Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1839956_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 88
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. november 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 88 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 88:
12. december 2017
J.nr. 2017-7939
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan en afskaffelse af statens refusion på 50
pct. af kommunernes udgifter til aktivering i vejlednings-, opkvalificerings- og
mentorforløb for modtagere af dagpenge, kontant- og uddannelseshjælp, integrati-
onsydelse (personer der ikke er omfattet af integrationsprogrammet), sygedagpen-
ge, ledighedsydelse og revalidender fører til, at staten sparer 870 mio. kr. årligt.”
Svar:
Forenklingen af den økonomiske styring omfatter aktiveringsudgifter til vejledning
og opkvalificering og mentor for modtagere af dagpenge, kontant- og uddannelses-
hjælp, integrationsydelse (personer der ikke er omfattet af integrationsprogram-
met), sygedagpenge, ledighedsydelse og revalidender. Der vil stadig være statslig
refusion på aktiveringsudgifter til ressourceforløb og jobafklaringsforløb samt ud-
dannelsespuljerne, der blev indført med beskæftigelsesreformen.
Forenklingen skønnes at medføre et samlet provenu på ca. 1 mia. kr. årligt, heraf
indgår 870 mio. kr. til finansieringen af Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiati-
ver. Der er tale om en offentlig mindreudgift og ikke kun en mindreudgift for sta-
ten.
Det skønnede provenu på ca. 1 mia. kr. følger af forventede adfærdsændringer i
kommunerne. Kommunerne forventes at gøre mindre brug af udgiftstunge aktive-
ringsforløb som vejledning og opkvalificering, når kommunerne i højere grad bæ-
rer de direkte udgifter ved aktivering. Samtidig forventes det, at de vil gøre mere
brug af virksomhedsrettede tilbud, der er billigere og generelt har bedre effekter i
forhold til at få ledige i beskæftigelse.
Skønnet over provenuet bygger på tidligere erfaringer med bortfald af refusionen
på vejlednings- og opkvalificeringsforløb. Erfaringerne peger på, at ændringen får
kommunerne til at reducere denne type indsats. På baggrund af disse erfaringer
skønnes kommunernes aktivering i vejlednings-, opkvalificerings- og mentorforløb
at blive reduceret med 30 pct. for de omfattede målgrupper, men at halvdelen heraf
i stedet vil få et virksomhedsrettet tilbud.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvordan det forventes, at forenklingen af den økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen vil påvirke kommunernes brug af Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats, til beskæftigelsesministeren
Kommunernes omlægning af indsatsen forventes således at medføre et mindre fald
i aktiveringsomfanget, samt et fald i de offentlige udgifter per aktiveret og dermed
et fald i de samlede offentlige udgifter til aktivering.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2