Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18, Udvalget vedrørende Det Etiske Råd 2017-18
SUU Alm.del Bilag 34, UER Alm.del Bilag 2
Offentligt
1804958_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
[email protected]
[email protected]
Ørestads Boulevard 5
Bygning 37K, st.
2300 København S
M:
[email protected]
W:
www.nvk.dk
Høringsvar: udkast til lov om ændring af sundhedsloven (bl.a. om
oprettelse af Nationalt Genom Center)
National Videnskabsetiske Komité (NVK) har den 19. september 2017 modtaget
høring vedrørende udkast til lov om ændring af sundhedsloven.
Lovudkastet har været behandlet på NVKs møde den 6. oktober 2017.
NVK har ikke bemærkninger til de organisatoriske forhold i lovforslaget, herunder
forslaget om oprettelse af Nationalt Genom Center (NGC).
NVKs bemærkninger relaterer sig således til de bestemmelser, der sætter
rammerne for NGCs myndighedsudøvelse samt forskeres adgang til data, der
opbevares i NGC.
Indledningsvist skal NVK bemærke, at der ved omfattende sekventering af den
menneskelige arvemasse tilvejebringes en enorm mængde data og information
om enkeltindivider, herunder oplysninger om enkeltpersoners arveanlæg.
Sekventeringdata må således efter NVKs opfattelse betragtes som særligt
følsomme, da de omhandler et samlet billede af den konkrete persons
helbredsoplysninger samt risici for at pådrage sig sygdom eller risiko for at disse
sygdomme nedarves til senere slægtsled.
NVK er enige i, at sekventeringsdataerne kan være interessant i forskningsmæssig
sammenhæng, særligt i sammenhæng med visse fænotypiske data/journaldata,
men det er samtidig NVKs opfattelse, at sekventeringsdata må behandles med
særlig forsigtighed. Det bemærkes, at hverken patienter eller forsøgsdeltagere,
forskere eller myndigheder på forhånd kan gennemskue rækkevidden af fremtidig
forskning i denne omfattende informationsmængde, herunder om den fremtidig
anvendelse af data kan resultere i en belastning af en patient eller forsøgsperson.
På sundhedsrettens område lægges der stor vægt på forudsigelighed og
information af patient/forsøgsperson i forhold til samtykket til at videregive
helbredsoplysninger. Jo større detaljeringsgrad og jo større følsomhed af
Dato:
1. oktober 2017
Sagsnr.:
1706622
Dok.nr.:
452183
Sagsbeh.:
SPJ.DKETIK
Side
1 / 4
UER, Alm.del - 2017-18 - Bilag 2: Henvendelse af 13/10-17 fra Det Etiske Råd og National Videnskabsetisk Komité vedr. høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Oprettelse af Nationalt Genom Center m.v.)
oplysninger, der videregives, jo større beskyttelse af individet kræves der.
Persondataretten indeholder lignende principper.
Ovennævnte betragtninger er bl.a. baggrunden for, at NVK ved flere henvendelser
til Ministeriet for Sundhed og Ældre, samt under arbejdet i ministeriets
arbejdsgruppe om etiske og juridiske problemstillinger ved brug af biologisk
materiale og afledte data heraf, har gjort ministeriet opmærksom på en række
juridiske og videnskabsetiske problemstillinger vedrørende omfattende
sekventering af den menneskelige arvemasse.
NVK kan konstateret, at lovforslaget ved den foreslåede § 1, nr. 1, sætter nogle
overordnede rammer for patienters selvbestemmelse i forhold til den
forskningsmæssige brug af genetiske oplysninger, der er udledt af biologisk
materiale udtaget i forbindelse med behandling (forslagets § 1, nr. 1: muligheden
for at sige fra i vævsanvendelsesregistret).
Det fremgår videre, af lovforslaget (forslag til ny § 223 a i sundhedsloven), at
genetiske oplysninger, der tilgår NGC, må kun behandles, hvis det er nødvendigt
for forebyggelse, diagnose, sygepleje eller patientbehandling mv, og såfremt
behandlingen foretages af en person inden for sundhedssektoren, der har
tavshedspligt,
eller
behandlingen alene sker med henblik på
statistiske eller
videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning og
behandlingen af oplysninger er nødvendig hertil.
NVK finder imidlertid, at der er en række centrale videnskabsetiske og juridiske
problemstillinger vedr. genomsekventering af biologisk materiale og videre brug
af data herfra, som lovforslaget ikke ses at tage højde for:
A. Videnskabsetisk godkendelse
NVK finder, at der ved forskning i gensekventerede data er tale om særligt
følsomme data af omfattende karakter, hvorfor forskning heri ikke kan
behandles på samme måde som almindelig registerforskning baseret på data
og tal, jf. bemærkningerne ovenfor. NVK finder således ikke, at den foreslåede
regulering i § 223 a (efter principper i persondataloven) kan anses som
tilstrækkelig beskyttelse.
Der er ikke i lovforslaget foreslået videnskabsetisk godkendelse ved brug af de
genetiske data, selv om data stammer fra sekventering af det biologiske
materiale.
Det skal hertil bemærkes, at den eksisterende lovgivningsmæssige ramme for
brug af biologisk materiale fra biobankerne til forskning uden indhentelse af
konkret samtykke (men med mulighed for opt out via
vævsanvendelsesregistret) er knyttet tæt sammen med reglerne i
komiteloven om videnskabsetisk godkendelse af projektet. Det fremgår
således at sundhedslovens § 32, at udlevering af biologisk materiale fra en
klinisk biobank til forskning kræver videnskabsetisk godkendelse.
Side
2 / 4
UER, Alm.del - 2017-18 - Bilag 2: Henvendelse af 13/10-17 fra Det Etiske Råd og National Videnskabsetisk Komité vedr. høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Oprettelse af Nationalt Genom Center m.v.)
Der argumenteres ikke i lovforslaget for, hvorfor der er forskel på
reguleringen ved videregivelse af væv/data fra kliniske biobanker ”våde
data” og videregivelse fra NGC ”tørre”
afledte data).
B. Myndighedsgodkendelse
Det er ikke tydeligt, efter hvilke kriterier, NGC vurderer, hvornår der er tale
om videnskabelig undersøgelse af væsentlig samfundsmæssig interesse, samt
under hvilke vilkår, data kan anvendes (kan der fx videregives
helgenomdatasæt eller kun aggregerede data? Kan der videregives til
udenlandske forskere og under hvilke vilkår mv.?)
Henset til, at der er tale om meget følsomme data, syntes loven og
bemærkningerne hertil meget sparsom.
C. Tilbagemelding af helbredsmæssige fund
Ved omfattende sekventering af individets arvemasse fremkommer viden om
arvelige faktorer (gensekvenser), der disponerer for en alvorlig lidelse. Der vil
således være en sandsynlighed for, at der gøres fund, som det pågældende
individ ikke er bekendt med, men hvor det vil være nødvendigt at orientere
den pågældende, fx hvor der er mulighed for at forebygge eller behandle
alvorlige sygdomme. Sådanne fund kan også have betydning for slægtninge,
der kan have arvet det pågældende gen.
NVK har
på grund af manglende nationale regler herom - udviklet
retningslinjer for tilbagemelding af alvorlige helbredsmæssige fund, herunder
efter hvilke kriterier, der skal ske tilbagemelding af alvorlige helbredsmæssige
fund i sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, samt anbefalinger til,
hvordan tilbagemelding kan ske.
Lovlovforslaget tager ikke stilling til, om der i forbindelse med forskning i data
fra NGC skal ske tilbagemelding af evt. alvorlige helbredsmæssige fund (gen
mutationer) ved behandling af genomdataerne, samt i givet fald efter hvilke
kriterier, og under hvilke procedurer, dette kan ske.
D. Information til offentligheden?
Der savnes i lovforslaget nærmere klarhed over, hvordan offentligheden og
patienter informeres om selvbestemmelsesretten i forhold til den fremtidige
brug af de genetiske data.
Lovforslaget forholder sig i øvrigt ikke til, hvorvidt patienter har mulighed for
at få udleveret genomdata og/eller ret til at få slettet data i NGC (jf.
Sundhedslovens §§ 33 og 34)
E. Oplysningspligt vedr. andre oplysninger (helbredsoplysninger)?
Det fremgår af lovforslaget, at NGC som led myndighedsopgaven kan
modtage og behandle andre oplysninger fra patientjournaler, registre,
databaser og biobanker mv., for at kunne anvende, analysere de genetiske
oplysninger i sammenhæng med andre oplysninger til brug for forskning og
statistik. Det er uklart, hvordan bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 1,
Side
3 / 4
UER, Alm.del - 2017-18 - Bilag 2: Henvendelse af 13/10-17 fra Det Etiske Råd og National Videnskabsetisk Komité vedr. høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Oprettelse af Nationalt Genom Center m.v.)
nr. 9 (§ 223a, stk. 1) om andre myndigheders oplysningspligt skal udmøntes.
Det bemærkes, at der fx kræves tilladelse fra styrelsen for patientsikkerhed
for så vidt angår videregivelse af oplysninger fra patientjournal til forskning, jf.
sundhedslovens 46, stk. 2, samt tilladelse fra videnskabsetisk komite for at
videregive materiale fra en biobank til forskning, jf. sundhedslovens § 32.
Da flere af ovennævnte problematikker har været genstand for drøftelser i
Sundheds- og ældreministeriets arbejdsgruppe vedr. etik og jura, undrer det
således NVK, at lovforslaget er sendt i høring, inden resultatet af arbejdsgruppens
arbejde foreligger, da et væsentligt formål med gruppens arbejde er komme med
overvejelser omkring modeller for fremtidig beskyttelse af patienter og
forsøgspersoner ved forskningsmæssigbrug af biologisk materiale og afledte data
herfra.
NVK anbefaler derfor, at den nærmere regulering af brug af data fra National
Genom Center afventer den rapport, der forventes at komme fra arbejdsgruppen
om etik og jura, samt den offentlige og politiske debat om bl.a. regulering af
forskning i genomdata, der må forventes herefter.
Med venlig hilsen
Johs Gaub
Formand
På formandskabets vegne
Mette Hartlev
Næstformand
Christa Kjøller
Sekretariatschef
Side
4 / 4