Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Spørgsmål 655
Offentligt
1909796_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Til:
Dato:
Transport-, bygnings- og boligministeren
13. juni 2018
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 655
Kan ministeren i forlængelse af TRU alm. del - spm. 654 redegøre for, hvorfor
der i denne situation ikke for længst er udført følsomhedsanalyser af økonomi
og tilbagebetalingstid for et langt lavere trafikspring fra Storebælt end de
800.000 biler pr. år, der indgår i den grundliggende trafikprognose, jf. rappor-
ten (”Fehmarn Belt Forecast 2014 – Update of the FTC-Study”, Intraplan og
BTU for Femern A/S, 2014) og rapporten (”Ekstern kvalitetssikring af den op-
daterede trafikprognose af Femern Bælt-projektet”, Cowi, november 2015).
Der henvises til, at det oprindeligt beregnede trafikspring på 800.000 biler pr.
år var baseret på en registrering af, at 4 pct. af Storebæltsbroens personbiler
var udenlandsk indregistrerede, jf. Sund & Bælts notat ”opgørelse af uden-
landske passager 2009-2013”. De blev antaget at være på vej direkte mellem
Østdanmark/Sverige og kontinentet. Derfor antoges det, at de alle til sin tid vil-
le flytte til Femern-forbindelsen. Men over Storebælt kører der udenlandske
biler, som i stort om-fang kører mellem rent danske destinationer bl.a. i forbin-
delse med turisme, erhverv, private besøg m.v. Ligeledes er svensk indregi-
strerede biler, der kører mellem Sverige og Vestdanmark, samt tysk indregi-
strerede biler, der kører mellem destinationer i Sydslesvig og Østdan-mark/
Sverige, også irrelevante som fremtidige kunder på Femern-forbindelsen.
De 4 pct. blev tilmed fordoblet til 8 pct. ud fra en antagelse om, at der forment-
lig vil være lige så mange dansk indregistrerede biler, der ”kørte den modsatte
vej”, jf. pkt. 2 i rapporten (”Fehmarn Belt Forecast 2014 – Update of the FTC-
Study of 2002 – Treatment of Great Belt in the Forecast (Passenger Traffic)”,
Intraplan og BVU for Femern A/S, 2015). Hele 8 pct. af storebæltstrafikken
blev på den måde ved en fejlfortolkning af en simpel nummerskrivningsanaly-
se overflyttet til Femern-forbindelsen, hvor dette trafikspring kom til at udgøre
hele 60 pct. af det samlede trafikspring.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til
[email protected].
På udvalgets vegne
Lennart Damsbo-Andersen
formand
1/1