Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 184
Offentligt
1857307_0001.png
Notat
Status på indstillingen af passagerdrift med ME-lokomotiver
Mandag den 29. januar 2018 sendte DSB et notat til Transport-, Bygnings- og Bo-
ligministeriet med en orientering om, at DSB’s 33 ME-lokomotiver er taget ud af
passagerdrift den 26. januar 2018 efter fund af begyndende revnedannelser på
aksler.
Nedenfor fremgår en foreløbig status på arbejdet med at få ME-lokomotiverne til-
bage i passagerdrift.
1.
Akselsituationen
Direktions-
sekretariatet
15. februar 2018
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
1.1
Undersøgelse af aksler
DSB og Force (ekstern rådgiver) har siden den 26. januar arbejdet på at undersøge
muligheden for ved hjælp af ultraludsundersøgelse at konstatere og måle revner i
aksler på lokomotivet uden, at det er nødvendigt at demontere bogier og skille
hjulsæt ad. Indtil videre anvendes denne type undersøgelser som vejledende og til
prioritering af, i hvilken rækkefølge akslerne kommer til revision på DSB’s kompo-
nentværkstedet.
DSB har ligeledes anskaffet et værktøj, der ved hjælp af strøm kan måle revne-
dybden. Dette betyder, at undersøgelserne af akslerne kan foretages hurtigere
end tidligere, men den samlede procestid er stadig lang pga. varmekrympning og
efterfølgende afkøling.
DSB og Force har desuden undersøgt mulighederne for at lave en beregningsmo-
del for, hvor hurtigt revnedannelser vil udvikle sig, men denne aktivitet er pt.
stoppet.
1.2
Status på undersøgte aksler
Frem til torsdag den 15. februar har DSB undersøgt 32 aksler. De foreløbige un-
dersøgelser har vist, at 13 af disse ikke har revnedannelser eller har revnedannel-
ser under 0,35 mm. Sådanne revnedannelser bliver slebet og derefter metalliseret
iht. anerkendte og godkendte principper, hvorefter akslerne igen kan monteres.
På de resterende aksler er der konstateret revnedannelser over 0,35 mm.
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 184: Opdateret status fra DSB vedrørende ME-lokomotiverne, som den 26. januar 2018 blev taget ud af passagerdrift efter fund af begyndende revnedannelser på lokomotivets aksler, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1857307_0002.png
1.3
Indkøb af nye aksler og andre dele
DSB har modtaget tilbud fra en leverandør på nye aksler. De første 25 aksler vil
blive leveret til DSB i september 2018, og derefter vil DSB kunne modtage yderli-
gere 25 aksler hver 8. uge.
Ud over aksler undersøger DSB muligheder for at dække sig af i forhold til andre
dele, fx tandhjul.
2.
Håndtering af revnedannelse
2.1
Nedslibning af revnedannelser
DSB arbejder med support fra eksterne på at identificere, beregne, afprøve og få
godkendt en reparationsmetode til aksler med revnedannelser over 0,35 mm.
Der er identificeret en metode, som DSB har afprøvet i praksis, og som praktiseres
i andre lande. Beregninger fra et eksternt institut forventes klar i denne uge, og
derefter skal det vurderes, i hvilket omfang der skal inddrages assessor i proces-
sen for at få godkendt reparationsmetoden hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
DSB har allerede involveret en assessor, såfremt der bliver behov for at inddrage
en sådan i godkendelsesprocessen.
3.
Øget værkstedskapacitet ved hjælp af andre vedligeholdelsesselskaber
For at få værkstedskapaciteten op har DSB været i kontakt med et svensk vedli-
geholdelsesselskab. De kan ikke hjælpe med at håndtere ME-hjulsættene, men
kan til gengæld bidrage med at håndtere eftersyn af hjulsæt fra Øresundstog, som
de har stort kendskab til. DSB har indgået aftale om, at selskabet i en periode
overtager DSB’s planlagte revisioner af hjulsæt fra Øresundstog. Det frigør kapaci-
tet i DSB’s hjulværksted, så der kan sættes flere ressourcer af til undersøgelser af
ME-akslerne. Der arbejdes i øjeblikket på at risikovurdere flytningen af revision af
Øresundshjulsæt fra DSB Vedligehold til det svenske vedligeholdelsesselskab.
DSB har desuden været i kontakt med et vedligeholdelsesselskab i Norge for at
sikre reservedele herunder aksler/tandhjul, da NSB (Norges Statsbaner) har 5 die-
sellokomotiver, som har samme tekniske base som ME-lokomotiverne. Det har
desværre ikke været en mulighed.
4.
Muligheden for at rekvirere erstatningsmateriel
DSB indsætter i sagens natur alt køreklart materiel for at sikre flest mulige af-
gange og siddepladser.
Hovedessensen ved DSB’s valgte trafikale løsning er at fastholde stabilitet og der-
med høj punktlighed i hele det trafikale system i Danmark. Derfor er ændringer i
den trafikale betjening stort set begrænset til trafiksystemer, hvor ME-lokomoti-
ver og dobbeltdækkervogne kører i forvejen. Det vil sige Nordvestbanen mellem
København - Holbæk/Kalundborg og Sydbanen mellem København -Nykøbing F.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 184: Opdateret status fra DSB vedrørende ME-lokomotiverne, som den 26. januar 2018 blev taget ud af passagerdrift efter fund af begyndende revnedannelser på lokomotivets aksler, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1857307_0003.png
Den strategiske driftsreserve af MR-togsæt er aktiveret og indsat på den skrå
bane mellem Fredericia og Struer. Det frigiver IC4-materiel, der er flyttet til Syd-
banen og Nordvestbanen. Ved at aflyse tre lyntog mellem København og
Odense/Aarhus er der ligeledes flyttet et antal IC4-togsæt til de to berørte baner,
og slutteligt er antallet af driftsreserver af IC4-togsæt reduceret for at skaffe er-
statningsmateriel.
DSB har således øget tilstedeværelsen og anvendelsen af IC4-materiel på Sjælland
til et niveau, hvor den maksimale klargøringskapacitet er fuldt udnyttet.
DSB har overvejet muligheden for at søge hjælp hos Arriva, men Arrivas materiel
vil kun meningsfuldt kunne indsættes på den skrå bane, og her har DSB som
nævnt indsat egne MR-togsæt. MR-togsættene kan ikke anvendes som erstat-
ningsmateriel på andre strækninger, da de ikke kan holde den hastighed, som kø-
replanen foreskriver.
DSB har ligeledes overvejet ICE-togsæt, som DSB tidligere har haft lejet af Deut-
sche Bahn og som kørte trafik mellem Danmark og Tyskland.
ICE-togsættene har stået stille siden, at de blev taget ud af drift, og hvis togsæt-
tene skal kunne anvendes i passagertrafik igen, skal de blandt andet først gennem
et omkostningstungt og tidskrævende hovedeftersyn. Dertil kommer forventet
uddannelse af DSB’s lokomotivførere til at fremføre denne type materiel. På den
baggrund er leje af dette litra ikke vurderet som en realistisk mulighed.
DSB vurderer desuden ikke, at det er realistisk at leje andet materiel af europæi-
ske operatører, da det lejede materiel nødvendigvis skal køre på diesel, kunne
køre med det danske signalsystem (ATC) og være sikkerhedsgodkendt til kørsel i
Danmark. Hertil kommer, at der skal bruges tid og ressourcer på nødvendig ud-
dannelse af DSB’s lokomotivførere til fremførsel af nyt materiel.
Trafikal status
DSB sætter løbende de driftsklare ME-lokomotiver ind, hvor de gør mest gavn for
pendlerne. Det vil både handle om at skaffe mere plads til kunderne i togene, men
også indsætte flere af de afgange, som har været aflyste. I første omgang udvides
betjeningen på Nordvestbanen, der er den strækning, der har været hårdest ramt
af de manglende ME-lokomotiver.
DSB satte mandag den 5. februar det første ME-lokomotiv tilbage i passagerdrift
efter, at lokomotivet havde fået skiftet alle seks aksler. Lokomotivet har siden
kørt med et maksimalt antal dobbeltdækkervogne ind fra Kalundborg til Køben-
havn i morgenmyldretiden og ud fra København mod Kalundborg i eftermiddags-
myldretiden.
Mandag den 12. februar blev der indsat endnu et ME-lokomotiv i drift og yderli-
gere et lokomotiv indsættes mandag den 19. februar. Begge disse lokomotiver
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 184: Opdateret status fra DSB vedrørende ME-lokomotiverne, som den 26. januar 2018 blev taget ud af passagerdrift efter fund af begyndende revnedannelser på lokomotivets aksler, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1857307_0004.png
anvendes til at erstatte IC4 i timedriften på Nordvestbanen. De IC4-togsæt der fri-
gives, anvendes som driftsreserve for at sikre den planlagte drift med IC4, der er
sårbar pt. pga. reduktionen af driftsreserver.
Fra mandag den 26. februar udvider DSB igen betjeningen på Nordvestbanen med
et myldretidstog morgen og eftermiddag, og fra mandag den 5. marts vil der være
halvtimesdrift mellem Holbæk og København samtidig med, at to ud tre myldre-
tidstog mellem København og Kalundborg er genetableret. På Sydbanen vil flere
af togene mellem Nykøbing F og København få ekstra togvogne på, så antallet af
siddepladser bliver forøget.
Fra mandag den 12. marts udvides betjeningen af Sydbanen, da et ud af de nor-
malt tre myldretidstog mellem København og Nykøbing Falster morgen og efter-
middag genetableres.
DSB forventer lige nu have et så stort antal ME-lokomotiver køreklar til påske, at
påskeugen vil blive kørt som planlagt uden aflysninger. Mandag, tirsdag og ons-
dag op til påske er allerede nedjusteret i helligdagskøreplanen.
DSB forventer primo marts at kunne melde noget ud om den trafikale plan efter
påske, men har på nuværende tidspunkt ingen sikker prognose for, hvornår DSB
igen kan køre normal køreplan.
Side 4/4