Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1811262_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bjarne Laustsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. oktober 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
11 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bjarne
Laustsen (S).
Spørgsmål nr. 11:
I forlængelse af samråd om BEU alm. del - samrådsspørgsmål CK, CL og
1. november 2017
J.nr. 2017 - 7113
CO-CQ ønskes en redegørelse for, hvilke initiativer ministeren har taget og vil
tage vedrørende kontrol ift. sammenblanding af A-kassers og fagforeningers
økonomi med hensyn til brug af sælgere.”
Svar:
Som jeg også var inde på i besvarelsen af samrådsspørgsmål CL er en fagforening
og en a-kasse to forskellige foreninger. A-kassernes virke hører under mit ressort-
område, men det gør fagforeningers virke ikke.
Som jeg nedenfor vil redegøre for, er der meget detaljerede regler og krav til a-
kasserne, a-kassernes revisorer og om den tilsynsmæssige opfølgning på området.
Ligeledes er det Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings vurdering, at a-
kassernes administration på dette felt er i orden, da der de sidste 3 år ikke har været
anledning til påtaler overfor a-kassernes administrationsaftaler. Jeg vil dog bede
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om, at indskærpe reglerne overfor a-
kasserne, så ingen er i tvivl om reglerne på området.
En a-kasse har opnået statsanerkendelse til at udbetale offentlige ydelser, og Styrel-
sen for Arbejdsmarked og Rekruttering fører efter lovgivningen tilsyn med a-
kasserne. Et af mange elementer er tilsynet med, at a-kassernes midler holdes ad-
skilt fra andre foreningers midler, og at de hverken som lån eller gave må tilflyde
andre foreninger eller anvendes i andet uvedkommende øjemed. Det er beskrevet i
§ 82 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Som jeg også var inde på i samrådet kan a-kasser og faglige organisationer have et
administrationsfællesskab, og der er i lovens § 89 hjemmel til at fastsætte nærmere
regler om, under hvilke betingelser en a-kasse kan administreres af eller sammen
med en faglig organisation.
Nærmere regler er fastsat i bekendtgørelsen om krav til og tilsyn med de anerkend-
te a-kassers økonomi og regnskabsvæsen mv. Reglerne behandler bl.a. kravene til
administrationsaftaler, opkrævning af vederlag og vederlagets beregning, regler om
fordeling af lokaleudgifter, sikkerhedsstillelse og krav til administrator. Der er vi-
dere krav om, at en a-kasse, der har indgået en administrationsaftale med en faglig
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke initiativer ministeren har taget og vil tage vedrørende kontrol ift. sammenblanding af A-kassers og fagforeningers økonomi med hensyn til brug af sælgere, til beskæftigelsesministeren
organisation skal indsende aftalen til styrelsen, ligesom a-kassen efter regnskabs-
årets udløb skal sende styrelsen en detaljeret opgørelse over faktiske afholdte ud-
gifter, personalerelateret fordelingsnøgle mv.
A-kassens revisor skal kontrollere, at administrationsaftalen er indgået i overens-
stemmelse med reglerne, at administrationsvederlaget er fastsat på grundlag af de
reelt forbundne omkostninger og at de anvendte fordelingsnøgler er korrekt bereg-
net og anvendt. Det fremgår af bekendtgørelsen om revision af de anerkendte a-
kasser.
Som led i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings tilsyn med a-kasserne skal
a-kasserne hvert år i marts måned indsende en revisionsberetning til Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering bl.a. med revisors redegørelse for resultatet af bl.a.
kontrollen med a-kassens administrationsaftaler.
Styrelsen fører tilsyn med, om revisor har gennemført kontrollen med a-kassens
administrationsaftaler og resultatet heraf. Hvis revisor har bemærkninger til resulta-
tet af kontrollen, reagerer styrelsen herpå overfor a-kassen.
Styrelsens tilsyn med a-kassernes administrationsaftaler har for hverken 2014,
2015 eller 2016 givet anledning til reaktioner over for a-kasserne.
Det skal også nævnes, at styrelsen har en vejledningsforpligtelse over for a-
kasserne, ligesom styrelsen er klageinstans for såvel konkrete klager over a-
kassernes afgørelser og klager over a-kassernes administration. Dette giver et lø-
bende indblik i, hvordan administrationen i den enkelte a-kasse foregår og giver
styrelsen mulighed for at reagere, hvis der viser sig behov for det.
I forhold til indgåelse af administrationsaftaler sker det indimellem, at en a-kasse
beder om styrelsens vejledning i forhold til konkrete aftaler, og på den måde kan
styrelsen medvirke til at sikre, at aftalerne opfylder kravene i lovgivningen.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2