Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1863767_0001.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesud-
vikling blandt lærere
AE har undersøgt uddannelsesbaggrunden blandt kommunalt ansatte i lærerstillinger i folke-
skolen. Analysen viser, at andelen af ansatte med en læreruddannelse overordnet set er faldet
med 5,4 procentpoint fra 89,2 til knap 83,8 procent fra 2013 til 2016. Der er stor variation rundt
om i landet. Fordelt på landsdele er andelen af læreruddannede i kommunale lærerstillinger er
størst i Jylland og på Fyn, hvor 85 til 90 procent er læreruddannede i 2016, mens der i resten af
landet er mellem 74 og 82 procent læreruddannede i folkeskolen. Der er stor variation kommu-
nerne imellem. I 2016 er der mellem 65 og 96 procent læreruddannede i kommunerne, og fra
2013 til 2016 er der sket et fald i andelen af læreruddannede i samtlige kommuner.
Af chefanalytiker Chefanalytiker
Mie Dalskov Pihl
& stud.scient.oecon
Troels Lund Jensen
20. februar
2018
Analysens hovedkonklusioner
Andelen af læreruddannede i kommunale lærerstillinger er faldet fra 89,2 procent i 2013
til knap 83,8 procent i 2016 svarende til et fald på 5,4 procentpoint.
Fordelt på landsdele er der flere læreruddannede i kommunale lærerstillinger i Jylland og
på Fyn end i resten af landet. I Jylland og på Fyn er der i 2016 mellem 85 og 90 procent
læreruddannede, mens der på store dele af Sjælland er 74 til 82 procent læreruddan-
nede.
De kommunale andele af læreruddannede varierer meget. I 2016 spændte andelen af læ-
reruddannede i kommunale lærerstillinger fra 96,1 procent i Silkeborg i toppen til 64,8
procent i Frederikssund i bunden.
I perioden fra 2013 til 2016 af andelen af læreruddannede i kommunale lærerstillinger
faldet i samtlige kommuner. Således udgør de læreruddannede en mindre del af alle læ-
reransatte i alle kommuner. Faldet er på mellem 0,3 procentpoint og 19,8 procentpoint,
svarende til et gennemsnit for hele landet på de 5,4 procentpoint.
Kontakt
Chefanalytiker
Mie Dalskov Pihl
Tlf. 33 55 77 20
Mobil 26 20 40 36
[email protected]
Kommunikationschef
Mikkel Harboe
Tlf. 33 55 77 28
Mobil 28 36 87 50
[email protected]
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Reventlowsgade 14, 1 sal.
1651 København V
33 55 77 10
www.ae.dk
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0002.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
Store geografiske forskelle i andelen af læreruddannede
AE har undersøgt uddannelsesfordelingen for alle, der er ansat i lærerstillinger i kommunale grundskoler
og specialskoler med lærerfunktioner i september 2013 og 2016.
Analysen er foretaget på alle lønmodtagere, der er ansat i lærerfunktioner på lærerarbejdspladser i kom-
munale lærerstillinger. Hvilke arbejdspladser og lærerfunktioner, der er taget med, er angivet i boks 1.
Dette er en tillægsanalyse til analysen
Flere lærere uden uddannelse
fra januar 2018.
Første del af analysen omhandler uddannelsesfordelingen blandt ansatte i lærerstillinger fordelt på
landsdele og anden del af analysen omhandler samme population fordelt på arbejdsstedets placering i
kommunen.
Det skal understreges, at analysen her beskæftiger sig med antal ansatte (både fuldtids- og deltidsan-
satte) og ikke kun antal fuldtidsstillinger. Således kan en del af forklaringen på stigningen i antal ansatte
være, at flere arbejder på deltid som fx lærervikar. Indeværende analyse kan derfor ikke tages som udtryk
for, om der er kommet flere fuldtidsstillinger i folkeskolen.
Anden del af analysen beskriver, at der fra 2013 til 2016 er et fald i andelen af ansatte i lærerstillinger
med en læreruddannelse i samtlige kommuner. Der er tale om kommunale fald i andelen på mellem 0,3
til 19,8 procentpoint. Det skal understreges at dette fald i
andelen
ikke kan tages som udtryk for, at der
samtidig er sket et fald i
antallet
af læreruddannede. Den relative udvikling, der kommenteres siger ikke
noget om den absolutte udvikling.
Udvikling på landsdele
Opgjort på landsdele er der stor variation i, hvor mange af de ansatte i kommunale lærerstillinger, der
har en læreruddannelse. Tabel 1.a og 1.b viser uddannelsesfordelingen blandt ansatte i lærerstillinger i
2016, på hhv. antal og andele. Tilsvarende tal for 2013 er at finde i bilaget.
Både i 2013 og 2016 er der en højere andel læreruddannede i alle landsdele i Jylland og på Fyn end i
resten af landet. I 2016 har Vestjylland med 90 procent af de ansatte i kommunale lærerstillinger, den
højeste andel, mens Nordsjælland med 74 procent af de ansatte i kommunale lærerstillinger, har den
laveste andel læreruddannede. Bemærk at tallene for Bornholm er lagt under Vest- og Sydsjælland.
Af de personer, der er ansat i en kommunal lærerstilling, men som ikke har en læreruddannelse, udgør
personer uden nogen erhvervskompetencegivende uddannelse den største andel i alle landsdele. Ande-
len af læreransatte, der ikke har nogen erhvervskompetencegivende uddannelse, er størst på Sjælland
og i Hovedstadsområdet, og mindst i Jylland og på Fyn. Denne uddannelsesgruppe er størst i Nordsjæl-
land, hvor 15,5 procent af de ansatte i kommunale lærerstillinger ikke har nogen erhvervskompetence-
givende uddannelse. De laveste andele er i Vest- og Nordjylland, hvor knap 5 procent af de læreransatte
ikke har nogen erhvervskompetencegivende uddannelse. Langt størstedelen af de læreransatte i denne
gruppe har en gymnasial uddannelse, som den højest fuldførte uddannelse.
Andelen af kommunalt læreransatte med en anden kompetencegivende uddannelse end lærer, varierer
med mellem 5 og 10 procent på tværs af landsdele. I København udgør akademikere en relativt stor andel
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0003.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
af de læreransatte med 6 procent, mens øvrige professionsbachelorer udgør mellem 2 og 4 procent af
de kommunalt læreransatte på tværs af landsdele.
Tabel 1.a Uddannelsesfordelingen blandt lærere, landsdele, 2016
heraf
Lærer-
uddannet
Landsdel
København by
Københavns
omegn
Nordsjælland
Østsjælland
Vest- og Syd-
sjælland
Fyn
Sydjylland
Østjylland
Vestjylland
Nordjylland
Total
3.790
4.590
3.450
1.900
3.840
3.700
5.710
6.590
3.700
4.740
42.020
Ikke lærer-
uddan-
nede, i alt
Pæda-
goger
Akade-
mikere
Anden
erh.kom
p.udd.
Antal
950
1.030
1.210
540
1.080
450
1.030
860
410
620
8.140
20
40
70
30
80
20
80
50
70
80
540
290
190
220
60
110
60
110
160
40
70
1.300
140
130
200
100
210
110
200
180
110
210
1.570
500
670
720
350
680
260
640
470
190
260
4.730
450
620
650
320
600
230
560
430
170
230
4.250
Ingen
erh.komp.
udd
Gym-
nasiale
heraf
Ingen
Antal
50
50
70
30
80
30
80
40
20
30
480
4.740
5.620
4.670
2.450
4.920
4.140
6.730
7.440
4.100
5.370
50.170
Total
Antal
Anm: Alle tal er afrundet til nærmeste tier. Det betyder at totalen ikke nødvendigvis stemmer overens med summen af delelementerne. Grundet
diskretionshensyn er Bornholm lagt under Vest-og Sydsjælland, og øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læse og Fanø er udeladt af analysen.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Tabel 1.b Uddannelsesfordelingen blandt lærere, landsdele, 2016
heraf
Lærer-
uddan-
net
Landsdel
København by
Københavns
omegn
Nordsjælland
Østsjælland
Vest- og Syd-
sjælland
Fyn
Sydjylland
Østjylland
Vestjylland
Nordjylland
Total
80,0
81,7
74,0
77,9
78,0
89,2
84,7
88,5
90,0
88,4
83,8
Ikke lærer-
uddan-
nede, i alt
Andel
20,0
18,3
26,0
22,1
22,0
10,8
15,3
11,5
10,0
11,6
16,2
0,4
0,7
1,5
1,2
1,6
0,5
1,2
0,7
1,7
1,5
1,1
6,1
3,4
4,7
2,5
2,2
1,4
1,6
2,1
1,0
1,3
2,6
Pædagoger
Akademi-
kere
Anden
erh.komp.
udd.
Ingen
erh.komp.
udd
heraf
Gymna-
siale
Andel
3,0
2,3
4,3
4,1
4,3
2,7
3,0
2,4
2,7
3,9
3,1
10,5
11,9
15,5
14,3
13,8
6,3
9,5
6,3
4,6
4,9
9,4
9,5
11,0
13,9
13,1
12,2
5,5
8,3
5,8
4,1
4,3
8,5
1,1
0,9
1,5
1,2
1,6
0,7
1,2
0,5
0,5
0,6
1,0
Ingen
Andel
Anm: Andele er beregnet på baggrund af tal, der er afrundet til nærmeste tier. Det betyder at totalen ikke nødvendigvis stemmer overens med
summen af delelementerne. Grundet diskretionshensyn er Bornholm lagt under Vest-og Sydsjælland, og øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læse og
Fanø er udeladt af analysen.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0004.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
AE har undersøgt udviklingen i uddannelsessammensætningen, blandt ansatte i kommunale lærerstil-
linger, fra 2013 til 2016. I tabel 2.a er netto til- og afgangen fra hver uddannelsesgruppe beskrevet, fordelt
på landsdele, og i tabel 2.b. er ændringen i andelenes størrelse i procentpoint fra 2013 til 2016 beskrevet.
Tabel 2.a. viser, at der fra 2013 til 2016 overordnet set er kommet 1.870 flere ansatte i kommunale læ-
rerstillinger, hvilket har givet en nettotilgang i alle landsdele, på nær Vest- og Sydsjælland, hvor der i
2016 var 130 færre ansatte i lærerstillinger end i 2013. I samme periode har der været en nettoafgang af
læreruddannede på ca. 1.000 personer, hvilket har resulteret et færre antal læreruddannede i alle lands-
dele på nær i København og på Fyn, hvor der er kommet hhv. 310 og 30 flere læreruddannede ansatte i
kommunale lærerstillinger i perioden.
Der er knap 3.000 flere ansatte i kommunale lærerstillinger, der ikke har en læreruddannelse, i 2016 i
forhold til 2013. Det er ansatte med en ikke-erhvervskompetencegivende uddannelse, som deres højest
fuldførte uddannelse, der udgør den største stigning i samtlige landsdele, mens også personer med en
akademisk uddannelse udgør en pæn del af stigningen i København og Nordsjælland.
Tabel 2.a. Ændring i uddannelsesfordelingen blandt lærere, landsdele, 2013 til 2016, antal
heraf
Lærer-
uddan-
net
Landsdel
København
by
Københavns
omegn
Nordsjælland
Østsjælland
Vest- og
Sydsjælland
Fyn
Sydjylland
Østjylland
Vestjylland
Nordjylland
Total
310
-50
-370
-20
-410
30
-200
-180
-80
-110
-1.060
Ikke lærer-
uddan-
nede, i alt
Antal
410
390
400
140
280
130
480
350
140
220
2.930
10
-
10
10
20
-
10
10
20
40
130
170
90
110
10
50
30
60
70
10
20
630
Pædago-
ger
Akade-
mikere
Anden
erh.komp.
udd.
Antal
50
50
40
20
10
30
40
70
20
40
350
180
250
240
100
200
70
370
200
90
120
1.820
170
230
220
100
190
70
340
190
90
110
1.710
Ingen
erh.komp.
udd
Gym-
nasiale
heraf
In-
gen
Antal
10
20
20
-
10
-
30
10
-
10
110
710
350
50
140
-130
150
270
150
60
110
1.870
Total
Anm: Alle tal er afrundet til nærmeste tier. Det betyder at totalen ikke nødvendigvis stemmer overens med summen af delelementerne. Grundet
diskretionshensyn er Bornholm lagt under Vest-og Sydsjælland, og øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læse og Fanø er udeladt af analysen.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Tabel 2.b viser ændringen i uddannelsessammensætningen blandt ansatte i de kommunale lærerstillin-
ger fra 2013 til 2016. I alle landsdele er andelen af ansatte med en læreruddannelse faldet. Andelen er
faldet mest i Nordsjælland med 8,5 procentpoint, hvilket dækker over at andelen er ændret fra 82,5
procent i 2013 til 74,0 procent i 2016. Faldet er mindst på Fyn og i Vestjylland, med omkring 3 procent-
point. Disse landsdele havde i forvejen de højeste andele læreruddannede. Forskellen mellem hvor stor
en andel af de ansatte i kommunale lærerstillinger, der har en læreruddannelse, er således steget på
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0005.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
tværs af landsdele i perioden fra 2013 til 2016. Antal og andele ansatte i lærerstillinger i 2013 findes i
bilagstabel 3 og 4.
Tabel 2.b. Ændring i uddannelsesfordelingen blandt lærere, landsdele, 2013 til 2016.
heraf
Lærer-ud-
dannet
Landsdel
København by
Københavns
omegn
Nordsjælland
Østsjælland
Vest- og Syd-
sjælland
Fyn
Sydjylland
Østjylland
Vestjylland
Nordjylland
Total
-6,6
-6,2
-8,5
-4,9
-6,1
-2,8
-6,8
-4,5
-3,3
-3,9
-5,4
Ikke lærerud-
dannede, i alt
Pædago-
ger
Akade-
mikere
Anden
erh.komp.
udd.
Ingen
erh.komp.
udd
heraf
Gymna-
siale
Ingen
Procentpoint
6,6
6,2
8,5
4,9
6,1
2,8
6,8
4,5
3,3
3,9
5,4
0,2
-0,0
0,2
0,4
0,4
-0,0
0,1
0,1
0,5
0,7
0,2
3,1
1,5
Procentpoint
0,7
0,8
0,8
0,7
0,3
0,6
0,5
0,9
0,5
0,7
0,6
2,6
4,0
5,1
3,6
4,3
1,5
5,3
2,6
2,2
2,2
3,4
Procentpoint
2,5
3,6
4,7
3,6
4,1
1,5
4,9
2,5
2,2
2,0
3,2
0,1
0,3
0,4
-0,1
0,2
-0,0
0,4
0,1
-0,0
0,2
0,2
2,3
0,3
1,0
0,7
0,9
0,9
0,2
0,4
1,2
Anm: Alle tal er procentpoint, udregnet som forskellen mellem andelen i 2013 og andelen i 2016. På grund af diskretionshensyn er Bornholm lagt
under Vest-og Sydsjælland, og øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læse og Fanø er udeladt af analysen.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Udvikling på kommuner
I de følgende tabeller er de læreransatte fordelt efter, hvilken kommune de arbejdede i september 2013
og 2016.
Tabel 3 viser en liste med antallet og andelen af læreruddannede ansatte i lærerstillinger i kommunale
grund- og specialskoler. Grundet diskretionshensyn er det kun muligt at opdele de læreransatte på, om
de har en læreruddannelse eller ej. Af samme grund indgår øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læsø og Fanø
ikke i opgørelsen. Tabellen er sorteret efter hvor høj en andel af de ansatte i kommunale lærerstilligner,
der her en læreruddannelse. Figur 1 illustrerer samme andel geografisk, hvor de kommuner med de hø-
jeste andele læreruddannede er farvet i de lyseste nuancer af blå.
Tilsvarende tabel og figur for 2013 er at finde i bilaget, i bilagstabel 5 og bilagsfigur 1.
Generelt viser der sig den samme tendens som i landsdelstabellerne, men med endnu større variation. I
mange fynske, vest-, øst- og nordjyske kommuner er der en høj andel læreruddannede blandt de kom-
munalt læreransatte. Silkeborg og Hjørring topper listen med hhv. 96 og 95 procent. Herlev har med 94
procent også en høj andel læreruddannede læreransatte. Store dele af Nordsjælland og Syd- og Vest-
sjælland har de laveste andele læreruddannede, blandt de ansatte i kommunale lærerstilligner. I de tre
nordsjællandske kommuner Frederikssund, Halsnæs og Gribskov er andelen af læreruddannede lærer-
ansatte mindst, med hhv. 65, 66 og 69 procent.
5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0006.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
Figur 1. Andel læreruddannede i lærerfunktioner på kommuner, 2016
Andel læreruddannede, 2016
Hjørring
Skagerak
Frederikshavn
88-96 pct. (24 kommuner)
83-88 pct. (23 kommuner)
79-83 pct. (23 kommuner)
65-79 pct. (23 kommuner)
Thisted
Aalborg
Kattegat
Bornholm
Viborg
Grenaa
Herning
Ringkøbing
Århus
Helsingør
Kalundborg
Vejle
Samsø
Holbæk
København
Esbjerg
Kolding
Odense
Slagelse
Køge
Møn
Sønderborg
Lolland
Østersøen
Falster
Anm: På grund af diskretionshensyn er øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læse og Fanø udeladt af analysen. Andele er beregnet pga. afrundede tal.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0007.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
Tabel 3. Andel læreruddannede i lærerstillinger, 2016
Læreruddannet
Ikke-lærer-
uddannede
Antal
Silkeborg
Hjørring
Herlev
Horsens
Holstebro
Herning
Lemvig
Kerteminde
Skive
Aalborg
Faaborg-Midtfyn
Assens
Favrskov
Struer
Viborg
Nordfyns
Middelfart
Odense
Brønderslev
Esbjerg
Svendborg
Mariagerfjord
Syddjurs
Odder
Ikast-Brande
Billund
Varde
Ringkøbing-Skjern
Dragør
Thisted
Frederikshavn
Århus
Kolding
Nyborg
Randers
Hedensted
Skanderborg
Vejle
865
520
230
665
410
800
170
215
460
1610
395
340
500
180
865
255
330
1425
355
930
515
365
325
180
395
245
420
415
135
370
470
2065
815
225
765
425
545
905
35
30
15
45
30
70
15
20
45
160
40
35
55
20
100
30
40
180
45
125
70
50
45
25
55
35
60
60
20
55
70
310
125
35
125
70
90
150
900
550
245
710
440
870
185
235
505
1770
430
375
560
205
965
285
370
1605
400
1055
580
415
370
200
450
280
475
480
155
425
545
2375
940
260
890
490
635
1055
96,1
94,5
93,9
93,7
93,2
92,0
91,9
91,5
91,1
91,0
90,8
90,7
90,1
90,0
89,6
89,5
89,2
88,8
88,8
88,2
88,0
88,0
87,8
87,8
87,8
87,5
87,5
87,4
87,1
87,1
87,0
86,9
86,7
86,5
86,0
85,9
85,8
85,8
Total
Læreruddannet
Pct.
3,9
5,5
6,1
6,3
6,8
8,0
8,1
8,5
8,9
9,0
9,2
9,3
9,9
10,0
10,4
10,5
10,8
11,2
11,3
11,8
12,0
12,0
12,2
12,2
12,2
12,5
12,5
12,6
12,9
12,9
13,0
13,1
13,3
13,5
14,0
14,1
14,2
14,2
Ikke-lærer-
uddannede
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0008.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
Læreruddannet
Ikke-lærer-
uddannede
Antal
Total
Læreruddannet
Pct.
Ikke-lærer-
uddannede
Holbæk
Rebild
Haderslev
Lyngby-Taarbæk
Solrød
Høje-Taastrup
Gentofte
Vesthimmerlands
Fredericia
Rødovre
Jammerbugt
Allerød
Vejen
Bornholm
Norddjurs
Lejre
Aabenraa
Sønderborg
Guldborgsund
Stevns
Brøndby
Hvidovre
Frederiksberg
Vallensbæk
Ballerup
Tårnby
Furesø
Morsø
Gladsaxe
Ringsted
København
Hørsholm
Albertslund
Køge
Tønder
Rudersdal
Næstved
Glostrup
Roskilde
555
260
460
435
185
445
570
295
365
290
355
305
375
210
255
230
420
525
370
130
280
490
615
145
530
345
365
140
555
275
2490
135
245
470
260
460
580
190
670
95
45
80
80
35
85
110
60
75
60
75
65
80
45
55
50
95
120
85
30
65
115
145
35
130
85
90
35
140
70
645
35
65
125
70
130
165
55
200
655
305
540
515
220
530
680
355
445
350
425
370
455
255
310
280
515
645
455
160
345
605
760
180
660
430
460
175
695
350
3135
170
310
590
330
590
745
250
870
85,4
85,2
85,2
84,5
84,1
84,0
83,8
83,1
83,0
82,9
82,6
82,4
82,4
82,4
82,3
82,1
81,6
81,4
81,3
81,3
81,2
81,0
80,9
80,6
80,3
80,2
80,2
80,0
79,9
79,7
79,4
79,4
79,0
79,0
78,8
78,0
77,9
77,6
77,0
14,6
14,8
14,8
15,5
15,9
16,0
16,2
16,9
17,0
17,1
17,4
17,6
17,6
17,6
17,7
17,9
18,4
18,6
18,7
18,8
18,8
19,0
19,1
19,4
19,7
19,8
19,8
20,0
20,1
20,3
20,6
20,6
21,0
21,0
21,2
22,0
22,1
22,4
23,0
8
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0009.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
Læreruddannet
Ikke-lærer-
uddannede
Antal
Total
Læreruddannet
Pct.
Ikke-lærer-
uddannede
Ishøj
Slagelse
Lolland
Faxe
Fredensborg
Kalundborg
Egedal
Vordingborg
Sorø
Hillerød
Odsherred
Greve
Helsingør
Gribskov
Halsnæs
Frederikssund
Total
195
535
225
255
245
260
410
240
195
375
220
350
415
225
175
340
42020
60
165
70
80
80
85
140
85
70
135
80
130
165
100
90
185
8150
255
695
295
335
325
345
550
320
265
510
300
480
580
330
265
525
50165
76,5
76,4
76,3
76,1
75,4
75,4
74,5
73,8
73,6
73,5
73,3
72,9
71,6
69,2
66,0
64,8
83,8
23,5
23,6
23,7
23,9
24,6
24,6
25,5
26,2
26,4
26,5
26,7
27,1
28,4
30,8
34,0
35,2
16,2
Anm: Tabellen er sorteret fra højeste til laveste andel læreruddannede. Alle tal er afrundet til nærmeste 5’er. Det betyder at totalen ikke nødven-
digvis stemmer overens med summen af delelementerne. Grundet diskretionshensyn er øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læse og Fanø udeladt af
analysen. Andele er beregnet pga. afrundede tal.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
I figur 2 og tabel 4 er udviklingen i antallet og andelen af læreruddannede kommunalt læreransatte be-
skrevet. Andelen af læreruddannede er faldet i samtlige kommuner, med mellem 0,3 procentpoint og
knap 20 procentpoint. Der er dog flere interessante tendenser i kommunerne.
Flere kommuner, der i 2013 har haft en stor andel læreruddannede ansat i kommunale lærerstillinger,
har haft relativt små fald i andelen af læreruddannede fra 2013 til 2016. I Silkeborg, Hjørring og Herlev
er andelen således faldet med under 0,5 procentpoint.
Nogle kommuner, hvor der i forvejen var relativt mange lærere uden en læreruddannelse, er det gået
værre endnu. I Frederikssund og Halsnæs er andelen med en læreruddannelse faldet med knap 15 og 10
procentpoint, hvilket dækker over, at der i 2013 var knap 80 procent læreruddannede i kommunale læ-
rerstillinger, mens der i 2016 er knap 65 procent. I Halsnæs var der i 2013 76 procent læreruddannede i
kommunale lærerstillinger, mens der i 2016 er 66 procent.
Der er således flere tendenser rundt omkring i kommunerne.
Bemærk at et fald i andelen af læreruddannede ikke nødvendigvis dækker over, at der er et færre antal
lærere ansat i kommunens lærerstillinger i 2016 i forhold til 2013, men at det også kan skyldes at netto-
tilgangen af ansatte i lærerstillinger, med en anden uddannelsesbaggrund end lærer, har været større
end nettotilgangen af ansatte med en læreruddannelse. Fx er der i København kommet ca. 16 procent
9
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0010.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
flere lærere med en læreruddannelse, men relativt set, er der sket et fald i andelen af lærere med en
læreruddannelse på ca. 6 procentpoint – fordi der er kommet relativt flere lærere med en anden uddan-
nelsesbaggrund.
Figur 2. Udvikling i andel læreruddannede i lærerfunktioner, 2013 til 2016
Udvikling 2013-2016
Hjørring
Skagerak
Frederikshavn
-3 til 0 pct. point (24 kommuner)
-5 til -8 pct. point (23 kommuner)
-8 til -5 pct. point (23 kommuner)
-20 til -8 pct. point (23 kommuner)
Thisted
Aalborg
Kattegat
Bornholm
Viborg
Grenaa
Herning
Ringkøbing
Århus
Helsingør
Kalundborg
Vejle
Samsø
Holbæk
København
Esbjerg
Kolding
Odense
Slagelse
Køge
Møn
Sønderborg
Lolland
Østersøen
Falster
Anm: På grund af diskretionshensyn er øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læse og Fanø udeladt af analysen. Andele er beregnet pga. afrundede tal.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
10
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0011.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
Tabel 4. Ændring i antal og andel læreruddannede i lærerstillinger, 2013-2016
2013
Antal
Albertslund
Hjørring
Herlev
Silkeborg
Nyborg
Lejre
Horsens
Lolland
Kerteminde
Nordfyns
Solrød
Skive
Rebild
Lyngby-Taarbæk
Holbæk
Assens
Holstebro
Aalborg
Odense
Viborg
Faaborg-Midtfyn
Lemvig
Middelfart
Herning
Brønderslev
Ringkøbing-
Skjern
Stevns
Mariagerfjord
Sønderborg
Vesthimmer-
lands
Næstved
Allerød
Odder
Varde
Rødovre
Køge
Skanderborg
250
650
245
855
250
225
680
300
205
260
185
470
240
360
570
335
435
1.495
1.375
810
380
190
365
825
355
450
140
380
625
360
650
350
170
440
305
475
555
2016
Antal
245
520
230
865
225
230
665
225
215
255
185
460
260
435
555
340
410
1.610
1.425
865
395
170
330
800
355
415
130
365
525
295
580
305
180
420
290
470
545
Antal
-5
-130
-15
10
-25
5
-15
-75
10
-5
0
-10
20
75
-15
5
-25
115
50
55
15
-20
-35
-25
0
-35
-10
-15
-100
-65
-70
-45
10
-20
-15
-5
-10
Ændring
Pct.
-2,0
-20,0
-6,1
1,2
-10,0
2,2
-2,2
-25,0
4,9
-1,9
0,0
-2,1
8,3
20,8
-2,6
1,5
-5,7
7,7
3,6
6,8
3,9
-10,5
-9,6
-3,0
0,0
-7,8
-7,1
-3,9
-16,0
-18,1
-10,8
-12,9
5,9
-4,5
-4,9
-1,1
-1,8
2013
Andel
79,4
94,9
94,2
96,6
87,7
83,3
95,1
77,9
93,2
91,2
86,0
93,1
87,3
86,7
87,7
93,1
95,6
93,4
91,4
92,6
93,8
95,0
92,4
95,4
92,2
90,9
84,8
91,6
85,0
86,7
81,8
86,4
91,9
91,7
87,1
83,3
90,2
2016
Andel
79,0
94,5
93,9
96,1
86,5
82,1
93,7
76,3
91,5
89,5
84,1
91,1
85,2
84,5
85,4
90,7
93,2
91,0
88,8
89,6
90,8
91,9
89,2
92,0
88,8
87,4
81,3
88,0
81,4
83,1
77,9
82,4
87,8
87,5
82,9
79,0
85,8
Ændring
Pct.-point
-0,3
-0,3
-0,4
-0,5
-1,2
-1,2
-1,4
-1,7
-1,7
-1,8
-2,0
-2,0
-2,0
-2,3
-2,3
-2,4
-2,4
-2,5
-2,6
-2,9
-3,0
-3,1
-3,2
-3,4
-3,5
-3,5
-3,6
-3,6
-3,6
-3,6
-3,9
-4,0
-4,1
-4,2
-4,3
-4,3
-4,4
11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0012.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
2013
Antal
Favrskov
Norddjurs
Brøndby
Guldborgsund
Billund
Struer
Thisted
Århus
Gentofte
Syddjurs
Hvidovre
Ikast-Brande
Frederiksberg
Svendborg
Frederikshavn
København
Gribskov
Fredensborg
Haderslev
Vejle
Dragør
Helsingør
Furesø
Kolding
Greve
Randers
Høje-Taastrup
Ringsted
Slagelse
Roskilde
Esbjerg
Kalundborg
Vallensbæk
Aabenraa
Hedensted
Vordingborg
Ballerup
Gladsaxe
Hillerød
525
295
300
430
240
185
400
2.090
595
330
475
410
570
505
500
2.155
255
280
460
890
135
415
380
880
365
810
500
295
560
665
945
310
150
425
455
270
530
560
365
2016
Antal
500
255
280
370
245
180
370
2.065
570
325
490
395
615
515
470
2.490
225
245
460
905
135
415
365
815
350
765
445
275
535
670
930
260
145
420
425
240
530
555
375
Antal
-25
-40
-20
-60
5
-5
-30
-25
-25
-5
15
-15
45
10
-30
335
-30
-35
0
15
0
0
-15
-65
-15
-45
-55
-20
-25
5
-15
-50
-5
-5
-30
-30
0
-5
10
Ændring
Pct.
-4,8
-13,6
-6,7
-14,0
2,1
-2,7
-7,5
-1,2
-4,2
-1,5
3,2
-3,7
7,9
2,0
-6,0
15,5
-11,8
-12,5
0,0
1,7
0,0
0,0
-3,9
-7,4
-4,1
-5,6
-11,0
-6,8
-4,5
0,8
-1,6
-16,1
-3,3
-1,2
-6,6
-11,1
0,0
-0,9
2,7
2013
Andel
94,6
86,8
85,7
86,0
92,3
94,9
92,0
91,9
88,8
93,0
86,4
93,2
86,4
93,5
92,6
85,0
75,0
81,2
91,1
91,8
93,1
77,6
86,4
93,1
79,3
92,6
90,9
86,8
83,6
84,2
95,5
82,7
88,2
89,5
93,8
81,8
88,3
88,2
82,0
2016
Andel
90,1
82,3
81,2
81,3
87,5
90,0
87,1
86,9
83,8
87,8
81,0
87,8
80,9
88,0
87,0
79,4
69,2
75,4
85,2
85,8
87,1
71,6
80,2
86,7
72,9
86,0
84,0
79,7
76,4
77,0
88,2
75,4
80,6
81,6
85,9
73,8
80,3
79,9
73,5
Ændring
Pct.-point
-4,5
-4,5
-4,6
-4,7
-4,8
-4,9
-4,9
-4,9
-5,0
-5,1
-5,4
-5,4
-5,4
-5,5
-5,6
-5,6
-5,8
-5,8
-5,9
-6,0
-6,0
-6,0
-6,1
-6,4
-6,4
-6,6
-6,9
-7,1
-7,2
-7,2
-7,3
-7,3
-7,7
-7,9
-8,0
-8,0
-8,0
-8,3
-8,5
12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0013.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
2013
Antal
Bornholm
Sorø
Vejen
Jammerbugt
Fredericia
Rudersdal
Halsnæs
Tårnby
Hørsholm
Tønder
Faxe
Glostrup
Morsø
Egedal
Ishøj
Frederikssund
Odsherred
Total
250
235
370
335
355
480
205
365
215
285
290
180
145
465
195
410
205
43.085
2016
Antal
210
195
375
355
365
460
175
345
135
260
255
190
140
410
195
340
220
42.020
Antal
-40
-40
5
20
10
-20
-30
-20
-80
-25
-35
10
-5
-55
0
-70
15
-1065
Ændring
Pct.
-16,0
-17,0
1,4
6,0
2,8
-4,2
-14,6
-5,5
-37,2
-8,8
-12,1
5,6
-3,4
-11,8
0,0
-17,1
7,3
-2,5
2013
Andel
90,9
82,5
91,4
91,8
92,2
87,3
75,9
90,1
89,6
90,5
87,9
90,0
93,5
88,6
90,7
79,6
93,2
89,2
2016
Andel
82,4
73,6
82,4
82,6
83,0
78,0
66,0
80,2
79,4
78,8
76,1
77,6
80,0
74,5
76,5
64,8
73,3
83,8
Ændring
Pct.-point
-8,6
-8,9
-8,9
-9,2
-9,3
-9,3
-9,9
-9,9
-10,2
-11,7
-11,8
-12,4
-13,5
-14,0
-14,2
-14,8
-19,8
-5,4
Anm: Tabellen er sorteret fra mindste til største ændring af læreruddannede i procentpoint. Alle tal er afrundet til nærmeste 5’er. Det betyder at
totalen ikke nødvendigvis stemmer overens med summen af delelementerne. Grundet diskretionshensyn er øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læse og
Fanø udeladt af analysen. Andele er beregnet pga. afrundede tal.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Boks 1. Metode
AE har undersøgt uddannelsesfordelingen blandt ansatte i kommunale lærerstillinger i grundskoler pr. september 2013,
2014, 2015 samt 2016 ud fra Danmarks Statistiks registre.
Lærerstillinger er her defineret som lønmodtagere, der er ansat i en af følgende arbejdsfunktioner:
234110 Undervisning på grundskoleniveau, unge og voksne
234120 Undervisning på grundskoleniveau (børn, 1.-10.klasse)
235210 Specialundervisning, unge og voksne
235220 Specialundervisning på grundskoleniveau (1.-10.klasse)
og er ansat på en grundskole, defineret ud fra følgende brancher under DST-127-grupperingen ”Grundskoler”:
851000 Førskoleundervisning
852010 Folkeskoler o.lign.
852020 Specialskoler for handicappede
Datagrundlaget er lønmodtagerbeskæftigelsen i september 2013, 2014, 2015 samt 2016.
Datagrundlaget for uddannelsesoplysningerne er hhv. registret over ordinære uddannelser (KOTRE2016) samt kvalifikati-
onsregistret (UDKV2016), der bl.a. indeholder oplysninger om gennemførte uddannelser i VEU-systemet samt udenlandske
uddannelser godkendt af Styrelsen for International Uddannelse. Alle ansatte er undersøgt i forhold til om de har fuldført en
lærer- eller pædagoguddannelse frem til ultimo september måned i året.
Uddannelsesoplysningerne er prioriteret således, at en læreruddannelse har førsteprioritet, uanset om den er fuldført via
det ordinære system eller voksen- og efteruddannelsessystemet, og uanset om det er den senest fuldførte.
Hvis en person ikke har en læreruddannelse, undersøges om personen har en pædagoguddannelse.
Hvis dette ikke er tilfældet rapporteres personens højest fuldførte uddannelse pr. 1. oktober i året.
13
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0014.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
For personer, der ikke er lærere eller pædagoger er uddannelserne grupperet som:
-
-
-
-
”Akademikere” er personer med kandidatuddannelse, universitetsbachelor eller ph.d.
”Anden uddannelser” er andre erhvervskompetencegivende uddannelser som erhvervsuddannelserne, KVU eller
andre MVU med undtagelse af pædagoguddannelserne og læreruddannelser jf. bilaget
”Gymnasial” er gymnasiale uddannelser samt adgangskurser
”Grundskole og uoplyst” er personer, der enten har grundskolen eller uoplyst uddannelse. Hvis der ikke findes
oplysninger om personen, vil man også være i denne kategori.
Tabellerne på geografi er lavet efter arbejdsstedets placering på kommuner.
Se bilagstabel 1 for benyttede læreruddannelser og bilagstabel 2 for benyttede pædagoguddannelser.
Bilag
Bilagstabel 1. Læreruddannelser, udvalgte uddannelser
AUDD
5440
5441
8440
8445
9030
Tekst
Folkeskolelærer, prof.bach.
Den frie læreruddannelse
Speciallærer
Praktiklærer til læreruddannelsen, diplomuddan-
nelse
Folkeskolelærer, årskursus
DISCED
502020
502020
502020
502020
502020
Tekst
Folkeskolelærer, MVU
Folkeskolelærer, MVU
Folkeskolelærer, MVU
Folkeskolelærer, MVU
Folkeskolelærer, MVU
Anm.: De valgte uddannelser afspejler DST’s mellemgruppe ”502020 Folkeskolelærer, MVU”
Bilagstabel 2. Pædagoguddannelser, udvalgte uddannelser
AUDD
0815
3186
3187
3282
5111
5112
5113
5114
5115
5120
5444
5445
5447
9015
8447
Titel
Pædagog (Rudolf Steiner) (privat udd.)
Skole-og fritidspædagogik, prof.bach.
Social-og specialpædagogik, prof.bach.
Dagtilbudspædagogik, prof.bach.
Børneforsorgspædagog, småbørnslinie
Børneforsorgspædagog, almen linie
Socialpædagog
Børneforsorgspædagog, kursus 4 mdr.
Socialpædagog, videreuddannelse
Socialpædagog, fællesuddannelse
Pædagog, prof.bach.
Børnehavepædagog
Fritidspædagog
Børnehave- og fritidspædagog, årskursus
Praktikvejleder til pædadgoguddannelsen
DISCED
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
502015
Tekst
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Pædagog, MVU
Anm.: De valgte uddannelser afspejler DST’s mellemgruppe ”502015 Pædagog, MVU”
14
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0015.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
Bilagstabel 3. Uddannelsesfordelingen blandt lærere, landsdele, 2013, antal
heraf
Lærer-ud-
dannet
Landsdel
København
by
Københavns
omegn
Nordsjælland
Østsjælland
Vest- og Syd-
sjælland
Fyn
Sydjylland
Østjylland
Vestjylland
Nordjylland
Total
3.480
4.640
3.820
1.920
4.250
3.670
5.910
6.770
3.780
4.850
43.080
Ikke lærer-
uddan-
nede, i alt
Pæda-
goger
Akade-
mikere
Anden
erh.komp
.udd.
Antal
540
640
810
400
800
320
550
510
270
400
5.210
10
40
60
20
60
20
70
40
50
40
410
120
100
110
50
60
30
50
90
30
50
670
90
80
160
80
200
80
160
110
90
170
1.220
320
420
480
250
480
190
270
270
100
140
2.910
280
390
430
220
410
160
220
240
80
120
2.540
Ingen
erh.kom
p.udd
Gymnasi-
ale
heraf
Ingen
Antal
40
30
50
30
70
30
50
30
20
20
370
4.030
5.270
4.620
2.310
5.050
3.990
6.460
7.290
4.040
5.260
48.300
Total
Antal
Anm: Alle tal er afrundet til nærmeste tier. Det betyder at totalen ikke nødvendigvis stemmer overens med summen af delelementerne. Grundet
diskretionshensyn er Bornholm lagt under Vest-og Sydsjælland, og øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læse og Fanø er udeladt af analysen.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Bilagstabel 4. Uddannelsesfordelingen blandt lærere, landsdele, 2013, andel
heraf
Lærer-
uddan-
net
Landsdel
København by
Københavns
omegn
Nordsjælland
Østsjælland
Vest- og Syd-
sjælland
Fyn
Sydjylland
Østjylland
Vestjylland
Nordjylland
Total
86,6
87,9
82,5
82,8
84,2
92,0
91,5
93,0
93,3
92,4
89,2
Ikke lærer-
uddan-
nede, i alt
Antal
13,4
12,1
17,5
17,2
15,8
8,0
8,5
7,0
6,7
7,6
10,8
0,2
0,8
1,3
0,9
1,2
0,5
1,1
0,5
1,2
0,8
0,8
3,0
1,9
2,4
2,2
1,2
0,8
0,8
1,2
0,7
1,0
1,4
Pædago-
ger
Akade-
mikere
Anden
erh.komp.
udd.
Antal
2,2
1,5
3,5
3,4
4,0
2,0
2,5
1,5
2,2
3,2
2,5
8,0
8,0
10,4
10,8
9,5
4,8
4,2
3,7
2,5
2,7
6,0
7,0
7,4
9,3
9,5
8,1
4,0
3,4
3,3
2,0
2,3
5,3
Ingen
erh.komp.
udd
Gymna-
siale
Antal
1,0
0,6
1,1
1,3
1,4
0,8
0,8
0,4
0,5
0,4
0,8
heraf
Ingen
Anm: Andele er beregnet på baggrund af tal, der er afrundet til nærmeste tier. Det betyder at totalen ikke nødvendigvis stemmer overens med
summen af delelementerne. Grundet diskretionshensyn er Bornholm lagt under Vest-og Sydsjælland, og øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læse og
Fanø er udeladt af analysen.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
15
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0016.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
Bilagsfigur 1. Andel læreruddannede i lærerfunktioner, 2013.
Andel læreruddannede, 2013
Hjørring
Skagerak
Frederikshavn
93-97 pct. (24 kommuner)
90-93 pct. (23 kommuner)
86-90 pct. (23 kommuner)
75-86 pct. (23 kommuner)
Thisted
Aalborg
Kattegat
Bornholm
Viborg
Grenaa
Herning
Ringkøbing
Århus
Helsingør
Kalundborg
Vejle
Samsø
Holbæk
København
Esbjerg
Kolding
Odense
Slagelse
Køge
Møn
Sønderborg
Lolland
Østersøen
Falster
Anm: På grund af diskretionshensyn er øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læse og Fanø udeladt af analysen.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Bilagstabel 5. Andel læreruddannede i lærerstillinger, 2013
Læreruddannet
Andre
Antal
Silkeborg
Holstebro
Esbjerg
Herning
Horsens
Lemvig
Hjørring
Struer
Favrskov
Herlev
Faaborg-Midtfyn
Hedensted
855
435
945
825
680
190
650
185
525
245
380
455
30
20
45
40
35
10
35
10
30
15
25
30
885
460
990
865
715
200
680
200
555
265
400
490
96,6
95,6
95,5
95,4
95,1
95,0
94,9
94,9
94,6
94,2
93,8
93,8
Total
Læreruddannet
Pct.
3,4
4,4
4,5
4,6
4,9
5,0
5,1
5,1
5,4
5,8
6,2
6,2
Andre
16
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0017.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
Læreruddannet
Andre
Antal
Total
Læreruddannet
Pct.
Andre
Morsø
Svendborg
Aalborg
Odsherred
Kerteminde
Ikast-Brande
Kolding
Dragør
Skive
Assens
Syddjurs
Frederikshavn
Randers
Viborg
Middelfart
Billund
Fredericia
Brønderslev
Thisted
Odder
Århus
Jammerbugt
Vejle
Varde
Mariagerfjord
Odense
Vejen
Nordfyns
Haderslev
Høje-Taastrup
Bornholm
Ringkøbing-
Skjern
Ishøj
Tønder
Skanderborg
Tårnby
Glostrup
Hørsholm
145
505
1.495
205
205
410
880
135
470
335
330
500
810
810
365
240
355
355
400
170
2.090
335
890
440
380
1.375
370
260
460
500
250
450
195
285
555
365
180
215
Under 10
35
105
15
15
30
65
10
35
25
25
40
65
65
30
20
30
30
35
15
185
30
80
40
35
130
35
25
45
50
25
45
20
30
60
40
20
25
155
540
1.600
225
220
440
945
150
505
360
355
540
875
875
395
255
385
385
435
185
2.275
365
970
480
415
1.505
405
285
505
545
280
495
215
310
615
405
195
240
93,5
93,5
93,4
93,2
93,2
93,2
93,1
93,1
93,1
93,1
93,0
92,6
92,6
92,6
92,4
92,3
92,2
92,2
92,0
91,9
91,9
91,8
91,8
91,7
91,6
91,4
91,4
91,2
91,1
90,9
90,9
90,9
90,7
90,5
90,2
90,1
90,0
89,6
6,5
6,5
6,6
6,8
6,8
6,8
6,9
6,9
6,9
6,9
7,0
7,4
7,4
7,4
7,6
7,7
7,8
7,8
8,0
8,1
8,1
8,2
8,2
8,3
8,4
8,6
8,6
8,8
8,9
9,1
9,1
9,1
9,3
9,5
9,8
9,9
10,0
10,4
17
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0018.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
Læreruddannet
Andre
Antal
Total
Læreruddannet
Pct.
Andre
Aabenraa
Gentofte
Egedal
Ballerup
Vallensbæk
Gladsaxe
Faxe
Nyborg
Holbæk
Rudersdal
Rebild
Rødovre
Ringsted
Norddjurs
Lyngby-Taarbæk
Vesthimmer-
lands
Allerød
Frederiksberg
Hvidovre
Furesø
Solrød
Guldborgsund
Brøndby
Sønderborg
København
Stevns
Roskilde
Slagelse
Køge
Lejre
Kalundborg
Sorø
Hillerød
Vordingborg
Næstved
Fredensborg
Frederikssund
Albertslund
425
595
465
530
150
560
290
250
570
480
240
305
295
295
360
360
350
570
475
380
185
430
300
625
2.155
140
665
560
475
225
310
235
365
270
650
280
410
250
50
75
60
70
20
75
40
35
80
70
35
45
45
45
55
55
55
90
75
60
30
70
50
110
380
25
125
110
95
45
65
50
80
60
145
65
105
65
470
670
525
600
170
635
330
280
650
550
275
345
340
335
415
415
405
660
550
440
215
500
350
735
2.535
165
790
670
570
270
375
285
450
335
795
350
515
310
89,5
88,8
88,6
88,3
88,2
88,2
87,9
87,7
87,7
87,3
87,3
87,1
86,8
86,8
86,7
86,7
86,4
86,4
86,4
86,4
86,0
86,0
85,7
85,0
85,0
84,8
84,2
83,6
83,3
83,3
82,7
82,5
82,0
81,8
81,8
81,2
79,6
79,4
10,5
11,2
11,4
11,7
11,8
11,8
12,1
12,3
12,3
12,7
12,7
12,9
13,2
13,2
13,3
13,3
13,6
13,6
13,6
13,6
14,0
14,0
14,3
15,0
15,0
15,2
15,8
16,4
16,7
16,7
17,3
17,5
18,0
18,2
18,2
18,8
20,4
20,6
18
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 82: Henvendelse af 5/3-18 fra Danmarks Lærerforening, vedrørende beskæftigelse for læreruddannede
1863767_0019.png
Analysen er lavet for Danmarks Lærerforening, DLF
Geografisk uddannelsesudvikling blandt lærere
Læreruddannet
Andre
Antal
Total
Læreruddannet
Pct.
Andre
Greve
Lolland
Helsingør
Halsnæs
Gribskov
Total
365
300
415
205
255
43.085
95
85
120
65
85
5.215
460
385
535
270
340
48.300
79,3
77,9
77,6
75,9
75,0
89,2
20,7
22,1
22,4
24,1
25,0
10,8
Anm: Tabellen er sorteret fra højeste til laveste andel læreruddannede. Alle tal er afrundet til nærmeste 5’er. Det betyder at totalen ikke nødven-
digvis stemmer overens med summen af delelementerne. Grundet diskretionshensyn er øerne Langeland, Samsø, Ærø, Læse og Fanø udeladt af
analysen.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
19