Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1841351_0001.png
Hjørring Kommune
Arbejdsmarkedsforvaltningen
NOTATARK
Afd.:
Initialer:
Adm. & Service
CBM
12. september 2017
Notat om investering og besparelse vedr. investeringsstrategien
Nærværende notat skal ses i forlængelse af notatet vedr. Hjørring Kommunes investeringsstrategi
– ”Flere i
job og uddannelse” pr. 22. august 2017, og har til formål at udfolde hhv. investerings-
og besparelsessiden.
Investerings- og besparelsesprofilen er vist i figur 1 herunder, og er foldet ud i de efterfølgende afsnit.
Figur 1: Investerings- og besparelsesprofil, Hjørring Kommunes investerinssstrategi, mio. kr.
140
120
Besparelse på forsørgelse
Investeringsprofil, realiseret og forventet gevinst 2015-2019
2015 og 2016 er regnskabstal - 2017-2019 budgettal
117,8
Beløb i mio. kr.
100
80
60
40
20
0
15,7
0,2
R2015
Investering i indsatser mv.
91,2
56,2
47,3
28,7
37
38,3
38,3
R2016
B2017
Budgetperioden
B2018
B2019
Investeringsprofilen og de realiserede besparelser i 2015/2016 samt de forudsatte besparelser i 2017 og
frem giver følgende provenu:
Tabel 1: Investering, besparelse og provenu, mio. kr.
Investering
Besparelse
Provenu
Investeringen
2015
15,7
0,2
-15,5
2016
28,7
47,3
18,6
2017
37
56,2
19,2
2018
38,3
91,2
52,9
2019
38,3
117,8
79,5
Investeringen i arbejdsmarkedsrettet rehabilitering består af flere elementer:
Sundhedsfaglige indsatser, som med et beskæftigelsesrettet sigte har til formål at hjælpe borgere
med fysiske eller psykiske lidelser, kognitive vanskeligheder mv.
Opnormering af beskæftigelsesmedarbejdere, således at disse har bedre tid til den enkelte sag
Øget mentorbistand skal sikre den rette støtte til de borgere, der har behov herfor
både i fasen
med at blive job- eller uddannelsesparat, og i fastholdelse ved påbegyndt job eller uddannelse
Virksomhedsrettede indsatser, som bl.a. har til formål at have konstant fokus på, hvilken type ar-
bejdskraft virksomhederne efterspørger, og at denne viden aktivt bruges i beskæftigelsesindsatsen
Opkvalificering af medarbejdere primært i form af kurser og supervision i empowerment
Projektledelse og udvikling, herunder Relationel Koordinering på tværs af de involverede enheder og
forvaltninger
IT-understøttelse af nye metoder og arbejdsgange, udviklet til formålet
herunder deling af data på
tværs af forvaltninger
Ekstern evaluering og effektmåling fra Aalborg Universitet.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, hvor meget nettogevinsten har været i hhv. Aabenraa og Silkeborg Kommune som konsekvens af kommunernes beskæftigelsesrettede investeringsstrategier, til beskæftigelsesministeren
1841351_0002.png
Nedenstående tabel giver overblik over fordelingen af investeringen. Det bemærkes, at styregruppen løben-
de har mulighed for at foretage omprioriteringer inden for investeringsrammen.
Tabel 2: Investeringsoversigt, mio. kr.
Sundhedsfaglige indsatser
Opnormering, beskæftigelsesmedarbejdere
Mentorbistand
Virksomhedsrettede indsatser
Opkvalificering af medarbejdere (Primært empowerment)
Projektledelse og udvikling
IT-understøttelse af nye metoder og arbejdsgange
Øvrige indsatser
Evaluering og effektmåling, Aalborg Universitet
I alt
Besparelsen og provenuet
2015
5,0
5,2
2,7
1,3
0,6
0,4
0,5
15,7
2016
10,6
6,2
4,1
1,7
1,4
1,2
2,9
0,2
0,5
28,7
2017
12,4
8,9
6,1
1,7
3,1
2,1
2,2
0,6
37,0
2018
12,4
10,2
6,1
1,7
3,1
2,1
2,2
0,6
38,3
2019
12,4
10,2
6,1
1,7
3,1
2,1
2,2
0,6
38,3
Besparelsessiden af investeringen i udvidet, arbejdsmarkedsrettet rehabilitering er beregnet ift. den forven-
tede udvikling i Hjørring Kommunes nettoudgifter til forsørgelsesydelser, såfremt investeringen ikke var be-
sluttet. Dermed består besparelsen dels af en faktisk nedbringelse af udgifterne, og dels ved at effekten af
indsatserne er, at Hjørring Kommune undgår de forudsatte stigninger i nettoudgifterne som følge af primært
refusionsreformen. Besparelserne ift. refusionsreformen er beregnet ift. situationen med samme aktivitetsni-
veau som i 2014, og er baseret på en kommunefordelt beregning fra Ministeriet, som KL formidlede til kom-
munerne i sommeren 2015. Besparelsen opnås dels ved at nedbringe antallet af helårspersoner, og dels ved
at reducere varigheden af de enkelte sager.
Figuren herunder viser Hjørring Kommunes samlede nettoudgifter med og uden investeringsstrategien. For
2015 og 2016 er der tale om regnskabstal, mens 2017 og frem er budgettal.
Figur 2: Nettoudgifter til forsørgelse, mio. kr.
Mio. kr.
1.100
1.000
900
800
700
600
500
2015
2016
2017
2018
2019
Forudsat udgift uden
investeringsstrategi
Regnskab
Budget
Det er i Hjørring Kommunes investeringsstrategi ikke afgørende, om en borger modtager kontanthjælp, A-
dagpenge, er i gang med et jobafklaringsforløb eller på en helt fjerde måde modtager en midlertidig offentlig
forsørgelsesydelse. Det afgørende er, at der med borgeren i centrum arbejdes med arbejdsmarkedsrettet
rehabilitering, hvor indsatserne i investeringsstrategien så hurtigt som muligt hjælper borgeren i job eller
uddannelse
og derigennem hjælper borgeren til en fast arbejdsmarkedstilknytning.
Besparelserne er på den baggrund
og fordi området er præget af mange forbundne kar
ikke isoleret til
enkeltydelser, men derimod beregnet på tværs af forsørgelsesydelserne. Resultatet er på den vis også, at en
besparelse først er en besparelse, når indsatsen har reduceret kommunens nettoudgifter. Det kan dermed
ikke regnes som en besparelse, når en borger overgår fra en ydelse til en anden. Der er således først tale
om en besparelse, når indsatsen har nedbragt udgifterne til det samlede forsørgelsesområde, når refusionen
er fratrukket.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, hvor meget nettogevinsten har været i hhv. Aabenraa og Silkeborg Kommune som konsekvens af kommunernes beskæftigelsesrettede investeringsstrategier, til beskæftigelsesministeren
1841351_0003.png
Tabel 3 herunder opdeler besparelsen ift. den oprindeligt forudsatte besparelse, merbesparelsen sfa. af re-
fusionsreformen (den nye refusionsmodel belønner i højere grad arbejdet med at nedbringe varigheden),
samt merbesparelsen i regnskabssituationen for 2015 og 2016.
Tabel 3: Besparelse og provenu, mio. kr.
Oprindeligt forudsat besparelse
Merbesparelse sfa. refusionsreformen
Merbesparelse i regnskabssituationen
Besparelse i alt
Investering (udfoldet i tabel 1)
Årligt provenu
2015
0,2
0
0
0,2
15,7
-15,5
2016
7,3
20
20
47,3
28,7
18,6
2017
31,2
25
?
56,2
37
19,2
2018
66,2
25
?
91,2
38,3
52,9
2019
87,8
30
?
117,8
38,3
79,5
Merbesparelsen i regnskabssituationen i 2016 er udtryk for, at Hjørring Kommune på en række områder har
oplevet at en mere positiv udvikling end forudsat. Herunder fleksjob, kontanthjælp og flygtningeområdet, hvor
flere er kommet hurtigere i job eller uddannelse end forudsat. Der er pt en tilsvarende forventning ift. forven-
tet regnskab 2017.
Sidst bemærkes to forhold. Det første forhold er, at der er tale om en isoleret beregning af gevinsterne, som
ikke tager højde for den statslige regulering af den samlede kommunale budgetramme til overførselsområ-
det. Såfremt alle kommuner investerer og opnår tilsvarende gevinster vil bloktilskuddet blive sænket, og
Hjørring Kommunes besparelser vil fremadrettet blive modsvaret af et lavere bloktilskud. Det andet forhold
er, at den økonomiske gevinst udelukkende er beregnet ift. udgifterne til forsørgelsesydelser. Det må anta-
ges, at der vil opstå både økonomiske, men i særdeleshed sociale, sidegevinster ved at flere borgere gen-
nem en bedre tilknytning til arbejdsmarkedet skaber mere hensigtsmæssige strukturer i eget
og sin families
liv.
3