Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1850320_0001.png
Det skjulte, sårbare
og altafgørende i
folkeskolen
En involverende konference på
Christiansborg, som kombinerer praksis og
forskning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 57: Invitation til konferencen den 5. april 2018 Det skjulte, sårbare og altafgørende i folkeskolen, som fokuserer på det, der mudrer kerneopgaven i folkeskolen
1850320_0002.png
Marianne Jelved, MF er vært.
Forskning:
Maria Ørskov Akselvoll, ph D
Louise Klinge, ph D
Gro Emmertsen Lund, ph D
Praksis & Facilitator:
Christina Aalling Wolff, skoleledelse de seneste 10 år
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 57: Invitation til konferencen den 5. april 2018 Det skjulte, sårbare og altafgørende i folkeskolen, som fokuserer på det, der mudrer kerneopgaven i folkeskolen
1850320_0003.png
Maria Ørskov AkselVoll
Maria Ørskov Akselvoll er sociolog og ph.d. fra Roskilde Universitet, Institut for Mennesker og Teknologi.
Hendes ph.d.-afhandling
”Folkeskole, forældre, forskelle – skole-hjem-samarbejde og forældreinvolvering i et
klasseperspektiv”
blev forsvaret i december 2016.
Afhandlingen undersøger skole-hjem-samarbejdet på to forskellige folkeskoler, med et fokus på hvordan
skolens krav om forældreinvolvering spiller sammen med forældres forskellige forudsætninger for deltagelse.
Det vises hvordan både forældremøder, skole-hjem-samtaler, trivselsarrangementer og Forældreintra stiller
krav til nogle bestemte ressourcer, som forældre har ulige adgang til.
Udover at arbejde som ekstern lektor ved Roskilde Universitet, arbejder Maria som konsulent i Kombit, der lige
nu laver samarbejdsplatformen ’Aula’, der bliver Skoleintras afløser i 2019. Her bidrager hun bl.a. med viden
omkring forældres forskellige måder at håndtere Forældreintra på.
Du kan læse mere om Maria på www.mariaakselvoll.dk – her kan afhandlingen downloades, og du kan se
Marias andre udgivelser og presseklip om hendes forskning.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 57: Invitation til konferencen den 5. april 2018 Det skjulte, sårbare og altafgørende i folkeskolen, som fokuserer på det, der mudrer kerneopgaven i folkeskolen
1850320_0004.png
Gro Emmertsen Lund
Gro Emmertsen Lund er ph.d. fra Twente University, Faculty of Behavioral, Management and Social Sciences.
Titlen på hendes ph.d. er:
Making Exclusionary Processes Visible.
Gro arbejder i hele landet som selvstændig konsulent, oplægsholder og sparringspartner. Hun har undervist 6
år på Haslebo og Partneres leder- og konsulentuddannelse og er desuden Associate ved TAOS Instituttet.
Gro er forfatter til en række bøger og artikler, samt serieredaktør ved Dansk Psykologisk Forlag og
gæsteredaktør ved Forlaget Mindspace. Hun har bl.a. skrevet om evaluering, kulturudvikling, ledelse,
samarbejde, skolereformer i Ontario, organisatorisk medlemskab, følgeskab, relationsudvikling i skolen,
håndtering af mobning, og stress i et socialkonstruktionistisk perspektiv.
Du kan læse mere om Gro´s arbejde og udgivelser her:
www.groemmertsenlund.dk
Link til Gro´s afhandling:
www.groemmertsenlund.dk/udgivelser
Politiken Skoleliv og Videnskab.dk/Forskerzonen har bragt disse artikler om Gro´s forksning her:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-undgaar-vi-eksklusion-i-skolen
og her:
http://skoleliv.dk/nyheder/art6231533/Derfor-g%C3%A5r-det-galt-n%C3%A5r-elever-ekskluderes-fra-skolen
Gro er medarrangør af den internationale konference på Færøerne:
www.faroeconference.com
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 57: Invitation til konferencen den 5. april 2018 Det skjulte, sårbare og altafgørende i folkeskolen, som fokuserer på det, der mudrer kerneopgaven i folkeskolen
1850320_0005.png
Louise Klinge
Louise Klinge er cand.mag. dansk og filosofi, og arbejdede som lærer for alle klassetrin i en årrække.
Lærerens Relationskompetence. En empirisk undersøgelse af, hvordan lærerens relationskompetence viser sig i interaktioner
med elever og klasser i almenundervisningen i folkeskolen.
En erhvervsPhD i samarbejde med Københavns Universitet og
Professionshøjskolen Metropol, forsvaret i marts 2016.
Hendes ph.d. afdækker, at lærer-elev-relationen påvirker elevernes faglige engagement, trivsel, sociale adfærd,
overholdelse af regler – og at lærerens relationskompetence her er en altafgørende faktor. Hun vandt ph.d.-cup 2017 for
bedste forskningsformidling. Disse artikler i
Information
og
Politiken
beskriver bl.a. hendes forskningsresultater.
Hun fungerer som skoleforsker i et projekt om børns læringslyst med fokus på børn i læringsvanskeligheder. Som
skolekonsulent holder hun oplæg i hele landet på skoler, for Undervisningsministeriet, i forvaltninger og på læreruddannelser.
Hun efteruddanner lærere i Københavns Kommune i længerevarende forløb med fokus på at handle relationskompetent –
dvs. på måder, der fremmer børn trivsel og udvikling fagligt, socialt og personligt samt fremmer klassens læringsfællesskab.
Læs mere på
louiseklinge.dk,
hvor hendes ph.d. ligger til download.
Læs nogle af hendes formidlingsvenlige artikler på videnskab.dk:
Sådan kan skolen engagere alle elever
Et godt forhold til lærerne får eleverne til at lære mere.
Elever vil betyde noget for deres lærer.
Skoleelever lærer mindre, når læreren skælder ud
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 57: Invitation til konferencen den 5. april 2018 Det skjulte, sårbare og altafgørende i folkeskolen, som fokuserer på det, der mudrer kerneopgaven i folkeskolen
1850320_0006.png
Christina Aalling Wolff
Christina har arbejdet med skoleledelse i 10 år, i Storkøbenhavn og på Sjælland, og har derudover en praksis
baggrund som lærer i engelsk og samfundsfag.
Skoleledelse har forandret sig markant i den danske folkeskole, de seneste 10 år, og ledelsesfeltet spænder
over strategisk-, adminstrativ-, pædagogisk-, faglig-, politisk,- og visionsledelse. Ved siden af stillingen som
skoleleder, har Christina både en diplomuddannelse fra KLEO og en masteruddannelse fra AU, begge med
ledelse, organisatuionsudvikling og innovation som hovedtema.
Christinas masterafhandling blev færdiggjort i 2016 og havde titlen: ”Innovative dialoger i folkeskolen, den
handlede både om implementering af en ambitiøs folkeskolereform, men derudover om at igangsætte, forny
og facilitere nye dialoger i folkeskolen, alt fra skolehjemsamtaler, infobreve, nye møder og advisory board.
Nu arbejder Christina som rådgiver i ledelse, advisory board og netværk.
Christina har deltaget aktivt i den offentlige debat om folkeskolen, blandt andet i DR Debatten - en stærk
fortaler for at fortælle alle de positive historier om alt det folkeskolen kan, skal og vil - og er derudover
initiativtager til netværksgruppen ”InnoKvinder17” og ”Ed Camp for ledere af uddannelse”.