Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 162
Offentligt
1936886_0001.png
Teknisk gennemgang af FFL19
§ 20. Undervisningsministeriet
Teknisk gennemgang af FFL19
11-09-2018
Side 1
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0002.png
Disposition
• Hovedtal og aktivitetsudvikling på undervisningsområdet
• Nyt på finanslovforslaget
11-09-2018
Side 2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0003.png
Hovedtal og aktivitetsudvikling på
undervisningsområdet
11-09-2018
Side 3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0004.png
Undervisningsområdet 2019
Udgifter på Undervisningsministeriets
område (mia. kr. 2019-pl)
§ 20. Undervisningsministeriet
Heraf taxameterstyrede områder
1
Heraf andre områder
Udgifter til folkeskolen (regnskabstal 2017)
1) Alle udgifter, der er direkte afhængigt af aktivitet, dvs. taxametertilskud eller
andet aktivitetsafhængigt tilskud.
2019
Mia. kr. 2019-pl
25,0
20,0
15,0
10,0
5,0
-
3,3 3,2
3,8 3,6
4,1 4,6
2018
2019
19,4
18,4
29,8
23,8
6,0
42,7
Anm: På dette slide og i resten af præsentationen er
både
udgifter i 2018 og 2019 opgjort i 2019-pris- og lønindeks mhp. at sikre sammenlignelighed på tværs af årene. Dette medfører, at
det ikke er muligt at slå de pågældende tal for 2018 op i finanslovforslaget for 2019, da FFL19 hovedsageligt opgør 2018-udgifterne i årets priser (dvs. 2018-pris- og lønindeks)
11-09-2018
Side 4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0005.png
Udvikling i udgifter til Grundskolen
• Der forventes i 2019 samlede statslige nettoudgifter
svarende til ca. 2,7 mia. kr. til takstudgifter på de frie
grundskoler og efterskolerne.
• Derudover er der afsat 0,4 mia. kr. til initiativer på
Mia. kr. 2019-pl
2,0
1,8
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
-
Frie Grundskoler
Efterskoler
Initiativer på
grundskoleområdet
1,7 1,8
grundskoleområdet
1
.
• Stigningen i udgifter på
frie grundskoler
på ca. 30 mio.
kr. skyldes primært stigende aktivitet, faldet i udgifter
på ca. 50 mio. kr. på
efterskoler
skyldes overvejende
omprioriteringsbidraget på 2 pct. årligt (ca. 40 mio.
kr.) og afskaffelse af en tillægstakst
jf. side 17
(ca. 10
mio. kr.).
• Udgifterne til efterskoler og frie grundskoler er
overvejende kommunalt
finansierede
2
.
I grafen fremgår
0,9 0,9
2018
2019
0,4 0,4
Aktivitet
(årselever)
Frie Grundskoler
Efterskoler
2018
121.969
28.773
2019
123.963
28.771
Udvikling i
pct.
1,6
0,0
de statslige nettoudgifter (statens udgifter fratrukket
det kommunale bidrag).
Note 1: Øvrige initiativer på grundskoleområdet omfatter primært en række puljer på folkeskoleområdet, herunder Kompetenceudviklingspuljen, Puljen til løft af fagligt svage elever
(‘Skolepuljen’) og Puljen til styrket teknologiforståelse
Note 2: Kommunerne finansierer 85 pct. af udgifterne til undervisning på de
frie grundskoler
ekskl. udgifter til pension, bygningsdrift, kostelever og SFO. De samlede udgifter til de frie
grundskoler udgør ca. 6,9 mia. kr., der modsvares af et kommunalt bidrag på ca. 5,1 mia. kr. For
efterskolerne
betaler kommunerne et kronebeløb i kommunalt bidrag pr. elev. Bidraget er
på FFL19 fastsat til ca. 37.000 kr. Det samlede udgifter til efterskolerne udgør ca. 2,0 mia. kr., der modsvares af et kommunalt bidrag på ca. 1,1 mia. kr.
11-09-2018
Side 5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0006.png
Udvikling i taxameterbevilling på
ungdomsuddannelserne
• Der er i 2019 afsat samlet ca.
16,8 mia. kr. til
Mia. kr. 2019-pl
9,0
8,0
7,0
6,0
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
-
Erhvervsuddannelser
Erhvervsgymnasiale uddannelser
Almengymnasiale uddannelser
8,2
7,9
ungdomsuddannelserne.
6,1
5,9
2018
3,1
3,0
2019
• Faldet i udgifter ift. 2018 på ca.
0,6 mia. kr. skyldes primært
omprioriteringsbidraget på 2
pct. årligt (ca. 350 mio. kr.) samt
øvrige takstjusteringer
1
og
aktivitetsændringer (ca. 250
mio. kr.)
2
.
Aktivitet (årselever)
Erhvervsuddannelser
Erhvervsgymnasiale uddannelser
Almengymnasiale uddannelser
2018
57.200
43.459
106.314
2019
57.212
42.413
102.543
Udvikling i pct.
0,0
-2,4
-3,5
Note 1: Den væsentligste heraf er udmøntningen af den negative budgetregulering som følge af den Forberedende Grunduddannelse, jf. side 15
Note 2: Pba. seneste søgetal forventes pt. svagt stigende aktivitet på
erhvervsuddannelserne
de kommende år (dog i mindre grad i 2019). Søgningen i 2018 var 19,4 pct., hvilket er knap 1
pct.-point højere end i 2017. Der forventes et fald i aktiviteten på
erhvervsgymnasiale uddannelser
og
almene gymnasiale uddannelser.
Det forventede fald skyldes primært den demografiske
udvikling og indførslen af adgangskravet ifm. Gymnasiereformen i 2016.
11-09-2018
Side 6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0007.png
Udvikling i taxameterbevilling på
folkeoplysning og VEU
2,5
2,3
2,2
2,0
Mia. kr. 2019-pl
1,5
2018
1,0
0,5
-
0,9
0,9
2019
• Der er i 2019 afsat samlet ca. 3,4
mia. kr. til folkeoplysning og VEU.
• Faldet i udgifter ift. 2018 på ca. 0,2
mia. kr. skyldes primært
omprioriteringsbidraget på 2 pct.
årligt (ca. 75 mio. kr.) samt øvrige
takstjusteringer
1
og
aktivitetsændringer (130 mio.
kr.)
2
.
0,3
0,2
Erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse
Almene voksenuddannelser
Øvrige
Aktivitet (årselever)
Frie fagskoler
Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
Almen voksenuddannelse
2018
563
6.236
26.563
2019
563
6.330
26.018
Udvikling i pct.
0,0
1,5
-2,1
Note 1: Den væsentligste heraf er udmøntningen af den negative budgetregulering som følge af den Forberedende Grunduddannelse, jf. side 15
Note 2: Der forventes stort set uændret aktivitet på
Frie Fagskoler.
Der forventes svagt stigende aktivitet på
Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelser,
sfa. forventningerne til
aktivitetsudviklingen i Trepartsaftale om en styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse af oktober 2017. Der forventes et fald i aktiviteten på
Almene voksenuddannelser,
der primært skyldes, at en række elever forventes at overgå til den nye Forberedende Grunduddannelse. Faldet i udgifter ift. 2018 på Almene voksenuddannelser skyldes især, at en stor
del af OBU-eleverne forventes at overgå til den nye Forberedende Grunduddannelse.
11-09-2018
Side 7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0008.png
Udvikling i øvrige udgifter
(Forberedende tilbud)
• Der er i 2019 afsat 1,2 mia. kr. til
produktionsskolerne, EGU, KUU og
Mia. kr. 2019-pl
0,8
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
-
Produktionsskoler
Aktivitet (årselever)
Produktionsskoler
KUU og EGU
Den Forberedende Grunduddannelse
KUU og EGU
2018
7.129
4.115
-
FGU
2019
3.670
2.295
6.694
Udvikling i pct.
-48,5
-44,2
-
0,2
0,4
0,4
0,7
0,6
FGU.
2018
2019
• Samlet set stiger udgifterne til disse
uddannelser med ca. 150 mio. kr. i
2019
1
.
Note 1: Stigningen i udgifterne skyldes primært, at udgifterne til den nye forberedende grunduddannelse både finansieres af faldende udgifter sfa. aktivitet på det øvrige forberedende
område (Produktionsskoler, KUU og EGU) og faldende aktivitet på Almene voksenuddannelser jf. side 7. Dette medfører, at udgifterne til de forberedende tilbud samlet set forventes at
stige med ca. 150 mio. kr. i 2019 ift. 2018.
11-09-2018
Side 8
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0009.png
Udvikling i øvrige udgifter
(støtteordninger mv., administration mv. og
tværgående og internationale aktiviteter)
• Faldet i udgifter til støtteordninger
skyldes primært teknisk genberegning
af udgifterne til elevstøtte på
efterskolerne
1
.
• Udgifter til administration er stort set
uændret
2
.
• Udgifterne til tværgående og
internationale aktiviteter er faldet en
anelse (ca. 50 mio. kr.)
3
.
Mia. kr. 2019-pl
1,8
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
-
1,6
1,5
0,9 0,9
0,7 0,6
2018
2019
Støtteordninger
mv.
Aktivitet (årselever)
Administration
mv.
Tværgående og
internationale
aktiviteter
2019
28.788
9.545
Udvikling i pct.
0,1
-66,2
2018
28.773
28.620
Elevstøtte (efterskoler)
Individuel supplerende elevstøtte
(efterskoler)
Note 1: Genberegningen medfører, at bevillingen nedjusteres med ca. 55 mio. kr. for at afspejle det forventede udbetalte tilskud. Nedjusteringen af bevillingen har ikke betydning for det
udbetalte tilskud i elevstøtte
Note 2: Udgifterne til
administration mv.
dækker over Undervisningsministeriets departement og styrelser samt evt. reserver. Udgifterne er samlet set stort set uændrede fra 2018 til 2019.
Note 3: Udgifterne til
tværgående og internationale aktiviteter
dækker over Undervisningsministeriets forsøgs- og udviklingsaktiviteter, introduktionskurser og brobygning til
ungdomsuddannelser, udgifter til prøver og eksamen mv., samt en række øvrige mindre udgifter. Faldet i udgifter skyldes primært udmøntning af ministeriets midler til forsøg og
udvikling til en række nye initiativer og udviklingsprojekter på tværs af undervisningsministeriets finanslovsbevilling.
11-09-2018
Side 9
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0010.png
Nye initiativer på finanslovforslaget
11-09-2018
Side 10
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0011.png
Tilbageførsel af midler til
undervisning, uddannelse og
kultur
• Der er på FFL19 afsat en reserve på 842 mio. kr. svarende til det samlede opgjorte provenu ved
omprioriteringsbidraget på undervisning, uddannelse og kultur i 2022
1
.
• Senest på finanslovsforslaget for 2022 vil regeringen tage stilling til, hvordan midlerne i reserven skal
udmøntes.
• Midlerne vil blive anvendt til initiativer inden for uddannelse, undervisning og kultur.
F
(mio. kr. 2019-pl)
Reserve sfa. omprioriteringsbidrag
- heraf Uddannelses- og forskningsministeriet (§ 19)
- heraf Undervisningsministeriet (§ 20)
- heraf Kulturministeriet (§ 21)
Note 1: Reserven omhandler kun reduktioner på tilskud mv. Udgifter til fx administration indgår ikke i reserven.
BO1
2020
-
-
-
BO2
2021
-
-
-
BO3
2022
842
288
479
75
2019
-
-
-
11-09-2018
Side 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0012.png
Parallelsamfund
Aftale mellem regeringen, S og DF om delaftale på undervisningsområdet om at bekæmpe
parallelsamfund er indarbejdet på finanslovforslaget.
Økonomien på FFL19 er justeret en smule ift. aftaleøkonomien sfa. en teknisk
genberegning af enkelte forudsætninger ifm. lovforslagets udarbejdelse (fx indfasning i
løbet af skoleåret).
Økonomien vil evt. blive justeret yderligere i forbindelse med det videre arbejde med
lovforslaget og DUT-drøftelserne med KL.
Størstedelen af midlerne forventes at blive udmøntet direkte til kommunerne og de frie
grundskoler.
Parallelsamfundsaftale
(mio. kr. 2019-pl)
§ 20. Undervisningsministeriet
§ 38. Børne- og Ungeydelsen
F
2019
64
-4
BO1
2020
84
-8
BO2
2021
88
-7
BO3
2022
83
-6
11-09-2018
Side 12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0013.png
Øvrige forslag til ændringer og
tværgående statslige initiativer
Takstforhøjelse til Steinerskoler, som afspejler tids- og ressourceforbrug forbundet med
eksamen (‘Vidnesbyrd’) – Rammeforhøjelse på ca. 0,4 mio. kr. årligt.
Indbudgettering af tværgående regeringsinitiativer
Effektivisering af statens indkøb fase 12 (vedr. b.la indkøb af managementkonsulentydelser,
AV-udstyr og telefoni) – Rammereduktion på ca. 26 mio. kr. årligt.
Bedre Balance II (udflytningsmidler til Danmarks Evalueringsinstitut og Styrelsen for
Undervisning og kvalitet) – Rammeforhøjelse på 0,5 mio. kr. i 2019 og 2,9 mio. kr. i 2020.
Den Nationale Cybersikkerhedsstrategi (initiativer med fokus på elevernes digitale
dannelse) - Rammeforhøjelse på 3 mio. kr. årligt i 2018-2020.
Pulje til forberedelse af FVU-start målrettet grønlændere (Puljen ‘Parat
til læring og
undervisning’) –
Rammeforhøjelse på 1 mio. kr. årligt i 2019-2020.
Tilskud til ‘Terrariet i Vissenbjerg’ – Rammeforhøjelse på 0,5 mio. kr. årligt i 2019-2022.
11-09-2018
Side 13
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0014.png
Udmøntning af negativ
Budgetregulering sfa. FGU
Aftale mellem regeringen, S, DF, A, R og SF om udmøntning af negativ budgetregulering
i 2019 optaget i forbindelse med Aftale om bedre veje til uddannelse og job.
• Nedjustering af undervisningstaxameteret til fjernundervisning på AMU fra 100 pct. til 75 pct.
• Nedjustering af undervisningstaxameteret til fjernundervisning på de almene voksenuddannelser
og ungdomsuddannelser fra 80 pct. til 75 pct.
• Justering af markedsføringsudgifter på almene gymnasier, almene voksenuddannelser,
erhvervsuddannelser og erhvervsgymnasiale uddannelser.
Udmøntning af negativ budgetregulering
(mio. kr. 2019-pl)
Fjernundervisningstakst på AMU
Fjernundervisningstakst på AVU og UU
Markedsføringsudgifter
Samlet udmøntning af negativ budgetregulering
Udestående budgetregulering
(F)
2019
-12
-19
-22
-53
-
(BO1)
2020
-12
-18
-22
-52
-59
(BO2)
2021
-12
-18
-22
-52
-59
(BO3)
2022
-12
-18
-22
-52
-59
11-09-2018
Side 14
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0015.png
Budgetforbedringer 1/2
Omlægning af GSK til fjernundervisning
• Det foreslås, at en del af undervisningen på gymnasial suppleringskursus i stedet afholdes som
fjernundervisning. Dette medfører lavere takster og derved en besparelse.
• Der undtages den del af undervisningen, der ikke vurderes at kunne gennemføres som fjernundervisning.
I praksis skal størstedelen af undervisningen i kemi, fysik, idræt og matematik fortsat være
klasseundervisning, mens størstedelen af undervisningen i de øvrige fag skal være fjernundervisning
• Institutionerne skal sikre, at den faglige progression for elevernes fortsat understøttes gennem prøver og
test.
• Det forventes, at ca. 1/3 af den samlede aktivitet omlægges til fjernundervisning.
Provenu ved omlægning af GSK til
fjernundervisning
(mio. kr. 2019-pl)
Omlægning af GSK til fjernundervisning
(F)
2019
8
(BO1)
2020
13
(BO2)
2021
10
(BO3)
2022
8
Anm. Profilen for provenuet i 2019 afspejler, at lovforslaget først forventes at træde i kraft 1. august 2019, og at der herefter forventes faldende aktivitet.
11-09-2018
Side 15
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Teknisk gennemgang af FFL19, fra undervisningsministeren
1936886_0016.png
Budgetforbedringer 2/2
Afskaffelse af særligt tilskud til efterskoleophold for indvandrere og efterkommere fra
udvalgte lande
• Forslaget omhandler et særtilskud, der udbetales til efterskolerne for at optage en bestemt elevgruppe
(ikke en pulje).
• Der foreslås afskaffet en tillægstakst på ca. 28.000 kr. pr. elev fra ikke-vestlige lande og det vestlige
Balkan samt elever, der er efterkommere af indvandrere fra disse lande.
• Forslaget omhandler ca. 350 årselever i alt og forventes at berøre ca. 129 skoler, der vil miste et tilskud på
ca. 75.000 kr. i gennemsnit.
Provenu ved afskaffelse af tillægstakst
(mio. kr. 2019-pl)
Afskaffelse af særligt tilskud til efterskoleophold for
indvandrere og efterkommere fra udvalgte lande
(F)
2019
10
(BO1)
2020
9
(BO2)
2021
9
(BO3)
2022
9
Anm. Profilen for provenuet afspejler, at tilskuddet har en faldende profil pga. omprioriteringsbidraget
11-09-2018
Side 16