Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 257
Offentligt
1875935_0001.png
Dall Borgerforening (CVR-nummer: 35 61 99 76)
Bank: Jutlander Bank, reg.nr. 9809, kto. nr. 2073151654
Bestyrelse fra 2018:
Charlotte Kristiansen, Dallvej 75, 9230 Svenstrup (Formand)
Kenneth Solhøj Hansen, Ll. Dallvej 13, 9230 Svenstrup (Næstformand)
Christian Ibsen, Dallvej 79, 9230 Svenstrup (Sekretær)
Claus S. Axelsen, Dallvej 77, 9230 Svenstrup (Samråd Syd og LAK- kontakt)
Ole Nielsen, Lille Dallvej 17, 9230 Svenstrup (Kasserer).
Til transportminister Ole Birk Olesen og Folketingets Transportudvalg:
Behov for tiltag mod støjgenerne fra den nordjyske motorvej ved Dall
På vegne af beboerne i og omkring Dall – en landsby ca. 9 km syd for Aalborg – sender Dall Borgerforening hermed
en opfordring til de ansvarlige politikere på Christiansborg om, at der snarest muligt iværksættes tiltag til afhjælpning
af de gener, som vi dagligt udsættes for fra den nordjyske motorvej. Motorvejen blev anlagt tilbage i 1969 uden at der
samtidig blev opsat værn mod støj. Siden er såvel den tunge trafik som trafikmængden generelt øget dramatisk.
Problemerne forstærkes derudover af, at motorvejen er placeret urimelig tæt på beboelse og Dall Kirke.
Miljøstyrelsens støjkortlægning viser således, at halvdelen af landsbyen udsættes for mere end 65 dB i dagtimerne,
hvor der ellers normalt opereres med en grænseværdi på 58 dB.
Vore hidtidige kontakter til både Vejdirektoratets administration og til Rasmus Prehn, der er valgt til Folketinget her i
Aalborg har været meget positive, men dog uden helt konkrete løfter/tilsagn om snarlig løsning af problemerne. Vi har
dog forstået, at problemerne på strækningen ikke har været ukendte, men at manglende frigivelse af bevilling til
formålet har udgjort den væsentligste hindring for, at få dette trods alt beskedne anlægsarbejde sat i værk.
I notatet optrykt på de følgende sider, har vi nærmere redegjort for vore bekymringer og for de undersøgelser, som
klart underbygger behovet for at eliminere / reducere støjbelastningen i vores område.
Vi håber også med denne dokumentation, at I med jeres baggrund og ansvar kan finde både forståelse for og midler til
at afhjælpe vore problemer med støjen fra den stærkt befærdede motorvej. Ministeren og Transportudvalgets
medlemmer er også meget velkomne til at besøge Dall ved først givne lejlighed og ved selvsyn/hørelse opleve
støjgenerne.
Med venlig hilsen
på vegne af Dall Borgerforening og borgere i Dall
Ole Nielsen
Lille Dallvej 17, 9230 Svenstrup J.
Mail: [email protected]
Mobil: 3067 3737
Notatet er udarbejdet i vinteren 2017-2018 af Ole Nielsen for Dall Borgerforening
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Henvendelse af 4/4-18 vedrørende støjgener ved Dall fra Nordjyske Motorvej, fra Dall Borgerforening
1875935_0002.png
NOTAT
Generelt om støj og sundhed
Trafikstøj er et problem, som er meget dyrt for samfundet. Helt tilbage i 2006 viste studier fra en tysk støjforsker,
Wolfgang Babisch,
at det kan have store helbredsmæssige konsekvenser for mennesker, der dagligt udsættes for mere
end 65 decibel. Der påvises således en højere grad af stress og irritation hos mennesker, som bor tæt på støj.
Risikoen for hjerte-kar-sygdomme for beboere tæt ved larmende veje vurderede støjforskeren til 20-30 procent højere
end for den øvrige befolkning.
Derfor er vurderingen reelt, at flere mennesker kan risikere at dø på grund af trafikstøj
end ved trafikuheld.
Wolfgang Babischs analyse ses endvidere understøttet på Miljøstyrelsens hjemmeside med følgende udsagn:
Sundhedseffekter af vejstøj
Trafikken er den væsentligste kilde til støjbelastningen i Danmark. Vejstøj kan ifølge WHO medføre gener som
søvnproblemer, træthed, hovedpine, forøget blodtryk, hormonelle virkninger, stress og forøget risiko for
hjertesygdomme. Der er også indikationer på, at børn, der udsættes for vedvarende ekstern støj, har risiko for
indlæringsproblemer.
Vore undersøgelser af støjniveau i forhold til gældende støjgrænser
Miljøstyrelsens støjkortlægning
På et oversigtskort fra Miljøstyrelsens støjkortlægning i 2017 ses, at støjen fra Nordjyske Motorvej forplantes tydeligst
på strækningen fra afkørsel 29 syd for Svenstrup og nordpå forbi landsbyen Dall. Derefter kommer et stykke ved Dall
Villaby, hvor støjbræmmen er mindre. Det kan formentlig tilskrives, at der her er etableret en bevokset jordvold.
Når man derefter zoomer ind på landsbyen Dall fremkommer et billede, der viser, at hele landsbyen i dagtimerne er
støjbelastet med mere end 60 dB. For alle boliger langs Dallvej er registreret 65-70 dB, og for enkelte ejendomme tæt
på motorvejen ligger niveauet mellem 70-75 dB.
Notatet er udarbejdet i vinteren 2017-2018 af Ole Nielsen for Dall Borgerforening
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Henvendelse af 4/4-18 vedrørende støjgener ved Dall fra Nordjyske Motorvej, fra Dall Borgerforening
1875935_0003.png
Dette ses også at være tilfældet for Dall Kirke. Kirken er fra 1200-tallet og bevaringsværdig, men alligevel er der kun
ca. 50 meter fra motorvej til kirkegård. Ingen anden kirke i Danmark ligger så tæt på en motorvej! - Den smukke kirke
er belyst om aftenen – måske til glæde for enkelte motorvejstrafikanter, men for brugere af kirke og kirkegård er
oplevelsen fra motorvejen en ganske anden. Vi har haft en god drøftelse med Dall-Ferslev-Volsted Menighedsråd om
den støjpåvirkning, som daglige brugere og besøgene på kirkegården er udsat for. Herunder er også fremhævet de
meget uheldige forstyrrelser, der påføres personer ved en højtidelighed, som f.eks. en begravelse på kirkegården.
Støjen fra motorvejen er naturligvis mindre i nattetimerne, når trafikken er aftaget, men alligevel vil de ejendomme,
som ligger tættest på motorvejen, stadig være udsat for en støj på over 60 dB.
Trafikken på Nordjyske Motorvej er på strækningen fra afkørsel 29 og nordpå steget med mere end 3% årligt i
perioden 2012-2016. Det fremgår af Vejdirektoratets registrering på det efterfølgende kort:
Notatet er udarbejdet i vinteren 2017-2018 af Ole Nielsen for Dall Borgerforening
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Henvendelse af 4/4-18 vedrørende støjgener ved Dall fra Nordjyske Motorvej, fra Dall Borgerforening
1875935_0004.png
Vejdirektoratets trafikmålinger i 2016 viser endvidere, at mængden af trafik på hverdage gennemsnitlig har ligget på
omkring 47.000 biler. Dette tal er med garanti ikke mindre her i 2018!
Støjbelastning i relation til Miljøministeriets grænseværdier og Vejdirektoratets målsætninger
Selvom der ikke er fastsat grænseværdier for støj fra veje, har myndighederne påtaget sig ansvaret for at nedbringe
støjgenerne. Staten vedkender sig sit ansvar, og Vejdirektoratet har derfor målsætninger om:
at overholde
Miljøministeriets vejledende grænseværdi på 58 dB for boligområder i forbindelse med
planlægning og anlæg af nye veje
at anvende
støjreducerende asfalt i forbindelse med nyanlæg og almindelig vejvedligeholdelse, hvor trafikken
på motorveje og andre statsveje støjbelaster bymæssig bebyggelse
at reducere
støjgener for flest mulige boliger langs mest støjbelastede strækninger ved eksisterende statsveje.
Som det fremgår af støjkortlægningen ligger hele landsbyen Dall over Miljøstyrelsens grænseværdier for vejstøj på
58 dB. For den vestlige del, inklusive kirken er niveauet over de 65 dB, som ubetinget anses at være direkte
sundhedsskadeligt.
Ifølge grænseværdierne i skemaet foran, vil det - efter vores vurdering - endda være rimeligt at argumentere for en
vejledende støjgrænse helt ned til 53 dB, dels fordi kirkegården i Dall reelt har karakter af et lille rekreativt
område, og dels fordi landsbyen også indeholder andre rekreative kvaliteter.
Virkemidler til at reducere vejstøjen, samt påvirkning af beslutninger
Det mest effektive er naturligvis at reducere støjen ved kilden, dvs. mindre trafik og færre tunge køretøjer, men dette
er næppe realistisk. Heller ikke bedre vejbelægning har vist sig at have langtidsvirkende effekt.
Så derfor foretrækker vi en 3-4 meter høj afskærmning, f.eks. af en beplantet mur eller en rockwool-løsning, som
vil medføre mærkbare forbedringer for vores område, - særligt for de mennesker, der opholder sig i nærheden af
motorvejen, og som derfor er de mest sårbare.
Kortet ovenfor illustrerer vore ønsker om afskærmningens udstrækning.
Notatet er udarbejdet i vinteren 2017-2018 af Ole Nielsen for Dall Borgerforening
4