Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 233, UNU Alm.del Bilag 95
Offentligt
1885896_0001.png
Undervisningsminister Merete Riisager
Cc:
Folketingets Undervisningsudvalg
BRK, Børne- og Skoleudvalget
BRK, Skolechef Steen Ebdrup
Bcc:
BRK, Center for Børn og familie,
att. Centerhef Anders Fløjborg
Svaneke den 23.04.18
Indsigelse vedr. procedure for afslag på udsat skolestart, Bornholms Regionskommune
Jeg skal herved rette henvendelse i anledning af, at Bornholms Regionskommune har ændret
administrativ forvaltningspraksis for udsat skolestart, som ser ud til, at blive behandlet på kant med
Folkeskolelovens §34, stk. 2 og hensigterne i samme lov om skoleparathed.
Der er i flere tilfælde blevet tildelt forældrene afslag med begrundelsen, citat:
”Udsat skolestart bevilges til børn, der ved at blive et år mere i børnehaven kan undgå at komme i
specialtilbud”
Citat slut.
Ovenstående er på ingen måde i tråd med lovens hensigter og ordlyd, og det findes særdeles
bekymrende og på kant med Folkeskoleloven, at Bornholms Regionskommune har udarbejdet
denne praksis.
Jf. Dagtilbudslovens §7, stk. 5 skal dagtilbud i samarbejde med forældrene sikre en god og
understøttende overgang til skolen.
I Bornholms Regionskommune har man i adskillige tilfælde nu helt valgt, at se bort fra de
fagpersoner der kender indgående til barnets modenhed, ligesom man har valgt, at overhøre
forældrenes anmodning.
Istedet har man valgt, at lægge ansøgninger om skoleudsættelse ind under et team kaldet
”Ressourceporten”, som særligt er oprettet mhp.inklusion og bekymringer omkring det enkelte barn.
Dette team har derfor ikke relevans set i forhold til ”almindelig” umodenhed hos børn der søges om
skoleudsættelse på.
Det pågældende team har ved afslag på skoleudsættelse
ikke
været i kontakt med hverken børnene
eller disses forældre, og har derfor
ikke
den indgående kendskab til barnet og familien, som vi har
som institutionsledere og andre fagpersoner i direkte kontakt med barnet.
Således synes den forvaltningsmæssige praksis omkring skoleudsættelser i Bornholms
Regionskommune, at være på kant med Undervisningsministeriets og Folkeskolelovens hensigter,
ligesom det er på kant med hensigterne om såkaldt ”tidlig indsats” på børneområdet.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 95: Henvendelse af 24/4-18 fra lederen af Naturbørnehaven Lillegryn, vedr. indsigelse vedr. procedure for afslag på udsat skolestart, Bornholms Regionskommune
Da ovenstående forvaltningspraksis i Bornholms Regionskommune i værste fald kan danne
præcedens for fremtidige ansøgninger om skoleudsættelser, anmoder jeg som mangeårig
institutionsleder om, at man hurtigst muligt undersøger, om denne praksis er i overensstemmelse
med Folkeskoleloven, Dagtilbudsloven, Lov om Social Service m.fl.
Såfremt denne praksis ikke er lovlig, mener jeg, at samtlige afslag på udsat skolestart forvaltet med
ovenstående begrundelse, bør omgøres af Bornholms Regionskommune med begrundelse i ønsket
om tidlig indsats for de pågældende børn og familier.
Med håbet om et hurtigt svar.
Med venlig hilsen
Ida Gro Hansen
Leder af Naturbørnehaven Lillegryn
Østermarievej 4B
3740 Svaneke