Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1841349_0001.png
15. september 2017
Oversigt investeringer
Investeringstiltag
Styrket indsats for
udsatte
Målgruppe
Aktivitetsparate
kontant- og
uddannelseshjælps-
modtagere
Indsats
Borgerne tilbydes en beskæftigelsesindsats med vægt på:
Tæt inddragelse
Hyppige samtaler og tæt opfølgning
Håndholdt støtte til virksomhedsforløb
Tæt koordinering af tværfaglige indsatser (beskæftigelse, social, psykiatri mv.)
Anvendelse af støttende og coachende metoder funderet i hjerneforskning
Samtalerne, koordineringen og det virksomhedsrettede arbejde tager udgangspunkt i
borgerens eget perspektiv og ønsker omkring et arbejdsliv og bidrager til at fastholde
borgerens motivation og arbejde med at blive en del af arbejdsmarkedet.
Helhedsorienteret
indsats
Kontant- og
uddannelseshjælps-
modtagere som har
familiemæssige
udfordringer/en sag i
Familieafdelingen
Kontanthjælpsmodtag
ere over 30 år, især
ufaglærte og ledige
med en forældet
erhvervsuddannelse
Aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtage
re
Familierne får tilknyttet en casemanager - med myndighed på tværs af beskæftigelses-
og familieområderne - som sikrer koordinering og sammenhæng i hjælpen til hele
familien. Målet er både at øge arbejdsmarkedstilknytningen og skabe øget trivsel i
familien. Indsatsen anvender metoder fra både beskæftigelsesområdet, f.eks.
virksomhedspraktik, og familieområdet, f.eks. Signs of Safety mv.
Uddannelsesløft for
kontanthjælps-
modtagere
Indsatsen motiverer målgruppen til opkvalificering/uddannelse og anvender bl.a. FVU og
OBU screening, realkompetencevurdering mv., så indgangen til uddannelsessystemet
bliver lettere for den enkelte. Derudover tilbydes håndholdt indsats i forhold til
etablering af voksenlærlingepladser og jobformidling.
Allerede når borgeren søger om kontanthjælp i modtagelsen og visiteres til målgruppen
henvises borgeren til et intensivt praktikforløb. Nogle borgere søger i stedet job på fuld-
eller deltid eller evt. uddannelse i stedet for kontanthjælp. For de borgere der vælger at
Søvej 1
8600 Silkeborg
Tlf.: 8970 1000
www.silkeborgkommune.dk
Strakspraktik
Michael Anderson (15236)
Silkeborg Kommune
Job- og Borgerservice
Søvej 1, 8600 Silkeborg
Telefon: +4520353506
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, hvor meget nettogevinsten har været i hhv. Aabenraa og Silkeborg Kommune som konsekvens af kommunernes beskæftigelsesrettede investeringsstrategier, til beskæftigelsesministeren
1841349_0002.png
søge kontanthjælp skal den virksomhedsrettede indsats reducere perioden på
kontanthjælp.
Empowerment i
jobsøgningen
Jobparate
kontanthjælpsmod-
tagere
Sagstallet for den enkelte medarbejder er reduceret for at styrke arbejdet med udvikle
borgerne som mere kompetente, motiverede og aktive jobsøgere. Samtidig med det
motiverende arbejde med den enkelte ledige, er der sat øget fokus sanktions- og
rådighedsreglerne for at sikre, at borgerens jobsøgning lever op til lovgivningens krav.
Investeringen omfatter en række indsatser:
Styrket modtagelse og visitation når unge søger uddannelseshjælp, så de hurtigt
kommer videre
Virksomhedsrettede forløb og styrket uddannelsesvejledning til unge, der hænger
fast mellem grundskole og ungdomsuddannelse
Styrket brobygning til erhvervsuddannelserne med forløb der forbereder den
unge social, personligt og fagligt til uddannelse med fuldt ugeskema
Fastholdelsesindsats/mentorer for frafaldstruede elever på
erhvervsuddannelserne, HF og Produktionsskolen
Investeringen står på tre søjler:
Tidlig kontakt til arbejdsgivere med henblik på at øge mulighederne for at
medarbejderen kan blive fastholdt og dermed fremme hel eller delvis
raskmelding
Intensiveret/hyppigere opfølgning i sagerne mhp at følge udviklingen tilbage mod
arbejdsmarkedet og tilpasse forløbet efter behov
En kommunal stressenhed, der tilbyder en indsats for at reducere stressrelateret
sygefravær blandt kommunens medarbejdere
Investeringen omfatter:
Intensiveret/hyppigere opfølgning
Øge den tværfaglige indsats
Øget virksomhedsrettet aktivitet gennem en håndholdt virksomhedsrettet indsats
En mere effektiv overgang fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb
Hurtigere afklaring af arbejdsevnen og fremtidig forsørgelse
Borgerne introduceres til udvalgte brancher og gennemfører virksomhedsforløb via en
fælles indsats mellem lokale virksomheder, kommunen og sprogskolen.
Unge og uddannelse
Udsatte unge i
overgangen fra
grundskole til
erhvervsuddannelse,
uddannelseshjælpsmo
dtagere og
erhvervsskoleelever
truet af frafald
Sygemeldte borgere
Styrket
sygedagpengeindsats
Styrket
jobafklaringsindsats
Borgere i
jobafklaringsforløb
Branchepakkeforløb
til flygtninge
Borgere i
integrationsperioden
Side 2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, hvor meget nettogevinsten har været i hhv. Aabenraa og Silkeborg Kommune som konsekvens af kommunernes beskæftigelsesrettede investeringsstrategier, til beskæftigelsesministeren
1841349_0003.png
Personlig jobcoach til
langtidsledige
Forsikrede ledige i
slutningen af
ledighedsperioden
Den enkelte langtidsledige får tilknyttet en personlig jobcoach, som
coacher den ledige i jobsøgning
tilbyder håndholdt hjælp til virksomhedskontakt
etablerer virksomhedspraktik og job med løntilskud
foretager opfølgning på borgeren og virksomheden under et forløb.
Resultaterne for den enkelte opnås gennem en målrettet indsats som bygger på
borgerens kompetencer, ønsker og mulighederne på arbejdsmarkedet.
Socialøkonomisk
strategi
Socialøkonomiske
iværksættere samt
borgere der modtager
ledighedsydelse
Investeringen understøtter en strategi med en række indsatsområder, herunder bl.a.:
Virksomhedskontakt
direkte kontakt til etablerede virksomheder
Iværksættere
potentielle virksomheder/iværksættere får tæt rådgivning og
vejledning ift forretningsplan og finansieringsmuligheder
Råd og vejledning, støtte til identificering af muligheder for at oprette en
socialøkonomisk virksomhed
Etablering af samarbejdsrelationer og netværk blandt virksomhederne
De socialøkonomiske virksomheder beskæftiger i høj grad fleksjobmedarbejdere. I den
kommende tid sættes yderligere fokus på muligheder for virksomhedsforløb for
aktivitetsparate kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere.
Side 3