Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1841347_0001.png
CENTER FOR ARBEJDSMARKED
Dato: 15. september 2017
Kontakt: Vedran Hrustic ([email protected])
Investeringsstrategien i Center
for Arbejdsmarked
Investering i personaleressourcer i jobcentret, 2014-
Ultimo 2014 blev det besluttet af Økonomiudvalget i Ballerup Kommune, at Jobcen-
ter Ballerups lønsum fremover skal afhænge af størrelsen på jobcentrets målgrup-
pe. Den variable lønsumsmodel lægger vægt på, at der sikres en høj grad af sam-
menhæng mellem lønsum og opgavepres, samt at lønsumsmodellen skal tage højde
for de problemstillinger vedrørende ansattes incitamenter til at medvirke til at re-
ducere målgruppen, som i udgangspunktet opstår, når lønsummen og dermed an-
tallet af ansatte i Jobcenter Ballerup skal falde (og stige) i takt med målgruppestør-
relsen.
Investeringen, som er på 8-9 mio. kr. årligt, sørger for de rigtige rammer til at ska-
be ekstraordinære resultater for målgrupper ud over landsgennemsnittet, og der-
med til yderligere gevinster udover udgangspunktet ”landsgennemsnitlige ressour-
cer
– landsgennemsnitlige resultater”.
Derudover satses der på en overordnet nedbringelse af forsørgertrykket set ift.
landsgennemsnittet. Denne forventede besparelse indebærer også en sænkning af
den generelle ledighed samt borgere som er længere væk fra arbejdsmarkedet.
Deriblandt satses på forstærkede resultater på følgende områder:
Nedbringelse af ungeledighed
Færre sygedagpengemodtagere
Flere borgere i fleksjob og dermed færre borgere på ledighedsydelse
Der arbejdes med retning og kvalitet i indsatsen i forhold til de forskellige målgrup-
per i form af uddannelses- og jobfokus, bedre samtale koncepter, og den rigtige ak-
tiveringstilbud til den individuelle borger.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, hvor meget nettogevinsten har været i hhv. Aabenraa og Silkeborg Kommune som konsekvens af kommunernes beskæftigelsesrettede investeringsstrategier, til beskæftigelsesministeren
1841347_0002.png
Investering i aktiv indsats, 2017-
Derudover er der fra 2017 investeret i aktivitetsparate borgere (kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere) i form af øget aktiveringsindsats til en andel af mål-
gruppen.
Investeringen går konkret ud på, at en andel af aktivitetsparate borgere får en eks-
traordinær aktiveringsindsats, hvilket er en kombination af vejlednings- og opkvali-
ficeringsforløb, mentorstøtte samt virksomhedsrettede forløb (virksomhedspraktik-
ker og løntilskudsforløb).
Økonomi
investering og forventet besparelse
Den samlede investering i perioden 2015-2019 er 48,6 mio. kr. mens den samlede
forventede besparelse er 58 mio. kr. på forsørgelsesudgifterne alene.
Figur 1: Investeringsprofilen
Mio. kr.
20,0
18,0
16,0
14,0
12,0
10,0
8,0
6,0
4,0
2,0
0,0
Budget
2015
0,0
7,9
3,0
-4,9
Budget
2016
0,0
9,1
6,5
-2,6
Budget
2017
5,0
8,6
11,9
-1,7
Budget
2018
0,4
8,6
18,6
9,6
Budget
2019
0,4
8,6
18,1
9,1
Investering i aktiv indsats (2017
investering)
Investering i personaleressourcer
(2014 investering)
Forventet besparelse på
forsørgelsesydelser
Samlet provenue
Figur 2 viser den samlede den realiserede besparelse i de første 2 år set i sammen-
hæng med den forventede besparelse.
Den realiserede besparelse er 17-19 mio. kr. årligt i 2015 og 2016.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, hvor meget nettogevinsten har været i hhv. Aabenraa og Silkeborg Kommune som konsekvens af kommunernes beskæftigelsesrettede investeringsstrategier, til beskæftigelsesministeren
1841347_0003.png
Figur 2: Realiseret besparelse
20,0
18,0
16,0
14,0
12,0
Mio. kr.
10,0
8,0
6,0
4,0
2,0
0,0
Budget
2015
3,0
17,3
7,9
Budget
2016
6,5
18,9
9,1
13,6
9,0
9,0
Budget
2017
11,9
Budget
2018
18,6
Budget
2019
18,1
Forventet besparelse på
forsørgelsesydelser
Realiseret besparelse på
forsørgelsesydelser
Samlet investering
Note: Realiseret besparelse på alle ydelser er beregnet ud fra en gennemsnitlig betragtning om en net-
toomkostning på 100.000 kr. pr. fuldtidsperson.