Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 43
Offentligt
Undervisningsministeriet
December 2017
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.
(Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie grundskoler)
§1
I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 21. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1.
§ 11 a, stk. 1
og
2,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Staten yder hver enkelt skole et tilskud til inklusion efter § 11, stk. 1, nr. 4, jf. § 3, stk. 1, nr. 2.
Taksterne for tilskuddet fastsættes på de årlige finanslove for skoler med 0-149 elever, 150-299 elever,
300-449 elever og 450 elever og derover. Tilskuddet ydes på grundlag af skolens elevtal pr. 5. september
i året før finansåret.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
2.
I
§ 11 a, stk. 3,
der bliver stk. 2, udgår »og om skolens redegørelse efter stk. 2«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 15. marts 2018.
Stk. 2.
I finansåret 2018 foretages en regulering af tilskudsudbetalingen til inklusion, således at den
enkelte skoles samlede tilskud til inklusion svarer til de fastsatte takster på finansloven for 2018 for
tilskud til inklusion.
1
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Lovudkast til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie grundskoler), fra undervisningsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås, at der etableres en ny permanent tilskudsordning til inklusion på de frie
grundskoler, hvorefter inklusionstilskuddet for hver enkelt skole fordeles på baggrund af skolens antal
af elever pr. 5. september i året før finansåret. Lovforslaget er opfølgning på aftale mellem regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti om finanslov for 2018,
hvori der indgår en permanent tilskudsordning til inklusion på de frie grundskoler, hvorefter der på
grundlag af en gruppering af skolerne i fire intervaller ydes et tilskud, der aftrappes efter skolestørrelse.
Med lovforslaget foreslås det, at staten fra 1. januar 2018 yder de frie grundskoler tilskud til inklusion
pr. skole på grundlag af en fordeling af skolerne i fire intervaller efter skolens størrelse, dvs. antallet af
elever, der fastsættes således: 0-149 elever, 150-299 elever, 300-449 elever, og 450 elever og derover.
Taksterne pr. skole i de fire intervaller fastsættes på de årlige finanslove.
Det er hensigten at fastsætte taksterne, således at tilskuddet aftrappes efter skolestørrelse. Der er således
tale om en forbedring af tilskuddet til inklusion for de mindre skoler og hermed et bedre økonomisk
grundlag for at optage elever med behov for særlig støtte til inklusion. Dermed sikres, at elever med
behov for særlig støtte til inklusion i højere grad har et frit skolevalg.
Efter den gældende tilskudsordning yder staten årligt et tilskud til inklusion på 70.000 kr. pr. skole
uafhængig af antallet af elever på den enkelte skole.
Den nuværende ramme for inklusionstilskud til de frie grundskoler udgør 39 mio. kr. årligt og med
aftale om finansloven for 2018 vil den udgøre 70 mio. kr. årligt, dvs. en forhøjelse af inklusionstil-
skuddet med 31 mio. kr.
Tilskud til inklusion, jf. § 11, stk. 1, nr. 4, ydes som et samlet tilskud i en midlertidig støtteordning. Om
det særlige inklusionstilskud fremgår det af lovens § 11 a, stk. 1, 1. pkt., at staten til inklusion af elever
med særlige behov i den almindelige undervisning yder et årligt tilskud til hver enkelt skole på 70.000
kr. I skoleårene 2013-14 og 2014-15 er der herudover ydet et tilskud på henholdsvis 75 pct. og 50 pct.
af den gennemsnitlige udbetalte støtte til skolen i de tre forudgående skoleår til specialundervisning til
denne elevgruppe. For skoleåret 2014-15 og i perioden fra den 1. august 2015 til den 31. december
2016 har staten endvidere ydet et tilskud på 300 kr. pr. årselev, jf. lovens § 11, stk. 1, 3. pkt.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet gennemført en
undersøgelse
”Inklusion
på de frie grundskoler. En kortlægning af skolernes arbejde med supplerende
undervisning og anden faglig støtte for elever med støttebehov under 12 ugentlige lektioner” (december
2015). Af de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.2., i lovforslag nr. L 180 af 26. marts 2015,
folketingssamling 2014-15 (1. samling), jf. Folketingstidende, Tillæg A, side 9, som vedtaget ved lov nr.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Lovudkast til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie grundskoler), fra undervisningsministeren
688 af 27. maj 2015, fremgår, at denne evaluering forventes at danne grundlag for undervisningsminis-
terens stillingtagen til en permanent ordning for tilskud til inklusion. Undersøgelsen er foretaget på
baggrund af en række ændringer af reglerne for de frie grundskolers tilskud til inklusion. Det er med
baggrund i resultaterne i EVA’s
undersøgelse, at der er foretaget en opdeling efter skolernes elevantal i
de fire intervaller, da der viser sig en sammenhæng mellem skolestørrelse og andelen af inklusions-
elever, idet de mindre skoler har en højere andel af elever med inklusionsbehov.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie grundskoler
2.2. Gældende ret
Efter § 3, stk. 1, nr. 2, i lov om friskoler og private grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 21. juni
2017, skal en fri grundskole tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har
brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og hold-
dannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning, jf. § 3 a, 1. pkt., i lov om
folkeskolen. Ordningen blev indført ved lov nr. 1350 af 21. december 2012.
Endvidere følger det af lovens § 11, stk. 1, nr. 4, at på den årlige finanslov fastsættes af
driftstilskudsbevillingen et særligt tilskud til supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en
elev, der har brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisnings-
differentiering og holddannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning.
Tilskud til inklusion, jf. § 11, stk. 1, nr. 4, ydes som et samlet tilskud i en midlertidig støtteordning, som
blev gennemført ved lov nr. 1350 af 21. december 2012 og justeret og forlænget ved lov nr. 688 af 27.
maj 2015. Om det særlige inklusionstilskud fremgår det af lovens § 11 a, stk. 1, 1. pkt., at staten til
inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning yder et årligt tilskud til hver enkelt
skole på 70.000 kr. I skoleårene 2013-14 og 2014-15 er der herudover ydet et tilskud på henholdsvis 75
pct. og 50 pct. af den gennemsnitlige udbetalte støtte til skolen i de tre forudgående skoleår til special-
undervisning til denne elevgruppe. For skoleåret 2014-15 og i perioden fra den 1. august 2015 til den
31. december 2016 har staten endvidere ydet et tilskud på 300 kr. pr. årselev, jf. lovens § 11, stk. 1, 3.
pkt.
I lovens § 11 a, stk. 2, er det fastsat, at skolen i årsrapporten særskilt skal redegøre for tilskuddenes
anvendelse. Det fremgår af bemærkningerne til denne bestemmelse, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 6, i
lov nr. 1350 af 21. december 2012, jf. lovforslag nr. L 73 (2012-2013), jf. Folketingstidende 2012-
2013, tillæg A, side 11, at redegørelsen skal have til formål at belyse anvendelsen af tilskudsmidlerne til
brug for bl.a. overvejelserne om indholdet af en permanent model for inklusion af elever, der ikke
længere er omfattet af inklusionsbegrebet.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den midlertidige 2-årige støtteordning for inklusion på frie grundskoler for skoleårene 2013-14 og
2014-15 er efterfølgende justeret og forlænget frem til 31. december 2016 og videreført i 2017. Det
foreslås, at der for de frie grundskoler nu fra 2018 etableres en permanent tilskudsmodel for
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Lovudkast til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie grundskoler), fra undervisningsministeren
inklusion af elever på de frie grundskoler til at afløse den midlertidige tilskudsordning.
Den foreslåede permanente tilskudsmodel indebærer, at tilskuddet til inklusion pr. skole beregnes efter
skolens antal af elever. Tilskuddet ydes efter en takst pr. skole, der afhænger af skolens størrelse. Skoler-
ne inddeles i fire intervaller: 0-149 elever, 150-299 elever, 300-449 elever og 450 elever og derover, og
der fastsættes en takst pr. skole for hvert interval.
Det foreslås, at tilskuddet ydes på grundlag af elevtallet på de enkelte skoler den 5. september i året før
finansåret. Det betyder, at en nyoprettet skole først vil få tilskud fra den 1. januar i året efter, den er
oprettet.
Med lovforslaget sikres det, at de mindre frie grundskoler får et bedre økonomisk grundlag for at
optage elever med behov for særlig støtte til inklusion, og elever med behov for særlig støtte til
inklusion dermed i højere grad har et frit skolevalg.
Taksterne fastsættes på de årlige finanslove. Tilskuddet for hver enkelt skole fastsættes på baggrund af
skolens antal af elever pr. 5. september i året før finansåret.
Taksterne for inklusionstilskuddet er på ændringsforslaget til finanslovforslaget for 2018 optaget på
finansloven.
Med forslaget vil det årlige tilskud på 70.000 kr., der ydes til hver enkelt skole, blive afløst af et tilskud
pr. skole afhængigt af skolestørrelse.
Med lovforslaget indføres en permanent tilskudsmodel for inklusion på de frie grundskoler, og der vil
derfor ikke længere være behov for, at skolen i årsrapporten særskilt skal redegøre for tilskuddenes
anvendelse til brug for bl.a. overvejelser om indholdet af en permanent ordning. En ophævelse af
denne lovbestemmelse vil samtidig lette skolernes administrative arbejde, og dermed bidrage til rege-
ringens mål om forenkling af lovgivningen og afbureaukratisering. Skolerne kan dog fortsat som led i
Undervisningsministeriets tilsyn blive bedt om at redegøre for skolens inklusionsindsats mv. Lovens §
11 a, stk. 2, foreslås derfor ophævet.
Den foreslåede ophævelse af § 11 a, stk. 2, indebærer, at der ikke længere skal være hjemmel til, at
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om skolens redegørelse, jf. § 11 a, stk. 3. Det
foreslås derfor, at det anførte herom i § 11 a, stk. 3, udgår.
Lovforslaget vil ikke i øvrigt indebære ændringer for fastsættelse af de frie grundskolers tilskud,
herunder de særlige tilskud og takster m.v. i forbindelse med specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand.
Med lovforslaget ændres der ikke ved, at tilskud til de enkelte skoler udbetales månedsvis forud. Det
nye permanente inklusionstilskud vil således blive udbetalt på samme måde som tilskud til generelle
driftsudgifter, bygningstilskud, specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og tilskud til
kostafdelinger, der udbetales med 1/12 af det beregnede årlige tilskud. Det følger af § 19, stk. 1, i
bekendtgørelse om tilskud til friskoler og private grundskoler m.v.
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Lovudkast til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie grundskoler), fra undervisningsministeren
Som følge af at lovforslaget først træder i kraft den 15. marts 2018 er der på ændringsforslaget til
finanslovsforslaget for 2018 fastsat takster for inklusionstilskuddet i de fire intervaller efter
skolestørrelse i overensstemmelse med lovforslaget. Undervisningsministeriet beregner og udbetaler for
perioden 1. januar
15. marts 2018 tilskud til inklusion efter den hidtil gældende 11 a, stk. 1, i lov om
friskoler og private grundskoler m.v. (dvs. et årligt tilskud på 70.000 kr. pr. skole). Der reguleres for de
allerede beregnede og udbetalte tilskud for 1. januar
15. marts 2018 efter den hidtil gældende § 11 a,
stk. 1, i lov om friskoler og private grundskoler m.v., efter vedtagelse af den fremsatte lovændring ved
at hver enkel skole for 2018 får et samlet tilskud til inklusion svarende til de fastsatte takster for tilskud
på finansloven for 2018.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, og § 2, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget indføres en permanent tilskudsordning for inklusion på frie grundskoler. Tilskuds-
ordningen afløser den gældende midlertidige tilskudsordning for inklusion på frie grundskoler. Med
forslaget omlægges inklusionstilskuddet pr. skole, så inklusionstilskuddet afhænger af skolestørrelse.
Midlerne til inklusionstilskuddet afsættes på de årlige finanslove og afholdes inden for den samlede
driftstilskudsbevilling til de frie grundskoler.
Med aftale om finansloven for 2018 afsættes 70 mio. kr. til en permanent tilskudsordning, hvilket er 31
mio. kr. mere end på finansloven for 2017. Lovforslaget her regulerer alene tilskudsmodellen og ikke
tilskuddets størrelse. Derfor vurderes forslaget ikke at have økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
For de frie grundskoler indebærer forslaget en omfordeling fra større til mindre skoler af den
tilskudsramme, der afsættes på finansloven.
Med lovforslaget indføres en permanent tilskudsmodel for inklusion på de frie grundskoler, og der vil
derfor ikke længere være behov for, at skolen i årsrapporten særskilt skal redegøre for tilskuddenes
anvendelse til brug for bl.a. overvejelser om indholdet af en permanent ordning. En ophævelse af
denne lovbestemmelse vil samtidig lette skolernes administrative arbejde, og bidrage til regeringens
målsætning om regelforenkling og afbureaukratisering. Bestemmelsen herom i lovens § 11 a, stk. 2,
foreslås derfor ophævet.
4. Økonomiske og administrative for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Lovudkast til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie grundskoler), fra undervisningsministeren
1839003_0006.png
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 21. december 2017
9. januar 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund
(BUPL), Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler
grundskoler og gymnasier, Dansk Friskoleforening, Danske
Skoleelever, Danske Forlag, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und
Sprachverein für Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen af
katolske skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Frie
Skolers Lærerforening, FSR
danske revisorer, KL, Landdistrikternes Fællesråd, Lilleskolerne,
Lærernes Centralorganisation, Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring, Rådet for Etniske Minoriteter,
Skolelederforeningen, Skole og Forældre, Studievalg Danmark og UU Danmark.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Negative
(hvis ja, angiv omfang)
konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang)
Ingen
Ingen
Skolerne skal ikke længere særskilt
redegøre i årsrapporten for
tilskuddenes anvendelse.
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
Ingen
Ingen
NEJ
X
6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Lovudkast til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie grundskoler), fra undervisningsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Af den gældende § 11 a, stk. 1, følger reguleringen af en midlertidig tilskudsordning for inklusion til de
frie grundskoler. Det følger af lovens § 11, stk. 1, nr. 4, at der på den årlige finanslov af driftstilskuds-
bevillingen afsættes et særligt tilskud til supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev,
der har brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering
og holddannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning.
Tilskud til inklusion, jf. § 11, stk. 1, nr. 4, ydes som et samlet tilskud i en midlertidig støtteordning. Om
det særlige inklusionstilskud fremgår det af lovens § 11 a, stk. 1, 1. pkt., at staten til inklusion af elever
med særlige behov i den almindelige undervisning yder et årligt tilskud til hver enkelt skole på 70.000
kr. I skoleårene 2013-14 og 2014-15 er der herudover ydet et tilskud på henholdsvis 75 pct. og 50 pct.
af den gennemsnitlige udbetalte støtte til skolen i de tre forudgående skoleår til specialundervisning til
denne elevgruppe. For skoleåret 2014-15 og i perioden fra den 1. august 2015 til den 31. december
2016 har staten endvidere ydet et tilskud på 300 kr. pr. årselev, jf. lovens § 11, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås, at staten yder hver enkelt skole et tilskud til inklusion efter § 11, stk. 1, nr. 4, jf. § 3, stk. 1,
nr. 2. Taksterne for tilskuddet fastsættes på de årlige finanslove for skoler med 0-149 elever, 150-299
elever, 300-449 elever og 450 elever og derover. Tilskuddet ydes på grundlag af skolens elevtal pr. 5.
september i året før finansåret. Tilskud ydes skolerne med den på de årlige finanslove fastsatte takst for
det interval, skolen henføres til ud fra sit elevtal.
Den foreslåede ordning indebærer, at de mindre frie grundskoler får et bedre økonomisk grundlag for
at optage elever med behov for særlig støtte til inklusion, og dermed sikres, at elever med behov for
særlig støtte til inklusion i højere grad har et frit skolevalg.
Med forslaget vil det årlige tilskud på 70.000 kr., der ydes til hver enkelt skole, blive afløst af et tilskud
pr. skole afhængigt af skolestørrelse.
Efter den gældende § 11 a, stk. 2, skal skolerne i deres årsrapport særskilt redegøre for anvendelsen af
inklusionstilskuddet. Baggrund herfor er, at oplysningerne herfra skulle indgå i overvejelserne om en
permanent ordning.
Med lovforslaget indføres en permanent tilskudsmodel for inklusion på de frie grundskoler, og der vil
derfor ikke længere være behov for, at skolen i ledelsesberetningen i årsrapporten særskilt skal redegøre
for tilskuddenes anvendelse til brug for bl.a. overvejelser om indholdet af en permanent ordning. En
ophævelse af denne lovbestemmelse vil samtidig lette skolernes administrative arbejde, og bidrage til
regeringens målsætning om regelforenkling og afbureaukratisering. Bestemmelsen herom i lovens
§ 11 a, stk. 2, foreslås derfor ophævet. Skolerne kan dog fortsat som led i Undervisningsministeriets
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Lovudkast til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie grundskoler), fra undervisningsministeren
tilsyn blive bedt om at redegøre for skolens inklusionsindsats mv.
Til nr. 2
Efter den gældende § 11 a, stk. 3, kan undervisningsministeren fastsætte nærmere regler om tilskud til
inklusion, herunder om betingelser for og beregning af tilskud og om skolens redegørelse efter stk. 2.
Det foreslås, at ”og om skolens redegørelse efter stk. 2” udgår af bestemmelsen.
Forslaget er en konsekvens af, at den gældende § 11 a, stk. 2, hvorefter skolen i ledelsesberetningen i
årsrapporten særskilt skal redegøre for tilskuddenes anvendelse, foreslås ophævet med lovforslagets § 1,
nr. 1, således at skoler fra og med årsrapporten for 2018 ikke længere skal redegøre særskilt for anven-
delsen af tilskud til inklusion, Der vil som følge heraf ikke længere være brug for, at undervisnings-
ministeren kan fastsætte nærmere regler om skolens redegørelse efter stk. 2, jf. § 11 a, stk. 3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 15. marts 2018.
Som følge af at lovforslaget først træder i kraft den 15. marts 2018 er der på ændringsforslaget til
finanslovsforslaget for 2018 fastsat takster for inklusionstilskuddet i de fire intervaller efter skole-
størrelse i overensstemmelse med lovforslaget. Undervisningsministeriet beregner og udbetaler for
perioden 1. januar
15. marts 2018 tilskud til inklusion efter den hidtil gældende 11 a, stk. 1, i lov om
friskoler og private grundskoler m.v. (dvs. et årligt tilskud på 70.000 kr. pr. skole). Med den foreslåede §
2, stk. 2, reguleres for de allerede beregnede og udbetalte tilskud for 1. januar
15. marts 2018 efter den
hidtil gældende § 11 a, stk. 1, i lov om friskole og private grundskoler m.v., efter vedtagelse af den
fremsatte lovændring, således at hver enkel skole for 2018 får et samlet tilskud til inklusion svarende til
de fastsatte takster for tilskud på finansloven for 2018.
Loven gælder i lighed med hovedloven ikke for Færøerne og Grønland.
8
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Lovudkast til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie grundskoler), fra undervisningsministeren
1839003_0009.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om friskoler og private grundskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 785 af 21. juni 2017
foretages følgende ændringer:
§ 11 a.
Staten yder årligt hver enkelt skole 70.000
1.
§ 11 a, stk. 1
og
2,
ophæves, og i stedet
kr. i tilskud til inklusion efter § 11, stk. 1, nr. 4, jf. indsættes: »Staten yder hver enkelt skole et
§ 3, stk. 1, nr. 2. I skoleåret 2013-14 og i skoleåret tilskud til inklusion efter § 11, stk. 1, nr. 4, jf. § 3,
2014-15 ydes herudover et tilskud på henholdsvis stk. 1, nr. 2. Taksterne for tilskuddet fastsættes på
75 pct. og 50 pct. af gennemsnittet af de tilskud,
de årlige finanslove for skoler med 0-149 elever,
som skolen for skoleårene 2009-10, 2010-11 og
150-299 elever, 300-449 elever og 450 elever og
2011-12 har modtaget til specialundervisning af
derover. Tilskuddet ydes på grundlag af skolens
elever med behov for støtte i mindre end 9
elevtal pr. 5. september i året før finansåret.«
ugentlige undervisningstimer og til dækning af
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
ekstraudgifter til lærertimer og pædagogisk
medhjælp til elever med svære handicap og behov
for støtte i mindre end 9 ugentlige undervisnings-
timer. I skoleåret 2014-15 og i perioden fra den 1.
august 2015 til den 31. december 2016 yder staten
endvidere et tilskud på 300 kr. pr. årselev.
Stk. 2.
Skolen skal i ledelsesberetningen i
årsrapporten særskilt redegøre for tilskuddenes
anvendelse.
(…)
2.
I
§ 11 a, stk. 3,
der bliver stk. 2, udgår »og om
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte
skolens redegørelse efter stk. 2«.
nærmere regler om tilskud til inklusion, herunder
om betingelser for og beregning af tilskud og om
skolens redegørelse efter stk. 2.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 15. marts 2018.
Stk. 2.
I finansåret 2018 foretages en regulering af
tilskudsudbetalingen til inklusion, således at den
enkelte skoles samlede tilskud til inklusion svarer
til de fastsatte takster på finansloven for 2018 for
tilskud til inklusion.
9