Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 130
Offentligt
1877048_0001.png
9. april 2018
Tillæg til redegørelsen for praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse
af 24. marts 2015
justering af praksis på baggrund af Paposhvili-dommen
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Indhold
1. Indledning ............................................................................................................. 1
2. Den konkrete sag, som Paposhvili-dommen omhandler ..................................... 1
3. Nærmere om Paposhvili-dommen ....................................................................... 2
4. Justering af praksis for meddelelse af helbredsbetinget humanitær
opholdstilladelse....................................................................................................... 4
5. Justering af praksis for udelukkelse fra humanitær opholdstilladelse ................ 6
Sagsbehandler
Kristina Hovmann
Sags nr.
Akt-id
2018 - 4381
389812
1. Indledning
Justitsministeriet udfærdigede den 24. marts 2015 en redegørelse, der indeholder
en gennemgang af området for humanitær opholdstilladelse. Redegørelsen blev
sendt til Folketinget.
På baggrund af dom afsagt af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol den
13. december 2016 i sagen
Paposhvili mod Belgien
finder Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet anledning til at justere praksis for meddelelse af humanitær op-
holdstilladelse på visse områder.
Denne beskrivelse af justering af praksis skal derfor anses som et tillæg til redegø-
relsen for praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse af 24. marts
2015.
2. Den konkrete sag, som Paposhvili-dommen omhandler
I den konkrete sag, som dommen omhandler, var der tale om en georgisk stats-
borger (Georgie Paposhvili), som kom til Belgien i 1998 med sin kone og et barn.
Han fik sidenhen to børn mere. Han fik afslag på asyl og på opholdstilladelse på
Side
1/7
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Tillæg til redegørelsen for praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse af 24. marts 2015 – justering af praksis på baggrund af Paposhvili-dommen, fra udlændinge- og integrationsministeren
andet grundlag. Fra 1999 og frem til 2005 blev Paposhvili dømt for adskillige lov-
overtrædelser, og han blev udvist på grund af den begåede kriminalitet.
Under afsoning af en fængselsstraf i 2006 fik han konstateret bl.a. leukæmi. Han
modtog forskellig behandling, og hans forventede levetid blev i 2008 vurderet til
at være 3-5 år. Sygdommen forværredes, og i 2012 vurderede en læge, at ophør
af behandlingen kunne føre til Paposhvilis død. I 2015 vurderede en læge, at op-
hør af behandling ville medføre en forventet levetid på tre måneder, samt at
Paposhvili ikke havde adgang til behandlingen i Georgien.
Paposhvili søgte flere gange om opholdstilladelse af humanitære årsager under
henvisning til, at det ikke var muligt at få behandling for hans leukæmi i Georgien.
Han fik imidlertid afslag med henvisning til, at han var udelukket fra at få opholds-
tilladelse efter belgisk lovgivning på grund af den begåede kriminalitet. De belgi-
ske myndigheder foretog derfor ikke yderligere undersøgelser i sagen i forhold til
Belgiens internationale forpligtelser.
Paposhvili indbragte herefter sagen for Den Europæiske Menneskerettigheds-
domstol med påstand om, at hans udvisning til Georgien ville sætte ham i fare for
umenneskelig behandling og en tidligere død på grund af, at behandlingen, som
han havde modtaget i Belgien, ikke var tilgængelig i Georgien. I 2016 døde
Paposhvili i Belgien, men da de efterladte ønskede at fortsætte sagen, fortsatte
Menneskerettighedsdomstolen behandlingen.
Menneskerettighedsdomstolen fastslog i sin dom, at Belgien ville have krænket
Den Europæiske Menneskeretskonventions (EMRK) artikel 3 (om forbud mod
tortur og umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf) og artikel 8
(om ret til privat- og familieliv), hvis Paposhvili var blevet udsendt af Belgien til
Georgien, idet Belgien i den konkrete sag ikke havde overholdt sin undersøgelses-
pligt.
3. Nærmere om Paposhvili-dommen
Paposhvili-dommen vedrører udsendelse af alvorligt syge personer.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol gennemgår i dommen sin hidtidige
praksis for udsendelse af personer, der er alvorligt syge. Domstolen opsummerer
bl.a. sin hidtidige praksis, hvorefter udlændinge, der står over for udvisning, som
udgangspunkt ikke har ret til ophold i en konventionsstat for dér at fortsætte med
at modtage medicinsk, social eller anden form for bistand, og at det forhold, at
den pågældendes vilkår, herunder den forventede levetid, vil blive væsentligt
forringet eller forkortet i tilfælde af udsendelse, ikke i sig selv kan medføre en
krænkelse af artikel 3. Kun i meget ekstraordinære tilfælde, hvor der er tvingende
humanitære modhensyn, kan det være i strid med artikel 3 at udsende en udlæn-
ding, der lider af en alvorlig fysisk eller psykisk sygdom, til et land, hvor der ikke er
adgang til behandling.
Side
2/7
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Tillæg til redegørelsen for praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse af 24. marts 2015 – justering af praksis på baggrund af Paposhvili-dommen, fra udlændinge- og integrationsministeren
I praksis har Domstolen fortolket begrebet
meget ekstraordinære tilfælde
i over-
ensstemmelse med sin dom af 2. maj 1997 i sagen
D mod Storbritannien
således,
at meget ekstraordinære tilfælde foreligger i en situation, hvor en udlænding er
kritisk syg og døden nær (terminalstadiet). I en dom af 27. maj 2008 i sagen
N mod
Storbritannien
anførte Domstolen dog, at den ikke ville udelukke, at der kunne
foreligge andre meget ekstraordinære tilfælde end situationen, som forelå i sagen
D mod Storbritannien.
Domstolen anførte imidlertid ikke, hvori disse andre eks-
traordinære tilfælde består.
I Paposhvili-dommen præciserer Domstolen retstilstanden og redegør nærmere
for, hvor år der ka foreligge ”andre
meget ekstraordinære tilfælde”.
Domstolen angiver blandt andet,
at der ved ” eget ekstraordi ære tilfælde” for-
stås situationer, hvor der er vægtige grunde til at antage, at den pågældende,
selvom døden ikke er nært forestående, vil blive udsat for en virkelig risiko, som
følge af mangel på passende behandling i modtagerstaten eller manglende ad-
gang til sådan behandling, for at blive udsat for en alvorlig, hurtig og uoprettelig
forværring i vedkommendes helbredstilstand, der vil resultere i intens lidelse eller
i en væsentlig reduktion i forventet restlevetid. Domstolen understreger, at dette
er i overensstemmelse med den høje tærskel for anvendelse af artikel 3 i sager
om udsendelse af alvorligt syge udlændinge.
Med Paposhvili-dommen indfører Domstolen en sagsbehandlingspligt for de nati-
o ale y digheder ved ” eget ekstraordi ære tilfælde”.
Det er ifølge dommen i første omgang op til udlændingen at fremlægge beviser,
der godtgør, at der er vægtige grunde til at tro, at der kan være tale om meget
ekstraordinære omstændigheder, og hvis udlændingen kan føre dette bevis, er
det op til staten at afkræfte tvivlen. Det forudsætter en indgående prøvelse af de
forudsigelige konsekvenser af en udsendelse. Ifølge dommen skal der således ved
denne vurdering lægges vægt på de generelle oplysninger om modtagerstaten og
oplysningerne om den individuelle udlænding, herunder en sammenligning af
udlændingens helbredstilstand henholdsvis før og efter udsendelse.
Domstolen angiver endvidere, at der i vurderingen indgår, om den behandling,
der er generelt tilgængelig i modtagerstaten, er tilstrækkelig og passende til at
sikre, at udlændingen ikke udsættes for en behandling i strid med artikel 3. Dom-
stolen henviser således til, at det afgørende ikke er, behandlingsniveauet i den
udvisende stat, eller om behandlingen i modtagerstaten er på et sammenligneligt
niveau, ligesom domstolen henviser til, at artikel 3 ikke sikrer ret til en behandling
i modtagerstaten, der ikke er tilgængelig for resten af befolkningen.
Domstolen angiver tillige, at staten også i forbindelse med sin vurdering skal over-
veje, om udlændingen rent faktisk har adgang til at modtage behandlingen i hjem-
landet, hvilket omfatter spørgsmål om tilgængelighed både med hensyn til om-
kostninger, netværk og afstand. Domstolen henviser i den forbindelse til sin hidti-
dige praksis på området.
Side
3/7
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Tillæg til redegørelsen for praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse af 24. marts 2015 – justering af praksis på baggrund af Paposhvili-dommen, fra udlændinge- og integrationsministeren
Hvis der herefter foreligger alvorlig tvivl med hensyn til konsekvenserne for den
syge udlænding i tilfælde af udsendelse, kan den udvisende stat således have pligt
til at opnå en individuel og tilstrækkelig garanti fra modtagerstaten om, at be-
handlingen eksisterer og vil være tilgængelig for udlændingen, inden en udsendel-
se gennemføres.
Domstolen anfører endvidere, at det forhold, at modtagerstaten er en medlems-
stat, der også er bundet af konventionen, ikke i sig selv er afgørende for, om ud-
sendelse vil være i strid med konventionen.
4. Justering af praksis for meddelelse af helbredsbetinget humanitær opholdstil-
ladelse
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder på baggrund af dommen
Paposhvili
mod Belgien
anledning til at justere praksis for meddelelse af humanitær opholds-
tilladelse blandt andet for så vidt angår den udvidede undersøgelsespligt i de me-
get ekstraordinære tilfælde, som er omfattet af dommen.
Dommen giver ikke anledning til at ændre praksis i forhold til, at det er en betin-
gelse for helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse, at ansøgeren lider af en
alvorlig sygdom (sygdomskriteriet).
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil som hidtil i sager, hvor ansøgeren op-
fylder sygdomskriteriet og modtager behandling for sin lidelse, undersøge, om
den nødvendige behandling er tilgængelig i modtagerstaten. Såfremt behandlin-
gen ikke er tilgængelig i modtagerstaten, vil ansøgeren fortsat som udgangspunkt
kunne meddeles humanitær opholdstilladelse i Danmark.
Såfremt ansøgeren opfylder sygdomskriteriet, og behandlingen generelt er til-
gængelig i modtagerstaten, vil Udlændinge- og Integrationsministeriet skulle vur-
dere, om der kunne foreligge meget ekstraordinære omstændigheder, således at
der kunne være tale om en situation omfattet af EMRK artikel 3 i henhold til
Paposhvili-dommen. Det vil sige en situation, hvor der er vægtige grunde til at
antage, at den pågældende, selvom døden ikke er nært forestående, vil blive ud-
sat for en virkelig risiko, som følge af mangel på passende behandling i modtager-
staten eller manglende adgang til sådan behandling, for at blive udsat for en al-
vorlig, hurtig og uoprettelig forværring i vedkommendes helbredstilstand, der vil
resultere i intens lidelse eller i en væsentlig reduktion i forventet restlevetid.
Det er op til udlændingen at fremlægge beviser, der godtgør, at der er vægtige
grunde til at tro, at der kan være tale om sådanne meget ekstraordinære om-
stændigheder.
Såfremt det kan lægges til grund, at der vil være tale om meget ekstraordinære
omstændigheder, er det Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at
dommen medfører, at behandlingens faktiske tilgængelighed skal undersøges
nærmere, hvis der på baggrund af udlændingens egne forhold er væsentlig grund
til at tro, at der ikke er faktisk adgang til en behandling i hjemlandet.
Side
4/7
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Tillæg til redegørelsen for praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse af 24. marts 2015 – justering af praksis på baggrund af Paposhvili-dommen, fra udlændinge- og integrationsministeren
Domstolen har ikke i dommen udtalt sig om, hvornår denne undersøgelsespligt
indtræder, udover at der skal foreligge vægtige grunde. Det følger dog heraf, at
der skal noget til.
Er der således på baggrund af ansøgerens personlige forhold vægtige grunde til at
tro, at vedkommende ikke har faktisk adgang til at modtage behandling, vil Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet fremover skulle foretage yderligere sags-
skridt med henblik på at undersøge dette nærmere.
Ved vurdering af spørgsmålet om faktisk adgang skal der bl.a. ses på spørgsmålet
om omkostninger, socialt og familiært netværk og afstand. Der vil være en høj
tærskel for, hvornår behandling ikke anses for faktisk tilgængeligt og vil skulle
vurderes fra sag til sag ud fra de konkrete omstændigheder i sagen.
Domstolen åbner med dommen samtidig op for, at myndigheder i sager, hvor der
efter den udvidede undersøgelse er alvorlig tvivl om konsekvenserne af en udsen-
delse, alligevel har mulighed for at udsende den pågældende ved brug af en indi-
viduel og tilstrækkelig garanti fra modtagerstaten.
Hvis der ikke er tale en situation, hvor der foreligger meget ekstraordinære om-
stændigheder, vil det fortsat være således, at det som udgangspunkt vil være
uden betydning for meddelelse af helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse,
at en given behandling alene er tilgængelig i f.eks. privat regi mod egenbetaling,
ligesom egenbetalingens størrelse som udgangspunkt er uden betydning.
I praksis foretager Udlændinge- og Integrationsministeriet allerede i dag sagsop-
lysning af en ansøgers helbredsforhold ved et kvitteringsbrev, der sendes til ansø-
geren, når ansøgningen om humanitær opholdstilladelse modtages, hvis ansøg-
ningen ikke er vedlagt tilstrækkelig lægelige oplysninger. I dette brev anmodes
ansøgeren om at fremlægge relevante lægelige oplysninger til brug for sagen sam-
tidig med, at der kvitteres for ansøgningen. Såfremt ansøgningen om humanitær
opholdstilladelse allerede er vedlagt tilstrækkelig lægelig dokumentation, sendes
tillige et kvitteringsbrev til ansøgeren for ansøgningens modtagelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil nu ændre disse kvitteringsbreve, så de
også reflekterer Paposhvili-dommens betydning for sager om humanitært ophold.
Det vil således af kvitteringsbrevene fremadrettet fremgå, at ansøgeren opfordres
til at fremlægge oplysninger om, hvorvidt en eventuel behandlingskrævende syg-
dom er af en sådan karakter, at den pågældende, selvom døden ikke er nært fore-
stående, vil blive udsat for en virkelig risiko, som følge af mangel på passende
behandling i modtagerstaten eller manglende adgang til sådan behandling, for at
blive udsat for en alvorlig, hurtig og uoprettelig forværring i vedkommendes hel-
bredstilstand, der vil resultere i intens lidelse eller i en væsentlig reduktion i for-
ventet restlevetid.
Såfremt sådanne oplysninger fremlægges af ansøgeren, vil Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet behandle sagen efter de kriterier, der følger af Paposhvili-
Side
5/7
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Tillæg til redegørelsen for praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse af 24. marts 2015 – justering af praksis på baggrund af Paposhvili-dommen, fra udlændinge- og integrationsministeren
dommen, herunder vurdere spørgsmålet om faktisk tilgængelighed af den rele-
vante behandling.
Ved vurderingen af spørgsmålet om faktisk tilgængelighed vil Udlændinge- og
Integrationsministeriet inddrage oplysninger fra den konkrete sag, herunder even-
tuelt anmode ansøgeren om supplerende oplysninger.
5. Justering af praksis for udelukkelse fra humanitær opholdstilladelse
I Paposhvili-sagen var den pågældende udelukket fra at blive meddelt opholdstil-
ladelse som følge af, at han havde begået kriminalitet i Belgien. De belgiske myn-
digheder undersøgte på den baggrund ikke, om den behandling, som den pågæl-
dende havde brug for, var tilgængelig i hjemlandet.
Der er ligeledes efter dansk ret mulighed for at udelukke en udlænding fra op-
holdstilladelse, hvis pågældende f.eks. har begået kriminalitet. Udlændingelovens
§ 10 regulerer adgangen til at meddele opholdstilladelse til udlændinge, der f.eks.
er vurderet til at være en fare for statens sikkerhed, i udlandet eller i Danmark er
dømt for kriminalitet eller på andet grundlag er meddelt et indrejseforbud til
Danmark.
I forhold til udlændinge, som er udvist af Danmark med indrejseforbud, følger det
af udlændingelovens § 10, stk. 4, at
”en
udlænding, der har indrejseforbud, ikke
kan gives opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9-9 f, §§ 9 i-9 n eller 9 p,
medmindre ganske særlige grunde taler derfor, dog tidligst to år efter udrejsen, jf.
udlændingelovens § 10, stk. 4. Kravet om, at der skal være forløbet to år fra udrej-
sen, gælder dog ikke for en udlænding, som ikke er EU-borger, og som er udvist
[administrativt] efter udlændingelovens § 25 b (om ulovligt ophold), jf. § 10, stk.
4, 2. pkt.”
Efter praksis vil en udlænding, som er udvist af Danmark
ved dom
med et indrejse-
forbud, således være udelukket fra at blive meddelt humanitær opholdstilladelse,
hvis vedkommende ikke har været udrejst i to år.
Det følger af udlændingelovens § 50, stk. 1, at en udlænding, der er udvist ved
dom, som ikke har været udrejst af Danmark, og som påberåber sig, at der er ind-
trådt væsentlige ændringer i udlændingens forhold, jf. udlændingelovens § 26,
kan begære spørgsmålet om udvisningens ophævelse indbragt for retten.
Hvis retten dernæst ophæver udvisningen, vil udlændingen kunne meddeles hu-
manitær opholdstilladelse efter § 9 b, stk. 1, hvis den pågældende i øvrigt opfylder
betingelserne herfor.
Selvom den pågældende i Paposhvili-sagen var udelukket fra opholdstilladelse i
Belgien på grund af, at han havde begået kriminalitet, fandt Domstolen, at det
ville have udgjort en krænkelse af EMRK artikel 3, hvis den pågældende var blevet
udsendt af Belgien, da de belgiske myndigheder ikke havde undersøgt, om der var
medicin tilgængeligt i hjemlandet.
Side
6/7
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Tillæg til redegørelsen for praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse af 24. marts 2015 – justering af praksis på baggrund af Paposhvili-dommen, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på den baggrund fundet anledning til
at justere praksis i forbindelse med behandling af sager, hvor der meddeles afslag
på humanitær opholdstilladelse som følge af, at en udlænding er udelukket efter
udlændingelovens § 10.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil således i sager, hvor der meddeles
afslag på humanitær opholdstilladelse under henvisning til udlændingelovens §
10, stk. 4, 1. pkt., og hvor udlændingen fortsat opholder sig i Danmark, vejlede
udlændingen om, at udlændingen i medfør af udlændingelovens § 50 har mulig-
hed for at indbringe spørgsmålet om ophævelse af udvisningen for domstolene,
hvis der er indtrådt væsentlige ændringer i den pågældendes forhold, jf. udlæn-
dingelovens § 26.
Såfremt ansøgeren ikke ønsker at indbringe spørgsmålet om ophævelse af udvis-
ningen for retten, eller retten ikke finder anledning til at ophæve udvisningen, jf.
udlændingelovens § 50, vil Udlændinge- og Integrationsministeriet skulle vurdere,
om den pågældende vil være i en situation, hvor det vil stride mod EMRK art. 3 at
udsende den pågældende, og i så fald henvise den pågældende til tålt ophold,
indtil vedkommende kan udsendes af landet.
Det skyldes, at udlændingelovens § 10, stk. 4, regulerer adgangen til at meddele
humanitær opholdstilladelse til udlændinge, der er meddelt indrejseforbud til
Danmark. En udlænding, der er meddelt et indrejseforbud til Danmark, og som
har fået afslag på asyl, vil derfor ikke kunne meddeles humanitær opholdstilladel-
se efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1, selv om den pågældende ikke for tiden
kan udsendes, medmindre udvisningen og indrejseforbuddet alene er sket på
baggrund af ulovligt ophold, jf. udlændingelovens § 25 b.
I andre tilfælde, hvor en ansøger er udelukket fra meddelelse af humanitær op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 10
for eksempel hvis vedkommende er
til fare for statens sikkerhed (udlændingeloven § 10, stk. 1, nr. 1), eller uden for
landet er dømt for et forhold, som kunne medføre udvisning af Danmark, såfremt
påbedømmelsen var sket her i landet med videre (udlændingelovens § 10, stk. 1,
nr. 2) - vil Udlændinge- og Integrationsministeriet ligeledes vurdere, om den på-
gældende vil være i en situation, hvor det vil stride mod EMRK art. 3 at udsende
den pågældende, og i så fald henvise den pågældende til tålt ophold, indtil ved-
kommende kan udsendes af landet.
Dette vil ske ved, at sagen behandles som andre sager om helbredsbetinget hu-
manitær opholdstilladelse, hvor den pågældende ikke er udelukket fra meddelelse
af en sådan opholdstilladelse efter udlændingelovens § 10, jf. pkt. 4 ovenfor.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil i tilfælde, hvor en udlænding er henvist
til tålt ophold, fordi vedkommende på grund af alvorlige helbredsforhold ikke kan
udsendes, hvert halve år, eller når der i øvrigt er anledning hertil, vurdere, om der
fortsat er udsendelseshindringer på grund af helbredsforholdene.
Side
7/7