Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 168
Offentligt
Til medlemmerne af Transportudvalget
Orehoved den 7. februar 2018.
Emne: Den ny Storstrømsbro og dæmningen på Falstersiden.
Undertegnede repræsenterer de ca. 25 ejendomme, der er direkte naboer til arbejdsområdet for den
ny bro på Falster og dermed stærkt berørte af den planlagte dæmning.
Og lad os præcisere, at vi er store tilhængere af den ny bro - men modstandere af den 400 meter
lange dæmning som brofæste på Falster.
Guldborgsund kommune, Orehoved og Omegns Beboerforening og vi har, både ved høringsmødet
og flere gentagne gange, gjort indsigelser mod dæmningen.
Følgende økonomiske fakta blev overskygget af den nylige debat om mulig korruption i det
italienske konsortium, så vi tillader os at gøre opmærksom på fakta:
Pkt. 1:
Ved høringsmødet i december 2014, oplyste Niels Gottlieb, at det vil koste ca. kr. 300.000 pr.
meter, hvis dæmningen skal forkortes og broen forlænges.
Skal hele dæmningen erstattes af en forlænget bro på piller fra kystlinjen, som på Masnedø, vil de
400 meter koste ca. 120 mio. kroner.
Pkt. 2:
Vi henviser til
"Udskrift af forhandlingsprotokollen for ekspropriationskommissionen "-
"Besigtigelsesforretning den 14. og 15. september 2015", hvor der på side 8 "Indledende møde:" i
spalte 2 står - citat:
"For så vidt angår dæmningen på Falstersiden oplyste Vejdirektoratet, at det i bemærkningerne til
anlægsloven er anført, at denne eventuelt kan forkortes og erstattes med et eller flere brofag,
såfremt det kan lade sig gøre indenfor anlægsbudgettet.
På grund af terrænforholdene er det
Vejdirektoratets synspunkt, at det ikke giver mening at forkorte dæmningen med mere end ca. 160
meter svarende til to brofag" - citat slut.
Pkt. 3:
Vi henviser til svarbrev af 21. november 2017
fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet til
Orehoved og Omegns Beboerforening vedr. spørgsmålet om en kortere dæmning på Falstersiden.
Spørgsmål som ministeren har forelagt Vejdirektoratet, der oplyser følgende - citat:
"Der har i dialogen med tilbudsgiverne i udbudsprocessen været drøftet en forlængelse af broen og
en afkortning af dæmningen med ca. 150 meter. Det blev som følge af denne dialog vurderet, at
denne forlængelse ville koste ca. 50 mio. kr.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at den visuelle forbedring ville være begrænset.
Meromkostningerne forbundet med en længere bro ville øge risikoen for, at budgettet ikke kunne
holdes" -
citat slut.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Henvendelse af 7/2-18 vedrørende den nye Storstrømsbro og dæmningen på Falster, fra Finn Plet-Hansen, Nørre Alslev
Vi tilføjer,
at Vejdirektoratets kommentar om en begrænset forbedring af det visuelle indtryk, står i
skærende kontrast til bemærkningerne i VVM rapport nr. 516-20-14 bl.a. side 82, hvor der er anført
at - citat:
"På Falster vil landskabet ved Orehoved blive påvirket væsentligt af den nye bro, idet den ca. 400
meter lange dæmning, som går ud fra kysten mod nordvest til broen, vil skabe en ny væsentlig
barriere. Det gælder såvel set fra det bagvedliggende landskab som kystlandskabet samt på
vandfladen mellem broen og Orehoved Havn. Barrierevirkningen forstærkes af, at den nye bro
forløber i en spids vinkel fra kysten mod nordvest" -
citat slut.
Vi tilføjer, at enhver forkortelse af dæmningen vil være til gavn for det visuelle indtryk uagtet
Vejdirektoratets vurdering.
Pkt. 4:
Ved naboforummøde den 12. december 2017 oplyser Niels Gottlieb, at Vejdirektoratets
smertegrænse for bygning af broen er på 2,20 mia. kroner.
Begrebet "smertegrænsen" er efter vores mening - og gængs opfattelse - den grænse, hvor man ikke
længere tror, at f.eks. et budget kan holdes, hvis det overskrides.
Senere på mødet oplyser han, at entreprisesummen med det italienske konsortium lyder på 2,06
mia. kroner.
Da vi nu ved, at det bliver det italienske konsortium (muligvis uden Condotte) der får entreprisen,
og forsinkelsen ikke får indflydelse på entreprisesummen, er der
en forskel på 140 mio. kroner op
til budgettets smertegrænse.
Der er altså økonomisk råderum til de ca. 120 mio. kroner, det vil koste at fjerne hele dæmningen
ifølge oplysningerne på høringsmødet, og så rigeligt råderum til de ca. 50 mio. kroner det, ifølge
Vejdirektoratets svar til trafikministeren, vil koste, at imødekomme borgernes og kommunens
mindste ønske om at forkorte dæmningen med de ca. 150 meter, jvnf. Trafikministerens svar den
21. nov. 2017 til beboerforeningen.
Ifølge dokumenter, som vi har modtaget fra Vejdirektoratet, kan vi konstatere, at det italienske
konsortium endda har anslået, at en forlængelse af broen med 150 meter vil koste ca. 24. mio. kr. -
og altså ikke ca. 50 mio. kr. som Vejdirektoratet angiver.
Det kan ikke være rigtigt, at vi i Orehoved skal straffes, når der er den nødvendige økonomi i den
del af anlægsbudgettet, der vedrører bygningen af broen til at fjerne dæmningen helt - eller i det
mindste forkorte den, som anlægsloven giver mulighed for, blot fordi Vejdirektoratet måske ikke
kan overholde anlægsbudgettet på andre dele af projektet.
Og overholder Vejdirektoratet resten af anlægsbudgettet, så vil der være en besparelse på opførelsen
af den nye Storstrømsbro, som vi i Orehoved har betalt for med en meget høj pris i form af
fremtidigt ødelagt miljø og væsentligt forringet ejendomsværdi.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Henvendelse af 7/2-18 vedrørende den nye Storstrømsbro og dæmningen på Falster, fra Finn Plet-Hansen, Nørre Alslev
På baggrund af disse citater, kommentarer og økonomiske fakta appellerer vi derfor til, at
Transportudvalget vil påvirke forligsparterne til at tage den politisk nødvendige beslutning om, at
Vejdirektoratet skal følge anlægslovens punkt om at forkorte dæmningen mest muligt - eller
endnu bedre helt fjerne dæmningen, og sætte broen på piller fra kystlinjen som på Masnedø, når
det nu viser sig, at det godt kan gøres inden for den del af anlægsbudgettet, der vedrører selve
brobyggeriet.
Dermed bevarer vi i Orehoved vores unikke miljø og undgår nye lugtgener - og ved at fjerne
dæmningen spares udgifterne til en ny strandeng.
Borgerne i Orehoved, der skal leve med det færdige resultat af den ny Storstrømsbro - og eftertiden
- vil takke jer for beslutningen om at fjerne dæmningen.
Med venlig hilsen
Bent Ole Skaaning
Orehoved Langgade 43
4840 Nr. Alslev
mail:
Erik Schiødtz
Nyvej 19
Nr. Alslev
mail:
Finn Plet-Hansen
Orehoved Langgade 25
Nr. Alslev
mail: [email protected]
c.c.: John Brædder, borgmester Guldborgsund kommune
Niels Gottlieb, Vejdirektoratet
Allan Bak Aastrup, Vejdirektoratet
Annette Jørgensen, Vejdirektoratet