Det Udenrigspolitiske Nævn 2017-18
UPN Alm.del Bilag 78
Offentligt
1830618_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
4. december 2017
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 23 alm. del stillet af udvalget den 6. novem-
ber efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Spørgsmål:
Med henvisning til artikel i Shippingwatch den 2. oktober 2017 ”Nordko-
reanere kan have bygget skibe for Maersk” bedes ministeren redegøre for,
hvad ministeren vil gøre for at sikre, at danske rederier ikke gør brug af
tvangsarbejdere i forbindelse med skibsbyggeri og reparation, jf.
http://shippingwatch.dk/Rederier/article9912634.ece
Svar:
Såvel ILO’s konvention om tvangsarbejde som Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention indeholder et forbud mod tvangsarbejde.
Rederierne er private aktører, der selv kan vælge, hvilke værfter de vil
bruge
det gælder også værfter i udlandet. Det medfører, at regeringen
hverken har kompetence eller ressourcer til at føre tilsyn med alle de
værfter, som danske rederier benytter sig af.
Der skal ikke herske tvivl om, at jeg tager klart afstand fra enhver form
for tvangsarbejde. Brug af tvangsarbejde er ikke i overensstemmelse med
de internationalt anerkendte principper for samfundsansvar, særligt
OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder og FN’s Ret-
ningslinjer for Menneskerettigheder og Erhvervsliv. Det indgår heri, at
virksomheder bør stille krav til leverandører om at overholde basale men-
neske- og arbejdstagerrettigheder.
Jeg vil således understrege overfor Danske Rederier, at brug af tvangsar-
bejdere er konventionsstridigt og opfordre til, at de er opmærksomme på
forholdene, hvor de får produceret og repareret deres skibe.
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen