Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 338
Offentligt
1916159_0001.png
Notat
15.06.2018
ERTMS versioner, signalsystemernes funktion og forenelighed
Resume
Der er blevet spurgt til, om Banedanmark implementerer en gammel, ikke-interoperabel version af
ERTMS.
Hovedkonklusionen er, at:
De facto implementerer Banedanmark den seneste færdige version af ERTMS i
infrastrukturen (3.4.0), men Thales mangler det formelle certifikat, for at løsningen kan kaldes
3.4.0. Dette har ingen funktionel betydning.
Ombordudstyret kan understøtte kørsel på ERTMS i Danmark, dog skal der ske en opdatering
af funktionaliteten, når der implementeres ERTMS på Københavns Hovedbanegård i
2029/2030. Togene kan ikke køre i udlandet. Fremtidens tog og lokomotiver kommer med
nyeste version er ERTMS og både køre til Københavns Hovedbanegård og i udlandet uden
yderligere opgraderinger.
Ovenstående udbydes i dette notat.
Banedanmark implementerer signalsystemer med ERTMS 2 på basis af produkter fra Alstom, Thales
og Alstom onboard. Disse produkter er resultatet af leverandørernes igangværende produktopdatering
og er derfor ikke baseret på præcis samme udgave af ERTMS standarden. Banedanmarks
udbudsspecifikation og testfase sikrer, at systemerne er forenelige trods de små forskelle overfor
ERTMS standarden. ERTMS produkterne udgør omkring 5% af signalsystemet, og hovedparten af de
funktionelle elementer ligger således i andre dele af systemet.
Det planlægges, at der gennemføres opdatering af signalsystemernes software efter idriftsættelsen af
første strækning for at rette fejl og mangler, samt udbygge anlæggenes funktionalitet med funktioner
der kræves på efterfølgende strækninger. Der er ikke identificeret noget behov for funktionsopdatering
af ERTMS systemerne i infrastrukturen i forhold til det, der idriftsættes på de første strækninger. Der
udestår dog en opdatering af dokumentationen for ERTMS infrastrukturen fra Thales, men dette
indebærer ikke nogen funktionel ændring i ERTMS systemerne.
ERTMS udstyret i det rullende materiel skal opdateres til version 3.6.0 inden Københavns
Hovedbanegård udrustes med ERTMS af hensyn til GSM-R kapaciteten i området Valby-København-
Østerport. Det er alene i området omkring København H, at der er dette kapacitetsmæssige behov
(ETCS over GPRS
forklaret nærmere nedenfor).
ERTMS baselines og versioner
ERTMS standarden for togkontrol- og togradio-systemer blev indført som gældende grundlag for
nybygning og fornyelse af signalsystemer i 2001 med direktiv 2001/16. Standarden var på daværende
tidspunkt kun i drift på højhastighedsstrækninger, og der manglede en række funktioner, som var
nødvendige for at anvende ERTMS på almindelige jernbaner som den danske. I 2008 blev den
konsoliderede udgave af specifikationerne kaldet
”2.3.0d”
udgivet i direktiv 2008/57, samtidig med at
arbejdet med at tilføje de manglende funktioner i næste udgave, kaldet baseline 3, blev startet.
Versionerne 3.3.0 og 3.4.0
I slutningen af 2012 blev version 3.3.0 af baseline 3 specifikationerne udgivet, denne version
manglede ved udgivelsen en af de centrale detailspecifikationer, og der blev ret hurtigt fundet enkelte
Signalprogrammet
Operations Management
Office
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
82340604
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(6)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916159_0002.png
fejl og mangler, der førte til en opdatering til version 3.4.0 i 2014. På dette tidspunkt var de danske
kontrakter indgået, og designet var sat i gang, men rettelserne til specifikationerne blev indarbejdet i
leverandørernes systemer så vidt muligt. Version 3.4.0 erstattede version 3.3.0, som derfor ikke
længere indgår i standarden. Igangværende projekter kan fortsat anvende version 3.3.0 med
henvisning til Interoperabilitetsdirektivets artikel 9 (derogation procedure).
Version 3.6.0
I 2016 blev den seneste opdatering af specifikationerne til version 3.6.0 udgivet, i denne version
indgår hele den funktionalitet, der blev udbudt i Signalprogrammet, herunder kommunikations-
løsningen for store stationer (ETCS over GPRS) og IT sikkerhedsløsningen (Online Key
Management). Forskellen mellem 3.4.0 og 3.6.0 er 57 ændringer, der stort set alene vedrører onboard.
Ændringerne er analyseret i forhold til de danske Fjernbaneprojekter og vurderes ikke at påvirke disse,
idet online key management allerede er implementeret i de danske projekter og ETCS over GPRS
alene medfører ændringer i onboard. Næste version af specifikationerne forventes i 2022, men det må
forudses, at der udgives enkelte fejlrettelser i de mellemliggende år (iht. Interoperabilitetsdirektivets
artikel 10).
Side 2/6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916159_0003.png
ÆNDRINGER I ERTMS VERSIONER
410
50
TSI2008
"2.3.0D"
TSI2012
3.3.0
26
TSI2014
3.4.0
57
10
TSI2016
3.6.0
ART.10 "3.6.1"
Forenelighed
For de første versioner af specifikationerne til og med ”2.3.0d” var der behov for
mange funktionelle
justeringer for at implementere ERTMS produkter i et projekt, dette omtales også som nationale
løsninger og skyldtes, at ERTMS specifikationerne manglede en del funktionalitet og havde en del
uklarhed. Dette kan også ses af antallet af rettelser indført ved opdateringen til første udgave af
baseline 3 (version 3.3.0). For at sikre investeringerne i de første strækninger og stabiliteten
fremadrettet, blev der indført en ny funktion og styringsproces fra og med version 3.3.0, denne
funktion
er ”System Version Management”. Processen sikrer,
at nye versioner af specifikationen er
forenelig med alle gyldige tidligere versioner og med nye versioner af baseline 3.
Foreneligheden mellem versioner i toget og versioner i infrastrukturen illustreres i følgende tabel.
Ombordsudrustning
”2.3.0d”
”2.3.0d”
3.3.0
Infrastruktur
3.4.0
3.6.0
Ja*
Nej
Nej
Nej
3.3.0
Ja*
Ja
Ja*
Ja*
3.4.0
Ja*
Ja
Ja
Ja
3.6.0
Ja*
Ja
Ja
Ja
Ja* betyder, at foreneligheden forudsætter projektspecifik analyse og test. For projekter baseret på
”2.3.0d” var dette normen. Da version 3.3.0 blev erstattet af 3.4.0 gælder dette også version 3.3.0, men
da antallet af rettelser mellem 3.3.0 og 3.4.0 er lavt (26 rettelser) er analysen og testen meget
begrænset.
Side 3/6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916159_0004.png
Anvendte ERTMS versioner
Produktudviklingen hos de tre leverandører er på lidt forskellige stader, hvilket medfører, at deres
produktcertifikater er baseret på enten version 3.3.0 med derogation eller version 3.4.0 med
derogation. Derogation-processen er nødvendig, da produktcertifikater alle er udstedt mod tidligere
udgaver af direktivet. Alstom har anvendt et opdateret produkt, der har certifikat mod den gældende
version 3.4.0 men efter direktiv 2015/14, hvor Thales har anvendt deres gamle 3.3.0 produkt med alle
rettelser op til version 3.4.0 tilføjet, men hvor certifikatet stadig er mod 2012/696.
Område
Fjernbane Øst (Alstom)
Fjernbane Vest (Thales)
Onboard (Alstom)
Produktcertifikat til
3.4.0
3.3.0
3.3.0
Implementeret funktionalitet
3.4.0
3.4.0
3.3.0 + udvalgte ændringer fra 3.4.0 og
3.6.0
I forbindelse med planlagte softwareopdateringer vil ERTMS produkterne på Fjernbane Vest og
Onboard blive certificeret til de gældende versioner, det vil sige at Fjernbane vest vil blive certificeret
til version 3.4.0 i 2019. For ombordsystemet er der en kontraktuel uenighed mellem Banedanmark og
Alstom, idet version 3.4.0 ifølge Banedanmark er inkluderet i Alstoms kontrakt uden meromkostning
for Banedanmark, hvorimod Alstom hævder dette ikke er tilfældet. Alstoms nuværende produkt
(SW2.4.4) lever ikke fuldt op til kontraktens krav og vil således under alle omstændigheder skulle
opdateres under kontrakten. Det er Banedanmarks vurdering, at dette ikke kan ske uden at Alstom
samtidig gennemfører produktcertificering til en af de fuldgyldige versioner 3.4.0 eller 3.6.0.
Det nuværende ombordsystem er foreneligt med infrastrukturen, men er baseret på en 4 år gammel
Alstom produktversion, som Banedanmark har midlertidigt accepteret af hensyn til fremdriften i
infrastrukturprojekterne. Når infrastrukturen i hovedstadsområdet skal fornyes med ERTMS i anden
halvdel af 2020’erne, er der behov for version 3.6.0 i togenes
ombordudstyr af hensyn til
kommunikationskapaciteten omkring København H. Alstom har leveret nyere produkter baseret på
version 3.4.0 i andre projekter og planlægger at levere produkter efter version 3.6.0 i England i
slutningen af 2019. Norge har ligeledes indgået kontrakt om levering af onboard version 3.6.0 fra
Alstom. Banedanmark har indarbejdet 90 mio. DKK i den nyligt gennemførte rebudgettering til
opdateringen til Onboard version 3.6.0 senest i midten
af 20’erne. På det tidspunkt må det forventes,
at
den konsoliderede version er udviklet og i drift mange steder. Opdatering af ombordsudrustningen til
version 3.6.0 består primært i installationen af en opdateret produktsoftware, men på grund af
ændringerne til datakommunikationen vil der også skulle ske en opdatering af dataradioen.
Eftervisning af forenelighed
Uanset om der anvendes ERTMS versioner, hvor specifikationen er dokumenteret forenelig eller ej,
vil der være behov for gennemføre test af leverandørens produkter og deres integration med andre
systemer. Dette sikres i Banedanmark ved gennemførelse af produkt- og systemintegrations-test. Disse
test omfatter hele signalsystemet og ikke kun ERTMS systemerne. Testforløbet starter med
leverandørens fabrikstest, der verificeres af leverandørens bemyndigede organ (S-NoBo), det
fortsætter i Banedanmarks integrationstestlaboratorium (JTL) og afsluttes på de første ERTMS
strækninger med verifikation af Banedanmarks bemyndigede organ (G-NoBo). ERTMS
forenelighedstesten vises med grønt i følgende testproces.
Side 4/6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916159_0005.png
(PICO=komponenttest efter installation, SIT=korrespondancetest, SCO=overvåget drift)
Når nye softwareversioner indføres i ERTMS infrastrukturen eller onboard, skal testprogrammet
gennemføres for alle elementer berørt af ændringerne. Dette gælder ligeledes, når nye onboard-
systemer indføres f.eks. med DSBs nye eltogsæt og ellokomotiver.
Europæiske erfaringer
Strækninger, der har været i drift i flere år, er generelt bygget på basis af 2.3.0d med nationale tillæg,
tog er de seneste år udrustet med baseline 3 (enkelte version 3.3.0 men hovedsageligt version 3.4.0).
Strækninger, der er sat i drift med 2.3.0d, er indtil videre ikke blevet opdateret til baseline 3, idet der
ikke er store funktionelle gevinster, når de nationale tillæg er etableret og det er eftervist at baseline 3
tog kan køre på strækningerne. Sverige har dog besluttet at opdatere deres 4 idriftværende 2.3.0d
strækninger til version 3.6.0.
Infrastrukturprojekter udbydes i dag efter version 3.4.0 (f.eks. Tyskland) eller 3.6.0 (f.eks. Norge,
Sverige, Italien og Storbritannien). Ombordprojekter udbydes i dag hovedsageligt efter version 3.6.0
(f.eks. Norge, Sverige, Storbritannien, Italien, Spanien), fra 2019 vil det i henhold til
interoperabilitetsdirektivet ikke længere være lovligt at levere ombordudstyr efter version 2.3.0d.
Følgende oversigt viser europæiske strækninger med signalsystemer baseret på ERTMS 2, der
driftsmæssigt er sammenlignelige med fjernbanen.
Land
Nederlandene
Strækninger
Rotterdam - Zevenaar,
Amsterdam - Utrecht
Lelystadt - Zwolle
Resten af jernbanenettet
Mattstetten-Rothrist,
Lötschberg tunnelen (Spiez - Brig)
Gotthard tunnelen (Erstfeld - Bodio)
Lausanne
Villeneuve
Sarpsborg-Ski
Resten af jernbanenettet
Shrewsbury-Aberrystwyth/Pwllheli
Thameslink core (Sct. Pancras-
Blackfriars)
London Paddington - Bristol
London Kings Cross - Doncaster
London Euston - Hanslope Junction
London St. Pancras
Loughborough
Længde
93 km
30 km
70 km
4000 km
45 km
35 km
57 km
30 km
80 km
4000 km
215 km
8 km
300 Km
290 km
90 km
180 km
Version Tog
Status
version
2.3.0d
2.3.0d
2.3.0d
3.6.0
2.3.0d
2.3.0d
2.3.0d
2.3.0d
2.3.0d
3.6.0
2.3.0d
3.4.0
3.6.0
3.6.0
3.6.0
3.6.0
2.3.0d
I drift
I drift
I drift
Plan
Schweiz
2.3.0d, I drift
3.3.0 og I drift
3.4.0
I drift
I drift
2.3.0d
3.6.0
2.3.0d,
3.3.0/
3.4.0
3.6.0
I drift
Kontrakt
I drift
I drift
Plan
Plan
Plan
Plan
Norge
Storbritannien
Side 5/6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916159_0006.png
Sverige
Nyland - Umeå
Boden - Haparanda
Sundsvall - Nyland
Repbäcken
Malung
Riksgränsen
Boden - Luleå
Resten af jernbanenettet
Wien
St. Pölten,
Kundl
Baumkirchen,
Kufstein
Brenner
Milano - Chiasso
Milano -Treviglio
Rome Termini - Casilina/Ciampino
Milan Porta Garibaldi - Lambrate
190 km
161 km
130 km
130 km
473 km
9.500 km
60 km
40 km
108 km
51 km
32 km
15 km
5 km
2.3.0d
2.3.0d
2.3.0d
2.3.0d
3.6.0
3.6.0
2.3.0d
2.3.0d
2.3.0d
3.6.0
3.6.0
3.6.0
3.6.0
2.3.0d
3.6.0
3.6.0
2.3.0d
2.3.0d
2.3.0d
3.6.0
I drift
I drift
I drift
I drift
Kontrakt
Plan
I drift
I drift
I drift
Kontrakt
Kontrakt
Plan
Plan
Østrig
Italien
Som det fremgår, er der kun i England
og snart også i Danmark
ERTMS 2 baseline 3 systemer i
drift. De lande, der har en større etableret ERTMS infrastruktur, har naturligvis etableret denne på
basis af 2.3.0d (eller ældre udgaver), der var gældende, da de blev idriftsat, men nye projekter sker
hovedsageligt ved brug af baseline 3. Undtagelsen er lande, hvor jernbanemateriel udrustet med
onboard 2.3.0d, uden en kontrakt om softwareopdatering, blokerer for opdatering af infrastrukturen til
baseline 3 (f.eks Belgien, Østrig og delvist Schweiz).
Side 6/6