Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1856291_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
13. februar 2018
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 165 - 167 (Alm.
del) af 12. december 2017 stillet efter ønske fra Jens Joel (S)
Spørgsmål 165
Vil ministeren oversende sammenlignelig statistik og grafikker på lønudviklingen
på det statslige, regional/kommunale og private arbejdsmarked for perioden 1996-
2017?
Svar
Figur 1 nedenfor viser Danmarks Statistiks opgørelse af lønudviklingen i den
statslige, regionale/kommunale og private sektor fra 1. kvartal 1996 til 3. kvartal
2017.
Figur 1
Lønudviklingen i den statslige, regional/kommunale og private sektor, 1. kvt. 1996 til 3. kvt. 2017
Indeks 100 = 1. kvt. 1996
200
190
180
170
160
150
140
130
120
110
100
96
97
98
99
00
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
Indeks 100 = 1. kvt. 1996
200
190
180
170
160
150
140
130
120
110
100
Den private sektor
Den statslige sektor
Den kommunale og regionale sektor i alt
Kilde: Danmark Statistik, ILON9, ILON12, ILON22 og ILON32
Det bemærkes at datakvaliteten bag statistikkerne generelt er blevet forbedret op
gennem 00’erne,
hvilket alt andet lige gør opgørelser på baggrund af senere års
udvikling mere sikre. Det bemærkes i forlængelse heraf, at det i en tidligere gen-
nemført analyse af KL og KTO blev fundet, at det Fælleskommunale Løndata-
kontors opgørelse af den amtskommunale lønudvikling i perioden 1998 til 2003
var knap 2 pct. højere end Danmarks Statistiks opgørelse i samme periode.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 167: MFU spm. om en længere måleperiode end 2008-2017 ændrer på billedet af kommunale lønninger der overhaler private i stigningsgrad, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 5
Det bemærkes endvidere, at statistikken i figur 1 dækker en periode, hvor regio-
nerne ikke eksisterer, hvormed det ikke lader sig gøre at adskille den kommunale
og regionale lønudvikling. Strukturreformen i 2007 medførte en ændret opgave-
fordeling mellem de offentlige sektorer, herunder oprettelsen af regionerne. Øn-
skes lønudviklingen opgjort særskilt for henholdsvis den kommunale og regionale
sektor, er der ved brug af Danmarks Statistiks lønindeks således kun mulighed for
at gøre dette fra 2007 og frem.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 167: MFU spm. om en længere måleperiode end 2008-2017 ændrer på billedet af kommunale lønninger der overhaler private i stigningsgrad, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 5
Spørgsmål 166
Som opfølgning på Dagbladet Børsens artikler den 12. december 2017 om lønud-
viklingen på det statslige, regional/kommunale og private arbejdsmarked bedes
ministeren redegøre for udviklingen fra før den økonomiske krise i 2008, tilbage
til 1996.
Svar
Lønudviklingen i den statslige og private sektor er parallel i perioden, mens løn-
udviklingen i den amtskommunale hhv. kommunale/regionale sektor er lavere,
idet der henvises til svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål 165 og 167.
Det bemærkes at datakvaliteten bag statistikkerne generelt er blevet forbedret op
gennem 00’erne, hvilket alt andet lige gør opgørelser på baggrund af senere års
udvikling mere sikre. Det bemærkes endvidere, at statistikken dækker en periode,
hvor regionerne ikke eksisterer, hvormed det ikke lader sig gøre at adskille den
kommunale og regionale lønudvikling. Indekset fra 1996 og frem dækker derfor
den samlede amtskommunale hhv. kommunale/regionale sektor. Ønskes lønud-
viklingen opgjort særskilt for henholdsvis den kommunale og regionale sektor, er
der ved brug af Danmarks Statistiks lønindeks således kun mulighed for at gøre
dette fra 2007 og frem.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 167: MFU spm. om en længere måleperiode end 2008-2017 ændrer på billedet af kommunale lønninger der overhaler private i stigningsgrad, til ministeren for offentlig innovation
1856291_0004.png
Side 4 af 5
Spørgsmål 167
Ministeren bedes forholde sig til, om en længere måleperiode end 2008-2017 æn-
drer på billedet af kommunale lønninger der overhaler private i stigningsgrad?
Svar
Strukturreformen i 2007 medførte en ændret opgavefordeling mellem de offentli-
ge sektorer i forhold til tidligere, hvorfor Danmarks Statistik opgør det nuværende
lønindeks for den kommunale sektor fra 2007 og frem.
I princippet vil den kommunale lønudvikling kunne opgøres med udgangspunkt i
samtlige kvartaler siden 2007. De forskellige udgangspunkter vil resultere i forskel-
lige opgørelser af, hvordan lønudviklingen i den kommunale sektor har været i
forhold til lønudviklingen i den private sektor i den givne periode.
I 2008 forhandles de første overenskomster på det offentlige område efter indfas-
ningen af Strukturreformen. I overenskomsterne blev der aftalt høje lønstigninger
lige inden finanskrisen indtraf, hvilket indebar en markant højere lønudvikling i
den offentlige sektor end i den private sektor. Det skabte et løngab mellem de
offentlige delsektorer og den private sektor, der ikke skønnes lukket ved indgan-
gen til OK18-perioden,
jf. figur 1 nedenfor.
Figur 1
Lønudviklingen i de offentlige delsektorer og den private sektor, 2008
2018
Indeks 100 = 1. kvt. 2008
130
125
120
115
110
105
100
08
09
10
11
12
13
Stat
14
15
Kommuner
16
17
18
Regioner
Privat (ikke sæsonkorrigeret)
Indeks 100 = 1. kvt. 2008
130
125
120
115
110
105
100
Anm.: Stiplede linjer angiver skøn for lønudviklingen frem mod 1. kvartal 2018. Skøn for den offentlige
lønudvikling er baseret på aftalte lønstigninger i 2017 samt skøn for ’reststigningen’ i stat, kommuner og
regioner. Skøn for den private lønudvikling er baseret på Økonomisk Redegørelse, december 2017
Kilde: Danmarks Statistiks lønindeks, ILON12, ILON22, ILON42 og ILON52
Lønudviklingen i den kommunale sektor (og den øvrige offentlige sektor) har
således siden 2008 været højere end i den private sektor, og den aftalte regule-
ringsordning mellem den private og offentlige lønudvikling i perioden fra 2008
har ikke formået at lukke løngabet.
At løngabet ikke er lukket på trods af reguleringsordningen skyldes blandt andet,
at man i OK 2011 og OK 2013 hvor en fuld udmøntning fra reguleringsordnin-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 167: MFU spm. om en længere måleperiode end 2008-2017 ændrer på billedet af kommunale lønninger der overhaler private i stigningsgrad, til ministeren for offentlig innovation
Side 5 af 5
gen ville have medført en negativ lønudvikling for de statsansatte, aftalte at neu-
tralisere det fulde gennemslag af reguleringsordningen ved at aftale tilsvarende
generelle lønstigninger.
Tilsvarende aftalte parterne ved overenskomstforhandlingerne på det statslige
område i 2015 følgende hensigtserklæring for at rette op på den skæve lønudvik-
ling mellem den private og statslige sektor:
”Parterne
er enige om, at det er en fælles målsætning at bringe den i 2008 indledte
forskel i lønudviklingen mellem den private og statslige sektor til ophør i den
næstkommende overenskomstperiode (fra 2018 og frem). Det er således den fæl-
les målsætning, at det statslige og private lønindeks med basisår 2008 senest i den
næstkommende overenskomstperiode er sammenfaldende.”
Overenskomstsystemets aftalte reguleringsmekanismer har således været korrige-
ret efterfølgende af flere omgange ved konkrete overenskomstaftaler.