Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 158
Offentligt
1871036_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
MARTS 2018
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af det danske
engagement i Mozambique
1992-2016
Mozambique har været prioritets-
land for dansk udviklingssamar-
bejde siden landets uafhængighed
i 1975 og helt frem til den danske
beslutning i 2015 om at udfase
bistanden med udgangen af 2019.
Den danske bistand til landet var
på 8,2 milliarder kr. i perioden
1992-2016, som denne evaluering
dækker. Evalueringen er foretaget
af konsulentfirmaet Tana Copenha-
gen ApS.
Evalueringsrapporten kan down-
loades fra www.evaluering.um.dk
Overordnede konklusioner
I lyset af de enorme udfordringer,
Mozambique stod over for ved
sin uafhængighed i 1975 og efter
fredsslutningen i 1992 oven på 16 års
borgerkrig, har landet opnået bemær-
kelsesværdige fremskridt i kampen
mod fattigdom. Danmark har som en
mellemstor donor bidraget væsentligt
til Mozambiques positive udvikling
fra en skrøbelig stat til et land, der
nu står i en langt bedre position til at
udnytte sit potentiale. Evalueringen
konkluderer, at Danmark har optrådt
som en engageret, forudsigelig og
vedholdende partner.
Danmark har især bidraget til at
opbygge og udvikle det skrøbelige
statsapparat, til at styrke decentralise-
ringen, til mere effektiv og gennemsig-
tig forvaltning af de offentlige finanser,
ligesom Danmark blandt andet har
bidraget til bedre elforsyning, øget
adgang til uddannelse og til sundheds-
ydelser og bedre veje på landet.
Evalueringen peger på, at det stærke
danske fokus på statsopbygning i
et land som Mozambique, der har
været regeret af det samme parti i
mere end 40 år, giver anledning til at
diskutere, hvordan dilemmaet mellem
et effektivt statsapparat på den ene
side og demokratisk underskud på
den anden håndteres.
OM EVALUERINGEN
Evalueringen har særligt fokus
på perioden 1992-2016 og på
den danske støtte til sundhed,
decentralisering og til offentlig
økonomiforvaltning samt på
Danmarks bidrag til donorko-
ordinering og til efterlevelse
af principperne om effektiv
bistand. Den er gennemført
i perioden januar-juni 2017
af konsulentfirmaet Tana
Copenhagen ApS. Evalueringen
er bl.a. baseret på tre ugers
feltarbejde i Mozambique,
interviews med i alt 150 men-
nesker og på adskillige tidligere
evalueringer.
mange år. Det har givet dem et stort
kendskab til landet, som de aktivt har
brugt, og som har givet stor gennem-
slagskraft – både i forhold til lokale
aktører og andre donorer.
Vedholdende og risikovillig
Danmark har vist vilje til at teste
nye metoder og til at støtte vigtige
områder, som andre donorer ikke var
så parate til at give sig i kast med. Det
gælder f.eks. retsvæsnet, decentralise-
ring og forvaltningen af de offentlige
finanser. Evalueringen fremhæver
også det stærke engagement, der
kendetegner mange af de danskere,
der som diplomater, eksperter eller på
anden vis har været involveret i den
danske bistand til landet, og som pga.
Danmarks langvarige engagement
har kunnet arbejde i Mozambique i
Statsopbygning nødvendig i et
postkonflikt–land
Inden Mozambique opnåede uaf-
hængighed i 1975, havde repræsen-
tanter for den tidligere kolonimagt,
Portugal, destrueret store dele af
landets i øvrigt beskedne infrastruktur
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Dansk resumé af evaluering af det danske engagement i Mozambique 1992-2016, fra Udenrigsministeriets Evalueringskontor
1871036_0002.png
og statsapparat. Det betød, at det
nye land blev født med ekstremt
svage institutioner, nærmest ikke-
eksisterende sundheds- og uddan-
nelsessystemer og med en skrigende
mangel på uddannede og kvalificerede
folk. Og så løb opbygningen af den
nye stat endda hurtigt ind i nye
vanskeligheder med udbruddet af en
blodig borgerkrig, der hærgede i 16 år
frem til 1992.
Det gjorde det naturligt, konklu-
derer evalueringen, at Danmark
fra starten havde mere fokus på
genopbygning og på statsopbygning
end på de underliggende årsager til
borgerkrigen. Det danske fokus på
at støtte udvikling og konsolidering
af statslige systemer er fastholdt
gennem hele perioden, hvor Danmark
især det seneste tiår f.eks. har ydet
omfattende og vedholdende støtte til
offentlig planlægning, strategiudvik-
ling og økonomistyring og -systemer.
styrke dem. Evalueringen beskriver
det som et skoleeksempel på støtte
til statsopbygning, og på hvordan en
vedholdende partner optræder.
OM MOZAMBIQUE:
IMPONERENDE UDVIKLING
TRODS ELENDIG START
Mozambique var i en sølle
forfatning, da det efter ti års
væbnet frihedskamp, opnåede
uafhængighed af Portugal i
1975. Den nye, uafhængige
republik var blandt de fattigste
i verden. Mere end 95 pct. af
befolkningen var analfabeter,
og landet stod helt uden et
offentligt sundhedsvæsen.
Oven i dette udbrød der
borgerkrig i landet i 1977,
en krig, der varede frem til
1992. Men siden har der været
imponerende fremgang. Sidst
i 1990erne var den årlige
vækst i flere år over ti pct.,
og siden 2000 har væksten i
gennemsnit været på 6,3 pct.
Mozambique har igen fået
gang i sine kulminer, og der er
fundet enorme gasreserver i
den nordlige del af landet. Men
trods den positive udvikling
lever mere end 11 millioner
mennesker fortsat i fattigdom.
synligvis have opnået endnu bedre
resultater, hvis den i endnu højere
grad, end det var tilfældet, fra slutnin-
gen af nullerne havde øget sin støtte
til ikke-statslige aktører og andre
kræfter, der sikrer gennemsigtighed
og holder statsmagten ansvarlig. Den
understreger dog også, at Danmark
var blandt de få donorer, der ydede
”moralsk” støtte til civilsamfundet,
og som forlangte klare svar fra
regeringen på følsomme emner som
korruption og den stigende offentlige
gæld. Dette gør, at Danmark alt i alt
har et image i civilsamfundet som en
stærk, men kritisk støtte af Mozam-
biques regering.
Evalueringen peger dog også på, at
Danmark med sin støtte til en række
andre områder som decentralisering,
forvaltning af de offentlige finanser
og retsvæsnet har bidraget til at støtte
magtdeling og gennemsigtighed.
Statsopbygning + tilpasning =
demokratisk underskud?
Danmarks mere end 40-årige udvik-
lingssamarbejde med Mozambique
er et godt eksempel på både fordele
og ulemper ved, at en donor så
vedholdende støtter statsopbygning
og bestræbelserne på at få centrale
funktioner og institutioner til at
fungere i statsligt regi. Evalueringen
konkluderer, at dette hensyn var
vigtigt og rigtigt i den udfordrende
kontekst, som postkonflikt-Mozam-
bique befandt sig i.
Men evalueringen peger på, at det
kan være svært på én gang at sikre
den rette balance mellem statsopbyg-
ning og Paris-erklæringens principper
på den ene side og hensynet til
demokratisering og en rettigheds-
baseret tilgang til udvikling på den
anden. For hvad nu, hvis regeringen
ikke tager f.eks. civilsamfundet eller
den private sektor tilstrækkeligt med
på råd? Dét spørgsmål er særligt
relevant i et land som Mozambique,
hvor det samme parti har siddet på
magten siden uafhængigheden.
Evalueringen konkluderer, at Dan-
marks stærke fokus på statsopbyg-
ning og på tilpasning til Mozambiques
regering har haft omkostninger og
bl.a. har bidraget til at konsolidere
det, evalueringen kalder ”partistatens
centralistiske natur”. Den danske
bistandsindsats i Mozambique kunne,
konkluderer evalueringen, sand-
Danmark en stærk fortaler
for tilpasning
Danmark har også været en stærk og
succesrig fortaler for principperne om
effektiv bistand, som de kommer til
udtryk i Paris-erklæringen fra 2005.
Danmark har lagt et stort arbejde i
donorkoordinering og i tilpasning af
bistanden til Mozambiques regerings
egne systemer, planer og program-
mer. Denne tilpasning har bidraget
til at øge det lokale ejerskab, og til at
bistanden løbende kunne tilpasses
de behov, der opstod. Danmark var
blandt de donorer, der gav mest bud-
getstøtte, og som kanaliserede mest
af sin bistand gennem de nationale
systemer og dermed bidrog til at
MOZAMBIQUE LANDEFAKTA
Befolkning
BNI per capita (2011 PPP USD)
Forventet levetid
Børnedødelighed (under 5 år pr. 1000 fødsler)
Forventet skolegang
Udenlandske investeringer i pct. af BNI
Bistand i pct. af BNI
1975
10,3 mio.
360 (1990)
42 år
250
3,7 år (1990)
0,4 (1990)
41 (1990)
2015-16
28,8 mio.
1.098
59 år
95
9,1 år
25,3
13
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Dansk resumé af evaluering af det danske engagement i Mozambique 1992-2016, fra Udenrigsministeriets Evalueringskontor
1871036_0003.png
Teknisk dansk støtte med
enorm gennemslagskraft og
potentiale
Kan en donor med støtte til et enkelt
område bidrage til så forskellige gode
formål som at bekæmpe korruption
og fattigdom, skabe bedre vilkår
for gennemsigtighed, magtdeling,
demokratisk kontrol og donorkoordi-
nering? Ja, konkluderer evalueringen,
for den danske støtte til noget, der
umiddelbart lyder så bureaukratisk
og kedeligt, som forvaltning af de
offentlige finanser, har bidraget til
at fremme alle disse formål. Evalu-
eringen konkluderer, at det er den
danske støtte, der har haft allerstørst
og bredest gennemslagskraft i
Mozambique.
Danmark var helt fra start blandt de
centrale donorer til reformer af forvalt-
ningen af de offentlige finanser, og den
position fastholdt Danmark gennem
alle årene. De vellykkede reformer var
grundlaget for, at donorerne kunne
tilpasse deres bistand til lokale syste-
mer, efterhånden som Mozambique
blev mere stabilt. De var også en vigtig
forudsætning for decentraliseringen,
for kampen mod korruption og for
mere gennemsigtighed i forvaltningen.
Evalueringen konkluderer ligefrem,
at denne støtte har været med til at
nedbringe fattigdommen, fordi den
har sat de offentlige myndigheder i
stand til mere effektivt at levere basale
ydelser som sundhed og uddannelse
lokalt.
Det blev en vigtig øvelse i magtdeling,
fordi strukturen i Mozambique er
sådan, at provinserne styres af guver-
nører, der er udnævnt af præsidenten,
mens kommunerne styres af lokalt
valgte råd. Og den danske støtte til
de nordlige og centrale provinser
blev givet, uanset om kommunen
blev ledet af regeringspartiet eller
oppositionen.
Den mangeartede støtte til kom-
munerne kan beskrives som et
ikke-konfrontatorisk opgør med ”den
regerende elite”, for den bidrog til
at afbøde konsekvenserne af den
ulige fordeling af ressourcer, både
mellem det centrale og det lokale
niveau og imellem de regerende og
oppositionen.
Vigtig støtte til juridisk
vagthund
Som et led i støtten til god regerings-
førelse støttede Danmark – som én
af få donorer – juridiske reformer og
retsvæsnet. Det var et resultat af en
beslutning om at fremme magtdeling,
støtte udviklingen af en retsstat og
borgernes adgang til retfærdighed.
Evalueringen beskriver, hvordan
Danmark med sin vedholdende
indsats blev en vigtig strategisk
partner for institutioner og organi-
sationer i retssektoren. Den danske
støtte gav sig også konkret udslag
i, at der nu er retsbygninger i alle
provinser og i mange distrikter. Som
en af de interviewede i denne sektor
bemærkede:
“Danmark er sikkert slet ikke klar over
den virkning, den danske støtte har
haft i Mozambique”.
Danmark tog teten i
Tete-provinsen
Helt fra starten i 1975 har Danmark
haft særligt fokus på Tete-provinsen,
som er blandt de fattigste i Mozam-
bique. Den danske indsats startede
med nødhjælp, der måtte leveres
gennem nabolandet Zimbabwe, men
er fortsat i mere end fire årtier, og
evalueringen fastslår, at den langsig-
tede og meget brede danske bistand
til provinsen har sat sig tydelige spor.
Både konkret i form af bedre sundhed
og uddannelse og en mere effektiv
offentlig forvaltning helt ud på
kommunalt og distriktsniveau.
De aktører, evalueringsholdet
interviewede i Tete, understregede, at
Danmark i kraft af sin lange tilstede-
værelse med tekniske rådgivere og sin
forudsigelige, økonomiske støtte har
bidraget til væsentlige reformer af vig-
tige institutioner i provinsen. Danmark
kunne også i Tete-provinsen afprøve
nye ideer og metoder, der sidenhen
blev brugt i sektorprogrammerne.
OM DANSK BISTAND TIL
MOZAMBIQUE
Den danske regering
besluttede i 2015 at udfase
udviklingssamarbejdet med
en række lande, herunder
Mozambique. Det skete som
følge af besparelser på og en
refokusering af den danske
udviklingsbistand.
Danmark har støttet Mozam-
bique, siden landet opnåede
uafhængighed i 1975. Den
danske støtte til Mozambique i
perioden 1992-2016 beløber sig
til 8,2 milliarder kr. Det svarer
til 4-5 pct. af den samlede
bistand til landet i den periode.
Danmark har bl.a. støttet
landbrug, uddannelse, energi,
miljø, sundhed, retsvæsen, den
private sektor og god rege-
ringsførelse, ligesom Danmark
har ydet generel budgetstøtte.
Den danske ambassade
lukkede i 2017. Frem til slut-
ningen af 2019 står et repræ-
sentationskontor i Maputo
for udfasningen af de sidste
danske bistandsaktiviteter.
Decentralisering modvirker
magtkoncentration
Evalueringen roser et andet tidligt,
strategisk valg, Danmark foretog,
nemlig at støtte decentraliseringen i
Mozambique meget aktivt. Igen som
en af få donorer og på flere måder,
bl.a. ved direkte støtte til kom-
munerne. De seneste ti års danske
miljøstøtte omfattede f.eks. støtte til
at opbygge lokal kapacitet inden for
miljøforvaltning og økonomistyring.
Danmark støttede også decentral
udbetaling af løn og parallelt med det
adskillige andre bestræbelser på at
decentralisere beslutningsprocesser
til provins- og distriktsniveau.
Korte highlights:
Miljø og klima på dagsordenen
Støtten til miljø og klima, områder,
som ingen andre donorer for alvor
satsede på, har bidraget til at sætte
klima og miljø på dagsordenen og
sikre, at det bliver inddraget i plan-
lægningen på både lokalt og nationalt
niveau. Konkret har den danske
bistand været med til at forhindre, at
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Dansk resumé af evaluering af det danske engagement i Mozambique 1992-2016, fra Udenrigsministeriets Evalueringskontor
1871036_0004.png
Mozambique blev en dumpingplads
for farligt miljøaffald.
I klemme mellem Maputo
og København
I 2003 besluttede den danske
regering at decentralisere ansvaret
for udviklingssamarbejdet til de
danske ambassader i programlandene,
herunder Mozambique. Det skete bl.a.
for at sikre en bedre tilpasning af den
danske bistand til nationale vilkår,
planer og programmer. Og det er
lykkedes i Mozambique, konkluderer
evalueringen, faktisk så godt at det i
nogle tilfælde har bragt den danske
ambassade i et dilemma, når danske
prioriteter er stødt sammen med
mozambikanske. Det skete f.eks., da det
danske udenrigsministerium besluttede
at udfase dansk bistand til landbruget
og erstatte den med støtte til den pri-
vate sektor – på trods af, at landbruget
er centralt i Mozambiques strategi for
fattigdomsbekæmpelse. Evalueringen
fremhæver, hvordan det lykkedes at få
den nye, danske støtte til den private
sektor til i høj grad at fokusere netop
Uddannelse – fokus på piger
Støtten til uddannelse har især
bidraget til, at flere piger er kommet
i skole og til bedre læreruddannelse,
ligesom Danmark – også i denne
sektor – har været en stærk fortaler
for donorkoordinering og tilpasning
til nationale planer og systemer, som
har styrket hele sektoren generelt.
på landbruget. Dette førte til innovative
indsatser – som i øvrigt nu ikke kan
videreføres pga. beslutningen om at
stoppe udviklingssamarbejdet.
Bistandsstoppet er svært
at forklare
Beslutningen om at udfase udviklings-
samarbejdet med Mozambique
forekommer ikke at være begrundet
i forhold i Mozambique eller mang-
lende perspektiver i et fremtidigt
samarbejde, konkluderer evaluerin-
gen. Danmark har i mere end 40 år
medvirket til at opbygge landet, der
med fundet af naturressourcer står
med helt nye muligheder, men også
med enorme udfordringer. I denne
fase kunne Danmark – som en man-
geårig og pålidelig partner – sandsyn-
ligvis have spillet en nøglerolle. Det
forhindrer bistandsstoppet, der – selv
om det har været godt kommunikeret
og administreret – har været svært at
forklare mozambikanerne.
Sundhed – synlige resultater
Sundhed er en af de sektorer, Dan-
mark har støttet gennem alle årene i
Mozambique, både på nationalt og på
lokalt niveau – især i Tete-provinsen.
Denne kombination har gjort det
muligt at afprøve nye metoder og at
bruge indhøstede erfaringer, og den
har ført til en række synlige resultater
i både Tete-provinsen og nationalt.
Sundhedsvæsnet er blevet bedre, og
folk er blevet sundere.
Udenrigsministeriets kommentar til evalueringen
Udenrigsministeriet hilser evalu-
eringen af, hvordan dansk bistand
er blevet forvaltet i et af Danmarks
største bistandssamarbejdslande
i mange år, velkommen. På trods
af at evalueringen er foretaget i en
periode, hvor det danske engagement
udfases – og med de udfordringer,
der følger af det – finder Udenrigsmi-
nisteriet, at evalueringsrapporten er
baseret på solid dokumentation, og at
evalueringen peger på flere forhold af
generel betydning for dansk udvik-
lingsbistand – også i fremtiden:
• Danmarks langvarige engagement
og risikovilje gjorde Danmark til en
troværdig og pålidelig partner.
• Tilpasning til den mozambikanske
regerings politiske prioriteter har
været et stærkt element i dansk
udviklingssamarbejde. Det har
overordnet set været en styrke,
men har også udfordret bestræ-
belser på at styrke demokratisk
inddragelse af alle parter i landet.
• I 2003 fik danske ambassader udvi-
dede beføjelser i forvaltningen af
den bilaterale danske bistandspor-
tefølje. Dansk udviklingspolitik
blev gennemført med fokus på
den mozambikanske kontekst,
og løbende ændringer blev gen-
nemført effektivt og forsvarligt.
Det bekræfter vigtigheden af, at
det løbende diskuteres hvordan
ambassader bedst balancerer
mellem overordnede bistandspo-
litikker med udspring i København
og partnerlandets prioriteringer og
partnerlandets kontekst.
• Dokumentationen for hvordan
de tværgående hensyn er slået
igennem i den danske bistand er af
meget blandet kvalitet og omfang.
Generelt efterlyser evalueringen
bedre dokumentation af resultater
af den danske indsats.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: Helene Maria Kyed
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]