Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1801757_0001.png
TALE
25. september 2017
Samrådstale CE-CH
Samrådsspørgsmål CE
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange uddannelseshjælps-, kontanthjælps og
integrationsydelsesmodtagere, der hverken modtog aktiv indsats (løntilskud,
virksomhedspraktik eller vejledning og opkvalificering) eller mentorstøtte i årene
2014, 2015 og 2016.
Samrådsspørgsmål CF
Finder ministeren det acceptabelt, at der i dag er over 16.000
uddannelseshjælps-, kontanthjælps- og integrationsydelsesmodtagere, der
hverken får aktiv indsats (løntilskud, virksomhedspraktik eller vejledning og
opkvalificering) eller mentorstøtte, på trods af, at der med aftalen om
kontanthjælpsreformen af 18. april 2013, blev indført et lovkrav med virkning fra 1.
januar 2014 om, at alle i kontanthjælpssystemet skal have enten aktiv indsats
(løntilskud, virksomhedspraktik eller vejledning og opkvalificering) eller som
minimum mentorstøtte?
Samrådsspørgsmål CG
Ministeren bedes redegøre for, hvordan den besparelse på 400 mio. kr. årligt på
en aktive indsats til kontanthjælpsmodtagere, og den dertilhørende forringelse af
minimumskravet for mentorindsats til de mest udsatte kontanthjælpsmodtagere,
som blev aftalen i efteråret 2015 med blå bloks finanslovsaftale for 2016, har
påvirket omfanget af indsats til de mest udsatte kontanthjælpsmodtagere.
Samrådsspørgsmål CH
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at også de mest udsatte
kontanthjælpsmodtagere som minimum får en mentor, som det blev aftalt med
kontanthjælpsreformen af 18. april 2013?
Indledning
Samrådet i dag handler om nogle af vores mest ud-
satte borgere, og om hvorvidt de overlades til sig
selv og ikke får hjælp til at nærme sig arbejdsmar-
kedet. Det er, synes jeg, en helt afgørende diskus-
sion.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
Der må ikke herske nogen tvivl om, at de tal, som
jeg har svaret Folketinget, finder jeg aldeles uac-
ceptable. Det kræver selvfølgelig også yderlige po-
litiske handlinger, end dem, som jeg allerede har
foretaget. Det vil jeg vende tilbage til.
Med kontanthjælpsreformen fra 2013 blev der med
syvtommersøm slået fast, at ingen udsatte borgere
må overlades til sig selv. Alle skal have en indsats,
der kan bringe dem tættere på arbejdsmarkedet, så
de kan få mulighed for at forsørge sig selv.
Reglerne er i dag lige så klare, som de politiske vi-
sioner var dengang.
De
Jobparate kontanthjælpsmodtagere,
der vurde-
res at kunne komme i arbejde indenfor 3 måneder,
har ret og pligt til et tilbud efter 3 måneder, som
skal være nytteindsats, virksomhedspraktik eller
løntilskud, og herefter et aktivt tilbud hver gang
personen har fået kontanthjælp uafbrudt i 6 måne-
der.
For de
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
er
det sådan, at de har ret til en koordinerende sags-
behandler, der skal sikre, at den faglige indsats er
koordineret på tværs af forvaltningerne i kommu-
nen, og de skal senest efter 6 måneder have et ak-
tivt tilbud, og herefter et tilbud hver gang personen
har fået kontanthjælp uafbrudt i 12 måneder.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
Hvis borgeren på grund af personlige forhold ikke
aktuelt kan deltage i de aktive tilbud, skal borgeren
som minimum have individuel støtte fra en mentor
hver anden uge.
Borgeren kan dog fritages for mentorstøtten, hvis
borgeren i løbet af kort tid skal på barsel eller
overgå til efterløn.
Herudover kan borgeren i
meget få
tilfælde frita-
ges for mentorstøtte. Det kan være, hvis borgeren
er indlagt på hospitalet i en længere periode fx i
koma, eller hvis borgeren har en psykisk sygdom,
der gør, at personens helbred vil blive forringet,
hvis der skal være kontakt til en mentor.
Så lad mig en gang for alle slå fast, at det
skal
der
rettes op på, og jeg
er
i fuld gang, også inden det
her samråd.
Mine konkrete initiativer kommer jeg nærmere ind
på.
Siden dette samråd blev berammet, er vi også ble-
vet bekendt med, at manglende indsats ikke er et
isoleret problem på kontanthjælpsområdet, men en
udfordring på tværs af ydelser. Velvidende at der
selvfølgelig er forskellige regler og krav til indsat-
sen på tværs af ydelser.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
Udvalget er orienteret herom med besvarelsen af
BEU 552-555, og som det fremgik af disse svar
har jeg netop nu
indkaldt KL’s formandskab til en
drøftelse.
Jeg ser frem til et møde og forhåbentlig en god og
konstruktiv dialog om de tal, og hvorfor de ser ud,
som de gør.
Svar på CE: Problemets omfang
Og lad mig så nu vende tilbage til spørgsmål CE
om problemets omfang på kontanthjælpsområdet i
2014, 2015 og 2016.
Tallene, jeg nævner nu, tager udgangspunkt i an-
tallet af personer på kontanthjælp, uddannelses-
hjælp og integrationsydelse, som har været på
ydelsen hele året.
Af dem var der 16.735 personer i 2014, som ikke
fik en aktiv indsats eller mentorstøtte. Det svarer
til 18 pct. af samtlige personer, der havde været i
kontanthjælpssystemet hele 2014.
I 2015 var det 17.027 personer, som ikke fik nogen
former for indsats. Det svarer til 19 pct.
Og i 2016 var det 16.630 personer. Det svarer til
19 pct.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
Problemets omfang har således desværre ligget
konstant i perioden 2014, 2015 og 2016.
Jeg nævner igen de præcise tal for, hvor stor en
andel, der ikke har fået en indsats eller mentorstøt-
te:
2014: 18 pct.
2015: 19 pct.
2016: 19 pct.
Så i alle tre år har der været tale om, at knap hver
femte, der har været i kontanthjælpssystemet gen-
nem et helt år, hverken har fået en indsats eller
mentorstøtte.
Det er med andre ord noget der skal gøres noget
ved, og et problem som kræver politisk handling.
Det er jo desværre også et problem, der går på
tværs af regeringer. Det siger jeg bare, hvis der er
nogle, der ikke lige kan huske, hvornår der var re-
geringsskifte. Det er sådan set ikke for at gøre det
her til en diskussion om hvorvidt det er Henrik
Dam’s skyld eller andres skyld.
Men det var både et problem i 2014, hvor der var
en anden regering, og halvdelen af 2015, hvor der
også var en anden regering. Og så er det så heller
ikke, må man sige, blevet væsentlig bedre i den
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
periode vi så har set fra den resterende del af 2015
og så i 2016.
Svar på CF: Det er helt uacceptabelt
Derfor leder det mig også over til det spørgsmål,
der hedder CF, der går på, om jeg finder de tal, jeg
lige har nævnt, acceptable.
Som tidligere nævnt kan der være nogle forklarin-
ger, der ligger bag, at en kontanthjælpsmodtager
ikke har modtaget indsats eller mentorstøtte. Og
den type fritagelser er tallene ikke renset for.
Samtidig siger tallene jo ikke noget om, hvorvidt
der er tale om en borger, som modtager indsatser
fra andre forvaltninger
og fx har en støttekon-
taktperson fra socialforvaltningen.
Trods disse forbehold synes jeg, at antallet af pas-
sive kontanthjælpsmodtagere desværre er tanke-
vækkende og opsigtsvækkende, ligesom der jo
desværre også er en stor kommunal variation i tal-
lene. Det synes jeg også, man skylder at sige. Og
her tegner sig ikke noget billede af, om det er en
bestemt farve borgmester, som har det kommunale
ansvar. Det er meget på kryds og tværs af politisk
farve.
Som jeg sagde indledningsvist, er omfanget af per-
soner, der ikke får nogen former for indsats, uac-
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
ceptabelt. Det tror jeg, at vi alle kan blive enige
om.
Udvalget er også bekendt med min holdning. Jeg
har på intet tidspunkt lagt skjul på, at vi ikke må
behandle vores medborgere på den måde.
Jeg har løbende holdt udvalget orienteret og slået
fast gentagne gange, at nogle af de mest udsatte
borgere ikke skal overlades til sig selv.
Det handler om, at udsatte kontanthjælpsmodtage-
re skal hjælpes ind på arbejdsmarkedet
og væk
fra kontanthjælp, som er, bliver og skal være en
midlertidig ydelse.
Så er der måske nogle, der vil spørge: Hvad er det
helt præcist, jeg har gjort, som minister i forhold
til de her ting, som jeg er opmærksom på. Der vil
jeg nævne, at der er taget en række initiativer, som
er taget på baggrund af både tidligere beslutninger,
som jeg ikke har været en del af og beslutninger
jeg har taget.
Jeg vil jo så nævne, at vi har udmøntet den pulje,
der hedder ”Flere skal med”, som er en del af sats-
puljeinitiativet. Som jo også har en effekt for dem,
der har været mange år på kontanthjælp.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
I det projektgennemanalyserede vi blandt andet
målgruppen for satspuljeinitiativet og fandt i en
klyngeanalyse frem til, at omkring 10.000 borgere,
som havde været i kontanthjælpssystemet i mere
end fem år og ikke havde modtaget en aktiv ind-
sats eller mentorstøtte i mindst et år.
Siden har jeg taget en række skridt for at komme
problemet til livs, og for også at blive klogere på,
hvad der ligger bag den manglende indsats. Der-
udover bliver jeg nødt til at have større indsigt i,
hvad kommunerne oplever af udfordringer i arbej-
det med netop de mest udsatte kontanthjælpsmod-
tagere.
Det er så også det, som jeg vil tillade mig at vende
tilbage til i afslutningen.
Svar på spørgsmål CG om finanslov 2016
Først vil jeg holde mig til rækkefølgen og besvare
spørgsmål CG om finansloven for 2016 og budget-
forbedringen på mentorordningen og indsatsen for
kontanthjælpsmodtagere, der gav et provenu på
400 mio. kr. årligt.
Først og fremmest så køber jeg ikke præmissen i
samrådsspørgsmålet. Jeg mener ikke, at der er tale
om en forringelse.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
I 2015 brugte vi ca. 6 mia. kr. på aktive beskæfti-
gelsesindsatser til blandt andet dagpenge- og kon-
tanthjælpsmodtagere, herunder mentorstøtte.
Og som den ansvarlige regering ser vi selvfølgelig
løbende på, om ressourcerne prioriteres fornuftigt,
og ikke mindst om de bruges rigtigt.
Samtidig vil vi gerne sikre, at både aktive tilbud
og mentorordningen bruges målrettet og effektivt,
så de kobles op på rigtige arbejdspladser. Fordi
virksomhedsrettede indsatser har den bedste effekt
også for de udsatte borgere.
Det er korrekt, at vi har lempet proceskravet for,
hvor ofte kommunerne skal tilbyde mentorstøtte til
udsatte kontanthjælpsmodtagere, fra mindst en
gang om ugen til nu en gang hver anden uge.
Det giver kommunerne mulighed for at tilrette-
lægge tilbuddet mere fleksibelt og prioritere men-
torstøtten der, hvor effekten er størst.
Vi vil med andre ord prioritere og dreje indsatsen
for kontanthjælpsmodtagere over mod virksomhe-
derne og slække på proceskravene i indsatsen.
I forlængelse heraf er det også passende at frem-
hæve regeringens arbejde med netop at forenkle
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
beskæftigelsesindsatsen, der udsprang af blandt
andet den KL-aftale, der var her i sommer.
Efter min mening er beskæftigelsespolitikken byg-
get op om for mange proceskrav og for detaljerede
krav til, hvilken indsats der gives de enkelte mål-
grupper. De regler går vi nu efter, og ser på om de
giver mening for borgerne og ikke mindst kom-
munerne.
Den enkelte borger hjælpes bedst tilbage til ar-
bejdsmarkedet gennem en individuel indsats, og
det kan være svært, når indsatsen er styret af man-
ge proceskrav.
Vi har brug for et nyt og forenklet beskæftigelses-
system, der i højere grad bygger på frihed i den
kommunale beskæftigelsesindsats, mindre proces-
regulering og et klart fokus på job.
Det kommer også til at præge regeringens samlede
udspil til et nyt og forenklet beskæftigelsessystem,
som jeg håber vi kan offentliggøre senere på efter-
året.
De skridt vi tog med finanslovsaftalen for 2016 er
på mange måder den rigtige retning, og den måde
vi vil fortsætte, når vi skal forenkle og afbureau-
kratisere beskæftigelsesindsatsen.
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
Af tallene for den manglende indsats, der fremgik
af mit svar på spørgsmål CE, er der heller ikke no-
get der tyder på, at de lempeligere proceskrav på
mentorordningen, der trådte i kraft 1. januar 2016,
har påvirket problemets omfang, da problemets
omfang har været konstant.
Nu vil den kvikke samrådsdeltager nok spørge,
hvordan det her hænger sammen? Vi ser, at kom-
munerne ikke tilbyder udsatte kontanthjælpsmod-
tagere den indsats, de har krav på, og så vil mini-
steren sætte kommunerne endnu mere fri.
Det spørgsmål vil jeg tro, at der er en der vil stille.
Jeg ville tro, at Finn Sørensen var kandidat til det
spørgsmål, eller Leif Lahn.
Her må jeg bare sige, at formålet med et nyt og
forenklet beskæftigelsessystem med færre proces-
krav og større frihed i den kommunale beskæfti-
gelsesindsats, er, at alle ledige får en bedre, mere
individuel og effektiv indsats
ikke det modsatte.
Det er med andre ord: Frihed under ansvar.
Det betyder også, at hvis man giver en større grad
af frihed, så skal der selvfølgelig også være en helt
anderledes opfølgning for at sikre, at man ikke bli-
ver overladt til sig selv. Det er så den anden del af
hele det her spørgsmål: Nemlig, det at man også
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
har en retssikkerhed som borger, og at man også er
sikker på, at der bliver taget hånd om borgeren.
Hele vejen rundt handler det om at skabe bedre
rammer for, at kommunerne får mere fokus på ef-
fekten af indsatsen
det skal gavne borgeren.
Vi ved også fra de kommuner, som har lavet en
prioriteret indsats, som beskæftigelsesudvalget og-
så har haft mulighed for at høre om, at når man la-
ver en målrettet indsats over for nogle af de udsat-
te borgere, så gavner det først og fremmest borge-
ren.
Men det har også haft den effekt, at de kommuner,
der har investeret markant i det her område, hvad
end det er en socialdemokratisk kommune eller en
venstrekommune, så har det også haft den sideef-
fekt, at det også har gavnet kommunekassen. Plus,
at det også har skabt flere jobåbninger til de virk-
somheder, der har manglet hænder.
Jeg vil gerne understrege igen, at ingen borgere
skal være på passiv forsørgelse. Passivitet hjælper
ikke nogen som helst. Og det kræver også mere
politisk opmærksomhed.
Svar på spørgsmål CH: Igangsætte initiativer
Det leder mig over til de tiltag, jeg har sat i værk
for at rette op på de problemer, som vi står med.
12
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
Som jeg allerede har tilkendegivet, så handlede
jeg, da jeg blev opmærksom på problemet.
Det gjorde jeg blandt andet den 7. april, hvor jeg
skrev til samtlige borgmestre. I brevet gør jeg op-
mærksom på den manglende indsats, og at kom-
munerne har en klar forpligtigelse til at lave den
indsats, som jeg også forventer, de lever op til.
I juni måned følger direktøren i Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering
STAR
op på min
skrivelse med et brev til samtlige forvaltningsche-
fer og jobcenterchefer på beskæftigelsesområdet.
Direktøren for STAR henviser igen til den mang-
lede indsats og kommunernes ansvar. I brevet ved-
lægges der desuden et notat, der redegør for reg-
lerne, samt en kommunefordelt opgørelse over an-
tallet af personer, der ikke har modtaget et aktivt
tilbud eller mentorstøtte i mere end et år.
Den 18. august sender jeg et brev til fem udvalgte
kommuner, hvor problemets omfang er særligt
stort. Jeg beder dem helt specifikt om at udarbejde
en redegørelse for, hvorfor tallene ser ud, som de
gør, og hvad kommunerne vil sætte i værk for at
løse problemet.
Og så kan man spørge: Hvorfor er det lige præcis
fem kommuner?
13
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
De fem kommuner er udvalgt ud fra to kriterier:
Højeste andel, der ikke har fået en indsats. Og
punkt nummer to:
Antallet, der ikke modtager en indsats, udgør
mindst 250 personer.
Fristen for at sende redegørelserne ind til Beskæf-
tigelsesministeriet var den 20. september. Styrel-
sen for Arbejdsmarked og Rekruttering er nu i fuld
gang med at gennemgå dem.
I den forbindelse holder styrelsen også separate
møder med hver kommune, hvor redegørelserne
gennemgås. Netop, meget apropos, i dag holdes
det første møde mellem styrelsen og Holbæk
Kommune.
For mig er det helt afgørende, at vi har en tæt dia-
log med de fem kommuner
og at vi viser lydhør-
hed over for de meldinger, som de måtte komme
med.
Og i den dialog med kommunerne vil vi også være
meget lydhøre overfor, om der er noget vi kan gø-
re bedre fra centralt hold for at understøtte, at bor-
gerne får en indsats.
Jeg har også tænkt mig at orientere udvalget, når
styrelsen er færdig med at gennemgå de redegørel-
14
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
ser, der er sendt ind, og har holdt møder med de
fem kommuner.
Helt konkret vil jeg invitere til en teknisk gennem-
gang, hvor STAR
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
kan komme og fortælle om,
hvad der er kommet ud af redegørelserne og hvad
redegørelserne indeholder.
I den forbindelse kan man også, som Beskæftigel-
sesudvalg, få oversendt de redegørelser, der er
blevet sendt ind.
I samme forbindelse har jeg tænkt mig, på det
samme møde, at fortælle om det møde jeg så måtte
have med KL’s
formandskab,
og hvad jeg også
som minister har tænkt mig at gøre på baggrund af
det, som KL vil oplyse mig om.
Afslutning
Lad mig til sidst samle op. Den manglende indsats
er uacceptabel. For mange borgere er overladt til
sig selv rundt om i landets kommuner.
Vi hjælper ikke nogle af vores mest udsatte borge-
re tættere på arbejdsmarkedet, ved at lade dem bli-
ve overladt til sig selv. Og alle i kontanthjælpssy-
stemet har krav på hjælp, det fremgår af lovgiv-
ningen.
15
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
Det er derfor, at de her tiltag nu er sat i søen. Jeg
kan også sige, at der vil være behov for yderligere
tiltag.
Til sidst vil jeg nævne, at jeg, på baggrund af de
tal, som er kommet frem, nu har bedt om, at der
bliver lavet en årlig redegørelse til mig som mini-
ster, og som Folketinget også vil få, hvor vi ser på
kontanthjælpssystemet under ét.
Det er jo blandt andet det, som temaet i dag hand-
ler om her i samrådet.
For jeg synes der er mangel på opfølgning i for-
hold til, hvordan tallene udvikler sig.
Man kan med rette sige, at det her bør være noget
som man som folketing drøfter mindst én gang om
året, hvordan udviklingen er.
Og det har vi i særdeleshed, synes jeg, en særlig
forpligtelse for nu
det bør man altid have
men
der er ikke nogen undskyldning i øjeblikket, fordi
økonomien har det godt, det går godt i landets
kommuner, og derfor er der, synes jeg, et særligt
stærkt behov for at vi også bruger de her økonomi-
ske tider til at tage hånd om dem, der har det svæ-
rest.
16
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om en aktiv indsats for udsatte borgere,, til beskæftigelsesministeren
Så det vil jeg så i dag nævne, at det vil der blive
taget initiativ til, og jeg forventer, at den første år-
lige redegørelse, i den form den får, kan ligge her i
starten af 2018, sådan at vi får fulgt op på, hvordan
tallene i 2017 ser ud.
Men der er meget behov for, at dykke ned i de her
tal.
Det siger sig selv, der kan være slør i tallene, som
jeg nævnte, men der kan selvfølgelig ikke være så
meget slør, at der ikke er et problem, det skynder
jeg mig da også at sige.
Hvis man ligesom siger, at der ikke er noget pro-
blem, fordi det måtte dække over en manglende
indberetning, så tror jeg godt i dag, at man kan
konkludere, at så stor forskel kan der ikke være.
Der kan være nogle ting, der ikke er godt nok op-
lyst fra kommunernes side, der kan være ting, som
vi ikke kan konstatere i tallene, men der er desvær-
re for mange udsatte borgere, som ikke får den
hjælp de skal have.
Og det har vi en interesse i og forpligtigelse for at
gøre noget ved.
17