Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 338
Offentligt
1916162_0001.png
Nedlæggelse og sikring af overkørsler
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916162_0002.png
3 Politiske aftaler
”Med henblik på at sikre den største samlede
sikkerhedsmæssige og trafikale effekt skal puljen anvendes
til nedlæggelse af usikrede overkørsler, nedlæggelse af
overkørsler langs hoved-banen samt en indsats i forhold til
"sorte pletter", dvs. overkørsler, hvor der er sket særligt
mange ulykker.”
”… sikkerheden omkring overskæringerne skal prioriteres
højt, og derfor fremrykkes 72 mio. kr. fra perioden 2019-
2020 til perioden 2014-2018, således at alle overskæringer
på Banedanmarks net i al væsentlighed vil være nedlagt
eller sikret med udgangen af 2018.”
En grøn transportpolitik
af 29. januar 2009
Nye initiativer som led i
udmøntning af puljer mv.
af 22. oktober 2009
Forstærket indsats mod
spøgelsesbilisme og
bedre sikkerhed i
overkørsler af 16.
december 2010
”… Der er således behov for en forøget indsats for at
forbedre sikkerheden i sikrede overkørsler. Parterne er
derfor enige om i forbindelse med forårets transportpolitiske
forhandlinger at reservere en pulje på 40 mio. kr. til en
indsats de kommende 4-5 år for at forbedre sikkerheden i
sikrede overkørsler.”
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916162_0003.png
Sikrede og usikrede overkørsler
Sikret overkørsel
Brugerne på vejsiden
advares om tog, der nærmer
sig ved, at der automatisk
aktiveres anordninger
(blinklys, klokkesignal og
evt. bomme), når brugerne
ikke kan passere overkørslen
Usikret overkørsel
Der aktiveres ikke
nogen form for advarsel
og/eller beskyttelse,
når brugerne ikke må
passere overkørslen
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916162_0004.png
Kriterier for nedlæggelse
Den konkrete vurdering af, hvorvidt en given overkørsel kan
nedlægges, beror bl.a. på
trafikken i overkørslen
afstanden til den nærmeste overkørsel
vejretten til overkørslen.
Ekspropriationskommissionen træffer i hvert tilfælde
afgørelse om, hvorvidt Banedanmark har det nødvendige
grundlag for at nedlægge en overkørsel.
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916162_0005.png
Status for overkørselspuljen
Overkørsler i alt i
overkørselspuljen
Ikke nedlagte overkørsler
Nedlagte overkørsler
Planlagte nedlæggelser
852
447
277 (21)*
128 (9)
*
Heraf antal sikrede nedlagte overkørsler.
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916162_0006.png
Status for overkørselspuljen efter 2018
Ved udgangen af 2018
Tilbageværende usikrede overkørsler: 26
Tilbageværende sikrede overkørsler, der nedlægges i projektet:0
140
120
100
Ved udgangen af 2019
Tilbageværende usikrede overkørsler : 14
80
60
40
20
0
De tilbageværende 14 overkørsler på strækningerne Bramming-
Tønder, Skanderborg-Skjern og Esbjerg-Struer udestår frem til efter
2022, hvor de bliver nedlagt eller opgraderet på de enkelte
strækninger ifm. Signalprogrammets udrulning.
* Der tages forbehold for tallene for Grenaabanen, da
ekspropriationsprocessen ikke er fuldt gennemført.
Antal d.d.
Udgangen af 2018
Udgangen af 2019
sikrede ovk
usikrede ovk
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916162_0007.png
Afsluttede strækninger
Strækning
Overkørsle
r før
Usikrede
ovk., som
opgraderes
Nedlagt*
Overkør
sler
efter
Gnms. Antal
km pr.
overkørsel
før/efter
nedlæggelser
1,51/1,61
2,48/2,54
Årsinte
rval
Odense-Svendborg
Holstebro-Vejle
32
46
0
0
2 (2)
1 (1)
30
45
2011
2017
2013-
2014
2009-
2010
2010
2013-
2016
2012-
2014
Langå-Struer
Aalborg-Frederikshavn
Sønderborg-Tinglev
Aarhus-Aalborg
Roskilde-Næstved
75
47
32
10
27
2
1
0
0
1
49 (9)
33 (2)
3 (2)
4 (0)
18 (2)
26
14
29
6
9
1,37/3,94
1,81/6,06
1,29/1,42
14,0/23,31
2,21/6,62
Tallene i parentes angiver antal nedlagte
sikrede
overkørsler
*
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916162_0008.png
Status for tilbageværende strækninger
Strækning
Overkørsler
før
Usikrede ovk.,
som skal
opgraderes
Udestående
nedlæggelser
Nedlagt
Overkørsler
efter
Gnms. Antal km. Pr.
overkørsel før/efter
nedlæggelser
Roskilde -
Kalundborg
Bramming-
Tønder
Esbjerg-
Struer
Struer-
Thisted
Skanderbo
rg-Skjern
Aarhus-
Grenaa
23
55
116
125
127
76
0
2
3
7
8
4
2 (0)
9 (3)
14 (0)
17 (2)
53 (0)
33 (4)
5** (4)**
0
44 (0)
58 (0)
18 (3)
0
16
46
58
50
56
43
3,46/3,79
1,23/1,48
1,26/2,52
0,59/1,47
0,88/2,00
0,91/1,60
**
Nedlæggelserne er udført af projektet Nordvestbanen. 3 af overkørslerne er erstattet af broer
eller tunneller. 1 sikret ovk. nedlagt, 1 usikret ovk. nedlagt. Disse overkørsler indgår ikke i de
samlede optælling af overkørsler i overkørselspuljen.
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916162_0009.png
Gennemsnitligt antal km. mellem
overkørslerne efter nedlæggelse
23,31
Km mellem overkørsler
3,94
1,42
1,47
1,48
1,60
1,61
2,00
4,97
6,06
6,62
2,52
2,54
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916162_0010.png
Særlige forudsætninger på strækninger
Signalprogrammet
Det er kontraktuelt forudsat med SP-
leverandøren, at der ikke kan foretages ændringer på
strækningen Struer-Thisted, hvor SP udrulles uden
forsinkelse. Derfor er det en nødvendighed at følge den
oprindelig plan, og gennemføre de resterende 7
opgraderinger og 17 nedlæggelser.
Ryomgaard-Grenaa
Det er en forudsætning for
hastighedsopgradering på strækningen, at der nedlægges 29
usikrede overkørsler som planlagt.
10