andet
forbruges retten til dagpenge i timer
1:1. Det giver et klart incitament til at tage selv få
timers arbejde i en uge. Tidligere var det sådan, at
dagpengeperioden blev opgjort som 104 uger, og
få dages arbejde i en uge med supplerende dag-
penge medførte forbrug af en hel dagpengeuge.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepair fra det åbne samråd den 10. januar 2018 om dagpengemodtageres ret til dagpenge ved kortvarigt arbejde, til beskæftigelsesministeren
For det tredje
kan småjobs medvirke til, at man
kan undgå karens hver fjerde måned, og dermed
sender vi et klart signal til ledige om, at det kan
betale sig at tage beskæftigelse
også småjobs.
Samlet set betyder de nye regler, at ledige får et
større incitament til at tage forskellige typer jobs.
Jeg mener dermed også, at de nye regler inklusive
ændringerne af reglerne om supplerende dagpenge
lever op til de intentioner, der var politisk i afta-
lerne.
Her et halvt år efter at de nye dagpengeregler tråd-
te i kraft, er det dog endnu for tidligt at sige noget
om effekterne af dagpengereformen.
Afslutning
Lad mig her til sidst samle op.
Reglerne om supplerende dagpenge balancerer de
to hensyn, som regler om supplerende dagpenge
skal varetage. Også fremadrettet.
Det gælder dels hensynet til, at man ikke skal kun-
ne indrette sig på at arbejde på deltid suppleret op
med dagpenge. Dels hensynet til, at beskæftigelse i
mindre omfang
suppleret med dagpenge
kan
være en trædesten til et fuldtidsjob.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepair fra det åbne samråd den 10. januar 2018 om dagpengemodtageres ret til dagpenge ved kortvarigt arbejde, til beskæftigelsesministeren
Derudover styrker de nye regler om både løbende
genoptjening af retten til supplerende dagpenge og
fleksibel forlængelse af perioden med supplerende
dagpenge incitamentet til at tage beskæftigelse i
løbet af dagpengeperioden og giver et mere dyna-
misk dagpengesystem.
Vi har netop lempet en række regler om supple-
rende dagpenge og givet bedre muligheder for at
forlænge perioden, for at imødekomme de konse-
kvenser, der bliver rejst i samrådsspørgsmålet.
De nye regler om supplerende dagpenge skal også
ses i sammenhæng med de øvrige ændringer af
dagpengesystemet. Der blev indgået to dagpenge-
aftaler, som gradvist træder i kraft fra 1. januar
2017 og frem til 1. oktober 2018. De to aftaler
hænger sammen og skal ses i en sammenhæng.
Og ser vi på hele dagpengesystemet over en bred
kam, så har vi fået opbygget et system, der styrker
lediges incitament til at tage arbejde, også kortva-
rige job.
Vi fremmer både dynamik og mobilitet på det dan-
ske arbejdsmarked til gavn for både lønmodtagere
og arbejdsgivere.
Samtidig har vi fundet en balanceret og langtids-
holdbar løsning, der sikrer den nødvendige tryg-
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepair fra det åbne samråd den 10. januar 2018 om dagpengemodtageres ret til dagpenge ved kortvarigt arbejde, til beskæftigelsesministeren
hed, ro og stabilitet på dagpengeområdet.
Tak for ordet.
11