Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 56
Offentligt
1849279_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
24. januar 2018
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelsesudvalget tirsdag den 23. januar 2018 vedr. SEGES.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Med venlig hilsen
Søren Pind
Ref.-nr.
18/005315-01
Side 1/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Talepapir fra samråd afholdt den 23/1-18 om kontrakten mellem KU og Landbrug & Fødevarers videnscenter SEGES, fra uddannelses- og forskningsministeren
1849279_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Spørgsmål H
I august 2016 udarbejdede CBS en rapport om landbrugets rammevilkår, der var
stærkt influeret af Bæredygtigt Landbrug. I 2017 udarbejdede KU en rapport for
Landbrug & Fødevarers videnscenter SEGES, hvilket efterfølgende førte til debat
om den frie forskning i Danmark. Ministeren bedes i forlængelse af de to sager og
artiklen ”Politikere: Universiteternes konsulentarbejde svækker tilliden til forsknin-
gen”, Information.dk den 3. oktober 2017, forholde sig til, om tilliden til den frie
forskning er under pres, og om de nævnte sager bør føre til lovgivningsmæssige
tiltag?
Spørgsmål I
Er ministeren tilfreds med universitetsledelsens vurdering af kontrakten mellem
KU og Landbrug & Fødevarers videnscenter SEGES, som bl.a. frem-går af artik-
len ”Politikere: Universiteternes konsu-lentarbejde
svækker tilliden
til forskningen”,
Infor-mation.dk den 3. oktober 2017, der ellers af professor emeritus i sociologi,
Heine Andersen, kaldes dybt betænkelig?
Spørgsmål J
Vil ministeren oplyse, hvordan Styrelsen for Institu-tioner og Uddannelsesstøtte
forholder sig til kon-trakten mellem KU og Landbrug & Fødevarers vi-denscenter
SEGES?
[Svar på spørgsmål]
Tak for invitationen til at komme, og ikke mindst glæder jeg mig over, at det er et
åbent, ikke pole-misk samråd
det er en sjælden ting her i Folke-tinget. Så det
ser jeg frem til og opfatter det som lidt af en mærkedag.
Så tak for spørgsmålene. Og som formanden sag-de det, er det aftalt, at jeg sva-
rer på spørgsmålene samlet.
Regeringen lægger stor vægt på forskningsfrihed, og derfor er jeg også glad for at
være blevet invite-ret i dag, så jeg kan redegøre for mit syn på sagen.
Forskningsfriheden er en forudsætning for det vi-denskabelige arbejde og afgø-
rende for udviklingen af vores samfund. Det er ubetinget et princip, vi skal værne
om.
Det er vigtigt, at vi kan have tillid til forskningen og
ikke mindst
de indsigter,
som den bringer med sig.
Derfor er jeg også glad for resultatet af den befolk-ningsundersøgelse, som You-
gov udførte for Ud-dannelses- og Forskningsministeriet lige før årsskiftet.
Den viser, at den almindelige dansker har stor tillid til forskningen.
To ud af tre af de adspurgte respondenter svarer i undersøgelsen, at de i høj grad
eller i meget høj grad har tillid til forskere fra universiteterne.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side2/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Talepapir fra samråd afholdt den 23/1-18 om kontrakten mellem KU og Landbrug & Fødevarers videnscenter SEGES, fra uddannelses- og forskningsministeren
1849279_0003.png
Og sådan skal det jo blive ved med at være.
Det er en af grundene til, at jeg lægger stor vægt på forskningsfriheden. Det er en
forudsætning for, at forskerne kan bevare deres integritet og trovær-dighed i den
samfundsmæssige debat.
Forskningsfrihedens tilstand er løbende til debat i de danske medier. Det er sundt.
Og den debat, skal vi blive ved med at have.
I Danmark er forskningsfriheden beskyttet i univer-sitetslovens § 2, stk. 2.
Det følger klart af loven, at universitetet har forsk-ningsfrihed. Og universitetet skal
værne om universitetets og den enkeltes forskningsfrihed og om videnskabsetik-
ken.
Den opgave påhviler ledelsen af universitet. Og det er mit indtryk, at universiteter-
ne generelt tager ansvaret på sig. Sådan skal det også være.
I takt med at universiteternes rolle i samfundet ud-vikler sig, kan der løbende op-
stå nye problemstil-linger, som man må forholde sig til.
Derfor er det naturligt, at der fra tid til anden opstår sager, hvor vi må se nærmere
på, om der er opti-male forhold for forskningsfriheden, eller om der er behov for at
justere den måde, vi gør tingene på.
Det er dog ikke min opfattelse, at forskningsfrihe-den generelt er under pres her-
hjemme. Faktisk er det mit indtryk, at forskningsfriheden har rigtigt go-de vilkår.
Jeg mener derfor heller ikke
for nu at starte med en konklusion
at der er behov
for lovgivnings-mæssige tiltag på området.
Jeg kan ikke se for mig, at vi skulle løse eventuelle problemer med mere lovgiv-
ning. De sager, der har været fremme, handler i høj grad om den konkrete, prakti-
ske implementering fra loven. Og loven kan ikke tage højde for alle tænkelige
situationer.
I stedet er det vigtigt, at vi har en løbende dialog om, hvordan vi med forsknings-
friheden for øje håndterer forskellige situationer på den bedst muli-ge måde.
Dansk forskning skal have frihed til at spænde vidt og samtidig være tæt forbundet
med resten af samfundet.
Universiteterne er ikke længere ensomme elfen-benstårne. Og det tror jeg, der er
bred politisk glæ-de over.
Det moderne danske universitet er en aktiv del af samfundet, som skal bringe
viden i spil.
Viden og nye erkendelser skabes i stigende grad i et samarbejde mellem forskere
og eksterne samarbejdspartnere om konkrete problemstillinger og udfordringer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side3/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Talepapir fra samråd afholdt den 23/1-18 om kontrakten mellem KU og Landbrug & Fødevarers videnscenter SEGES, fra uddannelses- og forskningsministeren
1849279_0004.png
Det samspil, som de danske universiteter har med resten af samfundet, er en stor
gevinst. Forsknin-gen kommer ud i samfundet og øver gavn, og uni-versiteterne
får vigtige input til forskningen.
Samtidig stiller det store krav til de danske universiteter. Universiteterne skal op-
stille rammer for samarbejde, der værner om forskningens integritet, også når
forskningen sker i et tæt samspil med det omkringliggende samfund.
Det er min oplevelse, at universiteterne tager an-svaret på sig i takt med, at uni-
versiteternes rolle i samfundet
ja, universiteterne selv kommer tætte-re på det
omkringliggende samfund.
En af de enkeltsager, der har været omtalt i medi-erne
og som jeg er blevet
spurgt til her i dag
handler om en aftale, der er indgået mellem Institut for Føde-
vare- og Ressourceøkonomi ved Køben-havns Universitet og SEGES, som er et
videncen-ter under Landbrug & Fødevarer.
Som en del af universiteternes samspil med resten af samfundet, kan universite-
terne efter reglerne om indtægtsdækket virksomhed udføre rekvireret forskning for
private parter. Det er det, Københavns Universitet har valgt at gøre i dette tilfælde.
Den konkrete kontrakt mellem Københavns Universitet og SEGES går ud på, at
Københavns Universitet skal lave en undersøgelse for SEGES af, hvad det vil
koste at nå de fastsatte mål for kvælstofudledning i Norsminde Fjord ved Århus.
Kontrakten indeholder forskellige bestemmelser om blandt andet tavshedspligt,
der er blevet fremhævet i medierne.
Kontrakten er i den forbindelse blevet kritiseret for at være i strid med universitets-
lovens bestemmel-ser om forskningsfrihed og forvaltningslovens be-stemmelser
om offentligt ansattes ytringsfrihed.
Da det spørgsmål kom til mit kendskab, bad jeg Styrelsen for Institutioner og Ud-
dannelsesstøtte om at se nærmere på sagen.
Styrelsen kontaktede Københavns Universitet den 31. oktober i fjord og bad om
en redegørelse.
Københavns Universitet har d. 30. november sendt en redegørelse til styrelsen.
I redegørelsen vurderer Københavns Universitet, at aftalen med SEGES ikke har
begrænset forskernes forskningsfrihed eller ytringsfrihed.
Det er universitetets vurdering, at aftalens indhold i hovedtræk er i overensstem-
melse med de gældende regler på området. Men universitetet anerkender også, at
aftalen burde have indeholdt en passage om, at kontrakten ikke indebærer en
udvidelse af reglerne om tavshedspligt.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side4/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Talepapir fra samråd afholdt den 23/1-18 om kontrakten mellem KU og Landbrug & Fødevarers videnscenter SEGES, fra uddannelses- og forskningsministeren
1849279_0005.png
Københavns Universitet meddeler derfor, at universitetet fremadrettet iværksætter
en gennemgang af sine procedurer for at sikre, at der ikke kan opstå tvivl om, at
aftalerne er i overensstemmelse med grundlaget for Københavns Universitets
virke og gældende love og regler.
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte er som tilsynsmyndighed og på
baggrund af redegø-relsen fra Københavns Universitet kommet med en udtalelse,
som jeg har oversendt til udvalget.
Styrelsen påtaler nogle uhensigtsmæssigheder i den pågældende kontrakt. Blandt
andet vurderer styrelsen, at universitetet fremadrettet bør præcisere forholdet om
forskningsfrihed og etik i tilsvarende kontrakter.
Styrelsen foretager sig ikke yderligere, idet styrel-sen blandt andet har lagt vægt
på, at Københavns Universitet fremadrettet vil iværksætte en gennem-gang af de
relevante procedurer for den slags kon-trakter.
Jeg har derfor valgt at tage vurderingen fra Styrel-sen for Institutioner og Uddan-
nelsesstøtte til efter-retning.
Jeg indledte med at sige, at danskerne har stor tillid til forskerne og forskningen.
Det ligger mig meget på sinde, at vi opretholder den tillid, og vi værner om forsk-
ningsfriheden i Danmark.
Og det er vigtigt, at vi løbende har fokus på de ud-fordringer, der måtte være i
relation til det.
Derfor er det også sundt, at vi har debatten om forskningsfrihed, og at der er en-
gagerede forskere og andre, der er opmærksomme på, at vi bliver ved med at
have fokus på den frie forskning.
Løbende dialog er vigtig, og også
ikke mindst - spørgsmålet om, hvordan vi
værner om den i for-skellige situationer.
Derfor er jeg naturligvis åben over for forslag til, hvordan vi kan gøre det endnu
bedre.
Tak for ordet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side5/5