Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 81
Offentligt
1863074_0001.png
Den 1. marts 2018
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Handlingsplanen for digital uddannelse
KOM(2018) 22
1. Resumé
Formålet med meddelelsen er at pege på, hvor Kommissionen ser de største muligheder og udfordringer i forbindelse med
digital omstilling på uddannelsesområdet og foreslå initiativer til, hvordan uddannelsessystemerne i Europa kan gøre bedre
brug af innovation og digital teknologi og støtte udviklingen af relevante digitale kompetencer. Kommissionen ønsker i
samarbejde med medlemsstaterne at gennemføre de skitserede initiativer inden udgangen af 2020.
I meddelelsen identificerer Kommissionen tre områder, hvor der særligt er behov for tiltag, som kan stimulere, støtte og
intensivere hensigtsmæssig brug af digitale og innovative undervisningsmetoder.
-
Bedre udnyttelse af digital teknologi i undervisnings- og læringsøjemed
-
Udvikling af relevante digitale kompetencer og færdigheder med henblik på den digitale omstilling
-
Forbedret uddannelse gennem bedre dataanalyser og prognoser
Det anerkendes samtidig, at EU-landenes uddannelsessystemer er mangfoldige, at skoler og uddannelsesinstitutioner er
meget forskellige hvad angår udstyr, underviseres færdigheder og tilgange til anvendelse af teknologi, og at nogle områder i
Europa allerede er godt på vej i forhold til innovation inden for digital uddannelse.
Regeringen hilser overordnet set Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for digital uddannelse velkommen. Det
bemærkes, at flere at forholdene i Kommissionens handlingsplan stemmer godt overens med danske initiativer i forhold til
digital uddannelse, herunder bl.a. den danske handlingsplan for teknologi i undervisningen, initiativerne i den digitale
vækststrategi og teknologipagten. Meddelelsen beskriver ikke samtlige tiltag i detaljer, hvorfor regeringen vil forholde sig til
disse, efterhånden som de bliver udfoldet.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde meddelelsen
Handlingsplanen for digital uddannelse
den 17. januar 2018.
Meddelelsen er oversendt til Rådet den 22. januar 2018 i dansk sprogversion. Denne meddelelse blev
offentliggjort sammen med et forslag til en rådshenstilling om fremme af fælles værdier, inklusiv
uddannelse og den europæiske dimension i undervisningen og et forslag til en rådshenstilling om
nøglekompetencer for livslang læring som en del af Kommissionens Uddannelsespakke af 17. januar.
Handlingsplanen for digital uddannelse er et led i Kommissionens bredere ambition om et europæisk
uddannelsesområde og
bygger videre på to meddelelser, der blev vedtaget i maj 2017, nemlig ”En ny
EU-dagsorden
for videregående uddannelse” og ”Skoleudvikling og fremragende undervisning for en
god begyndelse i livet”. Det er endvidere en opfølgning på meddelelsen ”Styrkelse af
den europæiske
identitet gennem uddannelse og kultur” af 14. november 2017, som bebudede en egentlig handlingsplan
for digital uddannelse.
I meddelelsen foreslår Kommissionen med henvisning til tilsagnene i ”Den nye
dagsorden for færdigheder i Europa” af
10. juni 2016, en revision af den europæiske referenceramme
om nøglekompetencer inden for livslang læring, herunder også digitale kompetencer. Kommissionen
fremhæver desuden, at handlingsplanen understøtter behovet for uddannelsessystemer, der er ”egnede
til den digitale tidsalder”, som det blev fremhævet ved Det Europæiske Råds møde i oktober 2017.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Grund- og nærhedsnotater for Kommissionens meddelelse om handlingsplanen for digital uddannelse, Kommissionens forslag til rådshenstilling om fælles værdier, inklusiv uddannelse og den europæiske dimension i undervisningen og Kommissionens forslag til rådshenstilling om nøglekompetencer for livslang læring, fra undervisningsudvalget
1863074_0002.png
3. Formål og indhold
Formål
Formålet med meddelelsen er at påpege, hvor Kommissionen ser de største muligheder og
udfordringer i forbindelse med digital omstilling på uddannelsesområdet og foreslå initiativer til,
hvordan uddannelsessystemerne i Europa kan gøre bedre brug af innovation og digital teknologi og
støtte udviklingen af relevante digitale kompetencer, idet investering i digitale færdigheder gennem hele
livet er af afgørende betydning i en globaliseret og sammenkoblet verden i hastig udvikling.
Indhold
Meddelelsen peger på, at uddannelse spiller en væsentlig rolle i forbindelse med fremme af vækst,
innovation og jobskabelse, og at Europas uddannelsessystemer skal formidle fremadskuende viden,
færdigheder og kompetencer, som folk har brug for til at innovere og trives
herunder også digitale
færdigheder og kompetencer. Der identificeres både udfordringer og muligheder i forbindelse med
digital omstilling på uddannelsesområdet. Af udfordringer nævnes:
Der er en vedvarende kløft internt i medlemsstaterne og medlemsstaterne imellem, hvad angår
digital infrastruktur og digitale færdigheder. Dertil hører, at der er en manglende interesse
blandt piger til at studere informations- og kommunikationsteknologi (IKT) og naturvidenskab,
teknologi, ingeniørvidenskab og matematik (STEM), hvilket kan føre til ulighed mellem mænd
og kvinder.
På trods af at anvendelsen af teknologi og den mobile adgang til internettet er forbedret
betydeligt de seneste år, halter anvendelsen af teknologi til uddannelsesmæssige formål fortsat
bagefter. Der mangler stadig gode bredbåndsforbindelser på nogle skoler på primær- og
sekundærtrinnet i EU, og ikke alle undervisere har de fornødne kompetencer i at anvende
digitale værktøjer i deres undervisning.
De algoritmer, der anvendes af sociale medier og nyhedsportaler, kan forstærke fordomme eller
falske nyheder. Databeskyttelse er samtidig et centralt emne i det digitale samfund, hvor der er
en risiko for cybermobning og cyberchikane, aggressiv adfærd og foruroligende onlineindhold.
Af muligheder fremhæves:
Studerende kan få stort udbytte af onlinesamarbejde og adgang til og brug af digital teknologi
kan bidrage til at mindske læringskløft mellem studerende fra velstillede og mindre velstillede
socioøkonomiske miljøer.
Innovation i uddannelsessystemerne ved indførelse af nye tjenester, teknologier og
kompetencer kan bidrage til at forbedre uddannelsesresultaterne og skabe større lighed og
effektivitet.
På den baggrund identificerer Kommissionen i meddelelsen følgende tre prioriteter, hvor der er behov
for tiltag, som kan stimulere, støtte og intensivere hensigtsmæssig brug af digitale og innovative
undervisningsmetoder.
- Bedre udnyttelse af digital teknologi i undervisnings- og læringsøjemed
- Udvikling af relevante digitale kompetencer og færdigheder med henblik på den digitale
omstilling
- Forbedret uddannelse gennem bedre dataanalyser og prognoser
For hver prioritet indeholder handlingsplanen en række foranstaltninger, som skal hjælpe EU-
medlemsstaterne med at tackle udfordringerne. Kommissionen udstikker for hver prioritet i
meddelelsen konkrete initiativer til vejen videre frem.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Grund- og nærhedsnotater for Kommissionens meddelelse om handlingsplanen for digital uddannelse, Kommissionens forslag til rådshenstilling om fælles værdier, inklusiv uddannelse og den europæiske dimension i undervisningen og Kommissionens forslag til rådshenstilling om nøglekompetencer for livslang læring, fra undervisningsudvalget
1863074_0003.png
a) Bedre udnyttelse af digital teknologi i undervisnings- og læringsøjemed
Kommissionen vil med den første prioritet:
Arbejde på at mindske konnektivitetskløften mellem EU’s medlemsstater, hvad angår
udbredelsen af bredbåndsnet med meget høj kapacitet på alle skoler i Europa.
Støtte den digitale parathed inden for almene og erhvervsrettede skoler ved at styrke deres
digitale kapacitet og ved at udbrede selvevalueringsværktøjet SELFIE til en million lærere,
undervisere og lærende inden udgangen af 2019 i samtlige EU-medlemsstater og i landene på
Vestbalkan.
Skabe rammer for udstedelse af digitalt certificerede kvalifikationsbeviser og validering af
digitalt erhvervede færdigheder, der er pålidelige, flersprogede og kan lagres i faglige profiler
(CV’er) såsom Europass.
b) Udvikling af relevante digitale kompetencer og færdigheder med henblik på den digitale
omstilling
Kommissionen vil med den anden prioritet:
Skabe en europæisk platform for digital videregående uddannelse og øget samarbejde. Den nye
platform, der støttes af Erasmus+ vil tilbyde: onlinelæring, kombineret mobilitet, virtuelle
campusser og udveksling af bedste praksis blandt videregående uddannelsesinstitutioner på alle
niveauer.
Styrke åben forskning og borgervidenskab i Europa gennem pilotforsøg med målrettet
uddannelse.
Indføre undervisning i programmering på alle skoler i Europa, herunder ved at øge skolernes
deltagelse i EU’s programmeringsuge.
Iværksætte i) en EU-dækkende oplysningskampagne rettet mod lærere, undervisere, pædagoger,
forældre og lærende for at fremme onlinesikkerhed, cyberhygiejne og mediekendskab og ii) et
initiativ til undervisning i cybersikkerhed, som bygger på den digitale kompetenceramme for
borgerne.
Yde støtte til foranstaltninger for yderligere at mindske den kønsbestemte forskel inden for
teknologi og iværksætteri ved at fremme digitale kompetencer og iværksætterkompetencer
blandt piger.
c) Forbedret uddannelse gennem bedre dataanalyser og prognoser
Kommissionen vil med den tredje prioritet:
Indsamle dokumentation om udbredelsen af IKT og digitale færdigheder i skoler ved at
offentliggøre en referenceundersøgelse, der skal vurdere fremskridt med hensyn til integrering
af IKT i uddannelsessystemet. Kommissionen vil også samarbejde med OECD om at udvikle et
nyt modul i PISA-undersøgelsen om brug af teknologi på uddannelsesområdet.
Iværksætte pilotprojekter om kunstig intelligens og læringsanalyser på uddannelsesområdet fra
2018 for at gøre bedre brug af den enorme mængde data, som nu er tilgængelig.
Påbegynde strategiske prognoser om de vigtigste tendenser i forbindelse med den digitale
omstilling for fremtidens uddannelsessystemer i tæt samarbejde med medlemsstaternes
eksperter og ved hjælp af eksisterende og fremtidige platforme for EU-samarbejdet på
uddannelsesområdet.
Afslutningsvis påpeges det i meddelelsen, at handlingsplanen vil blive gennemført som led i det
europæiske samarbejde på uddannelsesområdet (ET 2020), og at handlingsplanen vil understøtte det
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Grund- og nærhedsnotater for Kommissionens meddelelse om handlingsplanen for digital uddannelse, Kommissionens forslag til rådshenstilling om fælles værdier, inklusiv uddannelse og den europæiske dimension i undervisningen og Kommissionens forslag til rådshenstilling om nøglekompetencer for livslang læring, fra undervisningsudvalget
1863074_0004.png
europæiske semester. Kommissionen ønsker at gennemføre handlingsplanens skitserede initiativer i
samarbejde med medlemsstater, interessenter og samfundet som helhed inden udgangen af 2020.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen i sig selv medfører ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen i sig selv forventes ikke at få konsekvenser for lovgivningen, EU-budgettet,
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Meddelelsen blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget vedr. uddannelse og ungdom den 19.
januar 2018. Der indkom følgende høringssvar, som nedenfor gengives i deres fulde længde.
Gymnasieskolernes Lærerforening (GL):
”Danmark bør argumentere for, at den digitale handleplan ikke skal fokusere på tekniske digitale
færdigheder men på alle aspekter af digitale kompetencer
som fx at lære eleverne at være kritiske
brugere af den relevante information. Danmark bør understrege, at den største udfordring, når man
skal opnå fordele ved brug af IKT i undervisningen, er at sikre, at lærerne har den fornødne
pædagogiske og didaktiske uddannelses i at bruge IKT, når det er relevant for at øge læringsudbyttet for
eleverne.
GL finder, at den fremlagte handlingsplan fokuserer for meget på digitale tekniske færdigheder, så som
at kunne programmere og forstå, hvordan en computer virker. Vi skal opnå mere end det, for vi skal
lære eleverne at anvende digitale redskaber, så de lærer mere og udvikler deres kreativitet både i skolen
og senere i deres arbejdsliv.”
LO:
”Forudsætningen for en handlingsplan om digital uddannelse er, ud over et effektivt sammenspil
mellem aktørerne, for det første solide investeringer i bredbåndsforbindelser på europæisk plan, og for
det andet bedre brug af digitale løsninger på uddannelsesområdet.
LO støtter idéen om at styrke en digital handlingsplan gennem Erasmus-programmet. En 1/3 af
Erasmus-deltagerne bliver i dag tilbudt et job hos det pågældende firma, hvor de har været i praktik.
Desuden er Erasmus+-deltagere fem år efter afsluttet uddannelse 23 pct. mindre arbejdsløse end deres
peers, som ikke har deltaget.
Det er endvidere væsentligt, at aktørerne på uddannelsesområdet har lettere adgang til
EU’s
støtteordninger, og derfor bør man i anledning af den digitale handlingsplan arbejde for at fjerne
nuværende barriere i forbindelse med støtteordningerne. For at lykkes med dette er det nødvendigt at
inddrage interessenter, her især støttemodtagerne på undervisnings- og uddannelsesområdet.
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Grund- og nærhedsnotater for Kommissionens meddelelse om handlingsplanen for digital uddannelse, Kommissionens forslag til rådshenstilling om fælles værdier, inklusiv uddannelse og den europæiske dimension i undervisningen og Kommissionens forslag til rådshenstilling om nøglekompetencer for livslang læring, fra undervisningsudvalget
1863074_0005.png
Erasmus+-programmet er et essentielt og succesrigt instrument i forhold til at fremme mobilitet og
beskæftigelse på tværs af EU’s grænser. Samtidigt er programmet et klart eksempel på et effektivt
sammenspil mellem uddannelsesinstitutioner i EU, dette har EU fordel i at videreføre. Derfor er det
positivt, at Erasmus-programmet bliver tilskrevet flere midler i justeringen af den nuværende FFR
(2018-2020).”
Kommunernes Landsforening (KL):
”Handlingsplanen
falder overordnet set godt i tråd med de initiativer, der enten er sat i værk eller
planlægges iværksat i Danmark. Følgende er dog værd at bemærke:
4.1. Prioritet 1: Bedre udnyttelse af digital teknologi i undervisnings- og læringsøjemed:
KL er enig i det store potentiale for udnyttelse af digital teknologi i undervisningen. Både i
forhold til at understøtte bedre undervisning men også i forhold til at sikre bedre adgang til
undervisning. KL bifalder Kommissionens fokus på tilstedeværelsen af det rigtige udstyr og den
nødvendige infrastruktur på uddannelsesinstitutionerne. Det er væsentligt for at kunne udnytte
det store potentiale i forhold til IT i undervisningen, at både institutionerne, lærerne og eleverne
har adgang til udstyr, der kan understøtte en hensigtsmæssig implementering af IT i
undervisningen.
4.1 En central del af digital uddannelse er at sikre lighed og kvalitet for så vidt angår adgang og infrastruktur.
Den digitale kløft har mange dimensioner, men en bedre adgang til teknologi og internetforbindelser for alle børn
under uddannelse skal være et udgangspunkt for at mindske ulighed og udstødelse.
Dette betyder, at det ikke er nok, at kommunerne har sørget for tilstrækkelig trådløs
internetadgang på skolerne. Netningen i Danmark skal opprioriteres, så det er muligt for
borgere i hele landet at opnå kvalitativ netadgang, så det er muligt for alle børn og unge at
benytte den digitale teknologi hjemmefra.
Vejen videre frem, pkt. 3 Der skal arbejdes på at skabe rammer for udstedelse af
digitalt certificerede
kvalifikationsbeviser
og validering af digitalt erhvervede færdigheder, der er pålidelige, flersprogede og kan
lagres i faglige profiler (CV'er) såsom Europass.
Det står ikke konkret beskrevet, hvad dette drejer sig
om, så det kræver en uddybning. I mange tilfælde vil de digitale færdigheder indgå i faglige
sammenhænge, og det vil være irrelevant, ikke at udskille den digitale del.
4.2. Prioritet 2: Udvikling af relevante digitale færdigheder og kompetencer med henblik på den digitale omstilling.
Arbejdsmarkedet efterspørger i højere og højere omfang digitale kompetencer. Ligeledes er det
væsentligt i relationen mellem staten og borgeren og kommunen og borgeren, at borgerne har
de nødvendige digitale færdigheder for at kunne interagere med myndighederne og for at kunne
opsøge information og bidrage til demokratiet. Det er derfor væsentligt, at der er et stort fokus
på at oparbejde digitale kompetencer i uddannelsessystemet. Dette gør sig både gældende i
forhold til folkeskolen, men også i forhold til ungdomsuddannelserne og de videregående
uddannelser, særligt der, hvor den digitale udvikling betyder, at selve fagets karakter og didaktik
ændres. Her skal undervisere være klædt på til at give de studerende de nødvendige
kompetencer til at håndtere IT i faget/professionen samt til at forholde sig refleksivt til den
løbende udvikling af IT i faget/professionen.
Vedr. side 9: "Det er afgørende at udligne den kønsbestemte forskel gennem digital uddannelse og
iværksætteruddannelse, hvis Europa skal kunne udnytte alle fordelene ved den digitale revolution".
Vejen videre frem pkt. 6 Der skal indføres undervisning i programmering på alle skoler i Europa,
herunder ved at øge skolernes deltagelse i EU's programmeringsuge.
Vejen videre frem pkt. 8 Der skal ydes støtte til foranstaltninger for yderligere at mindske den
kønsbestemte forskel inden for teknologi og iværksætteri ved at fremme digitale kompetencer og
5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Grund- og nærhedsnotater for Kommissionens meddelelse om handlingsplanen for digital uddannelse, Kommissionens forslag til rådshenstilling om fælles værdier, inklusiv uddannelse og den europæiske dimension i undervisningen og Kommissionens forslag til rådshenstilling om nøglekompetencer for livslang læring, fra undervisningsudvalget
1863074_0006.png
iværksætterkompetencer blandt piger, og interessenter (virksomheder, ngo'er) skal mobiliseres til at give
piger digitale færdigheder og inspirerende rollemodeller ved at bygge på den digitale kompetenceramme for
borgerne og kompetencerammen for iværksætteri."
KL mener, at er vigtigt, når der sættes ind i forhold til programmering i skolen, at
programmeringen ikke bliver et mål i sig selv. Programmering bør derfor ikke være et
selvstændigt fag, men det skal indgå i de andre fag, så det bliver tydeligt, hvad det kan bruges til.
Børn og unge lærer bedre, hvis de selv er producenter eller medproducenter, og her kan
programmeringen spille en positiv rolle. Dette vil endvidere være en vej til at opnå pigernes
interesse. De motiveres mere og lærer bedre, hvis de kan se en mening, med det de foretager
sig.”
Danske Studerendes Fællesråd (DSF):
”Vi ser positivt på bestræbelserne for at anses digitalisering som et værktøj til at hæve kvaliteten på
videregående uddannelser. Som det fremgår af dokumentet er innovation i videregående uddannelse
ikke et mål i sig selv, men et værktøj til at forbedre kvalitet og inklusion i uddannelsessystemet. Derfor
må digitalisering heller aldrig bruges som en anledning til nedskæringer på bevillingerne til uddannelse,
da dette skader kvaliteten, og dermed skader hovedformålet med digitalisering.
Vi ser også positivt på at dokumentet fokuserer på behovet for at sørge for lige adgang til digitale
værktøjer for alle studerende, også dem der bor i fjerntliggende områder. Det er dog vigtigt at
digitalisering ikke bruges til at mindske indsatsen for lige adgang til ikke-digitale læringsværktøjer. Der
skal sikres lige adgang til uddannelse i alle aspekter og digitalisering må ikke blive en undskyldning for at
mindske den lige adgang i andre ikke-digitale områder af uddannelse.
Som det fremgår af dokumentet påvirker ‘one-size-fits-all’ løsninger, i mange tilfælde,
uddannelseskvaliteten negativt, fordi de ikke kan tage højde for forskellige læringsbehov hos forskellige
studerende og forskellige læringsmål. Derfor er det vigtigt at alle løsninger, der forslås implementeret på
uddannelsesinstitutioner, diskuteres og besluttes lokalt i råd, nævn og udvalg hvor studerende er
inkluderet ligeværdigt. På den måde kan vi sikre at digitale værktøjer bruges på en måde som passer til
det specifikke fag og forbedrer uddannelseskvaliteten mest muligt.
Afslutningsvis ser vi meget positivt på yderligere tiltag for at eliminere kønsforskelle på STEM-fagene.”
Danske Universiteter:
”Danske Universiteter
hilser et øget fokus på digital uddannelse velkomment og stiller sig positiv over
for, at mulighederne for virtuel mobilitet og blended learning styrkes i Erasmus-programmet.
Hvad angår handlingsplanens prioritet om mere viden og sammenhængende tilgang til dataindsamling,
bemærker Danske Universiteter, at der allerede i national sammenhæng er omfattende uddannelsesdata,
som indberettes til Uddannelses- og Forskningsministeriet eller til Danmarks Statistik. Det er vigtigt, at
evt. nye eller supplerende dataindsamlinger baserer sig på data, som kan systemunderstøttes, så
indsamlingerne i mindst mulig grad tager ressourcer fra universiteternes kerneopgaver.
Danske Universiteter har modtaget svar fra Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk
Universitet og Aalborg Universitet. Københavns Universitet og Aalborg Universitet meddeler, at de
ikke har bemærkninger til dokumenterne.” Nedenfor er svar fra Aarhus Universitet og Syddansk
Universitet.
Aarhus Universitet (AU):
6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Grund- og nærhedsnotater for Kommissionens meddelelse om handlingsplanen for digital uddannelse, Kommissionens forslag til rådshenstilling om fælles værdier, inklusiv uddannelse og den europæiske dimension i undervisningen og Kommissionens forslag til rådshenstilling om nøglekompetencer for livslang læring, fra undervisningsudvalget
1863074_0007.png
”Aarhus Universitet ser positivt på oplæg til handlingsplan for digital uddannelse. Fokus på at styrke
innovation, adgang til og brug af digital teknologi og støtte til udvikling af digitale kompetencer er et
afgørende indsatsområde ift. fortsat sikring af kvalitet i uddannelse på alle niveauer i EU. Planens
handlingsprioriteringer ligger helt i tråd med AU’s digitaliseringsstrategi,
bl.a. med fokus på lærings-it og
øget optag på uddannelserne inden for STEM.”
Syddansk Universitet (SDU):
”Det kan herved meddeles, at SDU ser positivt på, at virtuel mobilitet og blended learning søges styrket
gennem Erasmus-programmet, og at Erasmus-programmet
generelt tilpasses en ny digital virkelighed.”
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA):
”FA kan overordnet støtte handlingsplanen for digital uddannelse, idet digitale kompetencer skal opnås
i en tidlig alder. Det er nødvendigt, for at give unge mennesker et digitalt mindset, der ruster dem til et
fremtidigt arbejdsmarked.”
Danske Regioner:
”Vi bakker op om
behovet for et særskilt fokus på,
hvordan uddannelsessystemerne kan gøre bedre brug af
innovation og digital teknologi og støtte udviklingen af relevante digitale kompetencer, som er nødvendige for at leve og
arbejde i en tid med hastige digitale forandringer.
Vi kan ligeledes overordnet støtte de 3 prioriteringer:
1: Bedre udnyttelse af digital teknologi i undervisnings- og læringsøjemed
2: Udvikling af relevante digitale kompetencer og færdigheder med henblik på den digitale omstilling
3: Forbedret uddannelse gennem bedre dataanalyser og prognoser
Vi finder det bl.a. væsentligt at have fokus på digital uddannelse - STEM og IKT - både på tværs af køn
og som en vigtig prioritering på alle uddannelsesniveauer, ikke mindst blandt højtuddannede. Her til
kommer vigtigheden af at udnytte nye digitale læringsteknologier og -former, sikre lighed i adgangen til
at anvende de digitale muligheder (inkl. internetforbindelse) samt at opbygge fælles kompetence/indsats
ift. strategiske prognoser om de vigtigste tendenser i forbindelse med den digitale omstilling for
fremtidens uddannelsessystemer.”
Dansk Industri (DI):
”DI
er positiv ift., at også EU aktivt støtter udviklingen af digitale færdigheder, forståelse og
uddannelse. Generelt er der god sammenhæng ift. de danske prioriteter ifm. digitalisering af
uddannelsesindsatsen og rammevilkårene herfor. En generel kommentar er dog, at handlingsplanen
synes skrevet med et udgangspunkt i en uddannelsesopfattelse, der er traditionelt skolebaseret og ikke
som fx. i de danske erhvervsuddannelser i høj grad omfatter uddannelse og undervisning, der finder
sted i virksomhederne. Dette er især tydeligt ift. prioritet nr. 2, hvor der alene sigtes på behovet for
videregående IKT-specialister samt om behovet for undervisning på skoler. Her ville det være på sin
plads dels at fremhæve også behovet for faglærte IKT-specialister samt behovet for en særlig indsats
ifm. dels at sikre de digitale indholdskompetencer i erhvervsuddannelserne (hvilket DK er langt fremme
med takket være tæt involvering af arbejdsmarkedets parter) og dels for at sikre digitalisering af
uddannelsesmetoder mv på de erhvervsrettede uddannelser. Her kan fremhæves initiativet i den digitale
vækstplan med etablering af et center for anvendelse af IT i erhvervsuddannelserne, hvor DK tager fat
på udfordringen.
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Grund- og nærhedsnotater for Kommissionens meddelelse om handlingsplanen for digital uddannelse, Kommissionens forslag til rådshenstilling om fælles værdier, inklusiv uddannelse og den europæiske dimension i undervisningen og Kommissionens forslag til rådshenstilling om nøglekompetencer for livslang læring, fra undervisningsudvalget
På et punkt må vi imidlertid tage afstand fra handlingsplanen, nemlig i prioritet 1, pkt. 3, hvor det
foreslås, at digitale beviser mv skal være i fuld overensstemmelse med både EQF og ESCO. For det
første giver det ikke mening at fastsætte, at digitale beviser skal være i overensstemmelse med EQF, da
EQF er en referenceramme, der bruges til at lave en omtrentlig angivelse af niveauet i uddannelse og
opnåede kvalifikationer - ikke fastsætte regler for digitale beviser. EQF skal efter DIs opfattelse ikke
være retningsgivende for udvikling af hverken uddannelser eller uddannelsesbeviser, det vil støtte en
udvikling af uddannelser, der mangler det nødvendige udgangspunkt i at opfylde aftagernes behov -
ikke blot passe ind i et teoretisk udviklet kompetenceskema.
For det andet er der fortsat ikke demonstreret et ESCO, som er i nærheden af at virke og være et
realistisk instrument på uddannelsesområdet. DI er ikke overbevist om værdien af ESCO trods mange
års udvikling og kan derfor ikke støtte et krav om, at digitale beviser skal udvikles i overensstemmelse
hermed.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemslande forventes at støtte meddelelsen, men mere detaljerede holdninger kan
fremkomme, når meddelelsens enkelte tiltag behandles.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens handlingsplan for digital uddannelse velkommen og glæder sig over,
at der på EU-plan bliver sat fokus på området.
Indholdet i Kommissionens handlingsplan flugter overordnet set godt med de danske initiativer på
området, herunder den danske handlingsplan for teknologi i undervisningen, initiativerne i den digitale
vækststrategi og teknologipagten.
Meddelelsen beskriver ikke samtlige tiltag i detaljer, hvorfor regeringen vil forholde sig hertil,
efterhånden som de bliver udfoldet.
I forbindelse med dataindsamling er det centralt, at der kommunikeres klart om datas anvendelse,
opbevaring og sletning. Der er spændende nye muligheder og potentialer i digitalisering og data, men
der er også en række etiske dilemmaer, som hver medlemsstat skal forholde sig til.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8