Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 159
Offentligt
1930143_0001.png
HANDLEPLAN TIL EN BEDRE
LÆRERUDDANNELSE
10 AMBITIONER
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0002.png
HANDLEPLAN TIL EN BEDRE LÆRERUDDANNELSE
– 10 AMBITIONER
Lærer er noget af det fineste og vigtigste, man
kan blive.
Samtidig er læreruddannelsen uden
sammenligning Danmarks mest omdiskuterede
videregående uddannelse. Det er naturligt, da
uddannelsen har betydning for hele Danmark, for
alle generationer og for vores fremtid. Der er brug
for større politisk og samfundsmæssig anerkendelse
af lærerne, ligesom der er brug for hele tiden at
udvikle læreruddannelsen, så alle børn og unge
møder professionelle og engagerede lærere i deres
skole.
Som rektorer for professionshøjskolerne med
ansvar for læreruddannelsen i det daglige vil vi gå
foran. Når læreruddannelsen skal udvikles, er der
ikke brug for hurtige løsninger, myter og interesse-
kampe, men for et solidt videre udviklingstræk i de
spor, der er lagt ud med reformen af læreruddannel-
sen i 2013.
Den fireårige læreruddannelse fra 2013 er langt hen
ad vejen en rigtig god uddannelse. Men her hvor
første årgang af de nye lærere er dimitteret, er det
også tydeligt, at der er områder, hvor uddannelsen
kan blive bedre.
På professionshøjskolerne er vi allerede i gang, men
der er brug for, at flere bidrager. Læreruddannelsen
skal udvikles i et bredt og målrettet samarbejde
mellem professionshøjskoler, kommuner, politikere,
studerende samt folkeskolens mange parter og
interessenter.
Danske Professionshøjskoler 2018
Professionshøjskolerne spiller med denne handle-
plan ud med 10 ambitioner for læreruddannelsen.
Sammen med undervisere og ledere på alle lærerud-
dannelser i hele landet har vi sat gang i vores del af
arbejdet.
Vi inviterer hermed alle interessenter i læreruddan-
nelsen til dialog og samarbejde om den fortsatte
udvikling af læreruddannelsen – en opgave, som
kun kan løses i et stærkt nationalt fællesskab.
UDGIVET AF
LAYOUT
FOTOGRAF
Danske Professionshøjskoler ©2018
Bulldog and Partners
Carsten Lundager
3
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0003.png
REFORMEN FRA 2013 VIRKER
– LAD OS FORTSÆTTE UDVIKLINGEN
Den nuværende læreruddannelse trådte i kraft i 2013. Intentionen bag læreruddannelsen
2013 var samlet set at gøre uddannelsen mere professionsrettet – altså at styrke de nye
læreres kompetencer i forhold til at undervise i folkeskolen med alt, hvad det indebærer.
Reformen af læreruddannelsen har allerede her efter
første gennemløb ført til markante forbedringer på
en række områder. Optaget har været stigende
siden 2013, ansøgernes karaktergennemsnit er
steget, praktikken er styrket, nærheden til skolerne
er øget, og de studerendes faglige niveau er løftet
målt på deres karakterer gennem uddannelsen.
Der er generelt tilfredshed hos aftagerne i kommu-
nerne med det større fokus på lærernes undervis-
ningskompetence og den tættere kontakt til folke-
skolen.
Læreruddannelsen understøttes i dag i langt højere
grad end tidligere af dansk og international forskning.
Det sker blandt andet med afsæt i den ret og pligt til at
lave praksisnær og anvendelsesorienteret forskning,
som professionshøjskolerne fik i 2013 – samme år som
reformen af læreruddannelsen. Professionshøjskolerne
har omfattende formaliserede samarbejder med
danske og internationale universiteter. Der er i øjeblik-
ket mere end 50 forskningsprojekter i gang vedrørende
folkeskole og læreruddannelse med deltagelse af
professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og
universiteter.
Selvom der er skabt gode resultater, er der stadig et
uudnyttet potentiale til en endnu bedre læreruddan-
nelse inden for den nuværende fireårige ramme på
professionshøjskolerne.
Den internationale læreruddannelsesforskning siger
klart, at det er indholdet af læreruddannelsen, der gør
en forskel for de lærerstuderendes faglige og professio
nelle niveau – ikke uddannelsens længde, struktur eller
institutionelle placering. Der er således ikke et quick fix
til en fremragende læreruddannelse, men kun et langt
kontinuerligt udviklingstræk. Lad os fortsætte og
styrke det sammen.
Harald Mikkelsen
VIA University College
Birthe Friis Mortensen
University College SYD
Stefan Hermann
Københavns
Professionshøjskole
Camilla Wang
Professionshøjskolen
Absalon
Der kan især fremhæves
fire konkrete
forandringer
i forhold til den tidligere
læreruddannelse:
1)
Der blev indført prøver i praktikdelen
2)
Der blev etableret kompetencemål i
alle fag med fokus på lærerens kompe-
tence til at undervise i sine fag
3)
Uddannelsen blev tilrettelagt i
moduler for at skabe større valgfrihed
og fleksibilitet for den studerende
4)
Der blev indført skærpede optagel-
seskrav, herunder et karaktergennem-
snit på 7 ved optagelse i kvote 1 eller
optagelsessamtale ved optagelse i
kvote 2
Erik Knudsen
University College
Lillebælt
Lene Augusta Jørgensen
University College
Nordjylland
Med venlig hilsen
Rektorerne på professionshøjskolerne
4
Danske Professionshøjskoler 2018
Danske Professionshøjskoler 2018
5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0004.png
10 AMBITIONER FOR
1.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL VÆRE EN
AF DE MEST SØGTE UDDANNELSER
LÆRERUDDANNELSEN
6. LÆRERUDDANNELSEN SKAL
UNDERSTØTTE FAGLIG FORDYBELSE
2.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL VÆRE
ET KRÆVENDE FULDTIDSSTUDIE MED
ET HØJT LÆRINGSUDBYTTE
7.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL
VÆRE PÅ FORKANT MED TEKNOLOGI
I FOLKESKOLEN
VR
3.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL UDVIKLE
LÆRERE MED STÆRK PERSONLIG OG
PROFESSIONEL AUTORITET
8. LÆRERUDDANNELSEN SKAL
VÆRE MERE TVÆRPROFESSIONEL
ABC
4.
LÆRERUDDANNELSEN OG FOLKESKOLEN
SKAL RYKKE TÆTTERE SAMMEN
9.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL
UDDANNE LÆRERE TIL HELE DANMARK
5.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL BYGGE
PÅ DEN BEDSTE FORSKNING
10.
LÆRERUDDANNELSEN SOM
UDVIKLINGSLABORATORIUM FOR
GOD UNDERVISNING
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0005.png
1.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL VÆRE
EN AF DE MEST SØGTE UDDANNELSER
Lærere har stor betydning for både vores børn og unge og for vores samfund. Det er
derfor helt afgørende, at mange og dygtige unge har lyst til at blive lærere. Derfor
er det glædeligt, at det igen er blevet attraktivt at søge ind på læreruddannelsen, og
at ansøgernes karaktergennemsnit er steget.
• Antallet af 1. prioritetsansøgere er
steget med 28 procent
fra 2.512 i 2014 til
3.226 i 2016. Læreruddannelsen er pt. den
7. mest søgte
uddannelse i Danmark
målt på 1.prioritetsansøgninger. Lærerud-
dannelsen er mere søgt end uddannelser
som for eksempel jura og psykologi.
• Karakterniveauet ved optagelse på
læreruddannelsen er steget. Adgangskra-
vet på 7 ved optagelse i kvote 1 er højere
end på mange andre uddannelser, for
eksempel kandidatuddannelser i økonomi
og inden for it- og ingeniørområdet.
1. LÆRERUDDANNELSEN SKAL VÆRE
EN AF DE MEST SØGTE UDDANNELSER
•En analyse fra Danmarks Evalueringsin-
stitut (EVA) viser, at optagelsessamtaler-
ne i kvote 2 virker efter hensigten, da de
har bidraget til at tiltrække og fastholde
flere dygtige studerende samt mindsket
frafaldet på læreruddannelsen
¹
.
¹ Danmarks Evalueringsinstitut EVA, december 2017,
Effekten af optagelsessamtaler på læreruddannelsen
Danske Professionshøjskoler 2018
9
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0006.png
1. Læreruddannelsen skal være en af de mest søgte uddannelser
HANDLING
Professionshøjskolerne opfordrer til, at alle formelle parter omkring skolen
og læreruddannelsen betoner lærerjobbets vigtighed, og at de i ord og
handling anerkender og understøtter lærernes opgave og arbejde. De unge
lytter nemlig til politikere, den offentlige debat og deres forældre, når de
vælger uddannelse, ligesom de unge forholder sig til det arbejde, der venter
på den anden side.
Professionshøjskolerne vil afsøge, om KL og Danmarks Lærerforening (DLF)
vil deltage sammen med professionshøjskolerne i en fælles national kam-
pagne om at tiltrække studerende til læreruddannelsen.
Professionshøjskolerne vil styrke samarbejdet med ungdomsuddannelsesin-
stitutionerne om studiepraktik, brobygning mv. Unges mulighed for at få
konkrete erfaringer med forskellige uddannelser påvirker deres uddannel-
sesvalg.
Professionshøjskolerne vil videreudvikle optagelsessamtalerne med afsæt i
de positive erfaringer, der allerede er opnået og anbefalingerne i EVA’s
evaluering².
² Danmarks Evalueringsinstitut EVA, december 2017,
Effekten af optagelsessamtaler på læreruddannelsen
10
Danske Professionshøjskoler 2018
Danske Professionshøjskoler 2018
11
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0007.png
2.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL VÆRE ET
KRÆVENDE FULDTIDSSTUDIE MED ET
HØJT LÆRINGSUDBYTTE
Læreruddannelsen er tilrettelagt som et fuldtidsstudie, men det modsvares ikke
altid af de studerendes indsats. Arbejdsindsatsen undervejs i studiet har stor betyd-
ning for de studerendes læringsudbytte, og vi skal sikre, at de studerende er enga-
gerede og yder en stor indsats gennem hele uddannelsen.
• Professionshøjskolerne har
igangsat tiltag for at hæve
studieintensiteten. Ifølge
data fra professionshøjsko-
lernes studentertilfredsheds-
undersøgelser er studieinten-
siteten på læreruddannelsen i
positiv udvikling.
2. LÆRERUDDANNELSEN SKAL VÆRE ET
KRÆVENDE FULDTIDSSTUDIE MED ET
HØJT LÆRINGSUDBYTTE
Danske Professionshøjskoler 2018
13
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0008.png
2. Læreruddannelsen skal være et krævende fuldtidsstudie med et højt læringsudbytte
HANDLING
Professionshøjskolerne følger studieintensiteten på læreruddannelsen tæt,
og vi forpligter os på at øge studieintensiteten år for år.
Professionshøjskolerne vil sikre, at der etableres en langt tættere kontakt
til og opfølgning på den enkelte studerende.
Professionshøjskolerne vil sikre, at de studerende får mere og bedre feed-
back fra undervisere og medstuderende. Faglig og studierettet feedback
har stor betydning for de studerendes studieaktivitet og læringsudbytte.
Professionshøjskolerne vil indlægge flere øvelses- og træningsbaserede
forløb i og rundt om den daglige undervisning, end der er i dag. Vi ved fra
andre uddannelser, at det er med til at hæve studieintensiteten.
Professionshøjskolerne ser et behov for færre, men større og mere kræven-
de prøver, der fremmer en større arbejdsindsats og en mere kontinuerlig
faglig fordybelse hos de studerende. Prøveformerne har stor betydning for,
hvor krævende de studerende oplever studiet og for deres faglige og
studiemæssige prioriteringer.
14
Danske Professionshøjskoler 2018
Danske Professionshøjskoler 2018
15
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0009.png
�½.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL UDVIKLE LÆRERE
MED STÆRK PERSONLIG OG PROFESSIONEL
AUTORITET
Lærere er eksperter i undervisning. Men god undervisning gør ikke alene en god lærer. Lærerjob-
bet i dag er komplekst og omfattende med krav om at kunne håndtere mange forskellige opga-
ver i og omkring undervisningen. Læreres professionelle autoritet og kunnen er en kombination
af viden om deres fag, kompetence til at undervise og kompetence til at få både klassen og den
enkelte elev til at vokse på et videnbaseret grundlag. Derudover skal lærere have et professio-
nelt fundament for opgaver som teamsamarbejde, forældresamarbejde, samarbejde med den
øvrige omverden, trivselsproblemer, konfliktløsning mv. Hertil kommer ikke mindst, at lærerne i
deres autoritet skal tage afsæt i og udfolde folkeskolens formål, hvormed de skal repræsentere
den dannelse, samfundet anser for almengyldig.
• Med den tydeligere professi-
onsorientering af
læreruddan-
nelsen fra 2013
ruster lærerud-
dannelsen de studerende bedre
end tidligere til de læreropga-
ver, der er en forudsætning for
selve undervisningen.³
³ Evaluering af kompetencemålsstyring af
læreruddannelsen 2016
3. LÆRERUDDANNELSEN SKAL UDVIKLE
LÆRERE MED STÆRK PERSONLIG OG
PROFESSIONEL AUTORITET
Danske Professionshøjskoler 2018
17
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0010.png
3. Læreruddannelsen skal udvikle lærere med stærk personlig og professionel autoritet
HANDLING
Professionshøjskolerne forpligter sig til at lægge mere vægt på
udvikling af de studerende som myndige fagpersoner, der virker
med stærk professionel autoritet i folkeskolen og udadtil. Dette
skal sikres gennem hele uddannelsen i et tæt samarbejde mellem
undervisningsfag, lærerens grundfaglighed og praktik. Denne
kompetence skal beskrives særskilt i bekendtgørelsen og bør være
ECTS-belagt.
Professionshøjskolerne vil påse, at de studerendes bachelorprojek-
ter omhandler relevante faglige og professionsfaglige udfordringer
– ikke mindst i de fag hvori de opnår undervisningskompetence. De
studerende opnår hermed kompetence til ikke bare at udøve, men
også udvikle professionen og deres professionelle virke.
18
Danske Professionshøjskoler 2018
Danske Professionshøjskoler 2018
19
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0011.png
�½.
ABC
LÆRERUDDANNELSEN OG FOLKESKOLEN
SKAL RYKKE TÆTTERE SAMMEN
Læreruddannelsen og folkeskolen fungerer som et stærkt gensidigt udviklingsfælles-
skab. De lærerstuderende møder undervejs i deres uddannelse folkeskolen på mange
forskellige måder som led i at udvikle deres professionelle kompetencer. Samtidig er
der et tæt samarbejde mellem lærere i folkeskolen og undervisere i læreruddannelsen
om faglig og pædagogisk udvikling.
• Læreruddannelsen fra 2013 er
rykket langt
tættere på folkesko-
len
end tidligere, ligesom de stude-
rende bliver bedre rustet til at
fungere som lærere i folkeskolen⁴.
• Læreruddannelsen er professions-
orienteret. Det understøttes af, at
mere end halvdelen af underviserne
på læreruddannelsen har en lærer-
uddannelse bag sig og har under-
visningserfaring fra folkeskolen.
Evaluering af kompetencemålsstyring af
læreruddannelsen 2016
4. LÆRERUDDANNELSEN OG FOLKESKOLEN
SKAL RYKKE TÆTTERE SAMMEN
Danske Professionshøjskoler 2018
21
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0012.png
4. Læreruddannelsen og folkeskolen skal rykke tættere sammen
HANDLING
Professionshøjskolerne vil invitere kommuner og skoler til et
endnu tættere samarbejde om praksistilknytningen i lærerud-
dannelsen.
Professionshøjskolerne vil appellere til, at kommunerne
prioriterer, at de lærere, der har lærerstuderende i praktik, har
en praktikvejlederuddannelse, som det også er tiltænkt.
Der er behov for en revision af færdigheds- og vidensmålene,
så de svarer bedre til behovene i folkeskolen.
22
Danske Professionshøjskoler 2018
Danske Professionshøjskoler 2018
23
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0013.png
�½.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL
BYGGE PÅ DEN BEDSTE FORSKNING
En fagligt stærk profession baserer sit virke på et solidt forskningsgrundlag. Profes-
sionsrelevant forskning med en høj grad af omsætning til praksis forudsætter en
tæt sammenhæng mellem forskningsaktiviteter, undervisning og praksissamarbej-
de. Det sikres ikke mindst ved, at forsker, underviser og praksisudvikler som hoved-
regel er én og samme person.
• Derfor er det af stor betydning, at professions-
højskolerne fik
forskningsret og -pligt
gennem
en lovændring i 2013, om end bevillingen indtil
videre er beskeden.
• Professionshøjskolerne har opbygget prak-
sisnære forskningsmiljøer i læreruddannelsen
med afsæt i
folkeskolens udviklingsbehov.
• Professionshøjskolerne har etableret tætte og
vidtforgrenede
forskningssamarbejder
indbyr-
des og med både danske og udenlandske univer-
siteter.
5. LÆRERUDDANNELSEN SKAL BYGGE
PÅ DEN BEDSTE FORSKNING
• Professionshøjskolernes forskning har bidraget
til mere anvendelsesorienteret forskning målret-
tet folkeskolens behov. Professionshøjskolernes
forskning omsættes til praksis gennem lærerud-
dannelsen samt efter- og videreuddannelsen af
lærere, ledere i skolen og andet pædagogisk
personale som for eksempel pædagoger.
Danske Professionshøjskoler 2018
25
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0014.png
5. Læreruddannelsen skal bygge på den bedste forskning
HANDLING
Professionshøjskolerne fortsætter opbygningen af forsk-
ningsmiljøer og -samarbejder med et skarpt øje på, at
forskningen kan bidrage til udvikling af folkeskolen, og at
forskningen omsættes gennem læreruddannelsen og efter-
og videreuddannelsen, så både nuværende og nye lærere i
stigende grad arbejder på et forskningsbaseret grundlag.
Professionshøjskolerne vil afsøge muligheden for et part-
nerskab med Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Undervisningsministeriet og KL om den langsigtede opbyg-
ning af en stadigt bedre forskningsunderbygget lærerud-
dannelse på professionshøjskolerne.
26
Danske Professionshøjskoler 2018
Danske Professionshøjskoler 2018
27
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0015.png
6.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL UNDER-
STØTTE FAGLIG FORDYBELSE
De lærerstuderende skal have mulighed for at fordybe sig i længere forløb for at blive dygtige
lærere. Læreruddannelsen skal have en god balance mellem fleksibilitet og valgmuligheder for
den enkelte studerende og en klar faglig progression og rød tråd gennem uddannelsen. Den
balance er ikke helt på plads i læreruddannelsen fra 2013.
• Professionshøjskolerne har løbende
arbejdet med at finde måder at tilrette-
lægge læreruddannelsen på inden for
den nye modulstruktur, så der sikres
bedst mulig sammenhæng, progression
og mulighed for faglig fordybelse for de
studerende.
• Professionshøjskolerne har afprøvet
forskellige profillærermodeller, hvor
udvalgte undervisningsfag bindes
sammen, og hvor uddannelsesforløbet
er strammere fastlagt. Den større
ECTS-ramme til bachelorprojektet
har
givet en ny mulighed for de studerende
til at fordybe sig fagligt inden for deres
interesseområder i uddannelsen.
6. LÆRERUDDANNELSEN SKAL
UNDERSTØTTE FAGLIG FORDYBELSE
Danske Professionshøjskoler 2018
29
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0016.png
6. Læreruddannelsen skal understøtte faglig fordybelse
HANDLING
Professionshøjskolerne anbefaler, at læreruddannelsen tilrettelægges med
færre, men større og mere krævende prøver. Det vil skabe bedre rammer
for de studerendes faglige fordybelse og bedre muligheder for at teste
dybden og bredden af de studerendes kompetencer, færdigheder og viden.
Professionshøjskolerne vil arbejde videre med tilrettelæggelsesformer, der
skaber gode rammer for faglig sammenhæng og fordybelse. Det kan være
profillærerforløb, hvor de studerende vælger beslægtede fag og dermed
konsoliderer fagligheden.
Professionshøjskolerne foreslår, at de studerende skal have bedre mulighe-
der for at vælge to undervisningsfag⁵, for at styrke fagligheden og give
bedre mulighed for længere faglige forløb i undervisningsfagene.
I 2013 vedtog forligskredsen en norm på tre undervisningsfag.
Med to undervisningsfag, vil der være flere ECTS til det enkelte fag.
30
Danske Professionshøjskoler 2018
Danske Professionshøjskoler 2018
31
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0017.png
�½.
VR
LÆRERUDDANNELSEN SKAL VÆRE PÅ
FORKANT MED TEKNOLOGI I FOLKESKOLEN
Vi er midt i en teknologisk omstilling af vores samfund, som har og får stor betydning for os
som mennesker og for samfundets, herunder arbejdsmarkedets udvikling. Den omstilling
finder også sted i folkeskolen og dermed også i læreruddannelsen. Historisk set har folkesko-
lens forhold til digitalisering og teknologi været ujævn og usikker i relation til elevernes lære-
processer og lærerens undervisning. Sandsynligvis fordi man aldrig har satset på en ambitiøs
og samtidig udvikling af praksis i folkeskolen og praksis i læreruddannelsen, der sikrer, at
digitalisering og brug af teknologier drives af didaktiske og pædagogiske hensyn og ikke
omvendt.
• Professionshøjskolerne er i
stigende omfang involveret i
udviklings- og implementeringspro-
jekter om digitalisering og teknolo-
gi i folkeskolen. Det gælder alt fra
læringsplatforme til udvikling af et
nyt teknologifag.
• Professionshøjskolernes Centre
for Undervisningsmidler er en vigtig
driver for udvikling og omsætning
af
digitale læremidler
– ofte i tæt
samarbejde med lærere og elever i
folkeskolen.
7. LÆRERUDDANNELSEN SKAL VÆRE PÅ
FORKANT MED TEKNOLOGI I FOLKESKOLEN
Danske Professionshøjskoler 2018
33
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0018.png
7.Læreruddannelsen skal være på forkant med teknologi i folkeskolen
HANDLING
Professionshøjskolerne foreslår en markant
national teknologisatsning målrettet lærer-
uddannelsen med henblik på udvikling af
folkeskolen.
Satsningen skal styrke læreruddannelsens
kapacitet både i forhold til kompetenceud-
vikling og udstyr. Det vil ruste lærerne langt
bedre end i dag til konstruktivt og kritisk at
udvikle folkeskolen og undervisningen i
interaktion med samfundsudviklingen inden
for det digitale og teknologiske område.
34
Danske Professionshøjskoler 2018
Danske Professionshøjskoler 2018
35
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0019.png
�½.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL VÆRE
MERE TVÆRPROFESSIONEL
Lærere arbejder tæt sammen med pædagoger og andre fagprofessionelle om elevernes
trivsel, udvikling og læring. Lærere arbejder ligeledes sammen med for eksempel socialrådgi-
vere, når børn eller familier har særlige behov. Med skolereformens element ’åben skole’ skal
lærere kunne samarbejde med mange forskellige aktører i samfundet omkring skolen. ECTS til
tværprofessionelle elementer blev imidlertid ikke
integreret i læreruddannelsen med 2013-reformen,
så i dag ligger tværprofessionelle aktiviteter
uden for de formelle ECTS-rammer.
• Professionshøjskolerne har
etableret forskellige modeller og
forløb, hvor lærerstuderende får
mulighed for at arbejde sammen
med pædagog- og/eller andre
professionsbachelorstuderende,
men forløbene har ikke tilstræk-
keligt omfang.
8. LÆRERUDDANNELSEN SKAL VÆRE
MERE TVÆRPROFESSIONEL
Danske Professionshøjskoler 2018
37
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0020.png
8. Læreruddannelsen skal være mere tværprofessionel
HANDLING
Professionshøjskolerne foreslår, at det tværpro-
fessionelle skal have plads som et ECTS-belagt
element i læreruddannelsen, ligesom det skal
have selvstændige kompetencemål.
Der bør især være fokus på læreruddannelsens
samarbejdsflader med pædagoguddannelsen.
38
Danske Professionshøjskoler 2018
Danske Professionshøjskoler 2018
39
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0021.png
�½.
LÆRERUDDANNELSEN SKAL UDDANNE
LÆRERE TIL HELE DANMARK
Alle børn og unge i Danmark skal gå i en god folkeskole med uddannede lærere, der
giver motiverende undervisning og fremmer deres personlige, faglige og sociale
udvikling – det gælder fra Hjørring til Vordingborg. Derfor er det vigtigt, at lærerud-
dannelsen udbydes i alle dele af Danmark.
• Professionshøjskolerne udbyder
læreruddannelsen i
alle dele af Dan-
mark
og har siden 2013 udviklet nye
udbudsformer – blandt andet meritlæ-
reruddannelsen – med henblik på at
afhjælpe lærermanglen.
• Konkret udbydes læreruddannelsen
15 campusser
og fire såkaldte
uddannelsesstationer fordelt i hele
landet. Hertil kommer e-læringsudbud
og uddannelsessamarbejder med
specifikke kommuner.
• Siden
2008
er både antallet og ande-
len af lærerstuderende, der blev opta-
get uden for storbyerne København,
Aarhus, Odense og Aalborg steget, og
ligger i
2017
på en tredjedel af alle
lærerstuderende.
9. LÆRERUDDANNELSEN SKAL
UDDANNE LÆRERE TIL HELE DANMARK
Danske Professionshøjskoler 2018
41
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0022.png
9. Læreruddannelsen skal uddanne lærere til hele Danmark
HANDLING
Professionshøjskolerne vil fortsat sikre
og udvikle det brede geografiske udbud
af læreruddannelsen og meritlærerud-
dannelsen.
Vi arbejder for at øge optaget af lærer-
studerende i alle dele af Danmark.
Der er 15 udbud af
læreruddannelser
i Danmark:
Esbjerg
Frederiksberg
Haderslev
Hjørring
Jelling
København
Nørre Nissum
Odense
Roskilde
Rønne
Silkeborg
Skive
Vordingborg
Aalborg
Aarhus
OVERSIGT OVER
LÆRERUDDANNELSER
I DANMARK
Fra august 2018
kan man tage dele af
læreruddannelsen på
uddannelsesstationer i:
Fredericia
Helsingør
Holstebro
Randers
42
Danske Professionshøjskoler 2018
Danske Professionshøjskoler 2018
43
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0023.png
10.
LÆRERUDDANNELSEN SOM UDVIKLINGS-
LABORATORIUM FOR GOD UNDERVISNING
Læreruddannelsen er særlig på den måde, at samtidig med der undervises i fag og undervis-
ning, bør selve måden, der undervises på, være eksemplarisk. En underviser i læreruddannelsen
er meget mere end formidler af et stof. Underviseren er også rollemodel for den lærerstuderen-
de i forhold til at praktisere god undervisning.
• Der er behov for at udvikle og
innovere undervisning i folkesko-
len, så børn og unge møder en
motiverende folkeskole med nye
læringsformer, der styrker alle
børns faglige læringsniveau og
sociale udvikling.
• God undervisning er derfor et
anliggende for underviserfællesska-
ber og ikke alene for den enkelte
underviser.
• Professionshøjskolerne arbejder
med at styrke systematisk udvikling
af god undervisning, der samlet set
løfter læreruddannelsen og alle
studerendes udbytte.
10. LÆRERUDDANNELSEN SOM
UDVIKLINGSLABORATORIUM FOR
GOD UNDERVISNING
Danske Professionshøjskoler 2018
45
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0024.png
10.Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning
HANDLING
Professionshøjskolerne foreslår, at der på nationalt
niveau investeres i et udviklingsforløb i lærerud-
dannelsen med henblik på den fortsatte udvikling
af underviserkompetencer og undervisningsformer,
der i endnu højere grad end i dag kan gøre lærerud-
dannelsen til et udviklingslaboratorium for god
undervisning.
46
Danske Professionshøjskoler 2018
Danske Professionshøjskoler 2018
47
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 159: Invitation fra Danske Professionshøjskoler til studietur i den danske folkeskole, den 11. oktober 2018
1930143_0025.png
Læs mere om ambitionerne på www.danskeprofessionshøjskoler.dk
Danske Professionshøjskoler
Ny Vestergade 17. st. tv. 1471 Kbh K
Tlf.: 3338 2200
E-mail: [email protected]