Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 159
Offentligt
1934425_0001.png
NOTAT
Hvordan fungerer RAR-modellen?
Som led i Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og vi-
dereuddannelse er der afsat 100 mio. kr. i perioden 2018-2021 til at styrke
samarbejdet mellem bl.a. virksomheder, jobcentre, a-kasser, uddannelsesin-
stitutioner og erhvervsservice, så der lokalt og regionalt tages bedre hånd om
virksomheders efterspørgsel efter kompetencer.
De regionale arbejdsmarkedsråd (RAR) har i perioden 2018-2021 fået en opgave
med at styrke det regionale og lokale samarbejde om at koordinere VEU-indsatsen,
så det bliver lettere for virksomhederne at få kvalificeret arbejdskraft. RAR skal
styrke samarbejdet mellem bl.a. virksomheder, rekrutteringsfællesskaber, jobcen-
tre, a-kasser, uddannelsesinstitutioner, erhvervsservice og arbejdsmarkedets parter,
så der skabes bedre vilkår for målrettet opkvalificering af medarbejdere og ledige
inden for områder med behov for arbejdskraft. RAR betjenes også på denne opgave
af de regionale arbejdsmarkedskontorer (AMK) under Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering.
RAR’s nye opgaver:
22. august 2018
Sagsnr.:
18/03761
Undervisningsministeriet og
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Udpege områder i hver region, hvor der er særligt behov for kvalificeret ar-
bejdskraft og igangsætte konkrete samarbejder om at imødegå rekrutterings- og
opkvalificeringsudfordringer.
Engagere RAR’s organisationer, der repræsenterer det lokale og regionale ar-
bejdsmarked til at indgå aktivt i samarbejdsprojekterne.
Afholde og facilitere informationsmøder, strategiseminarer mv. for at sikre, at
VEU-udbydere, jobcentre og a-kasser har viden om kompetencebehov.
Indsamle viden om udækkede kompetencebehov.
Koordinere tværkommunale kursuskøb inden for de områder, hvor RAR har
udpeget, at der skal være regionale samarbejder.
Formidle viden om kompetencebehov til VEU-udbydere og andre regionale ak-
tører.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Orientering om implementering af RAR-modellerne, fra undervisningsministeren
1934425_0002.png
Hvad kommer den nye model til at betyde for aktørerne?
VEU-udbydere
Som VEU-udbyder kan man forvente, at RAR/ AMK:
Koordinerer kursusønsker på tværs af jobcentre inden for udvalgte områder
med rekrutteringsudfordringer.
Formidler overblik over kompetenceefterspørgslen på arbejdsmarkedet regi-
onalt og nationalt.
Tager initiativ til og er tovholder på netværk mellem aktørerne inden for be-
skæftigelse, erhverv og uddannelse, så der bliver mere sammenhængende
indsatser inden for de områder, RAR har udvalgt.
Efterspørger VEU-udbydernes viden om den regionale uddannelsesefter-
spørgsel til at supplere og kvalificere de kompetencebehov, der identificeres
via kompetenceværktøjet og andre analyser.
Det vil blive forventet af VEU-udbyderne, at de:
Bidrager til VEU-koordinatorernes arbejde med at skabe overblik over kom-
petencebehovet i regionen. Det kan bl.a. ske i sammenhæng med, at AMU-
udbydere fortsat og mindst én gang om året på dokumenterbar måde under-
søger behovet for udbud inden for de uddannelser, som de er godkendt til.
Indgår i relevante tværgående netværk, der vil blive etableret på tværs af be-
skæftigelses-, erhvervs- og uddannelsesaktører og derved understøtter en me-
re sammenhængende VEU- og virksomhedsindsats.
Fortsætter deres virksomhedsopsøgende arbejde, hvor der også skal være fo-
kus på små- og mellemstore virksomheder, som har et endnu ikke anerkendt
uddannelsesbehov.
RAR-modellen kommer ikke til at ændre ved VEU-udbydernes udbudsrettigheder
og -pligter, og det er fortsat op til VEU-udbyderne at planlægge og dimensionere
uddannelsesudbuddet.
Jobcentre og a-kasser
Som jobcenter og a-kasse kan man forvente, at:
Der er ét sted, man kan indmelde behov for koordinering af kursuskøb, og at
AMK hurtigt tager hånd om efterspørgsel herpå.
Der indgås regionale samarbejder mellem jobcentre, a-kasser, skoler, virk-
somheder mv. inden for områder med særlige rekrutteringsudfordringer.
AMK formidler overblik over behovet for arbejdskraft regional og nationalt.
Det vil fremover blive forventet af jobcentrene og a-kasserne, at de:
Indgår i regionale/lokale samarbejder inden for prioriterede områder med
skoler, virksomheder og andre relevante aktører.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Orientering om implementering af RAR-modellerne, fra undervisningsministeren
1934425_0003.png
Virksomhederne
Som virksomhed kan man forvente, at:
Man ved henvendelse til AMK om udækkede kompetence- og kursusbehov
hurtigt får en tilbagemelding på mulighederne for at imødekomme dette.
Der er større sandsynlighed for, at kursusønsker imødekommes og hold op-
fyldes og gennemføres, fordi der er mere koordinering mellem virksomheder,
jobcentre og a-kassers efterspørgsel.
Det vil fremover blive forventet at virksomhederne, at de:
Bidrager til at afdække behovet for at få tilført kompetencer hos de beskæfti-
gede.
Tager kontakt til AMK om, hvilke kompetencer der er særligt behov for, og
som det er svært at rekruttere i dag.
Indgår i regionale samarbejder om styrkede VEU-indsatser inden for områ-
der med rekrutteringsudfordringer sammen med bl.a. jobcentre, a-kasser,
skoler og arbejdsmarkedets parter.
VEU-centrene
På baggrund af trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen, efter, og vide-
reuddannelse skal VEU-centrene udfases i 2018.
VEU-centrenes vejledningsopgaver skal fremadrettet løses via den nationale og in-
stitutionsuafhængige voksenvejledning, mens den opsøgende indsats skal udføres
dels af de enkelte uddannelsesinstitutioner, dels som led i en målrettet opsøgende
indsats i tilknytning til bl.a. arbejdsmarkedets parters overenskomstaftalte uddan-
nelsesinitiativer. VEU-tovholderne i STAR vil understøtte koordinering af VEU,
som beskrevet ovenfor.
I 2018 vil VEU-centrene fortsat fokusere på det virksomhedsopsøgende arbejde,
men derudover er den primære opgave for VEU-centrene at sikre, at den erfaring
og viden, som de har opbygget, ikke går tabt, men bliver videreført og indarbejdet
på værts- og partsinstitutioner og i fx andre netværk og strukturer. En del af dette
overleveringsarbejde er blandt andet at dele erfaringer og viden med de nye VEU-
tovholdere.
3