Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 4
Offentligt
1800511_0001.png
Notat om udvikling af en erhvervs-
uddannelse til Hærens konstabler
Svend Jensen
ERA – Erhvervspædagogisk Rådgivning
Glenn Press-Hansen
PAR by Press
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
Indholdsfortegnelse
Indledning ………………………………………………………………………………………………… 3
1
Styring af erhvervsuddannelserne ………………………………………………….. 4
1.1
Aktørerne i erhvervsuddannelsessystemet ………………………………….. 4
1.1.1 Råd og nævn ………………………………………………………………………………. 4
1.1.2 De faglige udvalg ………………………………………………………………………… 5
1.1.3 Lokale uddannelsesudvalg …………………………………………………………. 6
1.2
Styringsmodel ……………………………………………………………………………….. 7
2
Erhvervsuddannelsernes typiske opbygning og struktur ……………….. 7
2.1
Grundforløbet ………………………………………………………………………………… 7
2.2
Hovedforløbet ………………………………………………………………………………… 8
3
Udspil til udvikling af en erhvervsuddannelse for konstabler ………… 10
3.1
Det faglige udvalgs opgave ved etablering af en ny uddannelse…. 10
3.2
Uddannelsens kompetenceområder.………….………………….……………….11
3.3
Uddannelsens formål, opdeling og varighed………………….……………… 14
3.3.1 Formål og opdeling ……….………………………………………….………………… 14
3.3.2 Varighed ………………………………………………………………………………………. 14
3.4
Kompetencer forud for optagelse på hovedforløbet ……………………. 15
3.5
Kompetencer for hovedforløbet ……………………………………………………. 16
3.6
Model for uddannelsens opbygning ………………………………………………. 19
3.7
Lærerkvalifikationer ………………………………………………………………………. 21
3.8
Erhvervsuddannelserne og Forsvarets uddannelsessystem.……….. 22
3.9
Læreplansfag og undervisningsfag ………………………………………………. 23
4
Det militære uddannelseshierarki ……………………………………………………. 24
4.1
Det militære curriculum ………………………………………………………………… 25
4.2
Organisation for en kampbataljon ………………………………………………… 26
4.2.1 Grundlæggende militær uddannelse ………………………………………….. 26
4.2.2 Funktionsuddannelse ……………………………………………………………………27
4.2.3 Enhedsuddannelse ………………………………………………………………………. 27
4.2.4 Uddannelsens sammensætning …………………………………………………. 28
5
Opsamling ………………………………………………………………………………………… 29
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
Indledning
Den 3. marts 2017 afholdte HKKF en workshop om udvikling af en erhvervsud-
dannelse til Hærens konstabler med deltagelse af en række ressourcepersoner
med viden om erhvervsuddannelser, erhvervsskoler og Forsvarets uddannelser.
Udgangspunktet for drøftelserne på workshoppen var rapporten:
Fra funktion til
faglært – Praktiske veje til en erhvervsuddannelse i Hæren.
I forlængelse af
workshoppen blev det besluttet, at Svend Jensen, ERA – Erhvervspædagogisk
Rådgivning og Glenn Press-Hansen, PAR by Press, skulle arbejde videre med at
udforme et beslutningsgrundlag for udvikling af en erhvervsuddannelse til pro-
fessionel soldat – i første omgang som et notat, der indeholder følgende:
Et udkast til en bekendtgørelse, hvor
uddannelsens formål, opdeling i
trin
og
kompetencemål for hovedforløbet
er beskrevet. De øvrige beskri-
velsesenheder udelades i denne omgang.
En skitse, der beskriver uddannelsens gennemførelse overordnet set i ly-
set af bl.a. hærens uddannelser for konstabler og den militære opgave-
løsning.
Arbejdet med notatet bygger på følgende forudsætninger:
Hærens Basisuddannelse (HBU) indgår ikke i den samlede erhvervsud-
dannelse.
Hærens Reaktionsuddannelse (HRU) integreres i erhvervsuddannelsen i
så høj grad som muligt.
Erhvervsuddannelsen tilstræbes at have en varighed på 3 år og 6 måne-
der, som efterfølgende giver soldaten mulighed for at blive optaget på
videregående uddannelser fx professionsbachelor m.v.
Erhvervsuddannelsen skal opbygges med en tydelig progression i forlø-
bet. Det er afgørende, at etablering af en erhvervsuddannelse for kon-
stabler i Hæren tilrettelægges således, at Hærens operative opgaveløs-
ning og evnen til at uddanne, opstille og udsende enheder opretholdes.
Der lægges stor vægt på, at en erhvervsuddannelse udvikles ud fra et
helhedsperspektiv, som skaber grundlag for et kvalitativt løft af konstab-
lernes militærfaglige kompetencer, samtidig med at uddannelsen tilgo-
deser muligheder for intern videreuddannelse (karriereudvikling) såvel
som omstillingsevne og employability.
Arbejdet med notatet repræsenterer en tidlig fase i et længere udviklingsforløb.
Udvikling af en ny erhvervsuddannelse er en omfattende proces som i forhold til
de obligatoriske dokumenter involverer beskrivelse af en bekendtgørelse, en ud-
dannelsesordning og senere når uddannelsen skal iværksættes kræves der også
en lokal undervisningsplan.
På workshoppen var flere deltagere inde på, at det første arbejde må være at få
specificeret, hvad uddannelsen skal føre frem til dvs. formålet med uddannelsen
og de kompetencemål, der skal være opnået ved uddannelsens afslutning.
Derudover er det også vigtigt at få et tydeligt billede af uddannelsens specialer,
fordi det er herigennem, at fx ingeniørtropperne og andre grene af hæren kan se
sig selv i uddannelsen.
Til en begyndelse er det imidlertid nødvendigt at etablere et overblik over de
lovgivnings- og styringsmæssige rammer, som en erhvervsuddannelse for kon-
stabler i Hæren skal være omfattet af.
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1
Styringen af erhvervsuddannelserne
Udviklingen af en militær erhvervsuddannelse for konstabler i Hæren skal over-
holde de gældende regler for erhvervsuddannelsers opbygning, indhold og sty-
ring mv., sådan som det fremgår af lov om erhvervsuddannelser.
Det danske erhvervsuddannelsessystem er generelt meget fleksibelt, hvilket har
sikret, at uddannelserne generelt har opfyldt uddannelsesbehovene i mange for-
skellige typer af virksomheder og brancher i årtier. Koblingen til AMU har samti-
dig garanteret et relevant udbud af efteruddannelse for faglærte, inden for den
pågældende uddannelse. Det har i mange år været muligt at foretage en lø-
bende tilpasning af uddannelsernes indhold og tilbyde efteruddannelse via AMU i
takt med teknologiudviklingen og udviklingen i virksomhederne. Denne fleksibili-
tet fordrer imidlertid et større regelværk, der undertiden kan virke uoverskue-
ligt, når man skal udvikle en ny erhvervsuddannelse fra grunden.
Regelgrundlaget for styringen af erhvervsuddannelserne er erhvervsuddannel-
sesloven, der uddybes i bekendtgørelsen om erhvervsuddannelser, som ofte kal-
des hovedbekendtgørelsen. Denne bekendtgørelse er Undervisningsministeriets
udmøntning af loven og uddyber en lang række regler for uddannelserne.
Styringen af den enkelte uddannelse bygger desuden på en uddannelsesbe-
kendtgørelse, der konkretiseres i en uddannelsesordning. Uddannelsesordningen
udmøntes lokalt på den enkelte skole igennem en lokal undervisningsplan.
Dette regelværk tilvejebringes, forvaltes og udmøntes af en række vigtige aktø-
rer nemlig Undervisningsministeriet, tre råd og nævn, faglige udvalg, lokale ud-
dannelsesudvalg og skolerne. Dette skal uddybes i de følgende kapitler.
1.1 Aktørerne i erhvervsuddannelsessystemet
Undervisningsministeriet har det overordnede parlamentariske, økonomiske og
retlige ansvar for erhvervsuddannelserne, som er reguleret i henhold til er-
hvervsuddannelsesloven. Dette betyder, at Undervisningsministeriet i praksis er
involveret på flere niveauer i både udvikling, udbud og gennemførelse af er-
hvervsuddannelserne. Undervisningsministeriet fører fx tilsyn med den faglige
kvalitet på erhvervsuddannelserne og tilsyn med uddannelsesinstitutionernes
økonomi, drift og anvendelse af tilskud.
Samtidig er der er også en række andre aktører, der spiller vigtige roller i den
samlede styring af erhvervsuddannelserne.
Arbejdsmarkedets parter indgår i de faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg.
Det samme er tilfældet i tre uafhængige råd og nævn, som rådgiver og træffer
afgørelser på området.
1.1.1 Råd og nævn
Til rådgivning af ministeren om erhvervsuddannelserne generelt er "Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser” (REU) nedsat. Rådet, som mødes
8-10 gange om året, er bredt sammensat af arbejdsmarkedets hovedorganisati-
oner og underorganisationer. Derudover er Kommunernes Landsforening, Dan-
ske Regioner, lærerorganisationer, skoleforeninger og elevorganisationer repræ-
senteret. Ministeriet deltager i alle rådets møder.
REU har blandt andet til opgave at følge samfundets udvikling og pege på ten-
denser, som kan få betydning for erhvervsuddannelserne. På baggrund af REU’s
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
observationer afgiver rådet indstillinger til ministeren, hvis der opstår behov for
at oprette nye erhvervsuddannelser og omlægge eller nedlægge eksisterende.
En ny erhvervsuddannelse til Hærens konstabler skal forelægges REU og kan ef-
ter en positiv indstilling godkendes af ministeren.
Tvistighedsnævnet behandler og træffer afgørelser om tvister og uenigheder
mellem elever og virksomheder, hvor der er opstået uenighed om elevens prak-
tikophold. Det er en forudsætning for indbringelse af sager for Tvistighedsnæv-
net, at sagen forinden har været forsøgt forligt af det faglige udvalg.
Ankenævnet vedrørende Praktikvirksomheder behandler primært klager fra virk-
somheder, som mener, at deres ansøgning om godkendelse som praktiksted
ikke fuldt ud er imødekommet.
1.1.2 De faglige udvalg
Arbejdsmarkedets parter har en stor indflydelse på erhvervsuddannelserne igen-
nem arbejdet i de faglige udvalg og deres uddannelsessekretariater. I forbin-
delse med en erhvervsuddannelse til Hærens konstabler får de relevante ar-
bejdstager/arbejdsgiverorganisationer i Hæren en betydelig indflydelse på ud-
dannelsens udvikling og gennemførelse igennem medlemskab af det faglige ud-
valg for uddannelsen. Hæren/Forsvaret kan naturligvis stadig gennemføre ud-
dannelsesvirksomhed efter eget behov, som ligger udenfor erhvervsuddannel-
sen.
De faglige udvalg bestemmer uddannelsernes varighed og struktur, herunder
fordelingen af skoleundervisning og praktikuddannelse. De faglige udvalg be-
stemmer også uddannelsens mål og øvrige rammer for undervisningens indhold
samt indholdet i reglerne for praktikuddannelsen. I praksis er det Undervisnings-
ministeriet, som fastsætter reglerne på baggrund af udvalgenes ønsker.
De faglige udvalg udvikler uddannelsesordninger for de enkelte uddannelser på
grundlag af uddannelsesbekendtgørelsen. Uddannelsesordningerne fastsættes i
henhold til erhvervsuddannelsesloven og bekendtgørelse om erhvervsuddannel-
ser (hovedbekendtgørelsen) og skal supplere uddannelsesbekendtgørelserne. Fx
er det i uddannelsesordningerne, at fagene i uddannelsernes hovedforløb er be-
skrevet. Man kan i nogen grad sammenligne uddannelsesordningen med Hærens
blivende bestemmelser for uddannelse (BBU).
De faglige udvalg har desuden til opgave at følge den erhvervsmæssige udvik-
ling og efter behov tage initiativ til nyetablering, omlægning og nedlæggelse af
uddannelser. Følgende afgørelser hører også under det faglige udvalgs arbejds-
område:
Godkendelse af praktikvirksomheder.
Godkendelse af særbestemmelser i uddannelsesaftaler.
Afkortning eller forlængelse af uddannelser.
Klager over skolers afgørelser om elevers optagelse eller ophør med
skolepraktik.
Udvalgenes bestemmelsesret udfoldes inden for lovgivningens rammer. Det vig-
tigste regelværk er i denne forbindelse erhvervsuddannelsesloven, bekendtgø-
relsen om erhvervsuddannelser og den pågældende uddannelsesbekendtgørelse.
5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1.1.3 Lokale uddannelsesudvalg
De lokale uddannelsesudvalg rådgiver bestyrelsen, skolen og uddannelsesområ-
det, som uddannelsesudvalget refererer til. Derudover fungerer de lokale uddan-
nelsesudvalg som de faglige udvalgs forlængede arm på lokalt niveau. Det er de
samme organisationer/parter, der er repræsenteret i det faglige udvalg og i det
lokale uddannelsesudvalg. Parterne er Hæren/VFK og HKKF, og de kan vælge at
lade sig repræsentere af lokale repræsentanter i de lokale uddannelsesudvalg.
Det lokale uddannelsesudvalg har en betydelig indflydelse på uddannelsens gen-
nemførelse lokalt på den enkelte skole. Det lokale uddannelsesudvalg skal fx:
I samarbejde med skolen fastsætte den lokale undervisningsplan. Den
lokale undervisningsplan er skolens dokumentation for, hvordan man vil
gennemføre uddannelsen på skolen med udgangspunkt i uddannelses-
ordningen.
Rådgive skolen om udbud af valgfag, valgfrie specialefag.
I samarbejde med skolen at fastsætte en skolebedømmelsesplan, der
indgår i den lokale undervisningsplan
Holde sig orienteret om evalueringsresultatet af skolens kvalitetssystem,
der skal sikre kvaliteten i uddannelsens skoledel.
Rådgive skolen i forbindelse med undervisningens gennemførelse i over-
ensstemmelse med undervisningsplanen, herunder om indretning og
vedligeholdelse af værkstedslokaler samt anvendelse og vedligeholdelse
af udstyr, værktøj og øvelsesmateriale.
Arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne har igennem repræsentationen i
både det faglige udvalg og det lokale uddannelsesudvalg en afgørende indfly-
delse på uddannelsens konkrete gennemførelse og kvalitet.
6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1800511_0007.png
1.2 Styringsmodel
Sammenfattende vises herunder en model for styringen af erhvervsuddannel-
serne med de vigtigste aktører og den væsentligste del af regelværket.
Undervisnings
ministeriet
Erhvervsuddannelsesloven og bekendtgø-
relse om erhvervsuddannelser (hovedbe-
kendtgørelsen).
Det faglige
udvalg for
uddannelsen
Uddannelsesbekendtgørelsen. Uddannel-
sens formål og overordnede kompetence-
mål, trin samt øvrige overordnede ram-
mer.
Uddannelsesordningen fastsættes af det
faglige udvalg og supplerer samt uddyber
uddannelsesbekendtgørelsen fx igennem
beskrivelse af fagene i uddannelsen.
Det lokale
uddannelses-
udvalg
Den lokale undervisningsplan. Her beskri-
ver erhvervsskolen i samarbejde med det
lokale uddannelsesudvalg, hvordan ud-
dannelsesordningen udmøntes lokalt på
skolen.
Erhvervs-
skolen
2
Erhvervsuddannelsernes typiske opbygning og struktur
En erhvervsuddannelse består af et grundforløb (grundforløb 1 og 2) og et ho-
vedforløb. Grundforløb 1 har en varighed på 20 uger, og det samme gælder for
grundforløb 2. Det er dog muligt at opbygge et grundforløb 2 med under 20
ugers varighed. Hovedforløbet, der gennemføres som vekseluddannelse, kan
ifølge hovedbekendtgørelsen normalt have en varighed på op til 3 år og 6 mdr.
Varigheden af den obligatoriske skoleundervisning kan normalt ikke overstige 60
uger.
2.1 Grundforløbet
Grundforløbet er bygget op omkring følgende fire hovedområder.
1) Omsorg, sundhed og pædagogik
2) Kontor, handel og forretningsservice
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
3) Fødevarer, jordbrug og oplevelser
4) Teknologi, byggeri og transport
En erhvervsuddannelse for konstabler i Hæren vil ligge i område 4 vurderet ud
fra indholdet i erhvervsuddannelsen.
Der er flere forskellige måder, eleven kan gennemføre en erhvervsuddannelse
på. Hvis man påbegynder en erhvervsuddannelse umiddelbart efter folkeskolen,
starter man typisk på grundforløb 1, som er et bredt erhvervsintroducerende
forløb på 20 uger inden for et hovedområde. Herefter fortsætter eleven på
grundforløb 2 efter at have valgt den erhvervsuddannelse, som eleven ønsker at
gennemføre. Grundforløb 2 er dermed en del af en bestemt erhvervsuddannelse.
En erhvervsuddannelse for konstabler i Hæren bygger på, at eleven har gen-
nemført Hærens Basisuddannelse, som for nærværende er tilrettelagt som fire
måneders tjeneste som værnepligtig eller på værnepligtslignende vilkår. Derfor
kan den unge starte direkte på grundforløb 2, som dermed skal udgøre en del af
erhvervsuddannelsen. Dette ligger godt i tråd med de forhold, der gælder i dag i
Hærens uddannelser. En tilfredsstillende gennemførelse af HBU udgør en forud-
sætning for at indgå en ”uddannelsesaftale” som konstabel og dermed fortsætte
på Hærens reaktionsstyrkeuddannelse (HRU). Derfor er det naturligt at lade HBU
udgøre den væsentligste del af grundforløb 2.
2.2 Hovedforløbet
Forudsætningen for at starte på et hovedforløb er, at eleven har bestået prøven
i grundforløb 2 og indgået en uddannelsesaftale med en virksomhed i dette til-
fælde med Hæren. Som udgangspunkt skal et hovedforløb bestå at flere (typisk
to) kompetencegivende trin. Ved udvikling af en erhvervsuddannelse for kon-
stabler i Hæren kan HRU udgøre den væsentligste del af trin 1. Det forhold, at
soldaten er klar til udsendelse, opfylder hovedbekendtgørelsens krav om, at et
kompetencegivende trin skal kunne være grundlag for beskæftigelse. Derudover
kan et antal grundfag i løbet af trin 1 bidrage til at udvikle en bredere og mere
helhedsorienteret kompetenceprofil hos konstablen. Generelt er det undtagelsen
at konstablen afslutter sin erhvervsuddannelse med trin 1. Dette træffes der af-
gørelse om i forbindelse med udformningen af uddannelsesaftalen.
Trin 2 indeholder typisk flere specialer, og her er det naturligt at inddrage de
forskellige tjenestegrene i Hæren som uddannelsens specialer. Dette uddybes
senere.
De fleste erhvervsuddannelser har i dag et eux-forløb, hvor eleven kan kombi-
nere en erhvervsuddannelse med en erhvervsfaglig studentereksamen. På den
måde opnås både en erhvervskompetence og en generel studiekompetence.
Eux indeholder praktik og den fulde skoleundervisning fra erhvervsuddannelsen
- med undtagelse af grund- og valgfag samt fag med grundfagslignende indhold.
Disse fag er erstattet af fag på gymnasialt niveau. Eleven får altså de samme er-
hvervsfaglige kompetencer i et eux-forløb, som i en almindelig erhvervsuddan-
nelse. Samtidig får man fag på gymnasialt niveau, der i omfang svarer til en to-
årig gymnasial uddannelse.
Det er ikke et krav, at en erhvervsuddannelse skal indeholde et eux-forløb. For-
løbet vil komplicere gennemførelsen af en erhvervsuddannelse betydeligt for
konstabler i Hæren. Derfor er det mest hensigtsmæssigt at planlægge med at
8
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1800511_0009.png
udvikle en erhvervsuddannelse uden eux-forløb i dette tilfælde. Hvis der senere
viser sig behov for dette, kan man udvikle et eux-forløb senere.
En erhvervsuddannelse skal også indeholde en beskrivelse af et særligt tilrette-
lagt hovedforløb for voksne. Dette vil betyde, at alle konstabler i Hæren med ti-
den får en mulighed for at få den samme erhvervsuddannelse som de unge,
men med fuld merit for praktik og allerede erhvervede kompetencer. I praksis
vil der være tale om korte uddannelsesforløb med fuld merit for praktik. Det
standardiserede hovedforløb for voksne skal bestå af fag, der indgår i den tilsva-
rende erhvervsuddannelse for unge. Opgaven er derfor først at få udviklet en er-
hvervsuddannelse til de unge i Hæren.
Herunder vises en overordnet model for det mest oplagte forløb i forhold til en
erhvervsuddannelse for Hærens konstabler. Modellen vil blive uddybet og mere
indgående beskrevet i resten af notatet.
Grundforløb
slut
Uddannelsesaftale skal
underskrives inden start
på hovedforløb
Mulighed for
afstigning som
reaktionsstyrkesoldat
Fællesdel
trin 1
specialedel
trin 2
Grundforløb 2
Uddannelsesspecifikt
indhold rettet mod
hovedforløbet
Den militære grunduddannelse i
hovedforløbet, som er fælles for
alle soldater i Hæren
Specialedelen af uddannelsen
med baggrund i de forskellige
tjenestegrene i Hæren
Svendeprøve/
eksamen
Grundforløbsprøve
skal bestås inden
start på hovedforløb
9
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
3
Udspil til udvikling af en erhvervsuddannelse for konstabler
I dette hovedkapitel leveres et udspil til, hvordan man kan udvikle en erhvervs-
uddannelse til Hærens konstabler, der både tager højde for de gældende regler
og den særlige uddannelseskontekst, som Hæren og Forsvaret udgør. Der er
ikke tale om et udviklingsarbejde, men skitseringer til brug for de videre drøftel-
ser af mulighederne for at udvikle en erhvervsuddannelse på dette område.
Fokus i bestræbelsen ligger på at tilvejebringe et grundlag for at skrive en ud-
dannelsesbekendtgørelse dvs. beskrivelse af
uddannelsens formål, opdeling i trin
og
kompetencemål for hovedforløbet.
Skitseringerne tager bl.a. højde for Hæ-
rens uddannelser for konstabler og den militære opgaveløsning.
3.1 Det faglige udvalgs opgave ved etablering af en ny uddannelse
I hovedbekendtgørelsen oplistes en række krav, som det faglige udvalg skal op-
fylde i forbindelse med etablering af en ny erhvervsuddannelse. I henhold til §2 i
bekendtgørelse om erhvervsuddannelse skal det faglige udvalg redegøre for føl-
gende:
1.
2.
Uddannelsens formål.
De beskæftigelsesområder, uddannelsen retter sig imod, og om hvorle-
des uddannelsesbehovet hidtil har været dækket, herunder om der er
tale om et hidtil udækket uddannelsesområde, eller om den foreslåede
uddannelse skal erstatte en eller flere eksisterende uddannelser eller
specialer og i bekræftende fald hvilke.
Om udvalget har samarbejdet med andre faglige udvalg om at oprette
eventuelle tværgående uddannelser og om at undgå overlapning af ud-
dannelser.
Varigheden af den foreslåede uddannelse og om trindeling af uddannel-
sen, jf. § 15, stk. 2 og 4, i lov om erhvervsuddannelser.
Hvilke grupper af elever uddannelsen særligt vil rette sig mod.
Afgrænsningen til andre erhvervsrettede uddannelser.
De forventede praktikplads- og beskæftigelsesmuligheder på de beskæf-
tigelsesområder, den foreslåede uddannelse retter sig mod, baseret på
analyser og prognoser.
Den forventede årlige tilgang til uddannelsen baseret på analyser og
prognoser.
Foreliggende analyser og prognoser vedrørende kvalifikationsbehov, der
kan danne grundlag for fastlæggelse af uddannelsens mål og indhold.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. Hvordan den foreslåede uddannelse vil kunne bidrage til at opfylde for-
målene efter § 1.
I dette tilfælde er der umiddelbart vurderet ingen eksisterende faglige udvalg,
som har baggrund for at ansøge om en erhvervsuddannelse til konstabler i Hæ-
ren. Derfor må der etableres et midlertidigt uddannelsesudvalg/fagligt udvalg
med deltagere fra de relevante parter allerede i de tidlige faser af udviklingsar-
bejdet.
Det forarbejde, der ligger til grund for dette notat, retter sig mod flere punkter i
ovestående liste, som det faglige udvalg skal redegøre for. I forbindelse med det
videre arbejde er det nødvendigt at igangsætte et analysearbejde især i forhold
til at opfylde punkterne 7-10.
10
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
3.2 Uddannelsens kompetenceområder
I forbindelse med udvikling af nye erhvervsrettede uddannelser har ERA udviklet
et værktøj, som sigter på at udvikle en sammenhængende arbejdsrelateret pro-
fil for uddannelsen, der samtidig viser dens unikke kompetencesammensætning
set i forhold til andre uddannelser. Grundlaget for denne del af udviklingsarbej-
det er normalt en analyse af jobfunktioner, arbejdsdeling, teknologi m.m. som
sammenfattes i en model bestående af en række kompetenceområder. I dette
tilfælde bygger kompetenceområderne på data fra tidligere gennemførte projek-
ter i Forsvaret.
En uddannelses kompetenceområder tager udgangspunkt i arbejdet og arbejds-
markedet. På denne måde relaterer kompetenceområderne sig også til formålet
og de overordnede kompetencemål for uddannelsen.
Kompetenceområderne skal korrespondere med indholdet, organiseringen og
teknologien i de arbejdsområder, som uddannelsen skal udvikle viden, færdighe-
der og kompetencer inden for. Kompetenceområderne beskrives overordnet,
men genkendeligt i forhold til f.eks. specialiseringer og særlige arbejdsområder.
Senere kan der blive behov for at beskrive kompetenceområderne væsentligt
mere detaljere fx i forbindelse med udvikling af fag i uddannelsesordningen.
I den videre uddannelsesudvikling skal kompetenceområderne sikre en helheds-
orienteret tilgang til soldatens kompetenceudvikling, sådan at specifikke og fag-
ligt snævre kompetenceelementer, fx vedligeholdelse af et våben o.l., altid ses
inden for en helhed – et kompetenceområde. Derfor vil modellerne for kompe-
tenceområderne være et gennemgående værktøj i uddannelsesudviklingen fra
skrivning af bekendtgørelsen til uddannelsesordningen er færdig. I forbindelse
med seminarer og andre drøftelser om uddannelsen vil kompetenceområderne
være et vigtigt strukturerende omdrejningspunkt for de beslutninger, der skal
træffes.
På næste side ses en skitse af kompetenceområderne for den faglærte soldat. Vi
bruger begrebet faglært soldat i stedet for professionel soldat for at betone det
uddannelsesløft, som erhvervsuddannelsen skal sikre.
Kompetenceområderne beskriver det, en soldat skal kunne inden for forskellige
områder som grundlag for den senere specialisering. På den efterfølgende side
ses kompetenceområderne for de oplagte specialiseringsmuligheder.
Beskrivelserne af de forskellige kompetenceområder i modellen er overordnede
illustrative beskrivelser. Skitserne og indholdsbeskrivelserne kan ændres og til-
passes i løbet af uddannelsesudviklingen og dermed bidrage til at fastholde
overordnede beslutninger om uddannelsens indhold.
Grundlaget for de nuværende indholdsbeskrivelser i modellen er en gennemgang
af en større mængde beskrivelser af, hvad den faglærte soldat skal kunne inden
for de forskellige områder i Hæren. På denne baggrund er vi nået frem til 6
kompetenceområder, der omfatter soldatens grundlæggende kompetencer. Det
drejer sig om militær fysisk og mental kapacitet, signaltjeneste, førstehjælpstje-
neste, felttjeneste, våbenanvendelse samt katastrofe- og humanitær bistand.
Tilsvarende er der 5 kompetenceområder for specialerne. Det drejer sig om in-
geniørtjeneste, kamp- og ildstøttetjeneste, logistik, føringsstøttetjeneste og ef-
terretningstjeneste. Måske kan antallet af specialer blive reduceret i løbet af ud-
viklingsarbejdet, men det er for tidligt at afgøre dette. Se i øvrigt kompetence-
modellerne på de næste to sider.
11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1800511_0012.png
Kompetenceområder for faglært soldat i Hæren
Mål
Mål
Mål
Mål
Mål
Mål
Våben-
anvendelse
Militær fysisk
og mental
kapacitet
Signal-
tjeneste
Førstehjælps-
tjeneste
Felttjeneste
Katastrofe-
og humanitær
bistand
Indhold.
Kompetenceområdet
har til formål at bibringe
den faglærte soldat
viden om:
- de forskellige våben
og våbensystemers
virkning på mennesker,
anlæg/installationer og
køretøjer;
- den humanitære
folkeret, Geneve
konventionen samt
krigens love, herunder
Rules of Engagement;
- Den danske Grundlov;
- Militær
magtanvendelse i fred
og krig.
Færdigheder i brug af:
- eget våben
- enhedens våben/
våbensystemer
Indhold.
Kompetenceområdet
har til formål om at
opbygge, udvikle og
fastholde en stærk
fysik, samt det mentale
overskud, jobbet
kræver. Der stilles krav
om, at den faglærte
soldat skal kunne bære
en stor vægt, skal
kunne bevæge sig i al
slags terræn med fuld
oppakning og i al slags
vejr under et ekstremt
fysisk og psykisk pres.
Der arbejdes både med
core træning (styrkelse
af kroppens skelet),
muskelstyrketræning,
udholdenhedstræning
og restituering.
Kamppsykologi,
stresshåndtering og
teambuilding ingår også
i kompetenceområdet.
Indhold.
Kompetenceområdet
har til formål at udvikle
strukturerede
færdigheder inden for
kommunikation:
- mand og mand i
mellem
- enheder i mellem;
- krypteret
kommunikation.
Derudover fokuseres på
anvendelsen af
signalkoder,
kryptereringsmåder og
metoder samt
anvendelse af
forskellige radiotyper på
de forskellige
båndbredder: HF, VHF,
UHF samt satelit-
kommunikation.
Indhold.
Kompetenceområdet
har til formål at
opbygge og
vedligeholde
soldatens evne til at
rede liv. Området
omfatter almindelig
førstehjælp samt
taktisk
sanitetstjeneste for
enkeltmand.
Derudover bibringes
soldaten en forståelse
af den såredes vej fra
kamppladsen til
behandlingssted og
hvordan
sanitetstjenesten er
organiseret.
Indhold.
Kompetenceområdet
omfatter metoder og
teknikker til
overlevelse på
kamppladsen og i
terrænet (naturen).
Der bibringes viden
og færdigheder om
underbringelses-
teknikker, kamp-
former/metoder og
våbenvirkningens
indflydelse på kamp-
og underbringelses-
anlæg.
Indhold.
Kompetenceområdet
har til formål at bibringe
den faglærte soldat
viden og færdigheder i:
- civilt-militært
samarbejde
(CIMIC)
herunder samvirket
med Udenrigs-
ministeriet,
- samarbejde med
Government
Organisations (GO’s)
og Non-Governmental
Organisations (NGO’s),
- kulturforståelse,
- fremmedsprog,
- historie og
samfundsudvikling,
- håndtering af
menneskemasser/
flygtningestrømme,
- riot control og
- militær assistance til
det civile samfund.
12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1800511_0013.png
Kompetenceområder for faglært soldat - specialer
Mål
Mål
Mål
Mål
Mål
Ingeniør-
tjeneste
Kamp- og
ildstøtte-
tjeneste
Logistik
Føringsstøtte
-tjeneste
Efterretning-
stjeneste
Indhold.
kompetenceområdet har
til formål at bibringe
soldaten færdigheder
indenfor mobilitets-
fremmende og
mobilitetshæmmende
foranstaltninger under
alle forhold.
Herudover dækker
kompetenceområdet
også etablering af lejre.
Indhold.
Kompetenceområdet
dækker evnen til at
nedkæmpe fjenden.
Dette gøres inden for
kortere afstand af fjenden
ved nærkamp og direkte
skydende våben i
afstande op til 4 km.
Desuden omfatter
kompetenceområdet
evnen til at levere alle
former for fjernleveret
våben i forbindelse med
angreb og/eller forsvar,
herunder: Artilleri,
raketter, missiler, flystøtte
samt droner.
Fælles for disse er, at der
er tale om langtrækkende
våbensystemer, der
anvendes til at
nedkæmpe en fjende på
lang afstand.
Indhold.
kompetenceområdet
har til formål at
gennemføre logistisk
understøttelse af
militære operationer.
Logistisk understøttelse
indeholder:
- forsyningstjeneste,
- sanitetstjeneste,
- ammunitionstjeneste,
- bjærgningstjeneste,
- militær politi tjeneste.
- vedligeholdelses- og
reparationstjeneste
Indhold.
Kompetenceområdet er
værnsfælles og er et
samlende begreb for
etablering og drift af
militære hovedkvarterer
og de nødvendige
kommunikations- og
informationssystemer.
Indhold.
Kompetenceområdet
omfatter indhentning,
bearbejdning og
analyse af informationer
til efterretninger.
Formålet er at sikre, at
beslutninger træffes på
et så oplyst og
veldokumenteret
grundlag, som muligt.
13
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
3.3 Uddannelsens formål, opdeling og varighed
I en kommende uddannelsesbekendtgørelse for en erhvervsuddannelse til fag-
lært soldat skal man i §1 redegøre for uddannelsens formål og opdeling i trin og
specialer samt indplacering i den danske kvalifikationsramme for livslang læring.
Det skal også her angives om uddannelsen kan gennemføres som et eux-forløb,
hvilket er fravalgt i dette tilfælde.
3.3.1 Formål og opdeling
Med baggrund i de to modeller for den faglærte soldats kompetenceområder gi-
ves herunder et forslag til beskrivelse af § 1 i den kommende bekendtgørelse.
§ 1.
Erhvervsuddannelsen til faglært soldat har som overordnet formål, at eleverne
gennem skoleundervisning og praktikuddannelse opnår viden og færdigheder inden for
følgende overordnede kompetenceområder:
1) Våbenanvendelse herunder brug af eget våben og enhedens våben.
2) Militær fysisk og mental kapacitet herunder core træning, muskelstyrketræning,
udholdenhedstræning kamppsykologi og stresshåndtering.
3) Signaltjeneste i forbindelse med kommunikation mand og mand imellem, enhe-
der imellem og krypteret kommunikation.
4) Førstehjælpstjeneste herunder almindelig førstehjælp og taktisk sanitetstjeneste
for enkeltmand.
5) Felttjeneste til overlevelse på kamppladsen og i terrænet.
6) Katastrofe- og humanitær bistand herunder civilt-militært samarbejde (CIMIC)
Stk. 2.
Eleven skal nå de uddannelsesmål, som er fastsat for det trin eller speciale,
jf. stk. 3 og 4, som eleven har valgt.
Stk. 3.
Uddannelsen indeholder trin 1 -----
(her skal findes en titel for afstigning ef-
ter HRU fx reaktionsstyrkesoldat)
niveau 3 i den danske kvalifikationsramme for livs-
lang læring.
Stk. 4.
Uddannelsen afsluttes med trin 1 jf. stk. 3, eller med følgende specialer (trin
2), niveau 4 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring:
1) Ingeniørtjeneste.
2) Kamp- og ildstøttetjeneste.
3) Logistik.
4) Føringsstøttetjeneste.
5) Efterretningstjeneste.
Der skal findes nogle nye titler for specialerne i trin 2 i løbet af udviklingsarbej-
det fx
faglært soldat inden for ingeniørtjeneste.
3.3.2 Varighed
I §2 i bekendtgørelsen skal uddannelsens varighed beskrives både for unge og
voksne.
§ 2.
Uddannelsen varer 3 år og 8 måneder inklusive grundforløbet
(eller 4 år?).
Stk. 2.
For elever, der skal gennemføre uddannelsen som erhvervsuddannelse for
unge, varer uddannelsens specialer x år, hvoraf skoleundervisningen udgør xx uger for-
delt på mindst to skoleperioder.
14
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1800511_0015.png
Stk. 3.
For elever, der skal gennemføre uddannelsen som erhvervsuddannelse for
voksne (euv-forløb), varer uddannelsens specialer x år og x måneder, hvoraf skoleun-
dervisningen udgør xx uger.
Stk. 4.
Den i stk. 3 nævnte skoleundervisning opdeles i mindst to skoleperioder for euv-
forløb efter § 66 y, stk. 1, nr. 2, i lov om erhvervsuddannelser.
Den viste tekst i §2 skal blot illustrere, hvad der skal med i den endelige ud-
gave. En varighed på 3 år inkl. grundforløbet er minimum, for at uddannelsen
kan give adgang til de videregående uddannelser. Det er vigtigt at være op-
mærksom på, at bekendtgørelsen også skal angive varigheder for erhvervsud-
dannelse for voksne. De voksne konstabler i hæren skal derfor medtænkes i den
samlede uddannelsesløsning under udviklingsarbejdet. Det er dog generelt de
unge, der er referencen for uddannelsens indhold, opbygning og varighed.
3.4 Kompetencer forud for optagelse på hovedforløbet
Det ligger som en grundpræmis for udvikling af en erhvervsuddannelse for kon-
stabler i Hæren, at man ikke kan indgå en uddannelsesaftale med Hæren og
dermed starte på hovedforløbet uden at have gennemført HBU med et tilfreds-
stillende resultat. På denne måde repræsenterer målene for HBU reelt over-
gangskompetencerne til hovedforløbet. Dermed varetager HBU en funktion, der
uddannelsesmæssigt svarer til grundforløb 2 i en erhvervsuddannelse. Derfor
bliver det uhensigtsmæssigt at holde HBU uden for selve uddannelsesforløbet.
Dette skal uddybes med baggrund i følgende skitse.
Grundforløb
slut
Kompetencemål
for overgangs-
kompetencer
HBU med
uddannelsesspecifikt
indhold rettet mod
hovedforløbet
Grundforløb 2
Uddannelsesspecifikt
indhold rettet mod
hovedforløbet
Den mest enkle løsning uddannelsesmæssigt set vil være at tilrettelægge HBU
sådan, at den opfylder kravene til at udgøre et grundforløb 2 i en erhvervsud-
dannelse. Det er imidlertid et åbent spørgsmål, om et forløb for værnepligtige
kan være en del af en erhvervsuddannelse? Dette skal drøftes nærmere med
Undervisningsministeriet.
15
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
En alternativ løsning kan være at beskrive et grundforløb 2, der i høj grad svarer
til HBU, og derigennem sikre soldater med en tilfredsstillende gennemførelse af
HBU en standardmerit for den største del af grundforløb 2. Der kan fx restere
gennemførelse af valgfag og grundfag, som ikke er varetaget under HBU. Disse
kan gennemføres i løbet af få uger. Grundforløb 2 skal ikke nødvendigvis være
på 20 uger, hvilket er det almindeligste. Der er altså et spillerum for at udvikle
særlige løsninger i forhold til inddragelse af HBU i erhvervsuddannelsen.
De kompetencer, som det faglige udvalg vil kræve opfyldt ved overgangen til
hovedforløbet, kan udledes direkte af Hærens basisuddannelse, da den er ens
ved alle tjenestesteder. De nøjagtige formuleringer af kompetencerne skal vente
til en senere fase i udviklingsarbejdet. I dag beskriver Hæren overordnede mål
for HBU med følgende formuleringer:
Målet med uddannelsen er at lære dig både som enkeltperson og i samarbejde
med andre at kunne løse begrænsede kampopgaver, herunder bl.a. bevogt-
ningsopgaver, patruljetjeneste og adgangskontrol. Du vil også opnå sådanne
færdigheder, at du kan overleve i et ”uvant miljø”, ligesom du vil blive uddannet
til at yde hjælp til den øvrige del af samfundet i tilfælde af f.eks. miljøkatastrofer
eller større redningsopgaver. Endvidere vil du i løbet af uddannelsen modtage en
grundlæggende introduktion om hærens deltagelse i fredsstøttende missioner,
herunder om mulighederne for at tegne reaktionsstyrkekontrakt, samt en orien-
tering om mulighederne for videre ansættelse i hæren.
HBU har i dag en varighed på 4 måneder og har dermed ikke en varighed som
grundforløb 2 på normalt 20 uger. Grundforløb 2 kan som nævnt fastlægges til
at være kortere end 20 uger. Hvis HBU skal udgøre en del af grundforløb 2 så
skal en væsentlig del af indholdet formelt have status af uddannelsesspecifikke
fag. Det vil antageligt blive nødvendigt med en mindre tilpasning af HBU ad hen-
syn til grundfag og valgfag i grundforløb 2. Dette vurderes til at kunne foregå
uden at antaste formålet og målet med HBU. En anden mulighed er, at dele af
HBU ikke formelt indgår i erhvervsuddannelsen fx i forbindelse med opstarten på
HBU.
Rekrutteringsmæssigt vil det være et aktiv for Forsvaret, at værnepligten eller
det meste af den kan indgå i en erhvervsuddannelse til faglært soldat.
3.5 Kompetencer for hovedforløbet
I bekendtgørelsen skal man beskrive to slags kompetencemål for hovedforløbet
nemlig kompetencemål for trin 1, der er fælles for alle, og derudover de sær-
skilte kompetencemål for uddannelsens specialer (trin 2). Se skitsen på næste
side.
16
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1800511_0017.png
Kompetencemål
for specialer
Grundforløb
slut
Kompetencemål
for overgangs-
kompetencer
Kompetencemål
for fællesdel
Uddannelsens
specialer
trin 2
Fællesdel
trin 1
Ingeniørtjeneste
Kamp- og ildstøttetjeneste
Den militære grunduddannelse i
hovedforløbet, som er fælles for
alle soldater i Hæren
Logistik
Svendeprøve/
eksamen
Føringsstøttetjeneste
Efterretningstjeneste
I bekendtgørelsens § 4 skal kompetencemålene for hovedforløbet beskrives inkl.
specialerne. Vi har med udgangspunkt i kompetencemodellen udviklet følgende
17 kompetencemål for hovedforløbet:
1.
Eleven kan igennem militær fysisk træning opbygge, udvikle og fast-
holde en stærk fysik med fokus på core træning, muskelstyrketræning
og udholdenhedstræning.
Eleven kan opbygge egen mental kapacitet igennem anvendelse af
kamppsykologi, teambuilding og stresshåndtering.
Eleven kan i forbindelse med signaltjeneste udføre kommunikation mand
og mand imellem samt enheder imellem.
Eleven kan anvende signalkoder, krypteringsmåder og metoder samt an-
vende forskellige radiotyper på forskellige båndbredder herunder HF,
VHF, UHF og satellitkommunikation.
Eleven kan anvende livredende førstehjælp i fredstid og udføre taktisk
sanitetstjeneste i krigstid.
Eleven kan anvende viden om den såredes vej fra kamppladsen til be-
handlingssted og hvordan sanitetstjenesten generelt er organiseret.
Eleven kan anvende metoder og teknikker til overlevelse på kampplad-
sen og i terræn.
Eleven kan anvende eget og enhedens våben.
Eleven kan anvende kampformer/metoder og vurdere virkninger af fjen-
dens våben samt indflydelse på kamp- og underbringelsesanlæg.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. Eleven kan udføre magtanvendelse som soldat ud fra viden om den dan-
ske grundlov, Genevekonventionen samt krigens love herunder Rules of
Engagement.
17
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
11. Eleven kan deltage i civilt-militært samarbejde (CIMIC) herunder samar-
bejde med Government Organisations (GO’s) og Non-Governmental Or-
ganisations (NGO’s).
12. Eleven kan yde militær assistance til det civile samfund på baggrund af
viden om psykologi og forståelse for menneskers situation og reaktioner
under kritiske forhold. I kompetencen indgår desuden kulturforståelse
og viden om samfundets udvikling og historie.
13. Eleven kan i forbindelse med ingeniørtjeneste anvende mobilitetsfrem-
mende og mobilitetshæmmende foranstaltninger under alle forhold.
14. Eleven kan i forbindelse med kamp- og ildstøttetjeneste nedkæmpe fjen-
den under anvendelse af direkte eller indirekte skydende våben.
15. Eleven kan i forbindelse med logistiktjeneste understøtte militære opera-
tioner (som kan omfatte forsyningstjeneste, sanitetstjeneste, ammuniti-
onstjeneste, bjærgningstjeneste, militærpolititjeneste, vedligeholdelses-
og reparationstjeneste).
16. Eleven kan i forbindelse med føringsstøttetjeneste medvirke ved etable-
ring og drift af militære hovedkvarterer og betjene de nødvendige kom-
munikations- og informationssystemer.
17. Eleven kan i forbindelse med efterretningstjeneste medvirke ved ind-
hentning, bearbejdning og analyse af informationer til efterretninger.
Kompetencemålene nr. 1-12 gælder for alle elever i hovedforløbet.
Kompetencemål nr. 13 gælder for specialet ingeniørtjeneste
Kompetencemål nr. 14 gælder for specialet kamp- og ildstøttetjeneste.
Kompetencemål nr. 15 gælder for specialet logistik.
Kompetencemål nr. 16 gælder for specialet føringsstøttetjeneste.
Kompetencemål nr. 17 gælder for specialet efterretningstjeneste.
Ovenstående kompetencemål skal ses som et udkast, der antageligt skal tilret-
tes i løbet af udviklingsarbejdet. Måske skal kompetencemålene for specialerne
uddybes sådan, at der optræder flere mål for hvert speciale. Det er imidlertid
vigtigt at skrive kompetencemålene så overordnede, at de kan rumme den dy-
namik, der altid vil være i Hærens aktiviteter. I modsat fald skal man ofte fore-
tage ændringer i bekendtgørelsen.
18
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
3.6 Model for uddannelsens opbygning
På næste side ses en skitse, der viser uddannelsens opbygning i hovedtræk.
Trindelingen i modellen betyder, at eleven kan gennemføre en del af uddannel-
sen (trin 1) og typisk efter en bestået prøve erhverve sig et uddannelsesbevis,
som dokumenterer en brugbar erhvervskompetence på arbejdsmarkedet. Er-
hvervskompetencen for trin 1 refererer her til HRU, som udgør en uddannelses-
tid på 8 mdr. plus missionsforberedende undervisning. Det forhold, at HRU fører
frem til, at soldaten kan udsendes, er tilstrækkelig dokumentation for, at trin 1
repræsenterer en erhvervskompetence.
Det er dermed muligt at lægge en pause ind i uddannelsesforløbet ved udsen-
delse. I det videre udviklingsarbejde skal det dog undersøges, om det er muligt,
at en mission kan fungere som praktik eller evt. fungere som en standardmerit-
mulighed for praktikken i forbindelse med trin 2.
Praktikken udgør en særlig problemstilling i udviklingen af en erhvervsuddan-
nelse til konstabler i Hæren. En del af den undervisning, der i dag foregår i Hæ-
ren, kan både ses som praktik og skoleundervisning fx skydeøvelser. En afkla-
ring af dette skal ske i forbindelse med nogle vurderinger af hvor meget af sko-
leundervisningen, der kan/skal gennemføres i Hæren i relation til undervisnings-
fagene i den lokale undervisningsplan. En væsentlig del af skoleundervisningen
skal nødvendigvis foregå i Hæren i praksis som udlagt undervisning fra er-
hvervsskolen, da ingen erhvervsskoler i dag har de nødvendige undervisningsfa-
ciliteter og det nødvendige materiel. Hvordan dette løses beror bl.a. på et sam-
arbejde mellem Hæren og én eller flere erhvervsskoler allerede i løbet af udvik-
lingsarbejdet.
Progressionen i uddannelsen opstår igennem beskrivelsen af fag og rækkefølgen
i fællesdelen af uddannelsen. Prøver i forløbet kan medvirke til at understrege
progressionen. Det fremgår af beskrivelsen af uddannelsesplanlægningen i Hæ-
ren, at man her opererer med en tydelig progression i konstablens uddannelse,
og den skal opretholdes og videreudvikles i erhvervsuddannelsesløsningen. Der-
udover medvirker specialiseringen i den sidste del af uddannelsen til en progres-
sion, der svarer til den, man ser i mange erhvervsuddannelser.
Set i forhold til de fleste erhvervsuddannelser er der forholdsvis mange specialer
i uddannelsesskitsen. Dette anses i denne tidlige fase af uddannelsesudviklingen
for at være nødvendigt for at kunne skabe en uddannelse, der svarer til det ar-
bejdsmarked, som Hæren udgør. Hvis man i en branche på det civile arbejds-
marked havde et dokumenteret behov for en erhvervsuddannelse med 5 specia-
ler, så ville dette næppe udgøre et problem. Elektrikeruddannelsen havde 5 spe-
cialer indtil august 2015, hvor man indførte en moduliseret uddannelse i stedet.
Modellen viser også den tidligere omtalte problemstilling om, at HBU i realiteten
varetager overgangskompetencerne i grundforløb 2. Hvis man forestiller sig, at
HBU holdes helt ude af erhvervsuddannelsen, så skal der laves et tilsvarende
forløb i grundforløb 2. En person, der har været på arbejdsmarkedet i ganske
kort tid efter folkeskolen, skal kunne optages på grundforløb 2 og gennemføre et
forløb, der fører frem til hovedforløbet for konstabler.
19
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1800511_0020.png
Uddannelsesmodel for erhvervsuddannelse til faglært soldat
Kompetencemål
for specialer
Grundforløb
slut
Kompetencemål
for overgangs-
kompetencer
HBU med
uddannelsesspecifikt
indhold rettet mod
hovedforløbet
Kompetencemål
for fællesdel
Uddannelsens
specialer
trin 2
Fællesdel
trin 1
Ingeniørtjeneste
Kamp- og ildstøttetjeneste
Den militære grunduddannelse i
hovedforløbet, som er fælles for
alle soldater i Hæren
Logistik
Svendeprøve/
eksamen
Grundforløb 2
Uddannelsesspecifikt
indhold rettet mod
hovedforløbet
Føringsstøttetjeneste
Efterretningstjeneste
Kommentar:
Modellens skal ses som en overordnet skitse til brug for drøftelser om den videre uddannelsesudvikling.
20
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
En almindelig uddannelsesaftale omfatter enten hele erhvervsuddannelsen eller
kun hovedforløbet. I en erhvervsuddannelse for konstabler, hvor der skrives
kontrakt (uddannelsesaftale) efter HBU, er det skoleindgangsvejen, der er rele-
vant. Under denne ordning venter virksomheden og eleven med at indgå en ud-
dannelsesaftale, indtil eleven har gennemført grundforløbet og bestået grundfor-
løbsprøven, sådan at uddannelsesaftalen kun omfatter hovedforløbet.
3.7 Lærerkvalifikationer
Da der er tale om en ny erhvervsuddannelse, opstår der nogle særlige problem-
stillinger i forhold til lærerkvalifikationer både i forhold til de militærfaglige og
pædagogiske kvalifikationer.
Kravene til lærerkvalifikationer for lærere på erhvervsuddannelser beskrives i
hovedbekendtgørelsens kapitel 3. Læreren skal ved ansættelsen være i besid-
delse af en grundlæggende erhvervsrettet uddannelse eller anden relevant pro-
fessionsuddannelse inden for et eller flere relevante uddannelsesområder. Ud-
dannelsen skal i relevant omfang være suppleret med fortsat eller videregående
uddannelse, herunder efteruddannelse.
Derudover stilles der krav om erhvervserfaring ved ansættelsen:
Lærere, der
skal undervise i direkte erhvervsrettet fagligt stof, skal normalt have mindst 5
års erhvervserfaring.
Teksten vil i denne sammenhæng henvise til relevante militærfaglige kvalifikati-
oner og erfaring hos læreren. Disse erhvervsrettede kvalifikationer skal samtidig
være aktuelle og løbende vedligeholdes igennem efteruddannelse/videreuddan-
nelse. Det er fx faglæreren, der eksaminerer i det militærfaglige område/fag ved
eksamen og dermed står som garant for det faglige niveau. Derudover kan en
militærfaglig censor medvirke ved eksamen. Dette skal beskrives i forbindelse
med de nærmere regler for eksamen i uddannelsesordningen og uddannelsesbe-
kendtgørelsen.
På det pædagogiske område skal læreren være i besiddelse af følgende kvalifi-
kationer:
§ 12.
Læreren skal erhverve følgende kvalifikationer, hvis de ikke er opnået på ansæt-
telsestidspunktet:
1) En bred almen baggrund: Senest 3 år efter ansættelsen skal læreren have kom-
petencer svarende til niveauet i den erhvervsgymnasiale fagrække, herunder efter
skolens vurdering relevante fag på A-niveau. Det er skolens ansvar i samarbejde
med læreren at sikre bredden i de almene kompetencer.
2) En erhvervspædagogisk læreruddannelse: Senest 4 år efter ansættelsen skal læ-
reren have kompetencer fra en pædagogisk uddannelse mindst svarende til en gen-
nemført pædagogisk diplomuddannelse. Uddannelsen påbegyndes i almindelighed
senest et år efter ansættelsen.
Disse krav om pædagogisk uddannelse gælder ikke for gæstelærere og timelæ-
rere, der kun underviser få timer om ugen.
21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1800511_0022.png
3.8 Erhvervsuddannelserne og Forsvarets uddannelsessystem
På mange områder er der en stor forskel på erhvervsuddannelserne og Forsva-
rets uddannelsessystem. Både uddannelsesplanlægningen og organiseringen
samt gennemførelsen af uddannelserne i Hæren afviger meget fra erhvervsud-
dannelsessystemet. Dette kan vises igennem følgende skitse for de to systemers
uddannelsesplanlægning:
Erhvervsuddannelsernes
uddannelsesplanlægning
Uddannelsesbekendtgørelse
udviklet af Undervisnings-
ministeriet og det faglige udvalg
i fællesskab
Uddannelsesordning udviklet af
det faglige udvalg
Lokal undervisningsplan udviklet af
skolen i samarbejde med det lokale
uddannelsesudvalg
Fagstruktur:
Grundfag, som udvikles af
Undervisningsministeriet
Uddannelsesrettede fag, som
udvikles af det faglige udvalg
Specialefag herunder valgfri
specialefag, som udvikles af det
faglige udvalg
Undervisningsfag i den lokale
undervisningsplan, som udvikles
af skolen i samarbejde med det
lokale uddannelsesudvalg
Valgfag, som udbydes af skolen
Forsvarets
uddannelsesplanlægning
Blivende bestemmelser for
uddannelse (BBU)
Uddannelsesdirektiver
Fagplaner
Forsvarets uddannelsesplanlægning og gennemførelsen af uddannelserne er tæt
forbundet med den konkrete opgaveløsning, som soldaten er en del af. Forsva-
ret udgør samtidig en meget stor og kompleks uddannelsesorganisation med en
professionel pædagogisk og didaktisk kompetence, som fuldt ud er på højde
med de civile erhvervsuddannelser, men de forskellige praksisser og uddannel-
sesdokumenter virker fremmedartede i en civil sammenhæng. Derfor skal der
gennemføres et analyse- og udviklingsarbejde som grundlag for beskrivelsen af
uddannelsesordningen for erhvervsuddannelsen til faglært soldat. Hærens ud-
dannelsesplanlægning med BBUer, direktiver og fagplaner skal transformeres til
den civile uddannelseskontekst i forbindelse med udvikling af uddannelsesord-
ningen og fagene heri.
22
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
3.9 Læreplansfag og undervisningsfag
Fagene i uddannelsesordningen er det, man i didaktikken kalder læreplansfag.
Dette betyder, at målene i fagene sætter rammer for skolens beskrivelse af un-
dervisningsfag i den lokale undervisningsplan. Hvor vide rammer, der skal være
for tolkning af fagene i uddannelsesordningen, bestemmer det faglige udvalg,
når disse læreplansfag beskrives. Læreplansfagene er dermed også et middel for
det faglige udvalg til styring af undervisningen på skolen. I nogle tilfælde vælger
man ganske specifikke målbeskrivelser og i andre rummelig målbeskrivelser, der
åbner et større tolknings- og handlerum på skolen.
Hærens fagplaner har en konkretiseringsgrad, der svarer til undervisningsfag i
en lokal undervisningsplan, hvor direktiver og BBUer kan sammenlignes med det
beskrivelsesniveau, man typisk finder i en uddannelsesordning.
Grundfag er læreplansfag, der anvendes bredt i erhvervsuddannelserne og ud-
vikles af Undervisningsministeriet. De faglige udvalg vælger hvilke grundfag, der
skal være i et givet hovedforløb. I dag er der følgende 17 grundfag til rådighed:
Afsætning, biologi, dansk, design, erhvervsøkonomi, finansiering, fremmed-
sprog, fysik, idræt, informationsteknologi, kemi, matematik, naturfag, organisa-
tion, psykologi, samfundsfag og teknologi.
I grundfagsbekendtgørelsens bilag ses formålsbeskrivelser og målbeskrivelser
mv. for typisk 4 niveauer for de enkelte grundfag.
I valg af grundfag vil det være naturligt at tage afsæt i kompetenceområderne
og kompetencemålene i uddannelsesbekendtgørelsen. Grundfaget psykologi vil
fx understøtte kompetenceområdet ”militær fysisk og mental kapacitet”. Grund-
fagene samfundsfag og fremmedsprog vil understøtte kompetenceområdet ”Ka-
tastrofe- og humanitær bistand. Det er også muligt at inddrage AMU-mål som et
fag i en erhvervsuddannelse fx vedrørende kulturforståelse.
Set i lyset af kompetencemålene og kompetenceområderne vil det være hen-
sigtsmæssigt at inddrage følgende grundfag:
Dansk, engelsk, matematik, sam-
fundsfag og psykologi.
I disse grundfag vil soldaten opnå en særskilt kompeten-
ceudvikling, som ikke vil overlappe væsentligt med de øvrige fag i uddannelsen.
Disse fag vil også kunne bidrage til at styrke soldatens kompetencer i forhold til
videregående uddannelse. Hvilket niveau disse grundfag skal gennemføres på er
for tidligt at afgøre. Generelt vil det være bedre at tilstræbe et højere niveau i
relativt få fag i stedet for at lægge mange grundfag ind i uddannelsen.
Det er afgørende for indførelsen af erhvervsuddannelsen for konstabler, at hæ-
rens operative opgaveløsning og evnen til at uddanne, opstille og udsende enhe-
der opretholdes usvækket. Ambitionen må samtidig være at bidrage til et gene-
relt uddannelsesmæssigt kvalitetsløft ved indførelse af en erhvervsuddannelse
for konstabler i Hæren.
Udviklingen af uddannelsen og beskrivelsen af fagene i uddannelsesordningen
skal ske i et tæt samarbejde med Hæren med henblik på at opnå den fornødne
fleksibilitet og kvalitet i uddannelsens gennemførelse. Dette kræver, at udvik-
lingsarbejdet tager højde for den militære uddannelsesplanlægning og det mili-
tære uddannelseshierarki. Dette skal beskrives nærmere i det næste kapitel.
23
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1800511_0024.png
4
Det militære uddannelseshierarki
Hærens uddannelser er opbygget i et uddannelseshierarki med Værnsfælles For-
svarskommando – Hærstaben (VFK-H), som den overordnede myndighed vedrø-
rende hvilke temaer, hæren skal uddanne sig i.
VFK-H´s uddannelsesdirektiv nedbrydes af Danske Division (DDIV) til specifikke
opgaver til de to brigader (BDE). BDE er direkte uddannelsesansvarlige for de
underliggende enheder af henholdsvis kamp-, artilleri-, ingeniør-, forsynings-,
efterretnings- og føringsstøtte enheder.
BDE koordinerer uddannelsen indenfor deres respektive ansvarsområder med
deres underlagte enheder ved at udgive detaljerede uddannelsesbestemmelser
og bestemmelser for uddannelsesplanlægning og gennemførelse.
Værnsfælles
Forsvarskommando
- Hærstaben
Danske Division
Tjenestegrenscenter
1. Brigade
2. Brigade
Bataljon/Kompagni
VFK-H -> DDIV -> de to BDE -> underlagte enheder af kampbataljonerne, artil-
lerienhederne (Hærens Kamp- og Ildstøtte Center (HKIC)), ingeniørenhederne
(Hærens Ingeniør- og CBRN Center(HIC)), forsyningsenhederne (Hærens Logi-
stik Center (HLS)), efterretningsenheder (Hærens Efterretningscenter (HEC)) og
føringsstøtteenheder (Hærens Føringscenter(HFC)).
Alle disse myndigheder udgiver uddannelsesdirektiver til de enkelte enheder ved
deres speciale, som er koordineret og understøttet ressourcemæssigt af BDE.
Diagrammet for uddannelseshierarkiet vises på næste side.
24
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1800511_0025.png
Brigaden
Bataljonen
Tjenestegrenscenter
Kompagni
Kompagni
Kompagni
Det kan virke en smule uoverskueligt og forvirrende med alle disse udgivende
og bestemmende led. Det er det dog på ingen måde, idet disse bestemmelser,
direktiver og aktivitetsoversigter (AKOS) tilsikrer, at alle enheder koordinerer
deres uddannelsesniveau til at kæmpe de samme kampmåder på samme tid-
punkt, således at de enkelte enheder kan samles til én samlet enhed under bri-
gaden når samvirkeperioden iværksættes eller når enheden skal udsendes i in-
ternationale operationer.
4.1 Det militære curriculum
Hærens uddannelser fastlægges af VFK-H via hærens blivende bestemmelser for
uddannelse (HRN BBU) for enkeltmand og enheder; i hærens organisations- og
opstillingsskemaer, hvoraf det fremgår, hvad denne type enheder skal være ud-
dannet til, og i hærens uddannelsesdirektiv samt AKOS.
Det fremgår af uddannelsesbestemmelserne hvilke uddannelsesemner, de en-
kelte enheder skal gennemføre. Enhedernes chef udarbejder et detaljeret ud-
dannelsesdirektiv for dennes enhed, indeholdende følgende temaer:
Enhedens fastlagte uddannelsesmål i end state.
Enhedens mission, vision og strategi
Uddannelse, herunder prioritering af emner i tid og sted
Hvorledes uddannelsen gennemføres
Ressourcer til rådighed
Kontrol, evaluering og rapportering
Mødeaktivitet
Kommunikation
25
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1800511_0026.png
Enhedens chef skal således udarbejde en detaljeret plan for, hvordan enheden
opnår sit uddannelsesniveau. Planen har normalt en horisont på 3 år med hen-
blik på at sikre et langsigtet overblik over uddannelsesmål og uddannelsestermi-
ner samt hvilke emner, der har prioritet i de givne uddannelsesterminer.
I det følgende tages udgangspunkt i en kampbataljon ved Den kongelige Liv-
garde (LG).
4.2 Organisation for en kampbataljon
Kampbataljonen
2 x Kompagni
Stabskopagni
3 x Deling
3 x Deling
5 x Deling
4.2.1 Grundlæggende militær uddannelse (GMU)
GMU er et forudsætningsskabende pensum, som alle soldater skal mestre og in-
deholder en repetition fra soldatens første samlede uddannelsesperiode i hærens
basisuddannelse (HBU).
GMU består af følgende fag:
Militær Fysisk Træning
Skyttetjeneste
Chemical-, Biological-, Radioactiv-, Neuclear –grunduddannelse (CBRN)
Orienteringslære
Våbenuddannelse
Radiooperatøruddannelse
Signaluddannelse
Taktisk Sanitetstjeneste for Enkeltmand
Eksercits
Basisteori
26
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
Materielkending
Håndgranat
Pionertjeneste
Panserværnsvåben.
GMU har en samlet varighed af ca. 29 dage.
Enhederne skal tilstræbe at gennemføre hele uddannelsespensum og i fuldt om-
fang, men chefen kan/skal prioritere uddannelserne i forhold til de anviste res-
sourcer, herunder især tiden til rådighed, således det tydeliggøres, hvilke dele
eller hele emner, der kan udgå. Dette er vist ved de kursiverede emner, som har
en lavere prioritering i forhold til ressourcerne.
GMU kan kategoriseres som skoleophold, da alle soldater skal gennemføre dette
pensum.
4.2.2 Funktionsuddannelse
Funktionsuddannelse er en grundlæggende uddannelse, som navnet angiver, for
personellet, der bestrider bestemte og særlige funktioner indenfor enheden.
Funktionsuddannelsen kan betragtes som en række specialer indenfor kampba-
taljonen. Det er ikke alle, der skal kunne det hele i enheden; men alle skal bi-
bringes en forståelse af hvad og hvordan, de enkelte delelementer fungerer en-
keltvis. Funktionsuddannelsesfagene kan kategoriseres som valgfrie specialefag.
4.2.3 Enhedsuddannelse
Enhedsuddannelsen er en direkte fortsættelse af GMU og funktionsuddannelsen,
idet de enkelte uddannelser skal bringes til at fungere i en samlet hele.
Dette gøres ved at gennemføre enhedsuddannelsesforløb.
Indledningsvis gennemføres enhedsuddannelse i rammen af gruppen – hærens
mindste enhed. Når gruppen har indarbejdet GMU og funktionsuddannelsen i de-
res enhed og har opnået en taktisk forståelse af, hvordan gruppen skal løse sine
opgaver, udvides funktionsuddannelsen til at omfatte delingsniveauet.
På delingsniveauet er der nu tre grupper, der skal samarbejde, træne og øve de
taktiske principper for delingens virke. Opgaveporteføljen bliver mere omfat-
tende og krævende for førerpersonellet, men for den enkelte soldat er der tale
om rutinering i funktionen og samarbejde i en større ramme.
Når det taktiske beherskes på delingsniveauet øges kompleksiteten yderligere,
idet der nu skal arbejdes på kompagniniveau. Igen er det førerne, der belastes
mest, men den enkelte soldat rutineres i sin funktion, samarbejder internt i
gruppen og yderligere samarbejde inden for delingsniveauet, således at kom-
pagniet er i stand til at løse de beskrevne opgaver.
Der sker derved en progression i uddannelsesforløbet over de tre år, som kamp-
bataljonen direktivgiver for. Hertil kan lægges de 8 måneder, som udgøres af
HBU – i alt 3 år og 8 måneder.
27
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
1800511_0028.png
4.2.4 Uddannelsens sammensætning
Uddannelsen er sammensat efter den enhedstype, uddannelsen omfatter. Ud-
dannelsens indhold er fastlagt af VFK-H uddannelsesbestemmelser og udmøntes
ved uddannelsesbestemmelser udarbejdet af de respektive tjenestegrenscentre
(tjenestegrens specialer).
Den militære uddannelse
HRU
SRS 1. år
SRS 2. år
SRS 3. år
Fælles for alle typer af enheder er, at alle gennemfører en basisuddannelse
(Hærens Basisuddannelse(HBU)) af 4 måneders varighed.
HBU og de efterfølgende 3 år og 8 måneder kan omfatte hele erhvervsuddannel-
sesperioden.
Soldaten fortsætter sin uddannelse ved at gennemføre hærens reaktionsuddan-
nelse (HRU) af 8 måneders varighed, før han/hun indtræder i stående reaktions-
styrke (SRS), som er den professionelle del af hærens enheder. SRS har en ud-
dannelsescyklus på 3 år.
28
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
5
Opsamling
Afslutningsvis leveres herunder en kort punktvis opsamling af indholdet i nota-
tet.
Styringen af erhvervsuddannelser foregår igennem nogle centrale aktø-
rer dvs. Undervisningsministeriet, tre råd og nævn, de faglige udvalg,
lokale uddannelsesudvalg og erhvervsskolerne. Der til kommer et regel-
værk der består af erhvervsuddannelsesloven, hovedbekendtgørelsen,
uddannelsesbekendtgørelser og uddannelsesordninger samt den lokale
undervisningsplan.
Arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne i Hæren/Forsvaret kan
igennem repræsentation i både det faglige udvalg og det lokale uddan-
nelsesudvalg få en afgørende indflydelse på uddannelsens udvikling,
konkrete gennemførelse og kvalitet.
En tilfredsstillende gennemførelse af HBU udgør en forudsætning for at
indgå en ”uddannelsesaftale” som konstabel og dermed fortsætte på
Hærens reaktionsstyrkeuddannelse (HRU). Derfor er det naturligt at lade
HBU udgøre den væsentligste del af grundforløb 2 i en erhvervsuddan-
nelse for konstabler i Hæren.
HRU kan udgøre trin 1 i hovedforløbet. Det forhold, at soldaten er klar til
udsendelse efter HRU, opfylder hovedbekendtgørelsens krav om, at et
kompetencegivende trin skal kunne være grundlag for beskæftigelse.
Trin 2 indeholder typisk flere specialer og her er det naturligt at ind-
drage de forskellige tjenestegrene i Hæren som uddannelsens specialer.
Det er ikke et krav, at en erhvervsuddannelse skal indeholde et eux-for-
løb. Hvis der senere viser sig behov for dette, kan man udvikle et eux-
forløb senere.
Udvikling af et erhvervsuddannelsesforløb for voksne skal også indgå i
udviklingsarbejdet. Det standardiserede hovedforløb for voksne skal be-
stå af fag, der indgår i den tilsvarende erhvervsuddannelse for unge.
Opgaven er derfor først at få udviklet en erhvervsuddannelse til de unge
i Hæren.
I dette tilfælde er der umiddelbart vurderet ingen eksisterende faglige
udvalg, som har baggrund for at ansøge om en erhvervsuddannelse til
konstabler i Hæren. Derfor må der etableres et midlertidigt uddannelses-
udvalg/fagligt udvalg med deltagere fra de relevante parter allerede i de
tidlige faser af udviklingsarbejdet.
Modellerne for kompetenceområderne for fællesdelen (trin 1) og specia-
lerne (trin 2) vil være et gennemgående værktøj i uddannelsesudviklin-
gen fra skrivning af bekendtgørelsen til uddannelsesordningen er færdig.
I forbindelse med seminarer og andre drøftelser om uddannelsen vil
kompetenceområderne være et vigtigt strukturerende omdrejningspunkt
for de beslutninger, der skal træffes.
29
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-17 fra Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) om en erhvervsuddannelse for konstabler
Praktikken udgør en særlig problemstilling i udviklingen af en erhvervs-
uddannelse til konstabler i Hæren. En del af den undervisning, der i dag
foregår i Hæren, kan både ses som praktik og skoleundervisning fx sky-
deøvelser.
Den væsentligste del af skoleundervisningen skal nødvendigvis foregå i
Hæren i praksis som udlagt undervisning fra erhvervsskolen, da ingen
erhvervsskoler har de nødvendige undervisningsfaciliteter og det nød-
vendige materiel.
Udviklingen af uddannelsen og beskrivelsen af fagene i uddannelsesord-
ningen skal ske i et tæt samarbejde med Hæren med henblik på at opnå
den fornødne fleksibilitet og kvalitet i uddannelsens gennemførelse.
Dette kræver, at udviklingsarbejdet tager højde for den militære uddan-
nelsesplanlægning og det militære uddannelseshierarki.
30