Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 138
Offentligt
1857862_0001.png
Aktstykke nr.
63
Folketinget 2017-18
Afgjort den 8. februar 2018
63
Udenrigsministeriet.
København, den 25. januar 2018.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2018 af-
gives tilsagn på 200,0 mio. kr. i støtte til gennemførelsen af Afrikaprogram for Fred, fase 4.
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2018 opførte bevilling på 1.713,2 mio. kr. til §
06.32.01. Udviklingslande i Afrika.
Baggrund
Den Afrikanske Union (AU) indledte i 2002 arbejdet med etablering af den afrikanske freds- og
sikkerhedsarkitektur og i 2010 tilsvarende arkitektur for god regeringsførelse, som udstikker de over-
ordnede rammer for AU og de afrikanske regionale organisationers arbejde med konfliktforebyggel-
se, fremme af fred og sikkerhed samt demokrati og god regeringsførelse på kontinentet. På trods af et
fortsat stort antal konflikter på kontinentet har der de seneste år været væsentlige fremskridt i forhold
til organisationernes indsatser i potentielle og aktuelle konflikter.
Danmark har ydet bistand til AU og de regionale økonomiske organisationer for operationalisering
af disse to arkitekturer gennem tre faser af det danske Afrikaprogram for Fred; første fase med 248,0
mio. jf. akt. 156 af 24. maj 2004, anden fase med 250,0 mio. kr. jf. akt. 19 af 5. november 2009 samt
tredje fase med 210,0 mio. kr. jf. akt. 46 af 12. december 2013.
Projektbeskrivelse
Afrikaprogrammet for Fred har til formål at bidrage til et styrket engagement af AU og de regiona-
le organisationer i Vest- og Østafrika i konfliktforebyggelse og god regeringsførelse i Afrika. Dette
sker gennem en styrkelse af organisationernes kapacitet til at gennemføre præventivt diplomati, kon-
fliktmediering samt demokratisering. Der vil primært blive givet støtte til fire afrikanske organisatio-
ner, der samarbejder om at implementere freds- og sikkerheds- samt regeringsarkitekturerne. Disse
partnere er udvalgt på baggrund af deres relevans og erfaringer fra tidligere samarbejde. Et tværgåen-
de fokusområde vil være inddragelse af og hensyntagen til kvinder og unge.
Støtten til den Afrikanske Union fokuserer på organisationens arbejde med konfliktforebyggelse og
konflikthåndtering. Konkret støttes operationalisering af en medieringsenhed, AU’s feltkontorer i
post-konflikt lande, AU’s grænseprogram samt initiativer inden for god regeringsførelse med vægt
på valgobservation.
b.
AS001752
Udenrigsmin., j.nr. 2016-51764
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 138: Orientering om 2 aktstykker (aktstykke 9 om GGGI og aktstykke 63 om Afrikaprogram for Fred, fase 4), fra ministeren for udviklingssamarbejde
1857862_0002.png
2
Støtten til Økonomiske Sammenslutning af Vestafrikanske Stater (ECOWAS) omfatter støtte til
bl.a. mæglingsbestræbelser, ECOWAS’ overvågning af valg i Vestafrika samt kapacitetsopbygning
af ECOWAS-kommissionen.
Støtten til den Mellemstatslige Organisation for Udvikling (IGAD), der består af landene på Afri-
kas Horn, omfatter støtte til konkrete mæglingsindsatser samt fremme af god regeringsførelse herun-
der valgobservation.
Støtten til tænketanke vil primært blive udmøntet til Institute for Security Studies (ISS). ISS leverer
analyser blandt andet til AU’s Freds- og Sikkerhedsråd.
De uallokerede midler sikrer, at programmet kan fastholde sin relevans igennem støtte til initiativer,
der opstår i løbet af programperioden, og som vil bidrage til opfyldelse af programmets formål.
Budget
Det samlede budget andrager 200,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:
AU
ECOWAS
IGAD
Tænketanke (herunder ISS)
Uallokerede
I alt
Tilsagnet vil blive afholdt med 200,0 mio. kr. under § 06.32.01.23. Øvrige indsatser i Afrika.
Tilsagnet forventes udbetalt i årene 2018 - 2021.
Væsentlige risikoelementer
Programmet står overfor flere risikofaktorer. Blandt de væsentligste kan nævnes risiko for, at den
politiske vilje til gennemførelsen af freds- og sikkerhedsarkitekturen bliver for svag eller splittet til at
opretholde den positive udvikling i organisationernes arbejde. En sådan krise forventes ikke at hindre
programgennemførelsen, men vil have indflydelse på de opnåede resultater. Risikoen søges imødegå-
et gennem politisk dialog i samarbejde med øvrige donorer. Endvidere er der risiko for, at organisati-
onernes arbejde svækkes grundet begrænset kapacitet til gennemførelse af deres handlingsplaner.
Denne risiko søges imødegået gennem støtte til kapacitetsopbygning.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om udmøntning fra en rammebevilling, hvor total-
udgiften overstiger 39 mio. kr., jf. den særlige bevillingsbestemmelse under § 06.3 Bistand til udvik-
lingslandene.
115,0
38,0
17,0
20,0
10,0
200,0
e.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2018 afgives tilsagn på 200,0 mio. kr. i støtte til Afrikaprogram for Fred, fase 4.
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2018 opførte bevilling på 1.713,2 mio. kr. til §
06.32.01. Udviklingslande i Afrika.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 138: Orientering om 2 aktstykker (aktstykke 9 om GGGI og aktstykke 63 om Afrikaprogram for Fred, fase 4), fra ministeren for udviklingssamarbejde
1857862_0003.png
3
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 25. januar 2018
U
LLA
T
ØRNÆS
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 08-02-2018