Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 338
Offentligt
1916158_0001.png
ERTMS versioner, funktionalitet og forenelighed
19.06.2018
Præsenteret af Jens Holst Møller
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916158_0002.png
Hovedkonklusion
Problemstilling: Implementerer Banedanmark en ikke-interoperabel
ERTMS-løsning?
De produkter som Alstom og Thales implementerer i
infrastrukturen lever de facto fuldt ud op til gældende europæisk
standard. Thales mangler dog den endelige certificering heraf.
On-board-systemet kan kun køre i Danmark. Det skal opdateres
til standarden fra 2016, inden der rulles ud på Københavns
hovedbanegård i 2029/2030. Fremtidens tog og lokomotiver
leveres med nyeste ERTMS-version.
Dette uddybes i det følgende
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916158_0003.png
Baggrund
Banedanmark implementerer signalsystemer med ERTMS 2
på basis af produkter fra Alstom, Thales og Alstom
ombordudstyr.
Disse produkter er resultatet af leverandørernes
igangværende produktopdatering, og er derfor ikke baseret
på præcis samme udgave af ERTMS standarden.
Banedanmarks udbudsspecifikation og testfase sikrer, at
systemerne stort set er identiske, og sørger for at det er det
samme system leverandørerne leverer i Danmark.
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916158_0004.png
Hvorfor ERTMS som nyt signalsystem?
ERTMS standarden for togkontrol- og togradio-systemer blev
indført som gældende grundlag for nybygning og fornyelse af
signalsystemer i 2001 med direktiv 2001/16.
Det vil sige, at når et medlemsland skal skifte signalsystem,
ligegyldigt om det er på en enkelt strækning, eller på hele sit
jernbanenet, så skal det skifte til ERTMS.
Oprindeligt var ERTMS kun noget, der blev brugt på
højhastighedsbaner, men er løbende blevet udviklet, så det også
kan anvendes på almindelige jernbaner så som den danske.
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916158_0005.png
Udviklingen af ERTMS versioner
Antallet af rettelser indført pr. revision, som bliver foretaget løbende
ÆNDRINGER I ERTMS VERSIONER
antal rettelser
410
50
TSI2008
"2.3.0D"
TSI2012
3.3.0
26
TSI2014
3.4.0
57
TSI2016
3.6.0
10
ART.10 "3.6.1"
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916158_0006.png
Danske implementeringer af version 3.3.0/3.4.0
Alstom og Thales infrastruktur er implementeret på basis af version 3.4.0,
men Thales har kun certificeret mod version 3.3.0.
Alstom ombordsudrustning er implementeret på basis af version 3.3.0
med tillæg af de fleste rettelser op til version 3.4.0 og enkelte rettelser fra
version 3.6.0
Ombordsudrustningen fra Alstom er også testet op mod de svenske
version 2.3.0d strækninger og fundet forenelig med disse.
Testfasen i testlaboratorium og på første strækninger sikrer
foreneligheden mellem infrastrukturen og toget, når ERTMS
strækningerne sættes i drift.
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916158_0007.png
Funktionelle versioner og certificering
Område
Fjernbane Øst (Alstom)
Fjernbane Vest (Thales)
Produktcertifikat
til
3.4.0
3.3.0
Implementeret
funktionalitet
3.4.0
3.3.0 + alle ændringer til 3.4.0
Onboard (Alstom)
3.3.0
3.3.0 + udvalgte ændringer fra
3.4.0 og 3.6.0
Leverandørernes produkter er certificeret efter den lovgivning der
gjaldt da de blev udviklet. Funktionaliteten er tilpasset til
programmet og er den samme for Øst og Vest.
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916158_0008.png
Europæiske forordninger & ERTMS Versioner
2012
2013
2006/679
2012/696
2012/88
2015/14
2016/919
2014
2015
2016
2017
2018
Version 3.3.0
Version 3.4.0
Version 3.6.0
Deadline for notification og derogation
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916158_0009.png
Forenelighed af ERTMS versioner
Ombordsudrustning
”2.3.0d”
3.3.0
Infrastruktur
”2.3.0d”
Ja*
Ja*
3.4.0
Ja*
3.6.0
Ja*
3.3.0
3.4.0
3.6.0
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja*
Ja*
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Tabellen viser foreneligheden mellem versioner i toget og
versioner i infrastrukturen.
Fra 3.3.0 blev princippet bagudkompatibilitet indført i
specifikationerne. Kompatibilitet fremad gælder også for
3.4.0 og 3.6.0.
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916158_0010.png
Når systemet tages i brug på teststrækningerne
På trods af mange test i testlaboratoriet, så må det forventes, at
der vil forekomme uforudsete fejl på teststrækningerne.
På baggrund af læringen fra S-banen rulles der ikke ud på øvrige
strækninger på fjernbanen før det nye signalsystem virker
tilfredsstillende.
Derfor vil der også blive gennemført opdatering af
signalsystemernes software efter idriftsættelsen for at rette fejl
og mangler, samt udbygge anlæggenes funktionalitet med
funktioner der kræves på efterfølgende strækninger.
10