Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1841425_0001.png
Ry, d. 3. januar 2018
Til Undervisningsminister Merete Riisager
cc: Styrelsen til IT og Læring; Chefkonsulent Thomas Larsen
cc: Folketingets undervisningsudvalg
cc: Kommuner, der anvender Klassetrivsel.dk til trivselsmålingen
Vi henvender os, på vegne af de (i skrivende stund minimum 17) kommuner, som vi er
databehandler på trivselsmålingen for, vedrørende nyheden i diverse medier de sidste dage, om
udsættelsen af den nationale trivselsmåling (eksempelvis her :
https://www.dr.dk/nyheder/politik/minister-udsaetter-trivselsmaaling-efter-kritik
og her:
https://www.folkeskolen.dk/622732/trivselsmaaling-stoppes-af-frygt-for-brud-paa-persondataregler)
Hverken vi eller kommunerne har indtil nu modtaget eller kunnet finde yderligere information
vedrørende udsættelsen på undervisningsministeriets hjemmesider.
Vi har, på vegne af de ovennævnte kommuner, brug for hhv. at modtage uddybende
oplysninger fra Undervisningsministeren og at komme med vigtige input til
Undervisningsministeren angående den nationale trivselsmåling:
Vi, Skolevisioner ApS, er databehandler for de af landets kommuner, som i år har valgt at overtage
dataansvaret for trivselsmålingen og indgå aftale med os om at bruge vores trivselsværktøj,
Klassetrivsel.dk, som deres værktøj til gennemførsel af den nationale trivselsmåling.
Som
dataansvarlige for behandling af personoplysninger til trivselsmålingen, har disse
kommuner brug for information og en faktuel status på situationen og udviklingen af den.
De kommuner, der har valgt at gennemføre den nationale trivselsmåling i Klassetrivsel.dk indgår
databehandleraftale og anmelder behandlingen til Datatilsynet. Skolerne i disse kommuner bruger
Klassetrivsel.dk som deres trivselsværktøj i det daglige og ønsker, at også elevernes svar på
trivselsmålingen kan tilgås lokalt på skolerne i en form, som med det samme gør det muligt
for deres lærere og pædagoger at iværksætte relevante, konkrete trivselstiltag overfor
enkeltklasser og enkeltelever.
Den form har med Klassetrivsel.dk. Således behøver
kommunerne ikke at forstyrre elever, lærere og skoler med gentagne, successive
trivselsundersøgelser, men bruger de indsamlede data i trivselsmålingen effektivt og konstruktivt,
til målrettede indsatser mens målingens data er aktuelle.
Kommunerne og skolerne informerer derfor selvfølgelig forældre, elever og ansatte forud for
trivselsmålingen om hhv.
formål og lovhjemmel
adgange, fortrolighed og sikkerhed
opbevaring og sletning
registreredes rettigheder (herunder
oplysningspligt og indsigtsret)
Ovennævnte informationer har kommunerne, når det gælder indsamling og behandling af
personoplysninger til trivselsmålingen i Klassetrivsel.dk, men kommunerne har
ikke
tilstrækkelig
information til at kunne informere om de samme forhold vedrørende de personoplysninger, som
kommunerne iht. bekendtgørelsen om trivselsmåling skal videresende til
Undervisningsministeriet/STIL.
Af bilag 3 til bekendtgørelsen fremgår, hvilke oplysninger der skal overføres til
Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling
når trivselsmålingen er gennemført på en skole.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 46: Henvendelse fra Skole Visioner vedr. den nationale trivselsmåling
1841425_0002.png
Kommunerne har dog herudover
(til at kunne informere hhv. forældre, elever og ansatte)
brug
for information om:
1. Formålet med indsendelse af personoplysninger til Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling?
Vi kan finde en anmeldelse med Journalnr. 2015-57-0048 -
- er det denne paraply trivselsmålingen hører ind under? I så fald er formålet med
indsendelse af personoplysningerne til STIL alene
Videnskabelige og statistiske undersøgelser
inden for myndighedens område.”
Korrekt?
2. Hvilke typer behandlinger foregår hos Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling?
Såfremt føromtalte anmeldelse er den gældende (Journalnr. 2015-57-0048),
foregår der:
“Indsamling, registrering, opbevaring, analyse, videregivelse til brug i anden forskning
og statistik, anonymisering og sletning. De indsamlede oplysninger vil ikke blive anvendt som
grundlag for konkrete retlige eller faktiske foranstaltninger over for de registrerede, herunder indgå i
konkret sagsbehandling eller anden administrativ behandling. Den anmeldte behandling omfatter
ikke biobanker. Der kan alene ske videregivelse til brug for andre undersøgelser, der udelukkende
sker i statistisk eller videnskabeligt øjemed, jf. § 10, stk. 2. Myndigheden fører oversigter over
igangværende forsknings- og statistikundersøgelser samt eventuelle databaser/registre, der
udelukkende
føres i videnskabeligt eller statistisk øjemed.”
Korrekt?
3. Hvem har adgang til personoplysninger der indsendes til Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling?
Såfremt føromtalte anmeldelse er den gældende
(Journalnr. 2015-57-0048), ved vi kun at oplysningerne kan overføres til
:
1) Myndighedens
databehandlere. 2) Dataansvarlige for andre statistiske eller videnskabelige undersøgelser. Der
ansøges hermed om tilladelse efter persondatalovens § 10, stk. 3, til at videregive
personoplysninger omfattet af denne anmeldelse til brug for andre undersøgelser i statistisk eller
videnskabeligt øjemed, der foretages for dataansvarlige etableret i Danmark.”
og at der kan
overføres oplysninger til tredjelande:
Der kan ske overførsel af personoplysninger til
databehandlere i tredjelande under forudsætning af, at persondatalovens § 27 iagttages, herunder
f.eks. ved brug af Kommissionens standardkontraktsbestemmelser. I øvrigt forudsætter
videregivelse af personoplysninger til tredjelande særskilt, forudgående tilladelse fra Datatilsynet, jf.
lovens
§ 10, stk. 3.”
Korrekt? Her er der dog brug for mere specifik information vedrørende
personoplysningerne fra trivselsmålingen.
4. Hvor og hvor længe opbevares de personoplysninger, der indsendes til Ministeriet
for Børn, Undervisning og Ligestilling? & Hvornår anonymiseres og/eller slettes de?
Såfremt føromtalte anmeldelse er den gældende (Journalnr. 2015-57-0048), ved vi kun at
Oplysninger om borgere og ansatte, der behandles i forbindelse med myndighedens forskning og
statistik, slettes senest ved undersøgelsens afslutning, eller når statistikken
er udarbejdet.”
Korrekt?
Her er der dog brug for mere specifik information vedrørende personoplysningerne fra
trivselsmålingen.
5. Hvordan håndterer Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling registreredes
rettigheder (herunder oplysningspligt og indsigtsret)?
6. Hvad er status på udsættelsen af trivselsmålingen?
7. Hvilket arbejde er i gang i Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling lige nu?
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 46: Henvendelse fra Skole Visioner vedr. den nationale trivselsmåling
1841425_0003.png
Vi har tillid til, at Undervisningsministerens udmelding om udsættelse af trivselsmålingen, udover at
imødekomme kritikken i medierne, medfører at Undervisningsministeriet nu er i gang med at
udarbejde informationsmateriale til at kunne besvare ovenstående spørgsmål fra kommunerne.
Iht. bekendtgørelsens §1 er det kommunalbestyrelsernes ansvar, at trivselsmålingen gennemføres.
De kommuner, der har valgt selv at overtage dataansvaret for trivselsmålingen, gør det af de i
dette brev indledningsvis nævnte årsager og gør sig umage for at overholde gældende lovgivning,
herunder at informere de involverede tilstrækkeligt og korrekt.
På kommunernes vegne frygter vi dog, at den nuværende situation, kan få ikke-tilsigtede og
særdeles uhensigtsmæssige konsekvenser for kommunernes (og skolernes) muligheder for på
effektiv og konstruktiv vis at anvende trivselsmålingen til at leve op til deres ansvar for
at hver enkelt elev udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens faglige
og sociale fællesskaber (iht. Folkeskoleloven)
elevens ret til et godt undervisningsmiljø, herunder muligheden for at konstatere problemer
med det psykiske undervisningsmiljø og pligten til eks. effektivt at bringe mobning til ophør
(iht. Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø).
Vi håber derfor, at Undervisningsministeren holder fokus på, at den nuværende presseomtale rent
faktisk kun vedrører den del af behandlingen af personoplysninger som Undervisningsministeriet er
dataansvarlig for, dvs. de personoplysningerne som kommunerne iht. til bekendtgørelsens bilag 3
overfører til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Endelig appellerer vi til, at Undervisningsministeren, fremfor forhastet brandslukning, arbejder for,
at der træffes velovervejede og langsigtede beslutninger, således at trivselsmålingen også
fremover er værdifuld og meningsfuld for alle involverede: Eleven, Forældre, Læreren,
Pædagogen, Skolelederen, Skoleforvaltningen, Kommunalbestyrelsen og
Undervisningsministeriet. Således har alle involverede reel mulighed for at bidrage til det, det hele
handler om: Elevens trivsel. Vi står gerne til rådighed i den sammenhæng.
Med venlig hilsen
____________________
Lars du Jardin Nielsen
Lærer og ejerleder
Skolevisioner ApS
__________________
Tanja Lang Flaaten
Lærer og ejerleder
Skolevisioner ApS