Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1842585_0001.png
KIsse
nvseI
Ry, d. 8. januar 2018
Til
cc:
cc:
cc:
cc:
cc:
Undervisningsminister Merete Riisaaer
Styrelsen til II og Læring; i
Folketingets undervisningsudvalg
Kommuner, der anvender Klassetrivsel.dk til trivselsmålingen
KL
Folkeskolen.dk
Vi kontakter Undervisningsministeren igen (se tidligere henvendelse her:
hffp://www.ft.dk/samlinp/20171/almdel/UNU/bilag/46lindex.htm) efter at have læst ministeriets nyhed:
https://uvm.dk/aktuelUnyheder/uvm/201 8/ian/i 801 08-den-nationale-trivselsmaalinq-i-folkeskolen
,
Vi reagerer særligt på følgende afsnit og de her fremhævede dele, af ministeriets nyhed, da det ikke er i
overensstemmelse, med hverken bekendtgørelsen om trivselsmålingen eller ministeriets egne tidligere
udmeldinger og svar:
“Elevers besvarelser i de nationale trivselsmålinger skal indsamles og behandles fortroligt. Data skal
indsamles på en måde, så den enkelte elevs svar ikke kan identificeres på skolen, og formidling af
resultaterne fra undersøgelserne skal ske på en måde, så det ikke er muligt at identificere den enkelte elevs
besvarelse. Undervisningsministeriet tilbyder grundskoler at bruge ministeriets værktøj til at gennemføre den
nationale trivselsmåling. Her kan skolerne ikke fâ adgang til den enkelte elevs svar. Nogle kommuner vælger
at bruge et andet indsamlingsværktøj, som har givet kommuner anden adgang ti! data, end ministeriets
indsamlingsværktøj tillader. Undeivisningsministeriet er blevet opmærksomt på, at der ikke er tilstrækkelig
kendskab til reglerne på folkeskoleområ det, og at ministeriet ikke har kommunikeret klart om reglerne.
Undeniisningsministeriet vi! derfor snarest udsende et brev til kommunerne, hvori det indskærpes, at data til
den nationale trivselsmåling udelukkende må indsamles til statistisk brug. Undervisningsministeren vil i
øvrigt drøfte en præcision af reglerne med folkeskoleforligskredsen.”
Vi gør hermed Undervisningsministeren opmærksom på, Bekendtgørelsen om trivselsmålingen
(https:llwww.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=174664
),
hvor §1 siger, at trivselsmålingen er
kommunens ansvar at gennemføre. §5 giver kommunen mulighed for at bruge et eget redskab til
gennemførslen, og når en kommune anvender eget redskab, overtager kommunen Uataansvaret, iht.
personoplysningsloven*. I bekendtgørelsen er der ikke krav om anonymitet i trivselsmålingen, og når
kommunen har overtaget dataansvaret, er det kommunens ansvar og opgave at fastsætte, hvad
formåleUformålene med indsamlingen er. Kommunen må behandle personoplysninger, når der er hjemmel til
formålet/formålene, og overholder personoplysningsloven. Kommunens hjemmel til at bruge de
indsamlede data lokalt ligger bl.a. i folkeskoleloven og lov om undervisningsmiljø, som stadfæster,
at elevens trivsel er kommunens og skoleleders ansvar og at ansvarlige har pligt til at handle på sin
viden.
*Som der kan læses på ministeriets egne sider https://www.emu.dk/modul/om-fortrolighed også vedhæftet
(
som bilag 1), er Undervisningsministeriet også selv bevidst om, at kommunerne overtager dataansvaret ved
at benytte sig at bekendtgørelsens §5 om at anvende eget redskab: “Kommunerne kan vælge at
gennemføre målingen i et andet værktøj end ministeriets Trivselsværktøj. I sådanne tilfælde er kommunen
dataansvarlig for trivselsmålingen og kommunen skal anmelde trivselsmålingen til Datatilsynet samt
overholde evt, anvisninger fra Datatilsynet i relation til målingen.
-
Allerede tilbage i 2015 fik vi henvendelser fra kommuner, der ønskede at overtage dataansvaret og
gennemføre trivselsmålingen gennem Klassetrivsel.dk (se yderligere om Klassetrivsel.dk i vores tidligere
henvendelse j//__iwftdk/samlin/2O171/aIrndel/UNUfbflaa/6/index.htm), Derfor kontaktede vi
Undervisningsministeriet allerede i 2015 for at få bekræftet, kommunernes og vores forståelse af
bekendtgørelsen om trivselsmålingen: Vi stillede Undervisningsministeriet nogle spørgsmål d. 14.12.2015
og fik svar fra ministeriet d. 21.01.2016 (se hele mailkorrespondancen vedhæftet bilag 2 og 3):
-
Skole
visioner
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Henvendelse fra Skolevisioner vedr. nationale trivselsmåling, kommentar til undervisningsministerens pressemeddelelse om samme emne
1842585_0002.png
Klasse
trivsel
1) Materialet om det gratis værktøj, som UVM stiller til rådighed, gør meget ud af at fortælle, at
undersøgelsen er anonym, og at man ikke kan se data på individniveau. I “Bekendtgørelse om mäling af
elevernes trivsel i folkeskolen” står der imidlertid intet om anonymitet. Må man i sit eget værktøj give lærere
og ledelse på skolerne adgang til at se svarene på de obligatoriske spørgsmål på individniveau?
Ad. 1) Det følger af lovbemærkningerne til folkeskolelovens 56, stk.
3,
at ministeriet med
trivselsmålingen indsamlet data til statistisk brug. Folkeskoleloven er ikke til hinder for, at en
kommune kan beslutte at indsamle trivselsdata med det formål at bruge dem administrativt på
individniveau. Kommunen skal
i
så fald indsamle og behandle oplysningerne
i
overensstemmelse
med persondatalovens regler.
2) “Bekendtgørelse om måling af elevernes trivsel i folkeskolen” stiller som krav, at der ikke må tilføjes
spørgsmål til spørgeskemaet. Beskrivelsen af nogle at de værktøjer der er på vej fra andre aktører fortæller,
at man kan tilføje flere spørgsmål, der gennemføres i “samme undersøgelsesrunde
i forlængelse af
den obligatoriske trivselsmåling”. Hvordan definerer bekendtgørelsen helt præcist et “spørgeskema”? Er det
nok, at eleverne får at vide midtvejs, at “nu er du færdig med den obligatoriske del. Den næste del er et
andet type spørgeskema, hvor der gælder andre regler”? Hvor meget skal der til, for at man set med jeres
øjne ikke har “tilføjet spørgsmål til spørgeskemaet”?
Ad. 2) det lyder som en rimelig model, men eleverne bør vide, hvordan deres besvarelser anvendes.
Det er vigtigt, at
I
gennemfører trivelsmålin gen
i
henhold til reglerne
i
bekendtgørelsen.
Spørgsmålsindhold og rækkefølge skal derfor følges
i
henhold til bekendtgørelsen.
Vi håber, at det med ovenstående oplysninger, bliver tydeligt for Undervisningsministeren, at kommuner, der
giver skolerne adgang til elevbesvarelser IKKE overtråder gældende lovgivning og ikke har handlet i strid
med ministeriets retningslinier, i modsætning til, hvad Undervisningsministeriet skriver i sin nyhed.
Vi gentager, vores afsluttende “replik” i vores tidligere henvendelse og ser frem til besvarelse af begge
henvendelser: Endelig appellerer vi til, at Undervisningsministeren, fremfor forhastet brandslukning,
arbejder for, at der træffes velovervejede og langsigtede beslutninger,
således
at trivselsmålin gen
også fremover er værdifuld og meningsfuld for alle involverede: Eleven, Forældre, Læreren,
Pædagogen, Skolelederen, Skoleforvaltningen, Kommunalbestyrelsen og Undervisningsministeriet.
Således har alle involverede reel mulighed for at bidrage til det, det hele handler om: Elevens trivsel.
Vi står gerne til rådighed i den sammenhæng.
Bilag 1: Ministeriets side om fortrolighed
Bilag 2 og 3: Spørgsmål til og svar fra Undervisningsministeriet
Med venlig hilsen
Lars du Jardin Nielsen
Lærer og ejerleder
Skolevisioner ApS
Tanja Lang Flaaten
Lærer og ejerleder
Skole visioner ApS
Skole
visioner
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Henvendelse fra Skolevisioner vedr. nationale trivselsmåling, kommentar til undervisningsministerens pressemeddelelse om samme emne
1842585_0003.png
8/1/2018
Om fortrolighed
I
EMU Danmarks læringsportal
Om fortrolighed
En stor del af kommunerne gennemfører den årlige trivselsmåling ved
hjælp af ministeriets Trivselsværktøj. Eleven kobler på systemet ved
hjælp af sit UNI-login.
Elevernes besvarelser på den nationale
trivselsmåling anvendes af ministeriet til en
række statistiske analyser samt af skoler
og kommuner
-
r’
Styrelsen for lt og Læring er dataansvarlig
for gennemførelse af trivselsmålingen, når
ministeriets Trivselsværktøj anvendes.
Trivselsmålingen er omfattet af ministeriets
anmeldelse af behandling af
Cotourbox
personoplysninger, der udelukkende
behandles i videnskabeligt eller statistisk øjemed. Elevernes besvarelser bliver derfor
behandlet fortroligt.
Ministeriets statistikker offentliggøres
i
ministeriets datavarehus på
www.uddannelsesstatistik.dk på lands-, kommune-, skole- og klassetrinsniveau. De
enkelte skoler og kommuner har endvidere adgang til statistiske opgørelser af egne
trivselsmålingerne ned til klasseniveau, hvis de har gennemført målingen i ministeriets
Trivselsværktøj. Der offentliggøres ikke tabeller eller statistiske resultater, der på nogen
måde vise den enkelte elevs besvarelse. Det sker i praksis ved at der ikke
offentliggøres resultater, hvor der er mindre end 5 besvarelser (i datavarehuset) eller 3
besvarelser (i Ministeriets Trivselsværktøj).
Kommunerne kan vælge at gennemføre målingen i et andet værktøj end ministeriets
Trivselsværktøj. I sådanne tilfælde er kommunen dataansvarlig for trivselsmålingen og
kommunen skal anmelde trivselsmålingen til Datatilsynet samt overholde evt.
anvisninger fra Datatilsynet
i
relation til målingen.
Kommunerne skal, jf. bekendtgørelsen, overføre de enkelte elevers besvarelser til
Styrelsen for lt og Læring til brug for ovenævnte udarbejdelse af statistik.
Emneord
Trivselsmålingen,
Baggrundsoptysninger om siden
hftps;//www.emu.dklmodullom-fortmlighed
1/1
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Henvendelse fra Skolevisioner vedr. nationale trivselsmåling, kommentar til undervisningsministerens pressemeddelelse om samme emne
1842585_0004.png
81112018
Skolevisioner E-mail Gennemførelse af trivselsmäling i egne værktøjer
-
fri1
a
Ï
j
6 meddelelser
Kaare Li nderoth <[email protected]>
Til:
Kære
Kl Tidtigeremedarbejder <[email protected]>
Gennemførelse af trivselsmåling i egne værktøjer
14. december 2015 kl. 07.00
Du har tidligere sendt mig et link til kravspecifikationerne til egne værktøjer til gennemførelse af de obligatoriske
trivselsundersøgelser. Vi har et par uddybende spørgsmål, som du forhåbentligt kan hjælpe med.
1) Materialet om det gratis værktøj, som UVM stiller til rådighed, gør meget ud af at fortælle, at undersøgelsen
er anonym, og at man ikke kan se data på individniveau. I “Bekendtgørelse om måling af elevernes trivsel i
folkeskolen” står der imidlertid intet om anonymitet. Må man i sit eget værktøj give lærere og ledelse på
skolerne adgang til at se svarene på de obligatoriske spørgsmål pâ individniveau?
2) “Bekendtgørelse om måling af elevernes trivsel i folkeskolen” stiller som krav, at der ikke må tilføjes
spørgsmål til spørgeskemaet. Beskrivelsen af nogle af de værktøjer der er på vej fra andre aktører fortæller, at
man kan tilføje flere spørgsmål, der gennemføres i “samme undersøgelsesrunde
i forlængelse af den
obligatoriske trivselsmåling”. Hvordan definerer bekendtgørelsen helt præcist et “spørgeskema”? Er det nok, at
eleverne får at vide midtvejs, at “nu er du færdig med den obligatoriske del. Den næste del er et andet type
spørgeskema, hvor der gælder andre regler”? Hvor meget skal der til, for at man set med jeres øjne ikke har
“tilføjet spørgsmål til spørgeskemaet”?
På forhånd tak!
Med venlig hilsen I Best regards
Kaare Linderoth
+45 61 68 60 26
Skolevisioner ApS
Parallelvej 9A
8680 Ry
http:/Iwww.skolevisioner.dk
[email protected]
Kaare Linderoth <kaare(skolevisioner.dk>
ill:
Kære
Jeg vil høre, om du har haft tid til at kigge på denne henvendelse fra 14/12?
[Citeret tekst er skjult]
8. januar 2016 kl. 11.33
Kaare Linderoth <[email protected]>
Til:i
Kære
Jeg vil høre, om du har haft tid til at kigge på denne henvendelse fra 14/12 2015?
19. januar 2016 kl. 13.35
1/4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Henvendelse fra Skolevisioner vedr. nationale trivselsmåling, kommentar til undervisningsministerens pressemeddelelse om samme emne
1842585_0005.png
8/1/2018
Klassetrivseldk E-maiI Svar fra UVM ang. anonymitet NTM
-
ii 1
j
Svar fra UVM ang. anonymitet i NTM
-
Info KlassetrivseLdk <[email protected]>
Til: Klassetrivsel Info <[email protected]>
Hej
18. januar 2017 kl. 13.48
Tak! Det var også
som var mit bud.
Med venlig hilsen
Fra:
Klassetrivsel Info [malto: [email protected]]
Sendt:
18. januar 2017 13:01
Til:
Emne: svar rra
uvii
ang. anonymitet i NIM
Hej
Som aftalt
i
telefonen er nedenfor vores spørgsmål og svaret fra Søren Christensen, Ministeriet for børn,
undervisning og ligestilling.
Med venlig hilsen
www.skolevisioner.dk
www.k?assetrivsel.dk
-
-
www.udt.dk www.klassetrivseino
-
Fordi ALLE
SKAL TRIVES I 5
OLEN
1) Materialet om det gratis værktøj, som UVM stiller til râdighed, gør meget ud af at fortælle, at undersøgelsen er
anonym, og at man ikke kan se data på individniveau. I “Bekendtgørelse om måling af elevernes trivsel i
folkeskolen” står der imidlertid intet om anonymitet. Må man i sit eget værktøj give lærere og ledelse på skolerne
adgang til at se svarene på de obligatoriske spørgsmål på individniveau?
Ad. 1) Det følger af lovbemærkningerne til folkeskolelovens
indsamlet data til statistisk brug. Folkeskoleloven er ikke til hinder for, at en kommune kan beslutte at indsamle
https://maiI.google.com/maiI/u/1/?ui=2&fk0e7893bb4e&jsver=MXNskHHy7WA.da.&view=pt&msg=1 59blgec459fOcdf&qanonyme%20&search=.
1/2
§
56,
stk. 3, at ministeriet med trivselsmålin
gen
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Henvendelse fra Skolevisioner vedr. nationale trivselsmåling, kommentar til undervisningsministerens pressemeddelelse om samme emne
1842585_0006.png
8/1/2018
KlassetrivseI.dk E-mail
-
Svar fra UVM ang. anonymitet NTM
trivselsdata med det formäl at bruge dem administrativt på individniveau. Kommunen skal i så fald indsamle og
behandle oplysningerne i overensstemmelse med persondatalovens regler.
2) ‘Bekendtgørelse om måling af elevernes trivsel i folkeskolen’ stiller som krav, at der ikke må tilføjes spørgsmål
til spørgeskemaet. Beskrivelsen af nogle af de værktøjer der er pâ vej fra andre aktører fortæller, at man kan tilføje
flere spørgsmål, der gennemføres i”samme undersøgelsesrunde
i forlængelse af den obligatoriske
trivselsmåling”. Hvordan definerer bekendtgørelsen helt præcist et “spørgeskema”? Er det nok, at eleverne får at
vide midtvejs, at “nu er du færdig med den obligatoriske del. Den næste del er et andet type spørgeskema, hvor
der gælder andre regler”? Hvor meget skal der til, for at man set med jeres øjne ikke har “tilføjet spørgsmål til
spørgeskemaet”?
Ad. 2) det lyder som en
rimelig
model, men eleverne bør vide, hvordan deres besvarelser anvendes. Det er
vigtigt, at I gennemfører trivelsmålin gen i henhold til reglerne i bekendtgørelsen. Spørgsmâlsindhold og
rækkefølge skal derfor følges i henhold til bekendtgørelsen.
Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling
212
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Henvendelse fra Skolevisioner vedr. nationale trivselsmåling, kommentar til undervisningsministerens pressemeddelelse om samme emne
1842585_0007.png
8/1/2018
Skolevisoner E-mail
-
Gennemførelse af trivselsmäling egne værktøjer
Med venlig hilsen / Best tegards
Kaare Linderoth
+45 61 68 60 26
Skolevisioner ApS
Parallelvej 9A
8680 Ry
hffp://www.skolevisioner.dk
[email protected]
Den 8. januar 2016 kl. 11.33 skrev Kaare Linderoth <kaaretskolevisioner.dk>:
Kære
Jeg vil høre, om du har haft tid til at kigge på denne henvendelse fra 14/1 2?
Den 14. december 2015 kl. 07.00 skrev Kaare Linderoth <[email protected]>:
Kære
Du har tidligere sendt mig et link til kravspecifikationerne til egne værktøjer til gennemførelse af de
obligatoriske trivselsundersøgelser. Vi har et par uddybende spørgsmål, som du forhåbentligt kan hjælpe
med.
1) Materialet om det gratis værktøj, som UVM stiller til rådighed, gør meget ud af at fortælle, at
undersøgelsen er anonym, og at man ikke kan se data på individniveau. I “Bekendtgørelse om måling af
elevernes trivsel i folkeskolen” står der imidlertid intet om anonymitet. Må man i sit eget værktøj give lærere
og ledelse på skolerne adgang til at se svarene på de obligatoriske spørgsmål på individniveau?
2) ‘Bekendtgørelse om måling af elevernes trivsel i folkeskolen” stiller som krav, at der ikke må tilføjes
spørgsmål til spørgeskemaet. Beskrivelsen af nogle af de værktøjer der er på vej fra andre aktører
fortæller, at man kan tilføje flere spørgsmål, der gennemføres i “samme undersøgelsesrunde
i
forlængelse af den obligatoriske trivselsmåling”. Hvordan definerer bekendtgørelsen helt præcist et
“spørgeskema”? Er det nok, at eleverne får at vide midtvejs, at “nu er du færdig med den obligatoriske del.
Den næste del er et andet type spørgeskema, hvor der gælder andre regler”? Hvor meget skal der til, for at
man set med jeres øjne ikke har “tilføjet spørgsmål til spørgeskemaet”?
På forhånd tak!
Med venlig hilsen / Best regards
Kaare Linderoth
+45 61 68 60 26
Skolevisioner ApS
Parallelvej 9A
8680 Ry
http://www.skolevisioner.dk
[email protected]
Til: Kaare Linderoth <[email protected]>
Kære Kaare
21.januar 2016 kl. 14.17
Jeg beklager, at jeg ikke har fået svaret på denne.
2/4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Henvendelse fra Skolevisioner vedr. nationale trivselsmåling, kommentar til undervisningsministerens pressemeddelelse om samme emne
1842585_0008.png
8/1/2018
Skolevisioner E-mail
-
Gennemførelse at trivselsmåling i egne værktøjer
Ad. 1) Det
følger af lovbemærkningerne til
folkeskolelovens
§
56, stk. 3, at ministeriet med trivselsmålingen
indsamler data
til
statistisk brug. Folkeskoleloven er ikke til hinder
for, at en kommune kan beslutte at
indsamle trivselsdata med det formål at bruge dem administrativt på individniveau. Kommunen skal
i så fald
indsamle og behandle oplysningerne i overensstemmelse med persondatalovens regler.
Ad. 2) det lyder som en rimelig model, men eleverne bør vide, hvordan deres besvarelser anvendes. Det er
vigtigt, at I gennemfører trivelsmålingen i henhold til reglerne
i
bekendtgørelsen. Spørgsmålsindhold og
rækkefølge skal derfor følges i henhold til bekendtgørelsen.
Jeg håber, at det besvarer dine spørgsmål.
Med venlig hilsen
MINISTERIET FOR
DORN, UNDERVISNING
OG LIGESTILLING
Myndighed
Afdelingen for Undervisning og Dagtilbud
Adresse
Tlf, nr.:
Direkte tlf: +45
E-mail:
Fra:
Kaare Linderoth {maiIto:kaareskolevisioner.dk]
Sendt:
19. januar 2016 13:35
Til:
Emne: Re: Gennemførelse at trivselsmåling i egne værktøjer
[Citeret tekst er skjult]
Kaare Linderoth <[email protected]>
Til:
21.januar 2016 kl. 14.41
3/4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Henvendelse fra Skolevisioner vedr. nationale trivselsmåling, kommentar til undervisningsministerens pressemeddelelse om samme emne
1842585_0009.png
8/1/2018
Skolevisoner E-mail
-
Gennemførelse at trivselsmäling egne værktøjer
Kære
Mange tak for dine svar.
Med venlig hilsen / Best regards
Kaare Linderoth
+45 61 68 60 26
Skolevisioner ApS
Parallelvej 9A
8680 Ry
http://www.skolevisioner.dk
[email protected]
[Citeret tekst er skjult]
Kl Tidligeremedarbejder <[email protected]>
8. januar 2016 kl. 11.11
Til: Lars du Jardin Nielsen <[email protected]>, Tanja Lang Flaaten <tanjaskolevisioner.dk>, Skolevisioner
liS
<[email protected]>, Klassetrivsel Info <[email protected]>
Med venlig hilsen
i
Best regards
Skolevisioner ApS
http:llwww.skolevisioner.dk
I:..,
Fra:
Dato: 21. januar 2016 kl.T47
Emne: SV: Gennemførelse af trivselsmåling i egne værktøjer
Til: Kaare Linderoth <[email protected]>
[Citeret tekst er skjult]
Virusfri. www.avast.com
4/4