Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 67
Offentligt
Til Folketingets Undervisningsudvalg
v/ formand Pernille Rosencrantz Theil
Allerførst tak for den særdeles positive og gode oplevelse som vores foretræde hos jer d. 14/11-2017 var
for jeres lydhørhed og forståelse af vores økonomiske problemstilling i forhold til fortsættelsen af vores
visiterede HF for unge med ADD og autisme-spektrumforstyrrelser, som mundede ud i jeres to velvalgte
spørgsmål til Ministeren.
Ministerens svar var, som vi kunne forvente en beskrivelse af historik, procedurer og eksisterende
muligheder, der ikke skabte lys forude for os ift. enten at finde en fremadrettet financiering eller endnu
bedre en permanentgørelse, da de muligheder, der skitseres allerede har været bragt i anvendelse i hvert
fald for nu.
Vi har på Mariagerfjord Gymnasium været omkring alle variationer af eksterne og midlertidige tilskud fra
kommune, region og fonde, - vi har afsøgt alle hjørner og må konstatere at der intetsteds fra ydes tilskud til
drift
og med de fortsatte dispositionsbegrænsninger på 2 % er det urealistisk at forestille sig VHF
videreført på bekostning af den øvrige taxameterstøtte som tilflyder Mariagerfjord Gymnasium til hf og stx.
At Ministeren derudover begrunder afslaget til Mariagerfjord Gymnasium med, at der i Region Midt pt. er 3
godkendte ASF-skoler er lidt uforståeligt, da Mariagerfjord Gymnasium (beliggende i Hobro) ligger i Region
Nordjylland, hvor der pt. kun er én godkendt ASF-skole, nemlig Aalborg Katedralskole.
Derfor tillader vi os at rette endnu en henvendelse til såvel Undervisningsudvalget som
Gymnasieforligskredsen.
Ministerens svar peger henimod muligheden af, at der enten
1)
skal være enighed i forligskredsen om en
fremtidig udbudsrunde, hvor der, evt. med en justering af lovteksten, åbnes op for en bredere elevgruppe
end tidligere (tillader ADD) eller
2)
at der alternativt etableres en forsøgsrunde, der giver mulighed for at
skabe yderligere dokumentation omkring vores gode resultater for netop denne udvidede målgruppe. En
forsøgsrunde, hvor der på lige fod med den første Asperger-forsøgsrunde forud for Asperlovgivningens
tilblivelse, følger en financiering svarende til de nuværende Aspergerklassers, hvor skyggetaxametre
kompenserer den lille klassestørrelse.
Vi håber på jeres velvilje i forhold til at skabe mulighed for at sikre vores initiativs overlevelse,- at I vil
bringe enten 1) eller 2) op i regi af Forligskredsen/Undervisningsudvalget, så vi får muligheden for at kunne
fortsætte det unikke arbejde, vi gennem de sidste år har udviklet. For at sige det rent ud, vil det simpelthen
ikke være til at bære at skulle lukke vhf´en ned. Den gør, som I selv så, en kæmpe forskel.
Aspergerlovgivningen var det første modige skridt, der lovgivningsmæssigt blev truffet ift. til en mindre
gruppe elever, der var uddannelsesparate, men ikke lod sig enkeltintegrere på grund af autisme-
spektrumforstyrrelser. Vores initiativ tager skridtet videre og udvider diagnose-feltet, således at også unge
med andre diagnoser får muligheden for en kompetencegivende gymnasial ungdomsuddannelse og
dermed en videregående uddannelse, hvorved de undgår det liv på offentlig forsørgelse, de ellers kunne
have risikeret. Vi har vist, at det kan lade sig gøre, vores elever har klaret sig godt og som Trine sagde ifm.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Henvendelse fra Mariagerfjord vedr. HF for unge med ADD og autisme-spektrumforstyrrelser
vores foretræde,
så ” ka det ikke passe, at
diag ose”.
a ikke ka få e udda
else, fordi
a har e forkert
Vi står naturligvis gerne til disposition med, hvad der måtte være brug for af yderligere information, men vi
vil også gerne åbne for muligheden af at udvalget eller dele heraf kommer på besøg i vhf-klassen på
Mariagerfjord Gymnasium. I er hermed inviteret!
Med de bedste hilsener
Jette Engelbreth
Rektor Mariagerfjord Gymnasium
Peter Møller Rasmussen
Direktør Mariagerfjord Kommune