Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 130
Offentligt
1908242_0001.png
Handleplan på kort sigt til en styrket pædagoguddannelse i Dan-
mark
De seneste år har pædagoguddannelsens studentertilfredshedsundersøgeIser
samt eksterne evalueringer og undersøgelser vist udfordringer med bl.a. studiein-
tensitet
[1]
. I begyndelsen af 2018 præsenterede Danmarks Evalueringsinstitut en
studenterundersøgelse af det første år på pædagoguddannelsen. Med undersø-
gelsen skitseres tre overordnede udfordringer med pædagoguddannelsen om-
handlende manglende studiekompetencer, studieintensitet, og at studiet sjæld-
nere lever op til de studerendes forventninger.
[2]
Uddannelses- og Forskningsministeren har bedt følgegruppen for pædagogud-
dannelsen
[3]
om at udarbejde en handleplan med konkrete initiativer, der kan
iværksættes i nærmeste fremtid og løfte kvaliteten af pædagoguddannelsen.
Handleplanen beskriver udelukkende initiativer på kort sigt, og følgegruppen vil
løbende følge de igangsatte processer og implementeringen af initiativerne
Følgegruppen vil desuden fortsætte arbejdet med at følge relevante temaer og
identificere problemer og løsninger for på den måde at understøtte pædagogud-
dannelsens kvalitet og de studerendes samlede læringsudbytte.
[
1]
Professionshøjskolernes studietilfredshedsundersøgelser, Udvalg for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser
rapport for de videregående uddannelser samt Rigsrevisionens undersøgelse af bl.a. pædagoguddannelsen
http://www.rigsre-
visionen.dk/media/2104370/sr0216.pdf
[2]
Danmarks Evalueringsinstitut (2018).
Det første år på pædagoguddannelsen
analyse af årgang 2016.
https://www.eva.dk/vi-
deregaaende-uddannelse/foerste-aar-paa-paedagoguddannelsen.
Tilgået d. 22. februar 2018.
[3]
Uddannelses- og forskningsministeren nedsatte i efteråret 2017 en følgegruppe for pædagoguddannelsen med deltagelse af
repræsentanter fra professionshøjskolerne samt UFM. Følgegruppen har til opgave at følge centrale kvalitetsparametre tæt for
at understøtte kvalitet og de pædagogstuderendes læringsudbytte.
Side 1/7
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Handleplan for løft af kvaliteten på pædagoguddannelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1908242_0002.png
Oversigt over initiativer i Handleplanen for pædagoguddannelsen
Initiativer med forventet implementering 2018
Initiativ/delinitiativ
1. Synliggørelse af fuldtidsstudier (40 timer ugentligt i studerendes uge-
planer
2. Øgede studiekompetencer gennem studiestartsundervisning og tilret-
telæggelse af uddannelsen
første fase
3. Ny tilrettelæggelse af grundfagligheden
4. Kortlægning af omfanget af aflyste timer og erstatningstimer
5. Tidligere udprøvning
Implementering gældende fra
Studiestart august 2018 for nye stude-
rende
Efteråret 2018
Studiestart august 2018
Kortlægning færdig ultimo 2018
Studiestart august 2018
Initiativer med forventet implementering 2019- 2021
Initiativ/delinitiativ
6. Mødepligt til planlagt undervisning i Grundfagligheden
7. Mere krævende prøver
Implementering gældende fra
Studiestart august 2019
Fase 1: Fuldt implementeret fra studie-
start august 2021.
Fase 2: studiestart august 2020.
Opstart foråret 2018
Medio 2019
Fase 2 implementering februar 2019
Fase 3 implementering 2021 jf. FoU-an-
søgning.
8. Skærpelse af bedømmelsesgrundlaget
9. Udvikling af best practice for studiedagene
Anden og tredje fase - 2. Øgede studiekompetencer gennem studie-
startsundervisning og tilrettelæggelse af uddannelsen
Nedenfor uddybes de 9 initiativer med en kort beskrivelse af faser, indhold, im-
plementering og proces.
Uddybelse af initiativer
1. Synliggørelse af fuldtidsstudier (40 timer ugentligt) i studerendes uge-
plan
Gennem ugeplan, som de studerende er aktivt med til at udarbejde, synliggøres
de forskellige studieaktiviteter fordelt på en 40 timers arbejdsuge, ligesom der
forventningsafstemmes med de studerende om, hvad der ligger i de forskellige
studieaktiviteter.
Side2/7
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Handleplan for løft af kvaliteten på pædagoguddannelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1908242_0003.png
Implementering:
Igangsættes på alle udbud for 1. semesterstuderende med start august 2018.
Proces:
UFM skal løbende orienteres om fremdriften i initiativet, men skal ikke inddrages
yderligere.
Initiativet kan ske inden for den eksisterende bekendtgørelse.
2. Øgede studiekompetencer gennem studiestartsundervisning og tilrette-
læggelse af uddannelsen
Professionshøjskolerne udvikler supplement til studiestartsundervisning for 1.
semesterstuderende samt skærper kravene for tilrettelæggelsen af uddannel-
sen, så den fremmer en stadigt større selvstændig studiekompetence hos de stu-
derende.
Implementering:
Initiativet består af tre dele:
1. Udvikling af ensartede sektorkrav om udvikling af de studerendes studie-
kompetence i de institutionelle studieordninger fra efteråret 2018.
2. Som følge af sektorkravet udvikles de konkrete bestemmelser herom i de in-
stitutionelle dele af studieordningerne i efteråret med virkning fra februar
2019.
3. Udvikling af e-learningsforløb som supplement til studiestartsundervisnin-
gen. Dette implementeres efterfølgende.
Proces:
Fase 1:
Der udvikles et sektorkrav om udvikling af de studerendes studiekompetence,
som indføres i den institutionelle del af studieordningen fra efteråret 2018.
Fase 2:
I løbet af efteråret 2018 beskrives de konkrete tiltag i i de institutionelle dele af
studieordningen. Ændringerne i de institutionelle dele af studieordningen imple-
menteres med virkning fra februar 2019.
Fase 3:
Side3/7
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Handleplan for løft af kvaliteten på pædagoguddannelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
Professionshøjskolerne udarbejder en fælles sektoransøgning om FoU-midler til
bl.a. undersøgelse, udvikling, pilotforsøg og implementering af et fælles e-læ-
ringsforløb til de studerende som supplement til studiestartsundervisningen.
UFM foretager herefter en vurdering af, om der kan afsættes midler til projektet.
UFM skal løbende orienteres om fremdriften i dette, men skal ikke inddrages i
den konkrete udformning.
Initiativet kan ske inden for den eksisterende bekendtgørelse.
3. Ny tilrettelæggelse af Grundfagligheden
Der implementeres længere sammenhængende faglige forløb i uddannelsens
fællesdel - Grundfagligheden med det mål at skabe mere kontinuitet og fordy-
belse for de studerende på første studieår.
Implementering:
Virkning for 1. semesterstuderende fra august 2018.
Proces:
Den enkelte professionshøjskole tilrettelægger Grundfagligheden på pædagog-
uddannelsen med fokus på kontinuitet og fordybelse. Justeringerne indarbejdes i
institutionsdelen af studieordningen for hver professionshøjskole med virkning
for 1. semesterstuderende fra august 2018.
UFM skal løbende orienteres om dette, men skal ikke inddrages yderligere i den
konkrete udformning.
Ændringerne kan ske inden for den eksisterende bekendtgørelse.
4. Kortlægning af omfanget af aflyste timer og erstatningstimer
Med henblik på at afdække omfanget af aflyste timer og omfanget af tilbudte er-
statningsaktiviteter igangsættes en kortlægning heraf på alle udbud af uddan-
nelsen.
Implementering:
Professionshøjskolerne
udarbejder en kortlægning, som er igangsat i april 2018
og vil foreligge ultimo 2018.
Proces:
Kortlægningen er igangsat.
Side4/7
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Handleplan for løft af kvaliteten på pædagoguddannelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1908242_0005.png
5. Tidligere udprøvning
Fremrykning af den ene af to kompetencemålsprøver i Grundfagligheden fra af-
slutning på 2. semester til afslutning af 1. semester.
Implementering:
Implementeres fra studiestart august 2018.
6. Mødepligt til planlagt undervisning i Grundfagligheden
Der indføres mødepligt til planlagt undervisning i fællesdelen
Grundfaglighe-
den på pædagoguddannelsen. Sanktioner for studerende, der ikke overholder
mødepligten, ensrettes på tværs i sektoren og implementeres på alle udbud af
uddannelsen.
Implementering:
Der indføres et nationalt krav om mødepligt på alle udbud af pædagogud-
dannelsen for 1. semesterstuderende med start i august 2019.
Samtidigt med planlægges, udvikles og implementeres et fælles velegnet studie-
produkt(er) til sektoren, der kan afløse manglende fremmøde. Indtil det fælles
studieprodukt er udviklet, anvendes lokale løsninger efter aftale med UFM.
Proces:
Implementeringsprocessen foregår i to faser:
Delelement 1:
Professionshøjskolerne udarbejder et konkret nationalt forslag til, hvilke krav
om mødepligt, der skal stilles til studerende på Grundfagligheden samt sank-
tionerne ved manglende opfyldelse af mødepligten. Professionshøjskolerne
forpligter sig til at angive reglerne om mødepligt enslydende i institutions-
delen af den enkelte institutions studieordning, jf. § 21, stk. 2, nr. 9, i
pædagogbekendtgørelsen.
Delelement 2:
Velegnede studieadministrative løsninger til håndtering af mødepligten afsøges,
udvikles og testes. Sektoren videndeler om effektive løsninger, men løsningerne
vil være lokale.
Side5/7
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Handleplan for løft af kvaliteten på pædagoguddannelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
Desuden igangsættes proces med at udvikle et fælles velegnet format/er af stu-
dieprodukt/er til sektoren, der kan afløse manglende fremmøde samt til omkost-
ninger i øvrigt i forbindelse med implementering.
Velegnede formater og løsninger udvikles i perioden august 2018 -august 2019,
hvor de implementeres. Efterfølgende evalueres formater løbende nationalt
med henblik på fortsat kvalificering.
Professionshøjskolerne udarbejder en fælles sektoransøgning om FoU-midler.
UFM foretager herefter en vurdering af, om der kan afsættes midler til projektet.
Initiativet kan ske inden for den eksisterende bekendtgørelse.
7. Mere krævende prøver
Udvalgte prøver revideres, så prøverne bliver mere fagligt krævende.
Initiativet består af to dele:
1. Der udvikles produkttyper, som kræver øvelse og træning/gentagelse, der
indgår som en del af prøvernes grundlag. Endvidere skærpes forudsætnin-
gerne for adgang til prøver ved at øge kravene til studerendes aktive delta-
gelse i undervisningen.
2. Kvalificering af tre individuelle prøver - en i Grundfagligheden og to i praktik-
ken i specialiseringen.
Implementering:
De to delinitiativer med krav om aktiv deltagelse kræver et udviklingsarbejde på
professionshøjskolerne og efterfølgende ændring af studieordningen.
Ad 1. Indhold, implementering og proces skal afklares nærmere.
Ad 2. Udvikling, implementering og kvalificering af ny prøve til GK2-prøven (indi-
viduel prøve på Grundfagligheden) 2018
2019:
Udvikling, implementering og kvalificering af nye prøver til individuelle praktik-
prøver i specialiseringen med henblik på skærpelse af krav til de studerendes læ-
ringsaktiviteter og leverancer under praktikken. Udviklingsperioden er 2018-
2020.
Proces:
Professionshøjskolerne udarbejder en fælles sektoransøgning om FoU-midler til:
Side6/7
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Handleplan for løft af kvaliteten på pædagoguddannelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1. Udvikling og implementering af produkttyper, som kan indgå som del af ud
valgte prøver.
2. Der nedsættes en udviklingsgruppe der kvalificerer GK2-prøven og de to
praktikprøver.
UFM foretager herefter en vurdering af, om der kan afsættes midler til projektet.
8. Skærpelse af bedømmelsesgrundlaget
Der indledes en systematisk dialog med censorformandskabet om skærpelse af
forudsætninger for bedømmelsesgrundlaget for prøverne i pædagoguddannel-
sen:
1. Censorernes kvalifikationer herunder beskikkelse og tilbud til alle censorer
om et censorkursus med henblik på at styrke deres kompetencer i forhold til
arbejdet som censor.
2. Bedømmelsespraksis på pædagoguddannelsen, herunder overensstemmelse
mellem karakterniveau og kompetencemål.
Implementering:
Pædagoguddannelsen igangsætter en løbende dialog med censorformandska-
bet.
Censorerne tilbydes på sigt et generelt censorkursus.
Proces:
Der er afholdt et indledende møde mellem pædagoguddannelsens ledernetværk
og censorformandskabet den 4. juni 2018.
UFM igangsætter et generelt censorkursus (e-læring), som tilbydes bredt til cen-
sorer.
9. Udvikling af best practice for studiedagene
Pædagoguddannelsen nedsætter en national arbejdsgruppe, som udarbejder an-
befalinger om best practice i forhold til tilrettelæggelse af studiedagene i løbet
af den studerendes praktikforløb.
Implementering:
Arbejdsgruppen nedsættes efteråret 2018 mhp. løft af kvaliteten af studieda-
gene fra foråret 2019.
Proces:
Der nedsættes en national arbejdsgruppe. Arbejdsgruppens anbefalinger til best
practice foreligger medio 2019.
Side7/7