Udvalget for Forretningsordenen 2017-18
UFO Alm.del Bilag 30
Offentligt
UDVALGSSEKRETARIATET
NOTAT
OM FORTROLIGHEDSSTEMPLEDE UDVALGSDOKUMENTER
Til orientering og med henblik på drøftelse i Udvalget for Forretningsordenen
følger hermed notat om fortrolighedsstemplede udvalgsdokumenter. Notatet
er en opfølgning på Præsidiets konference den 23. og 24. januar 2017,
hvorefter Udvalget for Forretningsordenen nedsatte en arbejdsgruppe til at
følge op på konferencen. Resultatet af arbejdsgruppens drøftelser fremgår af
en rapport (UFO alm. del bilag 62, 2016-17), som bl.a. indeholder
nedenstående forslag om at skabe overblik over omfanget og indholdet af
fortrolighedsstemplede udvalgsdokumenter:
”4. Fortrolighed
Forslag 4.1. Med henblik på at få en indikation af omfanget af
fortrolighedsstemplede udvalgsdokumenter og de begrænsninger,
som fortroligheden medfører for udvalgsmedlemmerne, herunder
bl.a. muligheden for at kommentere relevante sager, kan
administrationen – hvis der træffes beslutning herom – for en
(kortere) perioden iværksætte en registrering af fortroligstemplede
dokumenter i udvalgte udvalg (f.eks. UUI, SOU og REU).
Registreringen kan give et overblik over, hvor mange dokumenter
det drejer sig om, dokumenternes (hoved)indhold og begrundelser
for, at dokumenterne er stemplet fortroligt. På baggrund heraf kan
det overvejes, om der er grundlag for at ændre eller præcisere
regler, procedurer og praksis.”
Overvejelser om ændring af praksis for fortrolighedsstemplet
udvalgsbilag
Nedenstående gennemgang af fortrolige udvalgsbilag indikerer, at
fortrolighedsstemplingen for de fleste udvalg umiddelbart ikke synes at udgøre
en stor udfordring. Ses der på omfanget af fortrolighedsstemplede
udvalgsdokumenter i de 5 udvalg i den tremåneders-periode, hvor
registreringen pågik, har antallet af fortrolighedsstemplede dokumenter i alt
udgjort under 3,5 procent af udvalgsdokumenterne.
Udvalget for Forretningsordenen kan på baggrund af registreringerne drøfte,
om notatet giver grundlag for at ændre eller præcisere regler, procedurer og
praksis i forhold til fortrolighedsstempling af udvalgsdokumenter.
26. januar 2018
Ref.: 13-000609-33
Anne Nygaard Just
Udvalgssekretær
1/7
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Notat om fortrolighedsstemplede udvalgsdokumenter.
Drøftelserne kan bl.a. indeholde følgende overvejelser om generelle tiltag
gældende for enten enkelte eller samtlige udvalg:
1. Udvalgssekretariatet kan i højere grad end i dag vejlede medlemmerne, når
de stiller alm. del spørgsmål til ministre vedrørende en konkret henvendelse
med personfølsomme oplysninger i forhold til, om medlemmet ønsker, at
ministeriet besvare spørgsmålet konkret i forhold til sagen (og dermed i et
fortroligt svar) eller besvare den generelle eller principielle problemstilling (i et
offentligt svar), så svaret kan anvendes mere aktivt af medlemmerne.
2. Alternativt til punkt 1 kan udvalgene bede ministrene om fremadrettet at
svare mere generelt og uden personhenførbare oplysninger, når udvalget
stiller alm. del spørgsmål til konkrete henvendelser eller personsager omtalt i
medierne.
3. At bede ministrene om både at oversende et offentligt svar/bilag uden
fortrolige oplysninger og medsende et særskilt bilag med eventuelle fortrolige
oplysninger, som kan gøres fortroligt. Denne praksis har i enkelte tilfælde
været anvendt i UUI. Med overgangen til elektronisk håndtering af fortrolige
bilag ventes det at blive enklere at håndtere både offentlige og fortrolige svar
på samme spørgsmål
4. At bede ministeren om tydeligt at markere i en ’læsevejledning” til fortrolige
svar og bilag, hvilke dele af oplysningerne der er fortrolige og hvilke dele, der
ikke er fortrolige og dermed kan anvendes aktivt af udvalgsmedlemmerne.
Det foreslås, at dette notat efter drøftelse i Udvalget vedrørende
Forretningsordenen bliver omdelt i de 5 udvalg omfattet af registreringen med
henblik på eventuel drøftelse.
Sammenfatning
Udvalgssekretariatets registrering af fortrolige udvalgsdokumenter har
klarlagt, at der i en tre-måneders periode i alt blev registreret 67 fortrolige
udvalgsdokumenter i de 5 omfattede udvalg ud af i alt ca. 2.000
udvalgsdokumenter.
Den primære årsag til fortrolighedsstemplingen af udvalgsdokumenter er
personfølsomme oplysninger, som er årsagen til at 34 ud af 43 bilag og 16 ud
af 24 svar på alm. del spørgsmål er fortrolighedsstemplet.
Generelt har omfanget af fortrolige udvalgsdokumenter ikke givet anledning til
drøftelse i de 5 berørte udvalg i den periode, som registreringen har fundet
sted, dog har der været en særlig problemstilling i forhold til udlændinge- og
integrationsministerens oversendelse af svar på udvalgsspørgsmål, mere om
det senere i notatet. UUI har tidligere drøftet både omfanget af fortrolige
2/7
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Notat om fortrolighedsstemplede udvalgsdokumenter.
besvarelser, typen af spørgsmål, der besvares fortroligt, og muligheden for at
udskille de fortrolige dele i separate bilag for at tydeliggøre, hvilke dele der er
omfattet af fortrolighed.
Regler for fortrolige udvalgsdokumenter
Indledningsvis kan det oplyses, at der fremgår følgende regler for fortrolige
udvalgsdokumenter i § 4, stk. 2, i ”Regler om adgang til Folketingets
parlamentariske dokumenter m.v.”, som Præsidiet vedtog den 25. februar
2015:
”Parlamentariske dokumenter er fortrolige, hvis de indeholder
oplysninger, som efter deres art er omfattet af §§ 30-33 i lov om
offentlighed i forvaltningen, eller andre særlige forhold taler for, at
dokumentet behandles fortroligt. Er et dokument modtaget fra en
ekstern part, som ved stempling eller på anden måde har oplyst, at
parten betragter dokumentet som fortroligt, anses dokumentet for
fortroligt.”
Af ”Håndbog i Folketingsarbejde, oktober 2015” side 58 fremgår det bl.a., at:
”Når en minister sender et fortroligt dokument til Folketinget, er det
som regel et af Folketingets udvalg, som modtager dokumentet.
Ministeren bør vejlede udvalget om, at dokumentet efter
ministerens opfattelse indeholder fortrolige oplysninger, men i
princippet kan ministeren ikke pålægge Folketinget (udvalget) at
behandle dokumentet som fortroligt, da en minister som
udgangspunkt ikke har beføjelse til at give Folketinget
tjenesteordrer. I praksis følger Folketingets udvalg dog altid
vejledningen fra ministeren. Hvis der er tvivl om, hvorvidt hele
dokumentet er fortroligt eller kun dele af dokumentet er det, kan
udvalget anmode ministeren om en nærmere vejledning.”
Det fremgår endvidere, at der gælder særlige regler for bl.a. Det
Udenrigspolitiske Nævn.
Registreringer
På baggrund af forslaget fra arbejdsgruppen under Udvalget for
Forretningsordenen har Udvalgssekretariatet iværksat en registrering af alle
fortrolighedsstemplede udvalgsdokumenter i Retsudvalget, Udlændinge- og
Integrationsudvalget, Sundheds- og Ældreudvalget, Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget og § 71-tilsynet i perioden 1. oktober – 31. december 2017.
Registreringen har omfattet antallet af fortrolighedsstemplede dokumenter,
typen af dokument (f.eks. ministers svar på spørgsmål fra et udvalg,
orienteringer fra en minister og henvendelser til udvalget) og den primære
årsag til, at dokumenterne er fortrolighedsstemplet. For en god ordens skyld
3/7
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Notat om fortrolighedsstemplede udvalgsdokumenter.
1859831_0004.png
skal det bemærkes, at registreringen ikke har omfattet dokumenter, der er
registreret som interne, hvilke indebærer, at de – selvom de ikke er fortrolige –
ikke er offentligt tilgængelige på Folketingets hjemmeside.
I den tre-måneders periode, hvor registreringen har fundet sted i de 5 udvalg,
er der i alt registreret 67 fortrolige udvalgsdokumenter ud af i alt ca. 2.000
udvalgsdokumenter. Ud af de 67 fortrolige udvalgsdokumenter, var 43 af
dokumenterne bilag, mens 24 var svar på alm. del spørgsmål. Af tabellen
herunder fremgår fordelingen af de 67 fortrolige udvalgsdokumenter på
udvalg.
Tabel 1: Antal fortrolige bilag og svar på alm. del spørgsmål i perioden 1. oktober – 31. december 2017
Svar på alm. del spm.
Retsudvalget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Sundheds- og Ældreudvalget
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
§ 71-tilsynet
I alt
13
10
0
0
1
24
Bilag
10
3
4
9
17
43
I alt
23
13
4
9
18
67
I forhold til de fortrolige udvalgsbilag fordeler de sig på følgende typer af
dokumenter:
Tabel 2: Antal fortrolighedsstemplet bilag fordelt på type af dokumenter
Antal fortrolighedsstemplet bilag
Borgerhenvendelser
Henvendelser fra institutioner/organisationer m.v.
Orienteringer/redegørelser fra en minister
Andet
I alt
31
7
4
1
43
Af de 43 udvalgsbilag der i perioden 1. oktober – 31. december 2017 er
fortrolighedsstemplet i de 5 udvalg, vedrører mere end 70 pct. af bilagene
borgerhenvendelser.
Ud af de 43 bilag er 39 af bilagene fortrolighedsstemplet på baggrund af en
vurdering foretaget af Udvalgssekretariatet, mens 4 af bilagene er
fortrolighedsstemplet på foranledning af en minister.
Årsager til, at udvalgsdokumenter fortrolighedsstemples
I forbindelse med registreringen af omfanget af fortrolighedsstemplede
udvalgsdokumenter er den primære årsag
1
til, at dokumenterne er
1
Nogle af de udvalgsdokumenter der er fortrolighedsstemplet, er fortrolighedsstemplet af flere
årsager – f.eks. fordi dokumentet både indeholder personfølsomme oplysninger (a) og indeholder
oplysninger, som er fortrolige af hensyn til tredje person (b).
4/7
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Notat om fortrolighedsstemplede udvalgsdokumenter.
1859831_0005.png
fortrolighedsstemplet ligeledes registreret. Forud for registreringen havde
Udvalgssekretariatet defineret 11 kategorier, som fortrolighedsstemplingen
kunne være begrundet i. Kategorierne fremgår af nedenstående tabeller.
Udvalgsbilag
I de 5 udvalg fordelte årsagerne til fortrolighedsstemplingen af udvalgsbilag
sig således:
Tabel 3: Årsager til fortrolighedsstempling af udvalgsbilag
Bilag
a. Oplysninger om enkeltpersoners
private, herunder økonomiske forhold
(personfølsomme oplysninger)
b. Hensynet til en anden person, end
den der har sendt henvendelsen
c. Hensynet til den person, som har
sendt henvendelsen
d. Virksomheds-/erhvervsinteresser
e. Danmarks udenrigspolitiske
interesser/forholdet til andre lande og
internationale organisationer
f. Beskyttelse af mellemstatslige aftaler
g. Sikkerhedspolitiske interesser
h. Hensynet til politiets efterforskning
i. Terrorrisiko
j. Oplysninger fra/om
efterretningstjenester
k. Andet
I alt
REU
3
UUI
3
SUU
3
SOU
9
§ 71-tilsynet
16
I alt
34
2
4
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-
-
-
-
-
-
-
1
-
2
4
2
-
-
1
-
-
-
-
10
-
-
-
-
-
-
3
-
-
-
-
-
-
4
-
-
-
-
-
-
9
-
-
-
-
-
-
17
-
1
-
-
-
-
43
Som det fremgår af ovenstående tabel er den primære årsag til, at
udvalgsbilag i de 5 udvalg fortrolighedsstemples, at bilagene indeholder
oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske forhold (a). Det
gælder for 34 af de 43 bilag. Foruden hensyn til enkeltpersoner (a, b og c) er
2 bilag fortrolighedsstemplet på baggrund af oplysninger om virksomheds-
/erhvervsinteresser (d), mens 1 bilag er fortrolighedsstemplet med henvisning
til sikkerhedspolitiske interesser (g).
Som det fremgår af tabel 2 er kun 4 af de 43 udvalgsbilag stemplet fortroligt af
ministerierne, når Folketinget modtager dem. De 4 bilag, der er stemplet
fortrolige af ministerierne, fordeler sig på 2 udvalgsbilag i REU, 1 i UUI og 1 i
SUU. Årsagen til, at de 4 udvalgsbilag er stemplet fortrolige af ministerierne
er, at:
- 1 bilag indeholder oplysninger om virksomheds-/erhvervsinteresser
og personhenførbare oplysninger
5/7
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Notat om fortrolighedsstemplede udvalgsdokumenter.
1859831_0006.png
-
-
-
1 bilag indeholder personfølsomme oplysninger
1 bilag indeholder information om politiets efterforskning og
1 bilag indeholder EU-Kommissionens arbejdsprogram, som det er
praksis at fremsende fortroligt, da dokumenterne anses for fortrolige
mellem medlemslandene og EU-Kommissionen
.
Svar på alm. del spørgsmål
I de 5 udvalg fordelte årsagerne til fortrolighedsstemplingen sig således for
svar på alm. del spørgsmål:
Tabel 4: Årsager til fortrolighedsstempling af svar på alm. del spørgsmål
Svar på alm. del spørgsmål
a. Oplysninger om enkeltpersoners
private, herunder økonomiske forhold
(personfølsomme oplysninger)
b. Hensynet til en anden person, end
den der har sendt henvendelsen
c. Hensynet til den person, som har
sendt henvendelsen
d. Virksomheds-/erhvervsinteresser
e. Danmarks udenrigspolitiske
interesser/forholdet til andre lande og
internationale organisationer
f. Beskyttelse af mellemstatslige aftaler
g. Sikkerhedspolitiske interesser
h. Hensynet til politiets efterforskning
i. Terrorrisiko
j. Oplysninger fra/om
efterretningstjenester
k. Andet
I alt
REU
5
UUI
10
SUU
-
SOU
-
§ 71-tilsynet
1
I alt
16
1
-
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-
1
-
-
-
4
-
1
1
13
-
-
-
-
-
-
10
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-
-
4
-
1
1
24
Den primære årsag til at svar på alm. del spørgsmål fortrolighedsstemples er
ligesom udvalgsbilag hensynet til enkeltpersoners private, herunder
økonomiske forhold (a), som er årsag til, at i alt 16 af de 24 svar er stemplet
fortroligt.
Herudover fordeler den primære årsag til fortrolighedsstemplingen sig for de
resterende 8 svar sig på følgende:
- 1 svar skyldes hensynet til en anden person, end den der har sendt
henvendelsen (b)
- 1 svar skyldes oplysninger om virksomheds-/erhvervsinteresser (d)
- 4 svar skyldes hensynet til politiets efterforskning (h)
- 1 svar skyldes, at svaret indeholder oplysninger fra/om
efterretningstjenester (j)
- og herudover falder 1 svar inden for kategorien ’Andet’ (k).
6/7
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Notat om fortrolighedsstemplede udvalgsdokumenter.
Det er i alle 24 tilfælde med fortrolighedsstemplede svar på alm. del
spørgsmål ministerierne, der har stået for fortrolighedsstemplingen. Ca.
halvdelen af alm. del spørgsmålene, som ministrene har besvaret, er stillet på
baggrund af en konkret henvendelse med personfølsomme oplysninger sendt
til et udvalg.
Udvalgenes drøftelser af begrænsningerne ved fortrolige
udvalgsdokumenter
Det kan indledningsvis bemærkes, at ingen medlemmer af de 5 udvalg i
perioden for registreringen – Udvalgssekretariatet bekendt – har rejst
spørgsmål om, drøftet eller udtrykt utilfredshed med antallet af eller indholdet
af de fortrolighedsstemplede udvalgsdokumenter, jf. dog nedenfor.
Udlændinge- og integrationsministeren meddelte den 10. maj 2017, at
ministeren fremover ville besvare spørgsmål, der vurderes at være fortrolige
af hensyn til Danmarks udenrigspolitiske interesser, i Det Udenrigspolitiske
Nævn i stedet for i fagudvalgene. Ministeren begrundede dette med, at
oplysninger givet i fortrolighed havde været gengivet i pressen. Ministeren har
efterfølgende sendt flere besvarelser til Nævnet. I den registrerede periode
drejer det sig om 5 besvarelser på alm. del spørgsmål stillet til ministeren,
heraf 4 alm. del spørgsmål stillet i UUI og 1 alm. del spørgsmål stillet i REU.
REU og UUI finder begge, at ministerens praksis begrænser udvalgenes
adgang til relevant information og forringer medlemmernes parlamentariske
arbejde og mulighed for at føre kontrol med regeringen. REU har i brev af 5.
december 2017 gjort ministeren opmærksom på dette og UUI har besluttet at
gøre tilsvarende, jf. REU alm. del – bilag 90.
7/7