Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 210
Offentligt
1864612_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: januar 2018
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
1. Nuværende indsættelsesplan
2. marts 2018
DSB planlagde i januar måned med en driftspulje på 52 IC4 togsæt, heraf 40 tog-
sæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 12 togsæt udgjorde en driftsre-
serve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med udsving i le-
verancen af togsæt fra værksted til drift.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse januar 2018
IC4
Planlagt
Regional Vest
13
Regional Øst
12
Århus - Esbjerg
7
Inter City /lyn
8
Antal indsatte tog
40
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 75
forskellige IC4-togsæt til at betjene trafikken.
De sidste to togsæt forventes fortsat at være klar til indsættelse i kommerciel tra-
fik i 3. kvartal 2018.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte antal.
I januar 2018 var leveringssikkerheden 78,4 %, hvilket svarer til, at cirka 41 ud af
52 togsæt i gennemsnit blev leveret fra værksted til drift som planlagt.
I perioden februar 2017 til og med januar 2018 har leveringssikkerheden været
88,8 %.
Side 1/7
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 210: DSB’s status for IC4 for januar 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864612_0002.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: januar 2018
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100,0%
80,0%
60,0%
40,0%
20,0%
0,0%
Leveret
3. Tilbagelagte kilometer
Ikke leveret
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I januar 2018 kørte IC4 ca. 624.000 km. Samlet set svarer det til ca. 17 % af den
samlede dieselproduktion for DSB i januar 2018. De sidste tre dage i januar er der
kørt mere med IC4 end planlagt pga. indstillingen af passagerdrift med ME-loko-
motiverne pga. begyndende revnedannelser på aksler.
IC4’s kilometerproduktion var i januar 2018 ca. 10.000 km lavere end i samme
måned sidste år.
Faldet i marts 2017 skyldes, at IC4 i denne periode ikke kørte i ca. 3 uger på grund
af en løsreven hydraulikpumpe.
Side 2/7
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 210: DSB’s status for IC4 for januar 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864612_0003.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: januar 2018
Figur 2: Gennemsnitligt antal kørte litrakilometer for IC4, pr. måned
Antal kørte kilometer per måned
 700.000
 600.000
 500.000
 400.000
 300.000
 200.000
 100.000
 ‐
IC4
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktlighed for den aktuelle måned, år til dato samt de sene-
ste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktlighed i trafikkontrak-
ten 82,9% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern- og
regionaltog var 87,4 % i januar 2018.
Kundepunktlighed er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er an-
kommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. aflys-
ninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
89,9 %
89,9 %
Seneste 12 mdr.
83,0 %
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Side 3/7
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 210: DSB’s status for IC4 for januar 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864612_0004.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: januar 2018
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, glidende gennemsnit over 12 måneder
Kundepunktlighed IC4 
Glidende gennemsnit over 12 måneder
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål trafikkontrakt
Tabel 3 viser operatørpunktlighed for den aktuelle måned, år til dato, samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 94,1% for DSB’s
fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern- og regio-
naltog var for januar 2018 95,9%.
Operatørpunktlighed er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørpunktlighed er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
96,0 %
96,0 %
Seneste 12 mdr.
94,6 %
Figur 4 viser udviklingen i operatørpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende
gennemsnit over 12 måneder.
Side 4/7
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 210: DSB’s status for IC4 for januar 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864612_0005.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: januar 2018
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12
måneder
Operatørpunktlighed IC4 
Glidende gennemsnit over 12 måneder
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
Operatørpunktlighed 2:59 IC4
Mål trafikkontrakt
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktlighed for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste 12
måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
90,6 %
90,6 %
Seneste 12 mdr.
85,8 %
Side 5/7
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 210: DSB’s status for IC4 for januar 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864612_0006.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: januar 2018
Figur 5 viser udviklingen i togpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12 måne-
der
Togpunktlighed IC4
Glidende gennemsnit over 12 måneder
87,0%
86,0%
85,0%
84,0%
83,0%
82,0%
81,0%
80,0%
79,0%
78,0%
77,0%
76,0%
Togpunktlighed 2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
3.952
3.952
Seneste 12 mdr.
4.429
Side 6/7
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 210: DSB’s status for IC4 for januar 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864612_0007.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: januar 2018
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 kørte kilometer mellem hændelser 2:59
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Realiseret MDBF
Minimums MDBF
7. Konklusion
Produktionsvolumen for IC4 ligger år til dato på niveau med sidste år, hvilket vil
sige ca. 630.000 kørte kilometer.
Sammenlignet med samme periode sidste år er driftsstabiliteten for IC4 i januar
2018 faldet med ca. 600 km, men er fortsat højere end det minimum på 3.000
km, som er målsætningen i IC4 anbefalingen fra december 2016.
8. Status på indsættelsesplan
Vedrørende togets driftsstabilitet er det fortsat vurderingen, at denne kan holdes
på et niveau over 3.000 km mellem forsinkende hændelser jf. indsættelsesplanen
fra december 2016.
DSB indsætter 40 togsæt i drift i 2018, hvilket lever op til målsætningen i indsæt-
telsesplanen fra december 2016.
Side 7/7
Månedlig driftsrapport IC4: januar 2018