Undervisningsudvalget 2017-18, Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 113, SUU Alm.del Bilag 333
Offentligt
1895906_0001.png
Kære ordførere
Vi borgmestre i Frikommunenetværket,
En plan for en sammenhængende indsats
sammen med borgeren,
ser frem til, at Folketinget behandler Udkast til Lov om Én
plan.
Lov om Én plan vil være et stort skridt i den rigtige retning af, at borgere i udsatte
livssituationer hurtigere bliver selvforsørgende og mestrer eget liv.
Når vi nu rækker ud til jer som ordførere, er det med en forhåbning om, at I vil støtte
op om, at lovarbejdet sikrer en helhedsorienteret indsats overfor borgere, som i dag
løber spidsrod mellem kommunens sektorområder.
Eksempelvis vil en arbejdsløs kvinde med en sindslidelse og dårlig ryg, der samtidig
har svært ved at håndtere sit teenagebarn modtage indsatser, der er hjemlet i Lov om
Aktiv Beskæftigelsesindsats, børne- og voksenparagrafferne i Lov om Social Service
samt Sundhedsloven og Folkeskoleloven. Organisatorisk vil hun modtage støtte fra
både jobcenteret, det voksenspecialiserede område, sundhedsområdet,
familieområdet og skoleområdet. Kvinden vil typisk have to-tre skriftlige planer, som
definerer hvilke mål, der er med i den indsats kommunen yder indenfor de forskellige
forvaltningsområder, som hun er i berøring med og som hun skal medvirke til at
udfylde. Derudover vil der med stor sandsynlighed også være indsatser målrettet
hendes barn.
I vores frikommunenetværk har vi nu i et lille år haft mulighed for at tilbyde borgere,
én integreret indsats. Lovsættet i frikommuneforsøget gør nemlig op med de
sektorspecifikke planer og giver os mulighed for at sammensætte arbejdsgange på
tværs af sektorområderne.
Udkast til Lov om Én plan efterkommer i princippet det, vi har brug for: muligheden
for at lave èn samlet plan. Dette skridt i loven er med til at understøtte samarbejdet
med kvinden i eksemplet. Hun skal nu kun forholde sig til at forbedre sin egen
livssituation, frem for kommunens struktur og lovens logikker.
Når det er sagt, ligger det os på sinde at appellere til Folketingets ordførere, om at I
bakker op om, at hæve ambitionsniveauet i lovgivningsprocesserne omkring at sikre
sammenhæng for borgere som kvinden i eksemplet.
Det drejer sig om mulighed for fleksibelt at tilrettelægge indholdet i handleplanen
sammen med borgeren og tilbyde indsatser efter fx serviceloven som led i borgerens
vej mod uddannelse og beskæftigelse. De borgere, som er omfattet af lov om Én plan,
er karakteriseret ved, netop
ikke
at passe ned i de traditionelle kasser. Kommunerne
har derfor behov for færre bindinger og mere fleksibilitet til at vurdere, hvad planen
skal indeholde i samarbejde med borgeren selv. Dette er et vigtigt aktiv i forhold til at
udløse borgerens egne ressourcer og bane vejen mod uddannelse og job. Det savner
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 113: Henvendelse af 16/5-18 fra Frikommunenetværket vedr. udkast til lov om Én plan
1895906_0002.png
vores frikommunenetværk i lovforslaget og dét er det afgørende i vores
frikommuneforsøg
de indholdsmæssige fritagelser som vi savner i det ellers gode
lovudkast.
En yderligere væsentlig del af frikommuneforsøget,
En plan
er at tilrettelægge
tværgående indsatser i det omfang, det giver mening. I praksis kan kommunen godt
lade en medarbejder udføre såvel mentorstøtte efter beskæftigelseslovgivningen og
socialpædagogisk støtte efter serviceloven. Det kræver dog to forskellige afgørelser
med hver sin klagevejledning, som borgeren skal forholde sig til. Det er forvirrende
for borgeren. Der bør derfor kigges på mulighederne i lovgivningen for at bevilge
borgeren en samlet indsats, der favner flere lovområder, med én afgørelse og ét
klagesystem.
En anden vigtig hjørnesten i en integreret indsats, er at kommunen kan tilbyde
borgeren én udredning med afsæt i flere lovområder. I dag gælder, at der udredes
parallelt i henhold til flere lovområder, og det forsinker samarbejdet med borgeren
omkring at opnå uddannelse eller beskæftigelse. De mange udredninger gør, at
borgeren oplever at blive spurgt om de samme ting flere steder i kommunen, og der
indhentes fx flere lægeerklæringer på den samme borger af flere omgange.
Frikommunenetværket anerkender udmeldingen om, at de processuelle og
indholdsmæssige fritagelser, som netværket arbejder med på forsøgsbasis, følger i
forbindelse med forenkling af Beskæftigelseslovgivningen. Denne proces vil vi afvente
med spænding og følge nøje, da disse fritagelser er en forudsætning for at udløse
potentialet i Lov om én plan, så borgerne opnår den ønskede effekt.
Vi kommuner i frikommunenetværket arbejder benhårdt på at skabe sammenhæng
for borgere i udsatte livssituationer.
Vi appellerer til jer ordførere om at samarbejde på tværs af traditionelle politiske og
lovmæssige skel for at sikre en bæredygtig sammenhængende lovgivning til gavn for
vores borgere. Borgere i udsatte livssituationer har ikke brug for kompleksitet
igennem mange indgange til kommunen, mange handleplaner og mange
kontaktpersoner
de har brug for én indgang, én plan og én kontaktperson.
Hør fire borgere fortælle om, hvad én samlet indsats har betydet for dem:
ballerup.dk/frikommunenetvaerk
Venlig hilsen
Borgmestrene i Frikommunenetværk, En plan:
Karsten Längerich, Allerød kommune, Jesper Würtzen, Ballerup Kommune, Thomas
Lykke Pedersen, Fredensborg Kommune, John Schmidt Andersen, Frederikssund
Kommune, Ole Bondo Christensen, Furesø Kommune, Anders Gerner Frost, Gribskov
Kommune, Steffen Jensen, Halsnæs Kommune, Benedikte Kiær, Helsingør Kommune
og Kirsten Jensen, Hillerød Kommune.