Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 101
Offentligt
1891618_0001.png
Brev fra Fransklærerforeningen til Folketingets
undervisningsudvalg
Med den nye gymnasiereform 2017 var det et mål, at få flere elever til at vælge sprog. Her hvor det
første år med den nye reform går på hæld, er det derfor tid til en vurdering af, hvorvidt det er
lykkedes. I Fransklærerforeningen mener vi ikke, at reformen er nået i mål og fremsender på den
baggrund følgende input til evalueringen.
Udfordringer
Studieretningsudbuddet indbyder ikke til at vælge sprog men gør det til et negativt fravalg
med argumentet om, at eleverne kan undgå matematik på B-niveau ved at vælge sprog.
Internationalt interesserede elever på STX vælger samfundsfag A-niveau og Engelsk A-
niveau men ikke 2. Fremmedsprog, som ellers netop
praktiserer
og ikke blot
taler om
internationalisering
globalisering og interkulturel forståelse.
Fremmedsprogene er ikke obligatoriske fag i grundforløbet, hvorfor nogle elever først
møder sprogene efter valg af studieretning.
Nogle sprogklasser oprettes ikke, mens andre sammensættes på tværs af flere klasser og
bliver meget store.
Den nationale sprogstrategi er meget vag i forhold til gymnasiesektorens rolle. Hvordan
inddrages gymnasiesektoren i dette arbejde?
Den offentlige diskurs om sprog anerkender ikke sprog- og sprogbaseret kulturkundskab
som en selvstændig kompetence. Det er afgørende for reformens succes, at vi i fællesskab
(sektoren og politikerne) får italesat, hvad man kan med sprog, hvorfor sprog er vigtigt, og
hvorfor sprogfag er spændende.
Fransklærerforeningen mener, at der er behov for justeringer i gymnasiesektoren og
foreslår, at
… der stilles krav til gymnasierne om at
tilbyde og oprette 2-3 studieretninger med sprog
som 2./ 3. fremmedsprog på A-niveau
evt. med særligt tilskud samtidig
med
at de
nuværende andre studieretningsmuligheder med fransk fastholdes også fremover.
… 2. og 3. fremmedsprog indgår i grundforløbet som obligatoriske fag ud over AP, så
eleverne får mulighed for at træffe et kvalificeret valg både af studieretning og sprog som
valgfag.
… der stilles
krav til gymnasierne om oprettelse af sproghold ved minimum 10 elever -
både ved opgradering fra A til B, men også ved de almindelige valghold fra 1.g.
… der ved hold på over 25 elever tilføres ekstra ressourcer.
… der stilles
krav om genindførelse af 2. Fremmedsprog på HF som Fortsættersprog på c-
niveau, og begyndersprog på B-niveau.
… erhvervsuddannelserne, især de merkantile erhvervsuddannelser og EUX sikres 2.
Fremmedsprog i deres fagrække
særligt i lyset af erhvervslivets gentagne krav om
dobbeltkompetencer. Det gælder også HTX.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Henvendelse af 8/5-18 fra Fransklærerforeningen vedr. gymnasiereformen
… eleverne på de internationale studieretninger på HHX skal kunne vælge reelt mellem
kulturforståelse og at hæve 2. Fremmedsprog til fortsætter A-niveau og ikke bare være
tvunget til at have kulturforståelse som obligatorisk fag på tredje år.
… der sikres muligheder for opgradering af fortsættersprog fra B-
til A-niveau.
Vi mangler endnu at se, hvor mange elever, som vælger at opgradere fortsættersprog fra B- til A-
niveau, men eftersom de fleste studieretninger nu har 2 A-niveau fag indbygget, betyder det, at det
for de fleste elever er lig med at vælge 5 A-niveau fag, hvis de opgraderer deres 2.
Fremmedsprog. Det gør det ikke lettere for dem at vælge sprog til, og for nogle kan det betyde, at
de af skematekniske årsager kan få svært ved at få plads til det.
I Fransklærerforeningen har vi gentagne gange italesat den udfordring, som særligt fransk
har i folkeskolen. Derfor foreslår vi, at
… der stilles krav til alle kommuner om at udbyde fransk som obligatorisk 2.
fremmedsprog
= tilbudsfag fra 5. klasse for at sikre dels, at det ikke kun er i storbyerne, eleverne får
muligheden, dels at også mindre hold oprettes.
… det sikres, at skoler, som udbyder fransk ikke kan nedlægge udbuddet uden
godkendelse fra UVM. (Fransklærerforeningen er bekendt med sådanne eksempler.)
… det sikres, at eleverne i 7. klasse tilbydes valgfag i fransk med afsluttende prøve
… 2. fremmedsprog (herunder fransk) bør være et krav i 10. klasse.
... det sikres, at der også i fremtiden er et dækkende udbud af uddannede fransklærere.
Brobygning
Med folkeskolereformen blev det et mål at styrke det faglige niveau i sprogundervisningen ved at
sikre lærerkræfter med linjefag i fransk, og den nationale sprogstrategis initiativ til en
profillæreruddannelse går i samme retning.
Det er imidlertid en afgørende forudsætning, at der fortsat er studerende, som ønsker at uddanne
sig i sprog. Her er både folkeskolen og gymnasiesektoren ved at komme i en situation, hvor det
bliver svært at sikre at der fremover vil være nok uddannede fransklærere. Fraværet af en regulær
koordinering af samarbejdet mellem folkeskolen og gymnasiesektoren er i så henseende et reelt
problem.
Fransklærerforeningen foreslår derfor, at:
… koordinerede brobygningsinitiativer skal sikre,
at eleverne oplever sammenhæng i deres
sprogundervisning ved overgangen fra folkeskole til gymnasium.
… der fra politisk hold stilles krav til, at alle institutioner og kommuner udarbejder en
strategi for, hvordan dette samarbejde sikres.
… der stilles krav
til, at eleverne møder 2. og 3. fremmedsprog ved brobygningskurser i 8.
og 9. klasse samt ved besøg på ungdomsuddannelser.
Vi opfordrer politikerne til at sikre, at vi i Danmark også i fremtiden har franskfagligt stærke
studerende.
Christine Léturgie, Formand for Fransklærerforeningen.