Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 7
Offentligt
1800548_0001.png
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 7: Notat fra Danish Students Abroads vedr. studerendes muligheder for at studere i udlandet
1800548_0002.png
Notat til
Uddannelsesudvalget
Danish Students Abroad
10. oktober 2017
De store udfordringer 
1. SU‐optjeningsprincipper må ikke have utilsigtede konsekvenser for danske studerende 
 
Det nylige forslag om at indføre et SU‐optjeningsprincip, hvor man som dansker kun skal have SU, 
såfremt man har opholdt sig i Danmark i syv af de sidste otte år kan få omfattende konsekvenser 
for danskere. Dette forslag vil bl.a. ramme danske studerende, der studerer i udlandet mere end 
ét år, hvilket bl.a. omfatter alle, der studerer en bachelor eller en 2‐årig kandidat udenlands 
(4.399, UFM 2014). Vi foreslår derfor at forslaget ikke gennemføres. Nedenstående cases 
udarbejdet af EDU Danmark viser desuden, hvad det vil koste for den enkelte studere, såfremt der 
bliver indført krav om optjeningsprincip: 
 
Astrid Emilie, 20 år, England 
Færdiggjort STX i Danmark, 2016 
Startet på bachelor i Psykologi på King’s 
College, London, UK (3 år) 
 
Hun ville med optjeningskravet minimum 
miste: 
SU‐stipendium i 22 måneder: 132.330 kr. 
Lånemulighed: 67.716 kr. (SU‐lån) 
 
Samlet finansiering som Astrid ville miste 
og fremover skulle finde selv: 200.046 
kroner 
 
 
 
 
2. Det skal være lettere for danske studerende at vende hjem ‐ udfordringer med retskravet 
Danske studerende, der tager deres bachelor på et dansk universitet, har krav på at blive optaget 
på kandidatoverbygningen, hvis man søger ind direkte efter afsluttet bachelor. Det betyder at alle 
danskere som tager deres bachelor i udlandet, automatisk kommer bag i køen, uanset deres 
faglige niveau – og nogle gange er der slet ikke flere pladser, når køen når til udlandsstuderende. 
Et optag baseret på merit fremfor en garanti ville give et højere niveau på kandidatstudierne og 
give bedre et bedre incitament for at studere en bachelor eller kort master i udlandet. Vi foreslår 
derfor et kvote 2 system til optag på kandidatuddannelser for at imødegå denne udfordring. 
3. Universiteterne skal gøre det enkelt og let at komme på udveksling 
I dag er der alt for mange danske studerende, der har udfordringer med at komme på udveksling. 
Ugennemsigtige bureaukratiske strukturer og manglende rådgivning fra universitets side, gør det 
svært at søge udveksling for flere danske studerende. Ligeledes er der flere udfordringer med at få 
meritoverført fag taget i udlandet, der gør, at mange danske studerende ikke ender med at søge. 
Vi foreslår derfor, man sætter en politisk målsætning og skaber økonomisk incitament for de 
danske universiteter for at gøre det lettere at komme på udveksling.  
 
   
  Ann‐Sofie, 24 år, Australien 
Afsluttet bachelor i biokemi fra Københavns 
Universitet, efteråret 2016 Startet på en 
Master of Biomedical Science på University 
of Melbourne (2 år) 
Hun ville med optjeningskravet minimum 
miste: 
SU‐stipendie i 10 måneder: 60.150 kr. 
Udlandsstipendium i 2 semestre: 92.400 kr. 
Lånemulighed: 30.780 kr. (SU‐lån) + 21.591 
kr. (delvist udlandsstudielån) 
 
Samlet finansiering som Ann‐Sofie vil miste 
og fremover skulle finde selv: 
204.291 kroner 
 
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 7: Notat fra Danish Students Abroads vedr. studerendes muligheder for at studere i udlandet
1800548_0003.png
Notat til
Uddannelsesudvalget
Danish Students Abroad
10. oktober 2017
 
4. Manglende rådgivning om udlandsstudier på gymnasialt niveau 
Drømmen om at studere i udlandet opstår typisk i løbet af gymnasietiden, men for alt for mange 
gymnasieelever er drømmen svær at konkretisere – og realisere – grundet manglende rådgivning 
fra studievejledningen. Vi anerkender kompleksiteten af udlandsstudier, og kan fra vores egne 
erfaringer med to deltidsansatte udlandsstudievejledere se behovet for uddannelse af vejledere 
specifikt møntet udlandsstudier. Vi foreslår derfor en af to modeller: statsstøtte til Danish 
Students Abroad, som det gør sig gældende i Norge for vores søsterorganisation ANSA, med 
pengene møntet på opkvalificering af medarbejdere og håndtering af studievejledning i 
udlandet; eller ansættelse og opkvalificering af studievejledere ansat af de regionale 
Studievalgscentre med speciale i vejledning om udlandsstudier. Imødegås denne udfordring ikke, 
vil det naturligt fortsætte med at påvirke fundamentet for dansk internationalisering fortsat – 
hvilket i sidste ende kommer til at umuliggøre realisering af Danmarks ambitioner som global 
vidensnation.