Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 64
Offentligt
1852749_0001.png
Taastrup, d. 20.11.2017
Åbent brev til Undervisningsministeren og Undervisningsudvalget
Vi, en ad hoc-gruppe under ROAL
1
, er bekymrede for 12.000-20.000
2
indskolingselever i grundskolen. Ifølge
ministeriets ordblinderisikotest vurderes disse elever til at være i alvorlig risiko for ordblindhed. For at ovenstående
elevgruppe kan være fuldt inkluderet i skolens læringsfællesskab
3
, er det vores synspunkt, at disse elever skal have
adgang til tilgængeliggjort materiale, fx via Nota bibliotek.
Med adgang til tilgængelige tekster gives eleverne mulighed for:
Oplevet inklusion fremfor ekskludering af læringsfællesskabet
At blive bedre læsere og skrivere
At udvikle tekstkompetencer, viden og ordforråd på lige fod med jævnaldrende læsere og dermed undgå
læringstab
At blive rutinerede i brugen af læse- og skriveteknologi
At undgå marginalisering og bibeholdelse af socio-emotionelle styrker og kompetencer
Forskning og praksiserfaring viser, at tidlig indsats er afgørende for skolebørns faglige udvikling. Den tidlige indsats
for elever i risiko for ordblindhed bør efter vores vurdering indeholde både afhjælpende og kompenserende
foranstaltninger. Eksempelvis har Kompetencecenter for Læsning i Århus (KCL) fundet, at konventionel læsning
styrkes markant, når læse- og skriveteknologi samt tilgængelige tekster inddrages i læseundervisningen
4
. Gode
læsefærdigheder har afgørende indflydelse på elevers tro på egne evner og handlemuligheder samt på valg af
uddannelse. Således har en tidlig indsats med adgang til tilgængeliggjorte tekster store socio-økonomiske fordele.
5
Adgang til Nota bør derfor være en del af tidlig indsats, sideløbende med den grundige og systematiske
læseindlæring.
6
Vi har gennem Nota modtaget Undervisningsministeriets og kammeradvokatens afslag på tidligere forespørgsel
7
vedr. midlertidigt medlemskab af Nota for ovenstående elevgruppe.
8
Vi opfordrer ministeren samt
Undervisningsudvalget til at se nærmere på elevgruppens mulighed for adgang til tilgængelige tekster.
Vi beder derfor om at foretræde uddannelsesudvalget vedr. vores ønske.
Med venlig hilsen
Visti S. Hansen, leder af Kompetencecenter for Læsning i Århus, tlf. 29 20 42 34,
[email protected]
Annette Klint, læsekonsulent i Kalundborg Kommune, tlf. 51 18 80 76,
[email protected]
Mogens Schmidt, formand af Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark, v. Karen Bangert, konsulent i
Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark, tlf.: 36 75 10 88,
[email protected]
Rådet for Ordblindhed og andre læsevanskeligheder
Dvs. 5-8 % af Danmarks grundskoleelever, 0.
3. klasse
3
http://www.emu.dk/modul/b%C3%B8rnef%C3%A6llesskaber-%E2%80%93-omdrejningspunktet-b%C3%B8rns-trivsel-og-l%C3%A6ring
4
http://kcl.skoleporten.dk/sp/file/1514dd1b-70e9-4eb5-bb59-8d45d0eec61a
5
Forbedring af ordblindes læsefærdigheder giver milliardbesparelser,
CEDI for Nota, 2011
6
Ordblindhed i grundskolen
et inspirationsmateriale
7
Bilag: Forespørgsel på midlertidigt medlemskab af Nota
8
Bilag: Mail fra Michael Wright vedr. afslag
1
2