Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 119
Offentligt
1901533_0001.png
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Henvendelse af 25/5-18 fra Gigtforeningen vedr. sygeundervisning af børn med gift
1901533_0002.png
Gigtforeningen
•••
• •••
• •
• ••
Gigtforeningen
Gentoftegade 118
2820 Gentofte
[email protected]
Tlf. 39 77 80 00
Vi foreslår følgende initiativer:
1) Indførelse af ensartet registreringspraksis for fravær pga. sygdom i alle skoler
2) Ret til en skriftlig handlingsplan for sygeundervisning fra skolens side, når eleverne
har været fraværende i 15 dage eller derover inden for de seneste 12 måneder pga.
sygdom
3) En klage-adgang for forældrene til børn med kronisk sygdom, som forældrene kan
benytte ved manglende eller utilstrækkelig sygeundervisning
4) Krav om, at alle kommuner har en konkret vejledning til skolerne om, hvordan de
bør opspore og handle på bekymrende fravær (herunder sygefravær) i skolerne
For børn med gigt og andre kroniske sygdomme er det helt afgørende, at de får et godt afsæt i
folkeskolen for at kunne klare sig videre i uddannelsessystemet. Vi håber derfor, at ministeren
vil inddrage vores forslag i arbejdet med at skabe en bedre grundskole som grundlag for en
bedre vej til ungdomsuddannelserne.
Med venlig hilsen
u�½Lrl
Mette Bryde Lind
Direktør
Tlf. 39 77 80 36
[email protected]
tJZ�½((/4/�½
-c-
Rene Kristensen
[email protected]
Formand
Gigtramte Børns Forældreforening
Kopi sendt til: Undervisningsudvalget, KL, Danske Patienter og Danske Handicap Organisationer.
Fakta om børnegigt og fravær i skolen
Børnegigt er en kronisk sygdom, der rammer børn i alle aldre. Omkring 1200 børn har
børnegigt og lever et liv med smerter, voldsom træthed og nedsat fysisk mobilitet.
Børn med gigt er meget fraværende i skolen pga. deres sygdom (smerter, træthed og
nedsat mobilitet) samt mange ambulante undersøgelser og behandlinger på sygehus.
Det bekymrer forældrene, da børn med gigt ikke kan forventes at kunne klare et fysisk
belastende arbejde og derfor er meget afhængige af at få tilstrækkelige faglige kompeten­
cer i folkeskolen, så de kan tage en boglig uddannelse senere i livet.
2/2