Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2018-02-11
version 3.0
Undersøgelse af trafikforhold og betalingsvillighed i forbindelse
med Kronprinsesse Marys Bro.
Indhold
Om undersøgelsen ....................................................................................................................................... 2
Væsentlige konklusioner .............................................................................................................................. 3
Trafikregulerende foranstatninger i forbindelse med Kronprins Frederiks Bro .......................................... 3
Betalingsvillighed på Kronprinsesse Marys Bro......................................................................................... 3
Overblik over spørgsmålene i undersøgelsen ............................................................................................... 4
Hvor bor respondenterne?........................................................................................................................... 5
Respondenter som bor øst for Roskilde Fjord ........................................................................................... 6
Hvor kører respondenter som bor øst for Roskilde Fjord, oftest hen, når de krydser fjorden? .............. 7
Respondenter som bor vest for Roskilde Fjord ......................................................................................... 8
Hvor kører respondenter som bor vest for Roskilde Fjord, oftest hen, når de krydser fjorden? ............. 9
Respondenter som bor syd for Roskilde Fjord ........................................................................................ 10
Hvor ofte krydser du broen? ...................................................................................................................... 11
Hvor bor de respondenter som pendler over fjorden næsten dagligt?.................................................... 12
For hvor mange respondenter er Den Gamle Bro ”det naturlige valg”?
...................................................... 13
Vest for Roskilde Fjord ........................................................................................................................... 13
Øst for Roskilde Fjord............................................................................................................................. 14
Betalingsvillighed ....................................................................................................................................... 15
Hvor ofte forventer du at benytte Kronprinsesse Marys Bro, hvis det koster 14 kr. pr. tur? .................... 15
Hvor bor de som ”aldrig” vil benytte Den Nye Bro med en betaling på 14 kr. pr.
tur. .......................... 16
Er du villig til at betale 14 kr. for at krydse Roskilde Fjord på ture hvor du kan spare tid og/eller
kilometer? ............................................................................................................................................. 17
Hvor bor respondenter, som er UVILLIGE til at at betale, selvom de kan spare tid og/eller kilometer? 18
Hvor stor en procentdel af respondenterne er UVILLIGE til at at betale, selvom de kan spare tid
og/eller kilometer?............................................................................................................................. 18
Hvor bor respondenter, som er VILLIGE til at at betale, selvom de kan spare tid og/eller kilometer? .. 19
Hvor stor en procentdel af respondenterne er VILLIGE til at at betale, selvom de kan spare tid og/eller
kilometer?.......................................................................................................................................... 19
Synes du generelt, at brugerbetaling skal være en mulighed, hvis det kan være med til at betale veje og
broer, som samfundet ellers har svært ved at finde penge til? ............................................................... 23
Side 1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
2018-02-11
version 3.0
Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev udført med Google Forms, og besvarelserne blev indsamlet i perioden 22. januar 2018
til 6. februar 2018.
Spørgsmålene er udarbejdet af Søren Andreasen Weimann. Selvom han har arbejdet med
spørgskemaundersøgelser i både videnskablige- og kommercielle sammenhænge, kan han ikke regnes som
en ekspert på området. Undersøgelsen er et privat initiativ udført med erfaringer med både forberedelse,
udførsel og analyse af spørgskemaundersøgelser, men lever ikke nødvendigvis op til kravene i en
videnskabelig eller kommerciel undersøgelse udarbejdet af et professionelt analyseinstitut.
Undersøgelsen har modtaget 1184 besvarelser.
Først og fremmest er det nødvendigt at gøre opmærksom på følgende forbehold:
1. Mens besvarelserne blev indsamlet er kendskab til undersøgelsen er spredt via facebook. I først
omgang er undersøgelsen spredt vi følgende facebook-grupper og -sider:
Frederikssund VORES kommune
Lokalpolitik i Frederikssund Kommune
Hornsherrred - Landet mellem fjordene
Hornsherred Lokalavis
Frederikssund Lokalavis
Nej tak til brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro
2. Facebook-gruppen
”Nej
tak til brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro” er en gruppe for
facebook-brugere som har en særlig holdning til en del af de spørgsmål som undersøgelsen
forsøger at afdække. Da der så vidt vides ikke findes grupper, som har andre eller modsatte
synspunkter til spørgsmålet, giver dette selektion i respondenterne. Denne effekt er forsøgt
modvirket og minimeret med en opfordring til at dele undersøgelsen mest muligt af de enkelte
brugere. Denne opfordring er fulgt i vid udstrækning i alle sider og gruppe nævnt i punkt 1.
3. I undersøgelsen er der ingen garanti for, at en bruger kun har besvaret undersøgelsen én gang. Det
er bevidst valg, at undersøgelsen ikke kræver login, da det ofte begrænser antallet af besvarelser.
Dette valg gør det muligt for en bruger at besvare spørsgmålene mere end én gang. Jeg har forsøgt
at holde øje med de sider- og grupper, hvor undersøgelsen er blevet spredt, for at se om der har
været opfordringer til at besvare mere end én gang. Det har ikke været tilfældet, og jeg har ikke set
opfordringer af den art. Derfor tillader jeg mig at antage, at der ikke har været systematiserede
dobbeltbesvarelser fra en større gruppe respondenter. Selvom enkelte muligvis kan have besvaret
mere end én gang, så antager jeg, at det har været i så begrænset omfang, at det ikke
kompromitterer undersøgelsen væsentligt.
Venlig hilsen
Søren Andreasen Weimann
Kontakt: [email protected]
Side 2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0003.png
2018-02-11
version 3.0
Væsentlige konklusioner
Trafikregulerende foranstatninger i forbindelse med Kronprins Frederiks Bro
1.
Respondenter i Hornsherred er markant mere afhængige af en god forbindelse over Roskilde Fjord,
end andre respondenter. 82% af de respondenter som pendler over fjorden næsten dagligt (10 ture
om ugen eller mere) bor i Hornsherred.
2. Knap 75% af de respondenter som bor ved de to broer eller nord for Kronprins Frederiks Bro kører
oftest ture hvor over fjorden, hvor Kronprins Frederiks Bro vil være
”det
naturlige valg” af rent
geografiske årsager.
For respondenter der bor øst for fjorden - enten nord for den gamle bro, i Frederikssund eller
kommer fra området øst for Frederikssund - kører over 50% oftest ture over fjorden, hvor
Kronprins Frederiks
Bro er ”det naturlige valg” af rent geografiske årsager.
Betalingsvillighed på Kronprinsesse Marys Bro
3. 67% af respondenterne forventer aldrig at bruge Kronprinsesse Marys Bro med en pris på 14 kr. pr.
tur. Den geografiske fordeling af
de respondenter, som svarer ”aldrig”, er meget tæt på den
geografiske fordeling af respondenterne i undersøgelsen generelt, og derfor må denne forventning
ses som ikke afhængig af om man bor øst, vest eller syd for fjorden. Om denne forventning til aldrig
at bruge broen, skyldes prisen eller at Kronprinsesse Marys Bro er en omvej, kan ikke besvares med
dette spørgsmål
4.
Ser vi udelukkende på ture, hvor respondenten kan spare tid og/eller kilometer, så er 81% af
respondenterne ”uvillige” (svarer ”aldrig” eller ”sjældent”) til at benytte Kronprinsesse Marys Bro,
hvis det koster 14 kr. pr. tur.
Geografisk er disse respondenter fordelt meget tæt på undersøgelsens respondentfordeling, dog
med en lille overvægt i Hornsherred.
5. 84% af respondenterne mener ikke, at det bør være muligt at opkræve brugerbetaling for
forbindelser udover den type vi kender i dag som forbinder lande eller landsdele (f.eks.
Øresundsbroen og Storebæltsbroen). Af disse mener knap halvdelen, at ingen broforbindelser bør
have muligheden for at opkræve brugerbetaling (heller ikke forbindelser som Øresundsbroen og
Storebæltsbroen), mens godt halvdelen mener, at det kun være en mulighed ved broforbindelser
mellem lande eller landsdele.
8% mener, at det bør være en mulighed at opkræve brugerbetaling på en bro af en type som
Kronprinsesse Marys Bro (broer over et sund eller en fjord eller endnu flere muligheder for
brugerbetaling), mens 90% er imod.
Undersøgelsens rådata kan
hentes her.
Side 3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0004.png
2018-02-11
version 3.0
Overblik over spørgsmålene i undersøgelsen
Hent
denne Visio-fil
for at se svarmulighederne, som er lagt ind som en kommentar til hvert spørgsmål.
Hvor bor du?
Syd for Roskilde Fjord,
og krydser jævnligt fjorden
Vest for Roskilde Fjord
Øst for Roskilde Fjord
Hvor bor du?
Hvor bor du?
Hvor kører du oftest
hen, når du krydser
Roskilde Fjord i
personbil?
Hvor kører du oftest
hen, når du krydser
Roskilde Fjord i
personbil?
I hvilken retning
krydser du oftest
broen?
Hvor ofte krydser
du Roskilde Fjord i
personbil?
Hvor ofte forventer du
at benytte
Kronprinsesse Marys
Bro, hvis det koster 14
kr. pr. tur?
Er du villig til at betale
14 kr. for at krydse
Roskilde Fjord på ture
hvor du kan spare tid
og/eller kilometer?
Synes du generelt, at
brugerbetaling skal
være en mulighed, hvis
det kan være med til at
betale veje og broer,
som samfundet ellers
har svært ved at finde
penge til?
Tak for hjælpen!
Side 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0005.png
2018-02-11
version 3.0
Hvor bor respondenterne?
Alle respondenter
Øst for
Roskilde
Fjord
Hvor
bor
du?
Vest for
Roskilde
Fjord
Syd for Roskilde
Fjord, og
krydserjævnligt
fjorden
440
626
118
Hvor bor du?
10%
37%
53%
Øst for Roskilde Fjord
Vest for Roskilde Fjord
Syd for Roskilde Fjord, og krydserjævnligt fjorden
Side 5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0006.png
2018-02-11
version 3.0
Respondenter som bor øst for Roskilde Fjord
Området nord for
Kronprins
FrederiksBro
(f.eks. Græse,
Hillerød
ellerFrederiksværk)
Hvor
bor du?
(Øst for
fjorden)
Området øst for
Frederikssund
(f.eks.Slangerup,
Lynge eller
Farum)
Området syd for
Kronprinsesse
Marys Bro (f.eks.
Ølstykke, Jyllinge
ellerStorkøbenhavn)
Frederikssund
by
71
248
58
63
Hvor bor du? (Øst for fjorden)
14%
16%
13%
57%
Området nord for Kronprins FrederiksBro (f.eks. Græse, Hillerød ellerFrederiksværk)
Frederikssund by
Området øst for Frederikssund (f.eks.Slangerup, Lynge eller Farum)
Området syd for Kronprinsesse Marys Bro (f.eks. Ølstykke, Jyllinge ellerStorkøbenhavn)
Side 6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0007.png
2018-02-11
version 3.0
Hvor kører respondenter som bor øst for Roskilde Fjord, oftest hen, når de krydser fjorden?
Området
mellem
Kronprins
Frederiks Bro
og
Kronprinsess
Marys Bro
(f.eks. Gerlev
eller
Lyngerup)
Området syd
for
Kronprinsesse
Marys Bro
(f.eks. Skibby,
Skuldelev,
eller Venslev
eller længere
sydpå)
Området nord for
Kronprins
Frederiks Bro
(f.eks. Jægerspris
eller Kulhuse)
Hvor kører du oftest
hen, når du krydser
Roskilde Fjord i
personbil? (Bor øst for
fjorden)
Ligeså ofte nord
som syd for
broerne.
141
39
117
143
Hvor kører du oftest hen, når du krydser Roskilde
Fjord i personbil? (Bor øst for fjorden)
32%
32%
9%
27%
Området nord for Kronprins Frederiks Bro (f.eks. Jægerspris eller Kulhuse)
Området mellem Kronprins Frederiks Bro og Kronprinsess Marys Bro (f.eks. Gerlev eller
Lyngerup)
Området syd for Kronprinsesse Marys Bro (f.eks. Skibby, Skuldelev, eller Venslev eller
længere sydpå)
Ligeså ofte nord som syd for broerne.
Side 7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0008.png
2018-02-11
version 3.0
Respondenter som bor vest for Roskilde Fjord
Området nord for
Kronprins
FrederiksBro
(f.eks. Jægerspris
eller Kulhuse)
Hvor
bor du?
(Vest
for
fjorden)
Området mellem
Kronprins
FrederiksBro og
Kronprinsess Marys
Bro (f.eks.Gerlev
eller Lyngerup)
Området syd for
Kronprinsesse
Marys Bro (f.eks.
Skibby,
Skuldelev, eller
Venslev eller
længere sydpå)
Udenfor
Hornsherred
(f.eks. Holbæk)
243
95
260
28
Hvor bor du? (Vest for fjorden)
4%
39%
42%
15%
Området nord for Kronprins FrederiksBro (f.eks. Jægerspris eller Kulhuse)
Området mellem Kronprins FrederiksBro og Kronprinsess Marys Bro (f.eks.Gerlev eller Lyngerup)
Området syd for Kronprinsesse Marys Bro (f.eks. Skibby, Skuldelev, eller Venslev eller længere
sydpå)
Udenfor Hornsherred (f.eks. Holbæk)
Side 8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0009.png
2018-02-11
version 3.0
Hvor kører respondenter som bor vest for Roskilde Fjord, oftest hen, når de krydser fjorden?
Området nord for
Kronprins
Frederiks Bro
(f.eks. Græse,
Hillerød eller
Frederiksværk)
Hvor kører du
oftest hen, når du
krydser Roskilde
Fjord i personbil?
(Bor vest for
fjorden)
Området øst for
Frederikssund
(f.eks. Slangerup,
Lynge eller
Farum)
Området syd for
Kronprinsesse
Marys Bro (f.eks.
Ølstykke, Jyllinge
eller
Storkøbenhavn)
Frederikssund by
Ligeså
som ø
for Fre
65
291
69
115
Hvor kører du oftest hen, når du krydser Roskilde Fjord i
personbil? (Bor vest for fjorden)
14%
10%
18%
47%
11%
Området nord for Kronprins Frederiks Bro (f.eks. Græse, Hillerød eller Frederiksværk)
Frederikssund by
Området øst for Frederikssund (f.eks. Slangerup, Lynge eller Farum)
Området syd for Kronprinsesse Marys Bro (f.eks. Ølstykke, Jyllinge eller Storkøbenhavn)
Ligeså ofte nord som øst eller syd for Frederikssund.
Side 9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0010.png
2018-02-11
version 3.0
Respondenter som bor syd for Roskilde Fjord
Fra Hornsherred til
Frederikssund-
siden
I hvilken retning
krydser du oftest
broen?
Fra
Frederikssund
til
Hornsherred-
siden
Begge
retninger
14
2
102
I hvilken retning krydser du oftest broen?
12%
2%
86%
Fra Hornsherred til Frederikssund-siden
Begge retninger
Fra Frederikssund til Hornsherred-siden
Side 10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0011.png
2018-02-11
version 3.0
Hvor ofte krydser du broen?
Alle respondenter
Cirka 10
gange om
ugen (f.eks.
ud og
hjem på
hverdage)
Cirka 14
gange om
ugen (f.eks.
ud og hjem
alle ugens
dage)
15 eller flere
gange om
ugen (ud og
hjem mere
end én gang
hver dag i
gennemsnit)
Næsten
aldrig
Hvor ofte krydser
du Roskilde Fjord
i personbil?
1-2
gange
om ugen
3-5
gange
om
ugen
5-9
gange
om
ugen
190
15 eller flere gange om
ugen (ud og hjem mere
end én gang hver dag i
gennemsnit)
9%
316
213
88
148
124
105
Hvor ofte krydser du Roskilde Fjord i personbil?
Næsten aldrig
16%
Cirka 14 gange om ugen
(f.eks. ud og hjem alle
ugens dage)
10%
Cirka 10 gange om ugen
(f.eks. ud og
hjem på hverdage)
13%
1-2 gange om ugen
27%
5-9 gange om ugen
7%
3-5 gange om ugen
18%
Side 11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0012.png
2018-02-11
version 3.0
Hvor bor de respondenter som pendler over fjorden næsten dagligt?
”pendler over fjorden næsten dagligt” defineres i denne sammenhæng som 10 gange om uge eller mere.
Vest for
Roskilde
Fjord
Hvor bor de
respondenter som
pendler over
fjorden næsten
dagligt (krydser
broen 10 gange
om ugen eller
mere)
Øst for
Roskilde
Fjord
Syd for
Roskilde
Fjord
308
20
49
Hvor bor de respondenter som pendler over fjorden
næsten dagligt (krydser broen 10 gange om ugen eller
mere)
13%
5%
82%
Vest for Roskilde Fjord
Øst for Roskilde Fjord
Syd for Roskilde Fjord
Side 12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0013.png
2018-02-11
version 3.0
For hvor mange respondenter
er Den Gamle Bro ”det naturlige valg”?
Vest for Roskilde Fjord
Her kigger jeg på respondenter som opfylder begge følgende kriterier:
Bor vest for fjorden
Respondenter som bor nord for den gamle bro eller mellem de to broer
Frederikssund
by
Hvor kører
du oftest
hen, når du
krydser
Roskilde
Fjord i
personbil?
Området nord
for Kronprins
Frederiks Bro
(f.eks. Græse,
Hillerød eller
Frederiksværk)
Området øst
for
Frederikssund
(f.eks.
Slangerup,
Lynge eller
Farum)
Området syd
for
Kronprinsesse
Marys Bro
(f.eks.
Ølstykke,
Jyllinge eller
Storkøbenhavn)
Ligeså ofte
nord som øst
eller syd for
Frederikssund.
160
31
32
70
45
Hvor kører du oftest hen, når du krydser Roskilde Fjord i
personbil?
Ligeså ofte nord som øst
eller syd for
Frederikssund.
13%
Området syd for
Kronprinsesse Marys
Bro (f.eks. Ølstykke,
Jyllinge eller
Storkøbenhavn)
21%
Området øst for
Frederikssund (f.eks.
Slangerup, Lynge eller
Farum)
10%
Frederikssund by
47%
Området nord for
Kronprins Frederiks Bro
(f.eks. Græse, Hillerød
eller Frederiksværk)
9%
Konklusion:
Knap 3/4 af de respondenter som bor i dette område kører oftest til en destination som gør
Den Gamle Bro til ”det naturlige valg”.
Disse destinationer omfatter:
Frederikssund by
Området nord for Kronprins Frederiks Bro (f.eks. Græse, Hillerød eller Frederiksværk)
Området øst for Frederikssund (f.eks. Slangerup, Lynge eller Farum)
Halvdelen af antallet af respondenter som svarede ”Ligeså
ofte nord som syd for broerne.”
Side 13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0014.png
2018-02-11
version 3.0
Øst for Roskilde Fjord
Her kigger jeg på respondenter som opfylder begge følgende kriterier:
Bor øst for fjorden
Respondenter som bor nord for den gamle bro, i Frederikssund eller kommer fra området øst for
Frederikssund (f.eks. Slangerup, Lynge eller Farum)
Konklusion:
Over halvdelen af de respondenter som bor i dette område kører oftest til en destination som
gør Den Gamle Bro til ”det naturlige valg”.
Disse destinationer omfatter:
Området nord for Kronprins Frederiks Bro (f.eks. Jægerspris eller Kulhuse)
Området mellem Kronprins Frederiks Bro og Kronprinsess Marys Bro (f.eks. Gerlev eller Lyngerup)
Halvdelen af antallet af respondenter som svarede ”Ligeså
ofte nord som syd for broerne.”
Området
mellem
Kronprins
Frederiks Bro
og
Kronprinsess
Marys Bro
(f.eks. Gerlev
eller
Lyngerup)
Området nord
for Kronprins
Frederiks Bro
(f.eks.
Jægerspris
eller Kulhuse)
Hvor kører du
oftest hen, når du
krydser Roskilde
Fjord i personbil?
Området syd
for
Kronprinsesse
Marys Bro
(f.eks. Skibby,
Skuldelev,
eller Venslev
eller længere
sydpå)
Ligeså ofte
nord som
syd for
broerne.
115
35
100
127
Hvor kører du oftest hen, når du krydser Roskilde Fjord i
personbil?
Området nord for
Kronprins Frederiks Bro
(f.eks. Jægerspris eller
Kulhuse)
30%
Ligeså ofte nord som
syd for broerne.
34%
Området syd for
Kronprinsesse Marys
Bro (f.eks. Skibby,
Skuldelev, eller Venslev
eller længere sydpå)
27%
Området mellem
Kronprins Frederiks Bro
og Kronprinsess Marys
Bro (f.eks. Gerlev eller
Lyngerup)
9%
Side 14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0015.png
2018-02-11
version 3.0
Betalingsvillighed
Hvor ofte forventer du at benytte Kronprinsesse Marys Bro, hvis det koster 14 kr. pr. tur?
Mindre
end 1
gang
om
ugen
1-2
gange
om
ugen
3-5
gange
om
ugen
5-9
gange
om
ugen
Cirka
10
gange
om
ugen
Cirka
14
gange
om
ugen
15
eller
flere
gange
om
ugen
Aldrig
Hvor ofte
forventer du at
benytte
Kronprinsesse
Marys Bro, hvis
det koster 14 kr.
pr. tur?
793
270
53
23
14
21
3
7
Hvor ofte forventer du at benytte Kronprinsesse Marys Bro, hvis
det koster 14 kr. pr. tur?
Cirka 10 gange om ugen
Cirka 14 gange om ugen
3-5 gange om ugen
2%
1-2 gange om ugen
4%
5-9 gange om ugen
1%
2%
0%
15 eller flere gange om
ugen
1%
Mindre end 1 gang om
ugen
23%
Aldrig
67%
Side 15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0016.png
2018-02-11
version 3.0
Hvor bor de som ”aldrig” vil benytte Den Nye Bro med en betaling på 14 kr. pr. tur.
Medtager kun Respondenter som som svarer, at de
”aldrig”
vil benytte Den Nye Bro med en pris på 14 kr.
Syd for
Roskilde
Fjord,
og
krydser
jævnligt
fjorden
79
Hvor bor du?
Øst for
Roskilde
Fjord
311
Vest for
Roskilde
Fjord
403
Hvor bor du?
Øst for Roskilde Fjord
39%
Vest for Roskilde Fjord
51%
Syd for Roskilde Fjord,
og krydser jævnligt
fjorden
10%
Set i forhold til antallet af respondenter i de tre områder, så er det følgende procentdele som svarer
”aldrig”:
Øst for Roskilde Fjord: 331 af 440 = 75,2 %
Syd for Roskilde Fjord: 79 af 118 = 80 %
Vest for Roskilde Fjord: 403 af 626 = 64 %
Side 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0017.png
2018-02-11
version 3.0
Er du villig til at betale 14 kr. for at krydse Roskilde Fjord på ture hvor du kan spare tid
og/eller kilometer?
Her ser jeg udelukkende på betalingsvilligheden for ture, hvor respondenten kan spare tid og/eller
kilometer.
Altid
Er du villig til at
betale 14 kr. for at
krydse Roskilde
Fjord på ture hvor
du kan spare tid
og/eller kilometer?
Ofte
Sjældent
Aldrig
Ved
ikke
75
67
328
624
90
Er du villig til at betale 14 kr. for at krydse Roskilde Fjord på ture
hvor du kan spare tid og/eller kilometer?
Ved ikke
7%
Altid
6%
Ofte
6%
Sjældent
28%
Aldrig
53%
Side 17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0018.png
2018-02-11
version 3.0
Hvor bor respondenter, som er UVILLIGE til at at betale, selvom de kan spare tid og/eller kilometer?
Jeg betragter i denne sammenhæng ”uvillig” som respondenter, der har svaret enten ”aldrig” eller
”sjældent” til spørgsmålet ”Er
du villig til at betale 14 kr. for at krydse Roskilde Fjord på ture hvor du kan
spare tid og/eller kilometer?”
Syd for
Roskilde
Fjord,
og
krydser
jævnligt
fjorden
93
Hvor bor du?
Øst for
Roskilde
Fjord
336
Vest for
Roskilde
Fjord
523
Hvor bor du?
Øst for Roskilde Fjord
35%
Vest for Roskilde Fjord
55%
Syd for Roskilde Fjord,
og krydser jævnligt
fjorden
10%
Set i forhold til antallet af respondenter i de tre områder, så er det følgende procentdele som svarer
”aldrig” eller ”sjældent”:
Hvor stor en procentdel af respondenterne er UVILLIGE til at at betale, selvom de kan spare tid
og/eller kilometer?
Øst for Roskilde Fjord: 336 af 440 = 76,4 %
Syd for Roskilde Fjord: 93 af 118 = 78,8 %
Vest for Roskilde Fjord: 523 af 626 = 83,5 %
Side 18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0019.png
2018-02-11
version 3.0
Hvor bor respondenter, som er VILLIGE til at at betale, selvom de kan spare tid og/eller kilometer?
Jeg betragter i denne sammenhæng ”villig” som respondenter, der har svaret enten ”altid” eller ”ofte” til
spørgsmålet ”Er
du villig til at betale 14 kr. for at krydse Roskilde Fjord på ture hvor du kan spare tid
og/eller kilometer?”
Syd for
Roskilde
Fjord,
og
krydser
jævnligt
fjorden
17
Hvor bor du?
Øst for
Roskilde
Fjord
61
Vest for
Roskilde
Fjord
64
Hvor bor du?
Vest for Roskilde Fjord
45%
Øst for Roskilde Fjord
43%
Syd for Roskilde Fjord,
og krydser jævnligt
fjorden
12%
Hvor stor en procentdel af respondenterne er VILLIGE til at at betale, selvom de kan spare tid
og/eller kilometer?
Set i forhold til antallet af respondenter i de tre områder, så er det følgende procentdele som svarer ”ofte”
eller ”altid”:
Øst for Roskilde Fjord: 61 af 440 = 13,9 %
Syd for Roskilde Fjord: 17 af 118 = 14,4 %
Vest for Roskilde Fjord: 64 af 626 = 10,2 %
Side 19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Henvendelse af 12/2-18 vedrørende trafikforhold og brugerbetaling i forbindelse med Kronprinsesse Marys Bro, fra Søren Andreasen Weimann, Jægerspris
1856241_0020.png
2018-02-11
version 3.0
Synes du generelt, at brugerbetaling skal være en mulighed, hvis det kan være med til at
betale veje og broer, som samfundet ellers har svært ved at finde penge til?
Ja, men
kun på
broer,
der
forbinder
lande
eller
landsdele
Ja, men kun
på broer, der
forbinder
lande eller
øer
(deriblandt
også mindre
øer)
Ja, på
broer
over
et
sund
eller
en
fjord.
Nej,
aldrig
Synes du
generelt, at
brugerbetaling
skal være en
mulighed, hvis
det kan være
med til at betale
veje og broer,
som samfundet
ellers har svært
ved at finde
penge til?
Ja, på
feks.
broer og
motorveje
Ja, i
princippet
alle
steder
Ved
ikke
475
517
71
11
37
44
29
Synes du generelt, at brugerbetaling skal være en mulighed,
hvis det kan være med til at betale veje og broer, som
samfundet ellers har svært ved at finde penge til?
Ja, på feks. broer og
Ja, på broer over et
sund eller en fjord.
1%
Ja, men kun på broer,
der forbinder lande
eller øer (deriblandt
også mindre øer)
6%
Ja, på feks. broer og
motorveje
3%
motorveje
4%
Ved ikke
2%
Nej, aldrig
40%
Ja, men kun på broer,
der forbinder
lande eller landsdele
44%
Konklusion:
84% af respondenterne mener ikke, at brugerbetaling skal være en mulighed udover den type
broer, som i dag har brugerbetaling (Øresund og Storebælt). 40% mener aldrig brugerbetaling skal
være en mulighed.
8 % af respondenterne mener, at brugerbetaling skal være en mulighed for broer over et sund eller
en fjord (i lighed med Kronprinsesse Marys Bro), mens 90 % er imod.
Side 20