Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 52
Offentligt
1843123_0001.png
Åbent brev til KL, FOA, Danske Regioner, Folketingets undervisningsordførere
Rekrutteringen af social- og sundhedspersonale
Danske SOSU-skoler deler bekymringerne over de alvorlige udfordringer med at rekruttere social- og sund-
hedspersonale i kommunerne, som
skrevet i KL & FOA’s rapport: ”Rekrutteri gsudfordri ger for social-
og
su dhedsperso ale i ko
u er e”.
Som repræsentant for uddannelsesinstitutioner vurderer Danske
SOSU-skoler & B-SOSU, at rapporten er essentiel i forhold til at have et fælles udgangspunkt for forståelse
af udfordringens samlede omfang. Skolerne har igennem især det sidste års tid gjort opmærksom på et al-
vorligt fald i søgningen til uddannelserne og dermed et fald i antallet af nyuddannede. Sammenholdt med
rapportens øvrige indhold, kræver situationen en målrettet indsats for at øge søgningen til uddannelserne.
Denne opgave bidrager skolerne gerne til, men kan ikke den løfte alene. Det kræver et tæt samarbejde mel-
lem arbejdsgiverne på social- og sundhedsområdet, de faglige organisationer og skolerne.
Fra skolernes side vil vi gerne pege på nogle tiltag, der kunne have effekt på kort sigt:
Arbejdsgiverne bør i videre udstrækning anvende de eksisterende muligheder for at lade uddan-
nelsesaftalerne omfatte grundforløb 2. Det vil medvirke både til øget søgning og til forbedret fast-
holdelse.
Mulighederne for voksen-elevløn bør udnyttes maksimalt - også på grundforløbets 2. del. Et for-
bedret forsørgelsesgrundlag under uddannelse for voksne ansøgere og elever vil, efter skolernes
bedømmelse, have en umiddelbar virkning på søgningen fra denne gruppe.
Skolerne har tidligere
med succes
afviklet særligt tilrettelagte forløb for ansøgere af anden et-
nisk herkomst/tosprogede m.v.
ofte i tæt samarbejde med lokale arbejdsgivere. SOSU-skolerne
har demonstreret en betydelig evne til at fastholde og kvalificere denne gruppe ansøgere til ordi-
nær uddannelse og varig selvforsørgelse via beskæftigelse i faget/sektoren.
Et styrket samarbejde om både uddannelse og senere relevant beskæftigelse for social- og sund-
hedsassistent elever med eux kan bidrage til at tiltrække flere ressourcestærke elever til skolernes
eux-tilbud.
Et forpligtende samarbejde om en højnelse af fagets anseelse og omdømme i den brede offentlig-
hed med henblik på at øge tilgangen til fagets grunduddannelser
Derudover skal der også tænkes i at styrke overgangen fra folkeskole, FGU, VUC og andre institutioner til
SOSU-skolerne, samt til de øvrige erhvervsskoler, således at rekrutteringen øges.
Men vigtigst af alle parametre er, at alle elever, der afslutter et SOSU-uddannelsesforløb, skal gå tilfredse
derfra, tilfredse med skolen, tilfredse med praktikken, tilfredse med deres nyerhvervede kompetencer og
tilfredse med den arbejdsplads man skal ud og virke på. Hvis vi sammen skal lykkedes med en øget rekrut-
tering er elevernes positivitet og de ikke mindst de, der arbejder i branchens positivitet essentiel.
Danske SOSU-skoler & B-SOSU
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
&
[email protected]
1
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 52: Åbent brev fra B-SOSU og Danske SOSU-skoler vedr. rekrutteringen af social- og sundhedspersonale
1843123_0002.png
Danske SOSU-skoler og B-SOSU deltager meget gerne i et møde med parterne med fokus på konkrete drøf-
telser om implementering af både de ovenfor nævnte tiltag og andre foranstaltninger, der kan medvirke til
sikre tilgangen af nyuddannede til sektoren. Vi ser frem til samarbejdet.
På foreningernes vegne
Michael Esmann
sekretariatschef
Danske SOSU-skoler & B-SOSU
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
&
[email protected]
2